4-jaar en bijna niet gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Re: 4-jaar en bijna niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:18

Tuc schreef:
Wij hebben geen trailer en moeten het dus steeds lenen. Maar dat is geen probleem.
Previr: Daarvoor was de bak aldoor nat en blubber:D

Dat snap ik ook best wat je bak betreft! Onze bak is nu hard opgevroren, maar daarvoor heb ik er ook al meer dan acht weken niet in kunnen rijden wat de blubber betreft. Wij zitten ook met een 4-jarig paardje wat dan weer een keer bereden kon worden en dan weer weken niet. Nu beschik ik gelukkig over een trailer en sinds kort ook over een helpende hand die mee wil naar de manege. Dus wij gaan nu zo vaak mogelijk met haar naar de binnenbak. Bij ons is het dan ook nog zo als je op niet-gangbare tijden gaat, bv zondagmorgen of zaterdagavond dan is er vrijwel niemand en heb ik dus ook de gelegenheid om het paardje daar evt even los te gooien of te kunnen longeren. Bestaat er bij jouw niet zo'n soort mogelijkheid? Succes ermee, ik begrijp je probleem! Knipoog

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:20

Wat fijn dat er iemand is die precies hetzelfde probleem heeft als ik.
Alleen wel jammer dat wij geen trailer hebben. Niet eens een trekhaak Huilen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:24

Tuc schreef:
Wat fijn dat er iemand is die precies hetzelfde probleem heeft als ik.
Alleen wel jammer dat wij geen trailer hebben. Niet eens een trekhaak Huilen

Ik heb een vijfdehands trailertje op de kop getikt dus dat waren de kosten niet. Bovendien had ik een peugeot 205 die trekt geen kar haha. Maar mijn broer handelt in auto's dus ik heb voor niet al te veel geld mijn autootje om kunnen ruilen voor een Citroen XM en zo heb ik het geregeld.
Mijn buitenbak is nl. 3/4 jaar slecht dus als je dan wat wil dan moet je iets uitvinden! Haha!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:30

Goed plan.
Ik zal nu ook echt wel wat moeten doen, want zo werkt het niet:(

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:32

Ik denk dat je meerdere opties hebt:

Optie 1.
Gewoon lekker afwachten tot het beter weer word, het zonnetje schijnt dus lekker in het voorjaar en dan haar weer oppakken onder goede begeleiding.

Optie 2.
Afspreken met de manege/stal dat je een keer bijv. de binnenbak kan afhuren en dat je ook onder begeleiding lest ofzo.
Dit betekent dat je lest en je instructrice je helpt dat je niet alle hoeken van de bak ziet.

Optie 3.
Gewoon naar de binnenbak als die vrij is of afgehuurd longeren.
En bijv. de dag erna onder begeleiding van je ouders/vrienden met verstand 'm kunnen vasthouden.
Zo kan jij gewoon buiten beetje stappen, heb jij teugels vast, iemand ernaast die hem eventueel als het nodig is ook vast kan houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:34

Over het rijden; heb ook al lang niet meer kunnen rijden, eerst regent het, dan vriest het, tja daar wordt een weide niet begaanbaarder van.

Waarom ben je eigenlijk bang voor je eigen paard? Het is een paard geen monster. Als je bij elke pas op voorhand krampachtig zit en denkt "ohhhhjeeeee nu komt ie!" dan maak je haar idd bang en ja, dan vliegt ze idd door de bak heen...

Als je zo bang bent om er op te kruipen, kan je er IMO bij een jong ding beter iemand op zetten die minder bang is de eerste keren tot jij het weer vertrouwd, zo'n jong onzeker ding heeft een ruiter nodig die kordaat en leidinggevend is, niet iemand die krampachtig hoopt dat het wel goed gaat gaan.

luckylady13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:37

ik heb ook zo'n soort probleem
maar ik probeer ook zo vaak mogelijk te rijden en dan gaan wij ook gewoon naar een binnenbak in de buurt met de trailer en wij hebben bij ons thuis geen eens zelf een bak maar ik wil het wel graag ik vind ook dat je anders maar een poosje moet wachten want dat gerees dat is ook niet leuk maar je kan ook een keertje zorgen dat je een bak voor je zelf hebt en dan lekker longeren dan is je paard ook weer wat rustiger
en ik kan het ook vaak niet alleen zeggen wanneer ik ga rijden want mijn moeder die moet mij er heen brengen (ik ben 14 jaar oud dus kan niet auto rijden) en vaak is mijn vader ook nog eens weg met de auto

