van braafste paard naar wilde merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Re: van braafste paard naar wilde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:18

Dit is perfect normaal hoor. Die van mij doet juist hetzelfde. Het hele jaar door enorm braaf, zet geen pas verkeerd ... maar owee als het begint te vriezen :-D De eerste 15 minuten is hij nog rustig. Nu ja, wat wil je ... met die kou zijn hun spieren ook stijver waardoor ze wat langer moeten warmlopen. Maar dan, meestal ook nadat ik een rondje ofzo heb gegaloppeerd (daar maken ze hun spieren goed los mee), kan het feest beginnen :-P Een bok hier, een huppel daar, verschieten van "spoken" die er niet zijn, ... hij kent het allemaal. Er is maar één oplossing voor ... consequent blijven doorrijden! En als ze het echt te bont maken, mag je ze af en toe op hun plaats zetten hoor. Het is niet omdat ze wat frisser staan, dat ze hun oppeens niet meer moeten gedragen!

In verband met dat "ergens vastzitten". Paarden die echt vastzitten gaan geen mega bokkensprongen doen omdat het hun gewoon niet lukt. Die van mij is vorige week behandeld door een osteopaat, gewoon jaarlijkse check-up. Hij bleek wat vast te zitten in zijn rug, dus dat is weer verholpen. Ik kan je verzekeren dat hij de training erna dubbel zo vlot liep en zijn bokkensprongen veel harder aankwamen dan ervoor. Nu zit hij los in zijn lijf waardoor hij zich ook in moeilijkere bochten kan wringen Knipoog

Om het dus kort samen te vatten :-D Een osteopaat kan nooit kwaad, maar het is vooral een kwestie van doorzetten en uitkijken naar warmer weer.

Edit: Over het "op zijn plaats zetten". Laat haar wel eerst effe nakijken op eventuele pijn. Als het toch daardoor komt, mag je ze niet gaan straffen want dan doe je dit als reactie op iets waar ze zelf niet aan kunnen doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:30

Oh, zo herkenbaar!!
Net als evih, het hele jaar door zo mak als een lammetje en zet
geen stap verkeerd. Maar nu het vriest is het als ik op stap,
alleen maar rennen, bokken, steigeren en vliegen.
Allemaal spoken en monsters, alles is eng, raar en spannend.

Is erg vervelend, en ik rijd ook niet veel met dit weer.
Mijn paard reageert nou eenmaal ontzettend sterk op het weer,
en zo zijn er een hele hoop.

Ik weet nog, dat er een manege pony was op de manege waar ik
reed, die in de winter niet mee mocht lessen omdat hij iedereen
eraf gooide. Maar in de zomer was het het lievelingetje van ieder kind.

Zo zie je maar.
En zo is mijn merrie dus ook.
Ik begreep eerst echt niet wat er met haar aan de hand was, zo gek
heb ik haar nog nooit zien doen. Ben er ook al meerdere malen afgedonderd
sinds het vriest.

En dan zit mijn merrie ook nog eens midden in de puberteit wat het ook allemaal
nog een beetje extra versterkt. Dus het is lekker moeilijk allemaal bij mn
merrie nu.

Op naar de zomer, zou ik maar zeggen! Haha!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:36

Mij lijkt dat je paard gewoon wat TE fris wordt door het weer. Mijn nooit schrikkende zeer brave paard kan nu na een half uur rijden ook opeens schrikken en wat malle huppels beginnen te maken (ze kan wel erg goed bokken, maar dat heeft ze afgelopen 2 jaar niet meer gedaan goddank). Normaal maak ik buiten ook altijd wandelingetjes, dat is op het moment dus niet echt handig, zodra ik op het pad kom waar ik altijd loop, dan zijn er overal winterspookjes. Dan kan ik er wel mee verder lopen, maar leuk wandelen is anders. Op naar de zomer zou ik zeggen, dan kunnen we weer mopperen dat het te warm is Haha!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:53

bedankt allemaal. Ik ben benieuwd naar morgen. Hoop dat het gewoon frissigheid is, maar vind het raar, omdat ze nog nooit gebokt heeft en er nog nooit vandoor is gegaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:56

de vrieskou doet een hoop................... en ik zou het in eerste instantie daarop wedden....

