maakt toch niet uit.... die van mij had gisteren ook zoiets van.. pompidompidom... tot ik hem even op de rem getrokken heb en hem met een springzweepje een flinke tik op zijn schouder gaf (kont gaat niet dan bokt hij) en ineens kon mijnheer lopen... gek he...
Die van me zus is ook zo ongelovelijk lui, wat blijkt nou ? Hij ademt niet helemaal door. Ik kan het niet echt uitleggen maar mischien heeft je haf dat ook ?
De haflinger die ik rijdt is ook liever lui dan moe Ook ik heb het moeilijk gevonden om strenger te zijn, maar geloof me.. je voelt echt wel het verschil naar een aantal keer rijden! Ik was gelijk een stuk minder moe, omdat ik minder zelf hoefde te werken.
Wees streng en consequent & let góed op je beenhouding! Druk = reactie. Geen reactie? Schop. Nog geen reactie? Flinke tik. NIET zachtjes, maar gewoon góed zodat je het niet meer/minder hoeft te herhalen! Blijf dit doen! Bij reactie je been LOS. Valt hij/zij terug in tempo? Geef je pas weer been. Geen reactie? Begin weer van voor af aan. Wel reactie? Prima. Je zult zien dat je Haf dan ook een regelmatiger tempo gaat krijgen en je minder hoeft te drijven.
Het geen wat echt zou helpen is continu vooruit rijden waardoor dit voor je paard een gewonte wordt. Ik denk altijd maar zo : Op de wei is hun vrije tijd en dat ene uurtje kunnen ze dan wel doen wat wij van ze verwachten. De eerste keren is dit overgens ontzettend vervelend werk continu naar voren rijden maar daarna zul je er veel meer uit kunnen halen .