Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:28

Ik zou hem nog lekker even ''kind'' laten.
Ga lekker wandelen enzo.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:30

jessiel22, dat hoor je wel vaker ja, dat ze willen dat je ze ophaalt als ze 2.5 jaar oud zijn of uiterlijk met 3 jaar.

Wij hebben gelukkig een adres waar we zowieso de merries kunnen laten lopen zolang als wij dat willen of nodig vinden, die adressen zijn er haast niet, dat klopt.

Een paard wat groeit is meestal niet vet maar..... mager worden door stress is natuurlijk geen beste zaak, kijk of ze/hij misschien ergens anders nog een tijd in de opfok kan, of samen met een ander paard ergens plaatsen?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:34

jessiel22 schreef:
krackertje bedankt voor je advies Haha!

als het kon had ik haar daar het alleliefst laten staan, want het is voor een paard ook niet goed om elke keer van plek te verwisselen. die van mij staat er nu anderhalve maand en ook nog steeds behoorlijk stressig,daardoor ook veel afgevallen maar nu zeggen ze op stal dat een paard die nog groeit niet te vol moet zijn want dat kan de een belemmering voor het groeien geven, ik wil mijn paard lekker vol hebben ,(normale dikte) dat is toch logisch ?
maar ze wordt in maart 3 en mag ze niet meer in de opfok staan , is dat dan overal zo ?

Dat verschild per stal. Kun je haar niet bij een boertje in de de omgeving ofzo kwijt? Mijn merrie, ook net 3 volgens de kwpn kalender, wordt in juni in het echt pas 3. Toch is ze al aardig uitgegroeit. Ik zat er aan te denken om na de keuring, rustig aan te beginnen met zadelmak maken. Ze heeft nu wel al een singeltje omgehad en geeft er niets om. Ook al een keertje gelongeerd en dat maakt haar ook niets. Het is dat ze nu op stal staat (ivm ontzettende mok mag ze niet op het land van de DA), anders had ik haar nog niet eens aan de longe gehad.

RoosvanBlue

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te belere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:29

Arabesk schreef:
elk jaar dat je wacht met rijden (tot en met het 8e jaar) krijg je er aan het eind dubbel bij

Heb je daar ook wetenschappelijk onderbouwd bewijs voor?

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:03

Arabesk schreef:
elk jaar dat je wacht met rijden (tot en met het 8e jaar) krijg je er aan het eind dubbel bij

Zou jij je kinderen ook tot hun 15e niks laten doen Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:36

Becky_Claire schreef:
Arabesk schreef:

Zou jij je kinderen ook tot hun 15e niks laten doen Vork

Zou jij je kinderen op hun 15de al in de bouw laten werken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:36

kamsel schreef:
dus jij begint pas met 6?

Persoonlijk zou ik ook niet voordat ze 4,5/5 zij beginnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:40

Hangt af van het paard. Maar wij doen toch ook bijna alles wel met 3 beleren. Hebben we een wat groter slapper paard beleren we hem even (stap, draf, galop, gas, rem en stuur , dus echt alleen pure basis) en dan gaat ie daarna alsnog een seizoen of halfjaar het land op. Maar de meeste paarden ondervinden er echt geen schade als ze met 3 beleert worden hoor. Mits het met mate gaat en op de juiste manier.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:41

Ik zou haar nog even lekker uitlaten groeien.
en als ze een jaar of 4 is beginnen met beleren

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:33

Je kunt rustig aan beginnen met een drie jarige, laten wennen aan hoofdstel en peesbeschermers en wat longeren. Elke keer als je paard iets goed begrijpt kun je een stapje verder. Als je alles met beleid doet kan het geen kwaad.

Een 15 jarige hoeft niet in de bouw te werken maar kranten rondbrengen of werken bij mac donalds kan geen kwaad.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:56

kinderen gaan toch ook met 4 jaar naar school. je kunt rustig met 2,5 beginnen met bijv netjes meelopen voor zover ze dat nog niet geleerd hebben. buiten met ze wandelen worden ze vast verkeersmak, een keer een singeltje om of een zadeltje op. En dat bouw je uit tot je erop kunt zitten. Wij nemen jongepaarden altijd metteen mee naar buiten niet in de bak... Lekker stappen op de verharding en je hoeft er natuurlijk niet de hele tijd op te zitten stap ook eens een keer af, is voor je paard ook een beetje afwisseling.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:25

Is per paard verschillend, als jij je paard er niet aan toe vindt..niet doen.

Heb van de zomer ook paardje beleerd, toen ie net 3 was was het super puppie. Nog half jaartje laten staan..toen was ze opeens al heel anders en zijn we dr mee begonnen. Kan soms snel veranderen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:32

crystal schreef:
kinderen gaan toch ook met 4 jaar naar school. je kunt rustig met 2,5 beginnen met bijv netjes meelopen voor zover ze dat nog niet geleerd hebben. buiten met ze wandelen worden ze vast verkeersmak, een keer een singeltje om of een zadeltje op. En dat bouw je uit tot je erop kunt zitten. Wij nemen jongepaarden altijd metteen mee naar buiten niet in de bak... Lekker stappen op de verharding en je hoeft er natuurlijk niet de hele tijd op te zitten stap ook eens een keer af, is voor je paard ook een beetje afwisseling.