maar in de regel is het zo dat als een paard ineens zo raar doet en het niet passend is bij het verleden van het dier, dat er dan wat aan de hand is lichamelijk

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:59

Als er echt iets met de rug aan de hand was geweest dan had je dat al veel eerder gemerkt. Ik denk net als de rest dat het gewoon een typisch gevalletje winterpret is (eventueel in combinatie met stilstaan) en wellicht wat stijfig in de spieren door de kou als het al in de spieren zit. In de zomer had ik ook wellicht aan iets anders gaan denken maar het is te toevallig met de kou.

Je kan denk het beste er een echt hele stevigzittende ruiter op zetten van de week die wel even duidelijk verteld dat dit niet heel grappig is zodat het geen leuk spelletje voor haar gaat worden om jullie in het zand te parkeren. Als je zelf gaat rijden, longeer maar eerst een flinke poos. Alles wat ze uitspookt aan het slingertouw spookt ze niet uit met jou op haar rug.

Wat kwam er uit het longeren?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:01

Ze ging met dr neus over dr grond in draf (word altijd bang dat ze in het touw gaat staan) En toen riep ik HEY! daar schrok ze van en begon ze te rennen en te bokken. En bij de overige overgangen naar de galop bokte ze ook.. maar na een tijdje niet meer. Op beide handen was het hetzelfde.

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:03

er zal waarschijnlijk wel wat mis zijn.
maar je merkt aan het paard zelf meestal ook
of ze het met opzet doet, of juist niet.

als ze het met opzet doet, zal ik dr een veeg geven.

doet ze het niet met opzet, laat dr dan even na kijken

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:04

Hindert het zadel haar niet? Dat ze bij de eerste keer aangalopperen nog niet weet dat het pijn doet (ofiets dergelijks) en bij de 2e keer zoiets heeft van ja hallo dat doet zeer!
Over dat longeren dat ze haar hoofd laag heeft over de grond, dat betekent dat ze ontspant! Ze geeft zich over aan het elastiek. Succes morgen met het longeren.
Ik denk inderdaad ook dat het een deel frissigheid is hoor, mijn paard heeft daar ook veel last van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:05

picobello3 schreef:

Hoe merk je dat aan je paard?

Ik zou haar ook flink na laten kijken. Dierenarts, tandarts, fysiotherapeut. Je kunt het lijstje aanvullen met iedere arts die je wilt. Pas daarna zou ik gaan kijken naar dingen die blijkbaar comminucatie gewijs niet goed gaan

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:06

longeren doe ik zonder zadel, en verder heb ik dit zadel nu een jaar en nooit geen problemen mee gehad. Wil het wel even controleren.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:07

Ik heb geen geldboom ofzo om alle therapeuten te betalen. En m'n ouders geloven daar niet in dus willen mij niet sponsoren..Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:07

Vjestagirl schreef:
picobello3 schreef:

Hoe merk je dat aan je paard?

Ik zou haar ook flink na laten kijken. Dierenarts, tandarts, fysiotherapeut. Je kunt het lijstje aanvullen met iedere arts die je wilt. Pas daarna zou ik gaan kijken naar dingen die blijkbaar comminucatie gewijs niet goed gaan

hihihi drama!!!!

De meeste paarden zijn een stuk te vrolijk met dit weer...............is heel normaal Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:13

KiWiKo schreef:
hihihi drama!!!!
De meeste paarden zijn een stuk te vrolijk met dit weer...............is heel normaal Lachen

Idd, die van mij had met 2 vrienden "buitengespeeld" voordat ik erop ging, komt (als het niet zo vriest) iedere dag een paar uurtjes buiten, maar bij de 2e galop moest er toch even een ontladingsbokje gemaakt worden. Want toen was 'ie opeens wakker. Haha!

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:57

Het is idd fris zoals KiWiKo al zegt

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:49

ik zou het even afwachtenhoe het zich ontwikkeld.. het houd straks heus weer op met vriezen.. en als ze dan nog zo is.. tsja.. dan zou ik wel even iemand erbij halen.
Maareuh z'n hele lijst zal wel niet nodig zijn Haha! Haha!

