Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lail

Re: Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:11

als de midden/uitgestrekte draf er niet uitkomt zijn ze er aan de achterkant niet genoeg bij. probeer dus zoveel mogelijk de achterkant te activeren. als je ze heet maakt, of net uit de galop komt, is de middendraf altijd veel beter, omdat ze dan veel actiever zijn dan normaal. de motor zit aan de achterkant, als die niet genoeg doet komt er aan de voorkant niks uit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:34

ILoveMyHorse schreef:
Ook hier even een stipje, die van mij snapt het ook niet helemaal. Hij is wel goed aan het been alleen galopeerd hij altijd aan in plaats van de verruimen. En die van mij valt ook vaak helemaal uit elkaar dus er is niet echt veel van te merken dat het een poging is tot middendraf. Ik ga in over 2 weken ongeveer starten in de B, dus ook ik wil graag nog wat tips over hoe ik de middendraf kan verbeteren.

Het kan ook zijn dat je paard nog wat te weinig kracht heeft in de achterhand en daarom het gemakkelijker vindt om aan te galopperen. Gelijk terugpakken en weer wegrijden. Strekken vervolgens uitgebreid belonen en maar korte stukjes vragen. Liever 2 passen goed strekken dan een hele diagonaal flodderen.

Als je paard als truukje aangaloppeerd omdat hij er gewoon makkelijk vanaf wil zijn en makkelijker galoppeert dan draaft, dan galoppeer je door en maak je de galop moeilijk (door bijv. kleine voltes, schouderbinnen, travers...) zodat ie zelf de conclusie trekt dat strekken eigenlijk veeeel gemakkelijker is dan galopperen.

Maar gezien jouw trainingsfase en het probleem dat je paard uit elkaar valt, gooi ik het op nog te weinig kracht. Heb geduld en oefen rustig door, het komt goed Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:40

cube schreef:
Ook ik heb moeite met de middendraf. Ook altijd 5jes. Dus ga dit even volgen. Vind dat er goede tips worden gegeven. Maar je moet toch ook je hand ietsje mee naar voren doen om hem de ruimte te geven? Dit doe ik met de middenstap ook altijd wat. Die gaat ook altijd iets beter als de middendraf.

De ruimte die je geeft in de middendraf is eerder een open verbinding aanbieden.
Na het strekken in de stap moet ik zelfs mijn teugels een eind korter pakken omdat hij heel veel verlengd in het frame ook. In de middendraf zorgt meer teugel geven ervoor, zeker bij jonge slappe paarden, dat ze zich niet meer in balans kunnen houden, op de voorhand vallen en zo draagkracht in de achterhand verliezen waardoor ze niet meer kunnen strekken. Zo'n jong dier pakt vaak nog wat steun aan je hand omdat hij achteraan kracht mist. Gewoon je hand openen dus en geen teugel weg gaan geven. Lachen

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:46

hoi,
als ik in mijn proef een middendraf rijd,
dan doe ik dat zo: goed de hoeken inrijden en iets langzamer, en dan na de letter goed verruimen, dan zie je een goed verschil!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:28

Je moet proberen in de gewone draf niet elke pas te drijven. Je drijft dan al wel best veel en moet dan nog wat meer doen om je paard duidelijk te maken dat hij meer voorwaarts moet. Het is dan niet duidelijk genoeg voor hem. Zo komt het tenminste op mij over. Dus stoppen met elke pas echt drijven en maak je paard voor je been. Dus alleen duidelijk been als je iets wilt, dan is het verschil tussen gewone draf (alleen onderhoudend contact met het bovenste deel van je onderbeen) en de kuithulp (echt drijven) om hem te laten verruimen. Je zult hier mee aan de gang moeten ook om je paard nog beter door zijn lijf te krijgen. Hij kan volgens mij nog veel losser in zijn hals en rug, maar daarvoor moet je drijvende hulp ook echt door kunnen komen op het moment dat je hem daarin even corrigeert en dat gaat niet als hij al gewend is elke pas aangespoort te worden zonder dat hij daar op hoeft te reageren.
Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:29

lail schreef:
als de midden/uitgestrekte draf er niet uitkomt zijn ze er aan de achterkant niet genoeg bij. probeer dus zoveel mogelijk de achterkant te activeren. als je ze heet maakt, of net uit de galop komt, is de middendraf altijd veel beter, omdat ze dan veel actiever zijn dan normaal. de motor zit aan de achterkant, als die niet genoeg doet komt er aan de voorkant niks uit!