Je vergeet er voor het gemak bij dat naar school gaan geen lichamelijke belasting vraagt aan een kind. Daar komt nog bij dat school de eerste 2 jaren vooral gaat om te leren spelen met andere kindjes.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:58

met wandelen vraag je toch ook geen belasting van een paard. Tevens als me een paarden leeftijd naar mensen jaren gaan rekenen is een paard van 2 net zo ver als een kind van 10.....

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:05

Ik heb zelf een 1,5 jarige.. als ik van de mensen uit belgie uitgaan.. zou ik over 3 maand al op mijn merrie zitten..
whaha nou kan je vertellen dat ik dat mishandeling vind..
ze word 11 maart 2..

ik ga niet eerder op mijn pony zitten dan dat ze de 4 is gepasseerd.. ik doe veel grondwerk met haar (nu al)
ik doe handpaarden met haar naast mijn andere merrie
en verder lekker spelen in de wei

ik zou haar zeker nog een heel jaar op opfok doen of evt wel op pension stal maar dan gewoon niet op rijden.. lekker grondwerken, wandelen spelen evt vrijheidsdressuur er zijn zoveel meer dingen die je kunt doen naast rijden..

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:51

als je weet dat je paard nog in de groei is zou ik hem nog niet gaan inrijden er is wel genoeg licht grondwerk wat je met ze kunt doen.

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:22

met mijn paard, daarmee ben ik vant zomer( hij was toen 3) heb ik een cursus van emiel voest gevolgt, en heb ik allemaal grondwerk geleerd.
Hij begon zich (2 maand geleden) stierlijk te vervelen daarmee en ik dacht misschien is hij wel al klaar om zadelmak te worden gemaakt.. dus ergens heengebracht. kwam ik daar,, vonden ze hem nog een guppie( hij is nou 3.5jaar bijna 1.70 en word zeker 1.75) Ze zijn wel met hem bezig geweest, in het begin vooral met opvoeden, en wat grondwerk daarna zijn ze met hem aan de DLL bezig geweest ben daar ook steeds heen geweest zodat ik zelf ook met mijn paard bezig ben dan. Hij heeft daar nu 1 maand gestaan, en thuis moet ik eerst verder gaan oefenen omdat hij nog te jong in zijn doen en laten is. Dus als alles goed gaat word ie voor 't zomer zadelmak gemaakt. ookal is hij dan 4, ik heb al veel geleerd en hij ook met het grondwerk en DLL.
Je kan beter een jaartje 'te laat'(wat sommige zeggen) erop gaan dan een jaar te vroeg en dat je je paard kapot rijd omdat ie nog niet uitgegroeit was. Ik zou er nog even mee wachten;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:27

Naar wat je vertelt, zou ik nog even wachten met inrijden. Lekker nog ergens de wei in en hem dan in de zomer ofzo (als het wel goed voelt) zachtjes aan wat beginnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:23

Arabesk schreef:

Roosje1987 schreef:
Arabesk schreef:

Heb je daar ook wetenschappelijk onderbouwd bewijs voor?

http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf

Helaas is dat geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs. Het is slechts de mening van Dr. Deb over wanneer je op een paard moet gaan zitten, ondersteund met getruucte foto's. Voor een wetenschappelijk bewijs verwacht ik minstens een experimenteel onderzoek Lachen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:24

ze geeft wel referenties naar wetenschappelijke artikelen, onderaan haar verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:27

Als die van hetzelfde wetenschappelijk allooi zijn als dit artikel, dan ben ik niet geinteresseerd in de inhoud. Het is ongeveer net zo informatief als een boeketreeksroman.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:31

naar aanleiding van wat je verteld over het iele enzo zou ik zeker nog wachten tot volgende zomer voordat je haar gaat beleren.....
laat nog maar even lekker doorgroeien Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:50

Citaat:
Bottom line, if you are one of those who equates “starting” with “riding”, then i guess you better not start your horse until he’s four. That would be the old, traditional, worldwide view: introduce the horse to equipment (all kinds of equipment and situations with the handler on the ground) when he’s two, add crawling on and off of him at three, saddle him to begin riding him and teaching him to guide at four, start teaching him manoeuvres or the basics of whatever job he’s going to do (cavaletti’s or stops or racing or something beyond trailing cattle) at five, and he’s on the payroll at six.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:53

Een kind dat net is geboren ga je toch ook niet gelijk leren plassen op het potje, leren lopen enz enz.

Laat m lekker nog even uitgroeien als ie nog zo iel is enzo, lekker in de opfok zetten nog een jaartje Lachen