Succes en sterkte met der!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 09:09

Is het wel veilig om nu te rijden? misschien dat ik alleen stap en draaf.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:52

Dat hangt ervan af hoe erg je paard het maakt en dat is moeilijk te beoordelen van achter een pc. Volgens mij is het beter om gewoon te blijven rijden en haar op haar plaats te zetten als ze wat gaat uitspoken. Volgens je eerdere berichten doet ze die dingen alleen in galop, dus ik zou zeker blijven stappen en draven en misschien af en toe een kort galopje.
Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is enkel galopperen als je instructrice erbij is. Die kan dan op het juiste moment tips geven waar je misschien zelf even niet aan denkt (bv. als je paard ervandoor schiet dat zij herhaald "handen laag, schouders naar achter, ...". Dat zijn dingen die je allemaal wel weet, maar die geen natuurlijke reactie zijn waardoor je ze op de moment zelf kan "vergeten").
Je moet zelf inschatten hoe veilig de situatie is, maar ik zou zeker blijven rijden.
Succes!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:04

Veel paarden bokken juist pas in de galop.Dat er nu 2 keer iemand is afgevallen zou ik meer op toeval gooien.Gewoon wat frissigheid met dit weer.In de wei rennen ze nu vaak ook minder omdat ze merken dat het minder makkelijk kan nu.Misschien kun je voor het rijden even longeren,daar ook al laten galopperen zodat hij zijn energie wat kwijt is.Of nu met het koude weer alleen stap en draf.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 13:10

Ik heb er net even opgezeten. Alleen stap en stukjes draf. Paard was erg braaf en rustig, heb zelf nog wel veel last van mn heup tijdens het rijden en kwam er bijna niet op Nagelbijten / Gniffelen (groot paard). Maar gelukkig ontspande ze wel goed, en kon ik haar goed laag over dr rug rijden. Heb wat buig-oefeningetjes gedaan maar meer niet. Toen in de wei gezet, daar ging ze galoperend naar haar vriendjes doe, dus ze kan het wel!
Morgen komt instructrice.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:36

Voila, dat is een goed begin. Zeker uitbundig belonen als ze zo braaf is! En dan kan je morgen met je instructrice een rustig galopje proberen.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:25

Een paar mogelijke redenen:
*Het is koud buiten
*Ze is stijf (?)
*Toch ergens een drukplek die jij niet voelt, maar zij wel ?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:57

Ach je wil niet weten! Het gedrag van jou merrie is echt normaal hoor! Ik zie nu ook wat af met mijn pony. Het is koud buiten, ze zijn fris.
Probeer dr voor het rijden even lekker los te gooien of te longeren. Dat wil nog niet zeggen dat alle energie er uit is want dan willen ze er nog weleens tussenuit schieten of bokken.
Je paardje gaat wel elke dag naar buiten toch?

Mijn pony gaat helaas tot aanstaande zaterdag niet naar buiten en daarvoor kon ze alleen in de zomer naar buiten. Zaterdag ga ik om die reden naar een nieuwe stal waar ze elke dag buiten word gezet.
Mijn pony is dan ook heeel erg vervelend, schiet er elke keer dat ik rij wel een keer tussenuit als iemand anders bijv. een tik met de zweep geeft aan de andere kant van de bak. Is echt niet grappig.
Maar ik kan het haar niet kwalijk nemen, ze staat heel de dag in haar stal. In de zomer is ze super braaf.
Dus zorg dat je paardje voldoende beweegt dan zal het een stuk minder zijn!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:02

van te voren longeren of losgooien kan nu niet, omdat buiten alles bevroren is en in de binnenbak mag het niet. Maar als het frissigheid is waarom is ze dan zo ontspannen in stap en draf, merk er dan echt helemaal niks aan! Ik zet haar nu wel op de wei waar ze gewoon lekker galoppeerd.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:05

picobello3 schreef:

In deze situatie zou ik persoonlijk altijd als eerste dr Phill vragen om advies, die is altijd heel goed in fixen met deskundigen als er iets mis is bij iemand Clown.

Hele verstandige pa en ma heeft TS Ja