Ja oke, maar dat heeft ook vaak te maken met het feit dat paarden door de galop losser laten in hun rug. Dan kunnen ze ook beter verruimen omdat hun lichaam (rug) losser is om de ruimere passen te maken. Knipoog

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:04

Vandaag weer even geoefend en ik moet zeggen ik had 1x een redelijke goede middendraf. Ik heb de teugels iets 'minder' weggegeven en dat ging aardig goed. Het is nog niet 1,2,3 een spectaculaire verbetering, maar ik ga a.s. zaterdag voor een 6! Je moet toch doelen stellen of niet dan Haha! (de vraag is alleen of ik het dan ook kan laten zien zoals het vandaag ging, maar dat is weer wat anders haha)

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:48

Ik hoop het zaterdag ook te laten zien, hihihi

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:18

Ik vindt je in het filmpje een fijn tempo draven in de hele proef.
Wat heel goed werkt is (denk ik al eerder gezegd) voor de hoek je tempo iets terug nemen. En dan niet zo heel veel van voren los gooien. Hou je paard wat meer gesloten. Dan komt de actieviteit van achter! Je hoeft maar enkele passen in de B. En daarbij moet je een goede overgang weg laten zien. Maar ook een goede overgang weer terug! Dus bereid rustig voor en vang geleidelijk op.
Dus voor de hoek tempo terug. Hoek door rijden recht stellen op de diagonaal. En dan weg rijden. Paar passen. En weer opvangen. En dan de hoek weer in een iets lager tempo. En dan daarna weer terug in je basis tempo.

Moet zeggen dat ik vindt dat je je paard fijn aan het lopen hebt. Let wel een beetje op je handen (die veroorzaken een iets onrustig hoofd) Maar mijn complimenten hoor!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:34

Wat lief van je compliment!
Moet zeggen dat ik nog veel moet leren en had haar pas een
klein maandje daar. Nu heb ik haar bijna twee maanden en we
starten zaterdag weer..
Mn handen is inderdaat een bekend probleem, stond ook in mn
proefje op mn protocol. Net zoals mn benen die ik stil moet
houden in mn proef..
Veel oefenen.. Hihihi.
Jaa het is een fijn beestje en ze kan lekker bewegen..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:43

Vooral doorgaan he!! (wie zei dat ook al weer)

Ja met je benen is het ook wat onrustig. Maar als je er aan werkt zijn het geen onoverkomelijke dingen. Heel veel oefenen!!

O, ja en die middendraf niet alleen op de diagonaal oefenen hoor. Neem soms eens een hoek mee in middendraf. Dan blijft je paard attent op wat jij wil. En gaat hij niet bedenken o einde diagonaal hup ik kak in! Wat straks moet je de hele diagonaal middendraf rijden!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:47

Oke dankjewel!
Je hebt hele leuke ponys trouwenss.. cool

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:49

kiimmiie schreef:
Oke dankjewel!
Je hebt hele leuke ponys trouwenss.. cool

Hahaha dank je wel!
Heel veel succes. En laat je weten hoe het zaterdag gaat?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:53

Hihihih jaa ik zal je even pmén.. Had zelf geen wedstrijd ervaring
maar we hebben al 3 puntjes in de B, dus het begin is er!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:00

Nou zeg dat kan je zeggen! Ik vindt het heel netjes hoor. Mag ik vragen wat je paardje heeft gelopen?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:01

Hihihih jij ziet alweer dat mijn paardje niet net begin in de B.. Hihi..
Nee ze is 5 en heeft M1 gelopen, maar ik ben eigenlijk gewoon B..
Het is eigenlijk een Jazz.. Maar ze is wat klein gebleven..
Ze is ongeveer 156..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:07

