tinker niet te houden in volle galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Re: tinker niet te houden in volle galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:43

Precies zoals momo_lover zegt, voor de zekerheid en voor de veiligheid, het blijft een vluchtdier en eentje die ongeveer 10x zo zwaar weegt als jijzelf.

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:59

hi,, allereerst er is geen bak aanwezig.En in de bak is ze zo ie zo super braaf.Er mankeerd niets aan haar opvoeding want ze wordt sireus aangepakt. De vorige eigenaar was een vrouw en heeft haar weg gedaan omdat het eerder een mannen paard is. Zelf rij ik al 20 jaar en heb ik een gekke arabier, maar ook voor mij is het niet te doen. Die stang gaat er zo ie zo niet uit, het is helemaal niet dat zo dat ze de hele weg trekt. Ze gaat alleen rennen op de terug weg. met een gewone trens heb je gewoon niets te vertellen. Haar op de volte zetten gaat niet, zo breed is het zandpad nou ook weer niet misschien 2 m doorsnee , kijk met mijn lenige arabier zou dat kunnen maar niet met een lompe tinker.

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:05

wat momo loverzegt daar eb ik misschien wel iets aan, om met 2 teugels te gaan rijden. Iedereen kan inderdaad wel tegen een stang zijn maar het gaat wel om de veilig heid. Het is ook niet de bedoeling om de hele tijd in haar mond te trekken maar alleen even als het nodig is. Ik denk dat ik dit ga proberen,, bedankt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:05

waarom gaat het niet met een lompe tinker die van mij als ze gaat dan moest ze op een meter en anders was er wel een boom in de buurt. klinkt heel hard maar na een keer de snelweg zo te zijn overgestoken is het als ik zeg stop dan stoppen we ook.
Gaat het niet zachtzinnig dan maar heel hard.

Misschien ook een tip ga met iemand rijden van wie het paard wel rustig blijft en ga gewoon stappen heel de weg.

Die dubbele teugel had ik ook omdat ik tegen heel de tijd met stang rijden ben. En werkt goed als het fout gaat gewoon de ene los en een flinke ruk aan de andere. Kan je er ook niet aanzitten zonder dat je het wilt.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:10

Ze Wil dus gewoon erg graag naar huis?
Toch is het een kwestie van consequentie.
Hoe lastig het ook is.
Zou haar dan AAN het werk naar huis rijden.
Dus netjes nagevenlijkheid vragen,beetje dressuren, gedachten veranderen van het paard.
Met de ruiter bezig zijn haar na laten denken!
Stappen,beetje nagevenlijkheid vragen, beetje wijken.
Halthouden en weer weg stappen enz enz
Slimmer zijn dan je paard,met kracht red je het niet.
Als ze willen gaan ze....ook met dubbele teugel!

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:04

ja dat gaat dus niet mijn vader is recratie ruiter en pas op latere leeftijd gaan rijden hij is 60 en kan niet echt aan de teugel rijden en wijken, dat hoeft ook allemaal niet van hem

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:07

natascha78 schreef:
Haar op de volte zetten gaat niet, zo breed is het zandpad nou ook weer niet misschien 2 m doorsnee , kijk met mijn lenige arabier zou dat kunnen maar niet met een lompe tinker.

Nagelbijten / Gniffelen
Die 'lompe tinker' van mij kan op de plek rondjes draaien.. was volgens de fysio afgelopen zomer leniger dan menig sportpaard. Als jouw tinker niet soepel is dan moet je daar eerst eens aan werken. Dat ligt totaal niet aan de bouw van het paard, maar wel aan wat jij ermee doet. Als je geen bak hebt dan zou ik een paar keer per week naar de manege ofzo gaan, en in de bak gaan trainen. Zo krijg je je tinker soepel en goed aan de hulpen.
Je tinker is gewoon niks anders gewend dan steeds dat zelfde ritje buiten. En dan steeds die zelfde weg terug, en thuis een hoop hooi of een bak voer. Logisch dat ie op de terugweg niet te houden is. Als jij voor meer afwisseling zorgt dan is er ook geen reden meer om naar huis te willen rennen.

