4,5jarige met hardnekkig probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Re: 4,5jarige met hardnekkig probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:15

De kant die hij tegen de muur plakt contra stellen.(zou moet hij meer op zijn binnen schouder)
2e hoefslag pakken.
Liefst volte rijden en dan contra stellen,en op zijn schouder tikken.
Zijn schouder moet mee draaien op de volte,slaat hij door naar buiten tik op de schouder.
Dan weer even gewoon rijden en voelen,zeilt hij weer de bocht uit hup contra en tik op de schouder.
Je moet heel snel zijn,en goed op letten.
Op een gegeven moment zal je zien gaat hij ontspannen en heb je hem keurig op je binnenbeen en buitenteugel.
En is voor je paard genoeg als je hem begrensd met je buitenteugel.
Dan weet je dat je er bent.(al zijn het 2 passen)
De kant waar hij wel goed buigt,pak je ook meteen de kant die hij niet wil buigen door te gaan wijken.
Dus op beide kanten kan je aan zijn moeilijke kant werken.

Schoudervoor zou ik niet doen.(vind ik nog te moeilijk voor hem nu)
Eerst maar eens die balans op pakken.

En zoek een goede juf Knipoog of meester.
Je hebt echt hulp nodig,anders word het van kwaad tot erger.
Succes

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:06

Dankje voor jullie info!
2de hoefslag neem ik normaal ook maar met deze piste is et moeilijker omdat hij klein is..
Dat contra stellen heb ik geprobeerd. Op een bepaald moment ging het redelijk en was hij goed ontspannen. En dan ineens voel ik hem weer gaan en ik probeer hem er van weg te houden maar het is echt verschrikkelijk. Ik heb hem ook goed attent op mijn buitenbeen gemaakt.
Het is niet zo gwn naar de muur lopen maar echt plakken! Mijn been schuurt er dan iedere keer tegen.

Les heb ik normaal! Ze dramt er ook altijd op hoe ik mijn schouders hou. Maar ja nu deze weken met de feesten is het geen les. Vraag me niet wrm. Lachen Volgende week is het weer geen les. (ik zit bij de lrv) We zijn er best wel lastig van! Maar dan gaan we maar naar iemand anders.

Ik vind het echt raar dat hij dat nu ineens moet beginnen doen..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:14

Als je zelf zo scheef zit en het moeilijk vind om recht te zitten zou ik zelf eens naar een osteopaat gaan. Zonder rechte ruiter is rechtrichten een overschatte illusie

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:14

Amelii schreef:

Dat is niet raar, dat is een resultaat van verkeerd rijden óf van een lichamelijk probleem.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:25

superwoman schreef:
Amelii schreef:

Dat is niet raar, dat is een resultaat van verkeerd rijden óf van een lichamelijk probleem.

En waarschijnlijk van die paar maanden dat hij stil gestaan heeft.. Elk paard is van nature uit scheef, door training kan dat er min of meer 'uitgetraind' worden door hem op zijn moeilijke kant soepeler te maken. Als hij een paar maanden heeft stilgelegen, is die soepelheid ook verdwenen.
Ik merkte dat bij mijn merrie ook. De periode dat ik regelmatig reed was ze op beide kanten min of meer even soepel, van de moment dat ik echt weinig begon te rijden (1 keer in de twee weken ofzo) begon zij schever en schever te worden Lachen. Rust roest...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:31

Mijn ervaring is dat erge scheefheid toch meestal door de ruiter komt - door het niet rechtrichten en daardoor de sterke kant sterker maakt en de zwake kant nog zwakker wordt.

rust roest is zeker waar Ja
Paarden die wat last hebben van hun lijf zullen ook de sterke kant meer gebruiken als ze niet hoeven te werken en die zullen ook schever worden. Paarden zijn van nature idd ook scheef, maar als ze goed in hun vel zitten is dat niet zo extreem.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:46

Hij heeft niet lang stilgestaan. Lachen Ik bedoelde dat hij een maand geleden even heeft stilgestaan. Lachen

Ik heb ook 1 been dat ietsje langer is Lachen je ziet het niet, maarja.
Ik kan goed rechtzitten op mijn paard, met mijn dressuurzadel zeker! Maar ik voel ook dat rechts zijn én mijn moeilijke kant is..
Linksom is zoo makkelijk en dan rechts.. Ik mag ook niet te fel mijn binnenteugel aanpakken daar.
Kan het ook zijn omdat het die binnenpiste is? Want als ik les heb dan rijden we in een grotere binnenpiste en daar heb ik er niet zo'n last van...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:56

Amelii schreef:
Ik mag ook niet te fel mijn binnenteugel aanpakken daar.
Kan het ook zijn omdat het die binnenpiste is? Want als ik les heb dan rijden we in een grotere binnenpiste en daar heb ik er niet zo'n last van...

Nee, bij de kleine piste zal hij meer moeten buigen en daar komt het probleem nog duidelijker naar boven... Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:20

Heeft er wel eens een andere ruiter opgezeten?( Bv. je instructrice)
Doet hij het dan ook zo erg of minder.
Een hele ervaren/ handige ruiter kan je misschien vertellen of het in zijn lijf zit en of jij dat onbewust versterkt.
Voor de rest heb je al nuttige tips genoeg gehad en kan ik je alleen maar succes wensen Knipoog .
Het gaat vast wel goed komen.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:52

Neen ze heeft er nog niet opgezeten, maar hij doet het pas sinds hij stilstaat. Ja en nu is het een paar keer geen les..
Maar ik ga terug naar de mensen die hem opgeleerd hebben, die helpen mij héél goed, en dan kunnen zij ook es op hem zitten. Lachen

Gelukkig nieuwjaar! Lachen

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:34

Amelii schreef:
Neen ze heeft er nog niet opgezeten, maar hij doet het pas sinds hij stilstaat. Ja en nu is het een paar keer geen les..
Maar ik ga terug naar de mensen die hem opgeleerd hebben, die helpen mij héél goed, en dan kunnen zij ook es op hem zitten. :)

Hoe gaat het nu? Ben je nog bij die mensen geweest?