Dat geeft toch niet! Je kan een hoop leren van een paardje waar de knoppen op zitten. Heel veel plezier en succes met hem!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:10

Haar.. Tong uitsteken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:13

kiimmiie schreef:
Haar.. Tong uitsteken

Clown sorry!!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:14

vind de middendraf van je pony juist best mooi Haha!
Die van mij is veel minder mooi, en dar haal ik meestal een 5 of een 6 voor. In de B hoeven ze natuurlijk geen zwaaiende benen te zien. Verschil, dát willen ze zien. Iets terugrijden in de hoek, en boem Tong uitsteken gassen. en dan weer in de hoek flink terugrijden. Je pony verruimt netjes vind ik hoor, zeker geen 4 waard Knipoog meer een 6. Veel thuis oefenrn ook, en als ze te vroeg weer terugkomen uit de middendraf moet je bij het het oefenen de middendraf nog een halve baan voortzetten, het is niet de bedoeling dat ze halverwege de diagonaal gaan kwakkelen Tong uitsteken

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:56

Mn middendraf is niet superberoerd maar ik heb toch meestal een
5 of een 6 en er zit veel meer in. Verder heeft ze wel een mooie
draf voor een pony..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:57

Moderatoropmerking:
Offtopic berichtjes verwijderd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:24

Verwacht niet zaterdag al ineens verrassend hoge cijfers te krijgen voor je middendraf hoor! Het heeft even tijd nodig om iets te oefenen. Net zoals dat je een paard niet goed leert wijken in 2 weken, kun je hem ook geen goede middendraf leren in 2 weken. Natuurlijk kun je wel progressie boeken en zo af en toe een mooi stuk rijden, maar ik denk dat zaterdag te vroeg is om iets te verwachten.

Ik lees dat ze M1 heeft gelopen? Misschien een idee om de vorige eigenaar eens naar de middendraf te vragen. Had zij er toen al problemen mee of had de vorige ruiter een andere hulp?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:45

Dit zij me moeder inderdaat ook, even de vorige eigenaar mailen.
Heb nog goed contact met haar & zij reedt gewoon een goede
en mooie middendraf.. Ik verwacht nog niets zaterdag..

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:46

Hee ik schrijf heel vaak bij Jury's bij wedstrijden en ik heb wat tips van hun (echte juryleden van de KNHS) gekregen.

1. Je paard NOOIT in de hoek iets terug nemen! Dat veroorzaakt alleen verwarring bij je paard/pony. Je vraagt hem/haar eerst terug en dan wil je volle chass vooruit.. Dat zien de juryleden ook wel en dat straffen ze ook écht af als ze het zien.

2. Laat hem/haar écht op je been reageren en niet op je zit. Je zit moet constant blijven en je moet rechtop blijven zitten zonder al te veel gedoe met je rug hol/bol en dat soort dingen.

3. Gooi je paard niet los van voren, maar houd hem/haar ook niet te vast want dan kunnen ze niet verruimen. Gewoon ietswat meegeven in de hand (ontspannen en écht niet meer) als ze het braaf doen.

4. Wil niet té veel van je paard in een keer! bouw het rustig op! Geef gelijkmatig kuitdruk en bouw dat ietsje meer op als je nóg meer wil verruimen, vooral niet gaan schoppen want dan snapt je paard ook niet meer wat er van ze verwacht wordt, maar goede kuitdruk geven, ook dat niet te veel. Alles Met Mate!!

5. Ga eens hele ronde middedraf rijden. Begin bijvoorbeeld bij B en bouw het dan rustig op, als je dan bij de M bent moet je een "goede middendraf hebben, dat hou je vol tot F of A en dan ga je weer terugnemen (dit is op grote schaal wat je op een diagonaal moet doen) en neem dan steeds kleinere stukjes om op tempo te komen en weer terug te rijden zodat je paard daaraan kan wennen en weet wat er van hem verwacht wordt als je iets vraagt. En zo bouw je natuurlijk de spieren van je paard gelijkmatig op, zonder te veel verzuring!

Als er nog meer tips naar boven borrelen hoor je het wel! Ik heb er in ieder geval veel aan gehad Knipoog Haha!