Een scherper bit is gewoon echt geen oplossing. De tinker van die vriendin van mij is helaas pas geleden ingeslapen, anders had ik je graag uitgenodigd om te komen kijken wat de gevolgen zijn van een te scherp bit als handrem gebruiken.. Misschien kan ik de röntgenfoto's eens kopiëren, dan zie je de losse botsplinters zitten.. En daar hoef je echt geen grote, sterke man voor te zijn, als je maar het juiste bit hebt Nagelbijten / Gniffelen
Geloof me, een paard dat er vandoor gaat houd jij met geen enkel bit tegen! Zelfs op een volte zetten werkt dan meestal niet meer.. Mijn eigen ervaring is dat je je paard gewoon voor moet zijn, en op tijd moet terugnemen, afstappen of gewoon helemaal niet meer aandraven, want als ze eenmaal weg zijn dan stop je ze niet meer totdat ze zelf willen stoppen..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:30

De TS wil schijnbaar gewoon een scherper bit erin... want het andere advies wordt in de wind geslagen.

Waarom vraag je dan eigenlijk om advies?

[edit] Door onkunde en onwil moet het paard het dus gaan ontgelden.....(dit is wat ik uit de posts van de TS opmaak)...

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:36

Ook mijn verzorg-tink kan op 'n dubbeltje draaien... dus dat zou geen probleem moeten zijn, die is iig echt niet van het slanke type Tong uitsteken
In het begin (werd op haar vijfde ingereden, in dat eerste jaar ongeveer) ging ze ook als een gek aan de kletter maar door gewoon rustig te blijven en telkens terug te nemen als ze uit zichzelf een beetje versnelde is het nu een heerlijk paardje. Gewoon aandacht aan besteden bij elke rit en dan bedoel ik niet alleen aan het einde....
Suc-6!

Chanel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:42

Als jij zegt dat je 20 jaar rijd, en jij kunt wel wijken en alles.Waarom ga jij er dan niet voorlopig oprijden??? totdat ze wel gewoon normaal naar huis kan.
Het paard luisterd gewoon absoluut niet naar de hulpen ho is gewoon ho en niet doordrammen om gewoon door te gaan.Het gaat gewoon een keer goed fout Knipoog

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:41

Zoals al meer gezegd is in dit topic: een scherper bit is écht geen oplossing.

Tinkers zijn over het algemeen nogal 'lomp' en hebben vaak een idioot hoge pijngrens (en voordat iedereen over mij heen valt, ik heb zelf ook een tinker en heb er veel gereden - ik vind het heerlijke paarden maar je kunt gewoon niet ontkennen dat ze weinig fijngevoelig zijn, over het algemeen Haha! ).

Een doorsnee pittige Tink zal zich eerder op een pelham of iets dergelijks kapot lopen, dan dat je er daadwerkelijk op de lange termijn wat aan hebt. Goed, als je zo'n ding erin hangt heb je er de eerste paar keer wel iets aan. Natuurlijk, want wat zou jij doen als er een halve ijzerwinkel in je mondhoeken snijd? Dus allicht dat ze er in beginsel goed op reageren of wanneer je het als 'noodrem' gebruikt. Je zult echter al snel merken dat ze er exponentieel minder sensitief op worden er uiteindelijk net zo hard doorheen lopen als door een trens. Dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem en heeft je paard eelt van hier tot Tokyo op zijn tong, zodat hij of zij ook nooit meer sensibel zal worden ook.

Het enige wat helpt bij een doorsnee dram-Tink is júíst laten gaan. En dan niet als meneer of mevrouw het wil, nee, als jij het wilt, waar jij het wilt, wanneer jij het wilt en hoe lang jij het wilt. Haha!

Ga niet 'gewoon' buitenrijden met een paard met een dergelijk probleem, maar ga met goede voorbereiding en niet om te ontspannen, maar om het probleem aan te pakken.Zoek een mooi, vlak, lang, overzichtelijk zandpad, ga op een tijdstip dat je geen wandelaars/fietsers kunt verwachten en laat die knol rennen tot ie er zowat bij neervalt. Herhaal dat een paar keer en binnen notime zul je zien dat die drang om te rennen behoorlijk afneemt, het is immers niet leuk meer. Nu vind paardlief het waarschijnlijk uitsluitend amusant omdat hij of zij op deze wijze feitelijk lekker haar eigen zin kan doordrijven.

