Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
natascha78 schreef:Haar op de volte zetten gaat niet, zo breed is het zandpad nou ook weer niet misschien 2 m doorsnee , kijk met mijn lenige arabier zou dat kunnen maar niet met een lompe tinker.
rider schreef:Tinkers zijn over het algemeen nogal 'lomp' en hebben vaak een idioot hoge pijngrens (en voordat iedereen over mij heen valt, ik heb zelf ook een tinker en heb er veel gereden - ik vind het heerlijke paarden maar je kunt gewoon niet ontkennen dat ze weinig fijngevoelig zijn, over het algemeen).
MysticTinker schreef:rider schreef:Tinkers zijn over het algemeen nogal 'lomp' en hebben vaak een idioot hoge pijngrens (en voordat iedereen over mij heen valt, ik heb zelf ook een tinker en heb er veel gereden - ik vind het heerlijke paarden maar je kunt gewoon niet ontkennen dat ze weinig fijngevoelig zijn, over het algemeen).
Ik denk dat hier de meeste mensen de fout in gaan..
Tinkers zijn net zo gevoelig als andere paarden, ze voelen een vlieg op hun huid, dus ze voelen ook pijn door een scherp bit in de mond.. Maar waar een ander paard loslaat van de pijn daar schrikt een tinker minder en trekt nog eens extra hard terug om van de pijn af te komen (meestal met succes want touwtrekken win je nooit van een paard)..
Daarnaast zijn tinkers ook nog eens hartstikke eigenwijs, als je ze oneerlijk behandelt dan zullen ze veel sneller gaan tegenwerken dan een warmbloed.
Ik vind het echt ontzettend jammer dat veel mensen dat aanzien voor lomp en lui en n dikke huid, en er vervolgens een scherp bit in hangen en scherpe sporen aan doen en een lamme arm hebben van t meppen met de zweep..
fransis schreef:al dat gezeur over ruiterfout, of trainingsfout. ok natuurlijk moetje terug naar de basis om uiteindelijk het probleem de baas te geraken. maar al die mensen die gillen daty die stang eruit moet hebben waarschijnlijk zelf nog nooit op zo een sterke tinker gereden. ijslanders tinkers en haflingers staan er om bekend dat ze veel te sterk zijn in verhouding met hun temperament. een arabiertje is ook temperament vol, maar met zijden handschoentjes te rijden. maar dit soort paarden is doorgaans te lomp en veel te sterk om hun temperament in te kunnen tomen.