Krijg ik wel goed les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

Re: Krijg ik wel goed les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:38

Downhill schreef:
Het nadeel is dat sommige mensen het niet eens DURVEN om hun huidige instructeur te bedanken voor de lessen en dat ze het nu bij een andere instructeur willen zoeken/lessen.
Je hebt een band opgebouwd en vaak wordt er dan gedacht dat die band er niet meer is als je niet meer bij hun gaat lessen. Of angst hebben dat je met de nek wordt aangekeken door andere leerlingen van de betreffende instructeur....

ALS dat laatste al het geval zou zijn, heb je dus eigenlijk NIET een band opgebouwd en moet je blij zijn dat je weg bent bij je instructeur!

En daar heb je helemaal gelijk in komt bij in elk geval heel bekend voor Tong uitsteken

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:04

Ik had een tijd terug ook les van iemand, waar ik echt nooit wat van leerde! ik was het zo zat.. dat ik gewoon ben weggegaan Knipoog ik rijd nu 3x per week op een D-pony hier bij mij vriend thuis op stal, en krijg goed les van mijn schoonvader, en ik heb 1x per week priveles van een instructeur en ik elke keer leer ik meer! Lachen Dus als ik jou was, zou ik het eerst aangeven bij je huidige instructice en als ze er niks mee doet, dan zou ik op zoek gaan naar een ander!

Succes..

_Aranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:54

Na al die reacties denk ik dat ik dan toch opzoek ga naar een andere, een voordeel is wel dat ze onze buurvrouw is, dus we wonen dichtbij, misschien dat ik met haar kan praten dat ik ook nieuwe dingen wil leren?

Ik had haar een keer gevraagd dat ik wel netjes zit en dat mn pony wel goed aan de teugel liep, maar daar zei ze niet zoveel over...

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:33

Ja goed idee. Mischien wil ze zelf ook wel weer les. Je bent tenslotte nooit uitgeleerd Lachen

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:58

Als je zelf niet meer tevreden bent over je instructrice zou ik toch overwegen om een andere te zoeken.. JIJ betaald, dus jij moet ook les krijgen op een manier waar jij je goed bij voelt en veel leert. Uiteraard kan je ook een gesprek aan gaan met je instructrice (zoals veel andere bokkers ook al opmerkten) maar als dat dan nog niet helpt..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 07:57

_Aranka schreef:
Na al die reacties denk ik dat ik dan toch opzoek ga naar een andere, een voordeel is wel dat ze onze buurvrouw is, dus we wonen dichtbij, misschien dat ik met haar kan praten dat ik ook nieuwe dingen wil leren?

Ik had haar een keer gevraagd dat ik wel netjes zit en dat mn pony wel goed aan de teugel liep, maar daar zei ze niet zoveel over...

Waar de kennis ophoud beginnen de fratsen.

Op een manege waar ik les heb gegeven, vroeg ook een leerling van mij eens aan een andere instructrice (bij een inhaalles) hoe ze aan de teugel moest rijden.

Toen de les het mij vroeg, heb ik een heel uur puur aan nageeflijkheid besteed, in alle rust.
Dat andere kind.. dat zich instructrice noemt, zei och je moet gewoon wat friemelen/foempen met de hand.

Toen ik dat hoorde brak mijn klomp.. Hoe krijg je slechte ruiters... juist ja.

Stomme is, dat die instructrice wel heel populair was, maar dat kwam vooral omdat ze de leerlingen naar het mondje praatte. Dat ze zo goed reden etc.

Nou dat is dus NIET mijn manier van lesgeven.
Ik ben streng, doch EERLIJK.

Als iets goed is, zeg ik dat, maar ik ga niet liegen om witte voetjes te halen...

Daarom moet je als ruiter ook de instructie eens uit de kast lokken als je net een nieuwe hebt.
Vraag moeilijke dingen en observeer zijn of haar antwoorden.
Vlug zat kom je er dan achter of het iemand is met een goede achtergrond, of iemand die gewoon voor de centjes in de bak de ruiters staat te verpesten Knipoog

Ga ook niet per definitie voor de instructie die het liefste is, want vaak leer je daar minder tot niks bij.

Tuurlijk moet het geen kolonel zijn in de bak, hoewel sommige ruiters daar juist heel goed bij gedijen Haha!