Overigens heb ik ook al bij meer paarden gezien dat ze zo vreselijk gaan drammen omdat veel ruiters in reflex op een vlotte start aan de teugels gaan hangen omdat ze het idee hebben dat het paard onder ze vandaan loopt. Als je gewoon goed en stevig in je zadel zit en het hoofd even loslaat bij de start, gaan ze vaak even een paar passen knallen en komen daarna vaak uit zichzelf al terug naar een handgalopje. Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:57

rider schreef:
Tinkers zijn over het algemeen nogal 'lomp' en hebben vaak een idioot hoge pijngrens (en voordat iedereen over mij heen valt, ik heb zelf ook een tinker en heb er veel gereden - ik vind het heerlijke paarden maar je kunt gewoon niet ontkennen dat ze weinig fijngevoelig zijn, over het algemeen Haha! ).

Ik denk dat hier de meeste mensen de fout in gaan..
Tinkers zijn net zo gevoelig als andere paarden, ze voelen een vlieg op hun huid, dus ze voelen ook pijn door een scherp bit in de mond.. Maar waar een ander paard loslaat van de pijn daar schrikt een tinker minder en trekt nog eens extra hard terug om van de pijn af te komen (meestal met succes want touwtrekken win je nooit van een paard)..
Daarnaast zijn tinkers ook nog eens hartstikke eigenwijs, als je ze oneerlijk behandelt dan zullen ze veel sneller gaan tegenwerken dan een warmbloed.
Ik vind het echt ontzettend jammer dat veel mensen dat aanzien voor lomp en lui en n dikke huid, en er vervolgens een scherp bit in hangen en scherpe sporen aan doen en een lamme arm hebben van t meppen met de zweep..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:25

MysticTinker schreef:
rider schreef:

Ik denk dat hier de meeste mensen de fout in gaan..
Tinkers zijn net zo gevoelig als andere paarden, ze voelen een vlieg op hun huid, dus ze voelen ook pijn door een scherp bit in de mond.. Maar waar een ander paard loslaat van de pijn daar schrikt een tinker minder en trekt nog eens extra hard terug om van de pijn af te komen (meestal met succes want touwtrekken win je nooit van een paard)..
Daarnaast zijn tinkers ook nog eens hartstikke eigenwijs, als je ze oneerlijk behandelt dan zullen ze veel sneller gaan tegenwerken dan een warmbloed.
Ik vind het echt ontzettend jammer dat veel mensen dat aanzien voor lomp en lui en n dikke huid, en er vervolgens een scherp bit in hangen en scherpe sporen aan doen en een lamme arm hebben van t meppen met de zweep..

Ik bedoel juist met 'lomp' dat ze niet zoals veel andere paarden reageren op pijn door los te laten/weg te draaien maar juist de kont tegen de krib gooien. En ik vind ze bepaald niet fijngevoelig. Ze zullen best hetzelfde voelen als ieder ander paard, maar reageren er anders op. Vandaar mijn verwijzing naar hoge pijngrens. Veel Tinkers geven het niet of nauwelijks aan als ze ergens pijn hebben. Misschien is fijngevoelig niet helemaal het goede woord, maar ik weet geen betere omschrijving.
In mijn ervaring is het in ieder geval zo dat er bij Tinkers vaak naar harde hulpmiddelen wordt gegrepen omdat ze maar weinig reactie geven op bijvoorbeeld een tik met een zweep of een snok aan het bit. Ik ben daar zelf ook niet gecharmeerd van, vandaar ook mijn advies om het NIET op die manier aan te pakken.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:33

Staat er misschien altijd eten klaar als je terug komt? Draaf en gallopeer jij alleen op de terugweg? Begin gewoon te denken aan dat soort 'simpele' dingen en ga niet meteen naar materiaal grijpen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:09

Ben het met meeste bovenstaande tips eens, maar wil je ook op het hart drukken om voorlopig in het bos alleen maar stapwerk te doen met haar. Ze moet leren dat in het bos "ontspanning" betekend. Desnoods loop je de eerste keren naast haar op de weg terug zodat ze niet kan gaan drammen onder het zadel. Of idd ga met een ander paard samen rijden, dat gewoon rustig blijft op dat zandpad. Maar ga er vooral geen scherper bit in hangen. Want wat andere ook al zeggen, dat werkt misschien de eerste week, en daarna loopt ze ook daar doorheen... en wat moet je dan?? Prikkeldraad als bit? Rust rust rust.. daar moet je naartoe.