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:38

Misschien kun je je paardje een paar maanden stallen bij iemand met een binnenbak? Zij kunnen je misschien ook weer helpen met het opbouwen van het rijden (of je laat haar rijden)
Okee het kost dan wel wat maar daar heb je jarenlang plezier van!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:39

Tuc schreef:
Is dat wel zo'n goed idee? Ze heeft al aardig lang 'geen' beweging meer gehad en om dan meteen een buitenrit te maken. Maar ik ga ZEKER een poging doen.Haha!

Of misschien aan de hand in het bos ?
Je hebt soms in bossen ook kleine veldjes (wat niet bevroren zijn) waar je haar evt. op kan logeren of waar je op kan rijden ..

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:39

luckylady13 schreef:
ik heb ook zo'n soort probleem
maar ik probeer ook zo vaak mogelijk te rijden en dan gaan wij ook gewoon naar een binnenbak in de buurt met de trailer en wij hebben bij ons thuis geen eens zelf een bak maar ik wil het wel graag ik vind ook dat je anders maar een poosje moet wachten want dat gerees dat is ook niet leuk maar je kan ook een keertje zorgen dat je een bak voor je zelf hebt en dan lekker longeren dan is je paard ook weer wat rustiger
en ik kan het ook vaak niet alleen zeggen wanneer ik ga rijden want mijn moeder die moet mij er heen brengen (ik ben 14 jaar oud dus kan niet auto rijden) en vaak is mijn vader ook nog eens weg met de auto

Dat ken ik ja Bloos

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:55

pebbels75 schreef:
Misschien kun je je paardje een paar maanden stallen bij iemand met een binnenbak? Zij kunnen je misschien ook weer helpen met het opbouwen van het rijden (of je laat haar rijden)
Okee het kost dan wel wat maar daar heb je jarenlang plezier van!

Ja, ik had er al aan gedacht om haar op, of in de buurt van de manege te zetten. Dat is wel zo handig. Dan zit ik bij het bos en kan elke dag rijden als ik zou willen.
Zal wel moeilijk worden, omdat onze paarden ons leven lang bij ons thuis hebben gestaan.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:57

Wel, dat is dan de oplossing.
Zou ik inderdaad doen, hoef je niet steeds met de trailer enz! Ja

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:57

inderdaad

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:27

Wij hebben onze paarden ook aan huis maar de jonge 3 jarige staat ook op een stal hier in de buurt, heel fijn omdat je dan constant er een tijd mee bezig kunt zijn. Als je het nu doet kun je hem een maand of 3 daar rijden (evt onder begeleiding of in een manegeles..) en dan is ie voor de zomer weer mee naar huis te nemen en kun je er deze zomer veel plezier aan hebben!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:28

Oja, en je went er wel aan, de eerste week is het vreemd dat ie ergens anders staat (vindt ik ook altijd) maar het is een fijne tussenoplossing!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:23

Fijn om te horen!!!!:D

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:16

Je kan ook, als je paardje op een manege staat
iemand zoeken wat daar ook rijdt en dan evt. jou paardje meerijden, zo word ze ook meer gereden.
Maar dan moet je wel zeker zijn dat die persoon ervaren genoeg is, etc. want het gaat hier nog altijd om een jong paard

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:46

Nou, binnenkort gaat ze inderdaad op de manege staan. Begin januari als het goed is. En dan kan ik wel elke dag rijden.
Ben net nog geweest bij de manege, maar alles is erg bevroren en in de binnenbak is het nu een beetje druk, dus ik wacht maar gewoon.:d

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:05

Oh wat leuk zeg!
zal wel helemaal goed komen nu

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:30

Dat komt zeker goed, spreek af dat ze in iedergeval elke dag gereden gaat worden en neem veel les daar. Het is een investering maar daar heb je nog jaren plezier van!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:54

haha, dank je!!!!