Niet zo snel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Niet zo snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:21

Ik zou de wedstrijd vooral niet te serieus nemen als ik je 'aandachtspunten' zo lees.. Zie het maar als ervaringsmoment, kan het ook niet tegenvallen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:52

ch_ntii123 schreef:
Hallo,

Een zweepje helpt wel maar soms vindt ie daar niets aan, en met sporen lukt het wel (een beetje)(eerst been dan zweep dan spoor).. maar dat vind ik niet echt een leuke manier om mee te rijden. Ik wil gewoon rijden (voorwaards) zonder t paard tegen zijn zin in te rijden, waardoor hij gaat klieren en ik hem ook nie meer rondkrijgen krijg enzo..

Ikzelf rijd zonder zweep, en sporen om voorwaarts te krijgen vind ik uit den boze! Sporen zijn eigenlijk ontworpen voor de wat hogere dressuur, waarbij de hulpen zo precies gaan dat de spoor alleen ter verduidelijking is zodat het paard het beter snapt.
Om hem dus eigenlijk gewoon harder te raken met d.m.v. sporen is niet leuk voor je paard en op lange termijn ook niet voor jou.
De meeste paarden zijn het meest voorwaarts als ze iets doen wat ze leuk vinden! Bij mijn paard is dit buitenrijden en springen. Zoek dus uit wat jouw paard het leukste vind en probeer dit zoveel mogelijk te doen (ook zo lang z'n conditie dit toelaat), dus als je merkt dat je hierbij weer meer moeite moet doen om hem door te laten lopen issie waarschijnlijk gewoon een beetje moe aan het worden.
Op deze manier rij je dus het vaakst voorwaarts met zo weinig mogelijk moeite (met buitenrijden hoef ik alleen maar te denken galop en dan gaat ze al).
Ga niet te veel in de mond klooien want dit remt vaak ook af.
Eerst voorwaarts, conditie opbouwen en daarna kun je weer echt verder met je dressuur als z'n spieren ook wat meer opgebouwd zijn (maakt bochtjes e.d. ook makkelijker).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes ermee!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:45

super, ik ga het allemaal proberen, de bak is inmiddels een lekkere blubberpoel, ipv de ijsbaan. Die paar keer dat hij is gereden, lijkt hij wat voorwaartser te zijn. Nu red ik gewoon een heel rondje galloperen, door hem maar 1 keer aan te springen!!! :O

Buiten vind hij geweldig, de eigenaar is een beetje bang voor het galoperen buiten (omdat zij er een keertje van af gevallen is omdat hij er van doorging). Ben vandaag naar buiten geweest en lekker gestapt en gedraaft, volgende week ga ik proberen met zo een halster lijn met een ketting (hengstenketting/touW)(voor over zijn neus) mocht hij er vandoor gaan dan heb ik hem nog (aangezien hij niet makkelijk rond te gooien is en absoluut niet stopt door flossen (ik vind dat eigelijk ook een beetje zielig), dat zijn de verhalen).
wat vinden jullie ervan?

Ook zit ik met het probleem dat ik niet de enige bijrijdster ben, de andere bijrijdster rijd alleen maar recht toe recht an over de hoefslag en veranderd een paar keer van kant. Doet de hele tijd haar been aan terwijl dat niet nodig is en rijd met lekker dik losse teugel... nu ik dit gehoord heb vindt ik het ook niet zo gek dat ik hem niet aan de been krijg/en teugel.

Ik heb haar zelf niet zien rijden, en heb dit maar gehoord, wel heb ik gevraagd aan haar of ze veel rondjes links om wilde rijden (hij zit links vast) en of ze hem voorwaarts wil rijden... ik heb nog niet echt iets gehoord erover (ik had het haar geschreven).