Hoeveel krachtvoer krijgt ze trouwens? Die van mij worden daar namelijk behoorlijk heet van. Mocht ze dit krijgen, kun je eens proberen of ze rustiger wordt zonder brok.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:23

Elke keer als ze gaat rennen op de terugweg en ze stopt/je hebt haar gestopt omdraaien en wegrijden van 'huis' ze mag pas naar huis als ze normaal loopt.

Misschien helpt dat een beetje...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:25

Zorg ervoor dat je niet ''constant'' in zijn mond loopt te trekken, maar met ''kneepjes'' alleen dan harder, ook kun je hem denk ik het besten op een volte zetten zoals al gezegd wordt en dan gewoon door laten rennen in de volte (draven ofzo).

misschien zou je ook in de bak kunnen oefenen om veel verschillende gangen te maken, bijv.draven-galop-draven-stap-draven-galop-en weer terug...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:27

Haal ten eerste die stang er onmiddelijk uit, dit heeft juist een tegenovergesteld effect!! Ga les nemen van een ervaren iemand, en ga wat doen aan de gehoorzaamheid (grondwerk)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:29

Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd dat veel mensen hier het advies geven om maar 'aan de gehoorzaamheid in de bak te gaan werken....'.
Heel veel paarden zijn in de bak schaapmak en buiten de bak heel anders hoor ( mijn haf was buiten ook een stuk energieker)
En helemaal als ze eenmaal door hebben weer richting huis te gaan

Heb je al eens geprobeerd met een ander (rustig)paardje richting huis te gaan?( dus met zn tweeen op buitenrit)
En dan bijv steeds overgangen te rijden: stap-draf etc

Zelf nam ik vaak een andere weg naar huis Haha! , zodat mijn paard vaak op mij terugviel ( onbekend terrein)

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:36

al dat gezeur over ruiterfout, of trainingsfout. ok natuurlijk moetje terug naar de basis om uiteindelijk het probleem de baas te geraken. maar al die mensen die gillen daty die stang eruit moet hebben waarschijnlijk zelf nog nooit op zo een sterke tinker gereden. ijslanders tinkers en haflingers staan er om bekend dat ze veel te sterk zijn in verhouding met hun temperament. een arabiertje is ook temperament vol, maar met zijden handschoentjes te rijden. maar dit soort paarden is doorgaans te lomp en veel te sterk om hun temperament in te kunnen tomen. dus nu niet allemaal gaan zeuren dat ze niet kan rijden. ik zou zeker de stang er niet uithalen, maar wel zeer bewust er mee om leren gaan, en de komende maanden op de terugweg aleen maar stappen. klinkt banketstaaf, maar das voorlopig de beste oplossing. pas als je paard door heeft dat hij er niet steeds als een malloot vandoor kan gaan op de terugweg, kan je langzaam een drafje gaan proberen. maar wees zeer zacht met de teugelvoering, dan heb je als het er op aan komt tenminste nog een rem. succes en veel plezier met je paard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:09

Het punt is dat je een tinker gewoon níet gestopt krijgt met een bit, hoe groot en gemeen dat bit ook is.. Je breekt ze eerder hun kaak dan dat ze stoppen.
Mijn tinker kan ik 9 van de 10 keer hoofdstelloos rijden, helemaal op zit, en als hij het bit in heeft staat hij al stil als ik mijn hand draai.. Maar áls hij wil gaan dan gaat hij.. Dan heeft het rijden op zit en stem geen zin, dan heeft een trens geen zin, en dan heeft een scherp scharenbit ook geen zin! Ik rijd buiten met een ongebroken scharenbit, maar daar krijg ik hem níet mee gestopt. Het enige dat ik kan doen is op tijd reageren; als hij loopt te stuiteren dan stap ik af en loop ik er naast verder, en als hij zijn rug aanspant (dan gaat hij 1 sec later er vandoor) dan kan ik hem op tijd bij me nemen en aanspreken dat hij dat uit zijn hoofd moet laten. Maar als hij eenmaal zijn eerste sprong heeft gemaakt dan is het gewoon vasthouden en blijven zitten tot aan het einde van de weg..

Wie niet sterk is moet slim zijn.. en geen ander bit zoeken Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:29

Hoe gehoorzaam mijn stink ook is, die van mij gaat er ook wel eens vandoor met buitenritten.. Ik word ook een beetje simpel van die reacties dat het een fout van de ruiter is.. Mijn tinker heeft echt af en toe een kronkel in haar kop. En ik weet dat er met die van mij nog wel een aantal meer zijn, die meer hebben meegemaakt dan je zou willen weten.