Maar het moet iemand zijn die eerlijk is, zich kan verplaatsen in het gevoel van de ruiter, en rijtechnisch zeer goed onderbouwd is, en op al je vragen een duidelijk antwoord heeft Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:33

ik heb wel eens iemand doorverwezen naar een andere instructeur die beter met de "problemen" bekend was dan ik.......... ben wel de eerste 2 maanden meegeweest om te kijken en te leren Lachen

en dat bleek een goede zet, want die kon wel oplossen waar ik mee met de handen in het haar zat..... en ik heb er ook nog eens veel van geleerd Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:31

Het is natuurlijk altijd leuk als je gezellig kan kletsen met je instructeur over hoe je weekend is geweest, wat voor kleding je hebt gekocht, hoe je nieuwe auto rijdt, hoe je relatie met je partner gaat, etc. Door dit geintje ben je misschien al een kwartier kwijt van je les. Voor de instructeur fijn kassa. Want ze gaan keurig op tijd stoppen terwijl je 40 euro voor je les betaald.

Dit soort zaken wil ik best graag bespreken met mijn instructrice als ik er een goede en leuke band mee heb. Maar dan graag NA de prive-les.

Persoonlijk kies ik ervoor prive-les te nemen van een instructrice die alles kritisch bekijkt, mij oefeningen opnieuw laat doen die ik fout uitvoer, rekening houdt met het paard en die resultaatgericht les geeft. Liever dat ze mij compleet helemaal afzeiken en zeggen hoe ik het WEL moet doen, zonder te vragen: "wat heb je fout gedaan...?" en dat je dat weer moet gaan uitleggen.

Gewoon liever hoor ik: "fout! je had je binnenteugel er niet goed bij"
OF
"fout je A-C lijn zag eruit als een slangevolte - doe maar weer opnieuw!"
OF
"fout, je kanteld je schouder teveel!"

Complimenten krijgen is leuk en die hoor ik dan bijvoorbeeld ook liever met alleen een woordje "juist" op het moment dat ik een bepaalde oefening uitvoer. Complimenten kan je zelf ook ZIEN en VOELEN als je paard lekker loopt. (tenminste; dat is voor mij al een compliment Knipoog
En wat mij betreft ben ik met dit soort personen GEEN vriendjes maar geeft die persoon gewoon echt goed les.

En die personen zijn er genoeg maar je moet even goed zoeken en her en der proeflessen nemen. Gewoon er ook eerlijk bij zeggen waarom je een proefles neemt omdat je zoekende bent naar een goede.

Instructeurs die hun telefoontje regelmatig opnemen,
regelmatig te laat komen
of regelmatig de les afbellen (ook al is het met gegronde reden) bedank ik ook per direct.

Daar kan ik namelijk niet op bouwen en is ook niet handig voor je eigen tijdschema.
Afspraak = afspraak. Ja Bloos

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:19

Met de meeste van mn lesklanten kan ik leuk kletsen, maar dit gebeurd voor of na de les en als het gezellig is, vind ik het niet erg om nog even te blijven.

Overigens, als je elke keer aan je instructrice moet vragen of ze je wat nieuws wilt leren, moet je eigenlijk al op je hoofd gaan krabben. Jij hoeft haar toch niet te vragen wat er moet gebeuren? Je betaald haar toch om jou handvaten en richtlijnen te geven! Tuurlijk mag je wel eens om een bepaald iets vragen, maar waarschijnlijk is er dan ook wel een goed antwoord voor waarom ze dat nog niet behandeld heeft.

Ik heb trouwens ook wel eens lesklanten doorgestuurd naar een andere instructrice omdat ik het idee had dat ik de combinatie niet kon helpen. Daar zijn die mensen je dankbaar voor en dat is weer goede reclame. Je moet als instructrice ook voor jezelf duidelijk hebben tot waar je grenzen rijken en het is echt geen schande om dat toe te geven. Je haalt toch veel meer voldoening uit het lesgeven aan een combinatie die je echt verder kan helpen, dan wanneer je maar een beetje staat te duimendraaien omdat je niet echt weet wat je ermee aan moet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:23

precies joyce............... weten waar je kunnen wel en niet ligt.......

de "verdiensten" zitten hem in de combinatie verder helpen, en als je weet dat jij het niet kan moet je ze verder sturen......