Buitenrijden doe ik tegenwoordig vaak zelfs gewoon bitloos, of met een watertrensje. Heb zelf ook ooit de illusie gehad dat een scharenbit zou werken, maar dan komt er zelfs ook nog paniek bij kijken, in plaats van ALLEEN grote drang om naar huis te gaan.. Met als gevolg, nog sneller en roekelozer rennen.

Als ik nu buitenrij en ik ben van mijn eigen stal vertrokken, dan stap ik alleen maar, en op de heenweg een jogje.. Meer niet.. Ga ik naar het bos (amsterdamse bos) of naar het strand, dan trekken we het gas wel even flink open, want daar heeft ze geen "thuis" en is ze prima te remmen.

Maar om even terug te komen, wat zijn je gewoontes als je tinker thuis aankomt? Wat doe je dan precies met hem? Graag even heel gedetailleerd uitleggen Knipoog Want aan die gewoontes kan je ook een hoop opmaken..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:38

fransis schreef:
al dat gezeur over ruiterfout, of trainingsfout. ok natuurlijk moetje terug naar de basis om uiteindelijk het probleem de baas te geraken. maar al die mensen die gillen daty die stang eruit moet hebben waarschijnlijk zelf nog nooit op zo een sterke tinker gereden. ijslanders tinkers en haflingers staan er om bekend dat ze veel te sterk zijn in verhouding met hun temperament. een arabiertje is ook temperament vol, maar met zijden handschoentjes te rijden. maar dit soort paarden is doorgaans te lomp en veel te sterk om hun temperament in te kunnen tomen.

De tinkers die ik gereden heb waren allemaal 'met zijden handschoentjes' op een dubbelgebroken trens te rijden. Uitzonderingen? Misschien. Maar ik ben zelf toch geneigd om te denken dat dit veelal aan de wijze lag waaraan ze beleerd waren, namelijk gewoon met een zacht bitje en een competente ruiter erop.

Mijn jonkie heeft ook weleens een dolle bui, maar die laat zich prima in toom houden met alleen een trensje hoor. Daarbij, ieder paard - dus ook een tinker - hoor je terug te kunnen rijden op zit. Het bit is alleen om te begrenzen en eventueel een ophouding geven om ze er even aan te herinneren dat er iemand op zit. Op het moment dat je echter aan het bit moet gaan hangen om het tempo van je paard te controleren, zit er volgens mij sowieso iets écht niet goed.

Juist een paard dat sterk is, zoals een willekeurige koudbloed, moet je niet uit gaan lokken tot een wedstrijdje touwtrekken. Dat verlies je sowieso. Ook met stang/pelham etc.

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 15:49

wat ik bedoel met lompe tinker is dat wanneer ze echt gaat je haar echt niet in een keer om kan trekken om haar b.v op de volte te zetten. Daar is ze gewoon te sterk voor.
Ik kan haar zelf niet gaan rijden,,mijn vader zijn paard staatin de bossen vn belgie waar ook geen manege is of andere paarden waar hij samen mee kan gaan rijden. Anders had ik dat wel gedaan.
En dat iemand zegtdat ie helemaal volgepropt wordt met voer,,, dat gaat echt nergens over, je moet niet ineens allemaal dingen erbij gaan halen wat nergens op slaat. de tinker staat in een groote uitloop en krijgt echt niet te veel te eten.. En steeds de zelfde saai ritjes,,, dat weet jij niet hoe groot de bossen daar zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:57

Je zou op de heenweg veel galopjes kunnen doen en lange stukken draven, dan heeft hij al veel van zijn energie verspeeld. Terug naar huis gaan wel meer paarden aan de ren. Dus niet gaan galopperen en als je draaft en hij wordt druk, meteen gaan stappen, net zo lang stappen tot hij weer ontspant en dan een klein drafje. De drafjes niet te lang houden zodat hij weer heet wordt. Absoluut niet gaan galopperen. Jouw paard moet steeds een stukje voor hem blijven, de tinker mag er met geen neuslengte voorbij, dan meteen weer gaan stappen.

Ga dit eerst maar proberen, je tinker moet hierdoor wel gaan snappen dat er regels zijn. Na het rijden geen beloning geven, dus niet iets lekkers, je tinker rent naar stal voor zijn lekkere traktatie.