Welk bit voor 3 jarig groot paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarosxx

Re: Welk bit voor 3 jarig groot paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:55

midgie schreef:
@sarosxx, ik mis hier ook het rechtricht verhaal, dus ook spiertechnisch trainen.
Wat voor training gebruik je om zijn halsspieren sterker te maken??
Bij een jong paard is dat een training van minimaal 1 à 2 jaar , dan pas kan hij de lange rugspier gaan helpen, wat erg nodig is om weer de achterhand juist onder te laten treden en meer draagkracht te krijgen.
Overgangen is meer voor het tempo, maar wat doe je aan het voorwaartse?

Ik moet er bij zeggen dat we zelf ook nog een erg voorwaartse pony hebben, dus vandaar ook de overgangen die bij haar heel goed helpen. Ik bedoel hiermee dus stap, draf weer stap, keer halthouden etc. Overgangen vind ik niet alleen voor het tempo, doen we ook om hem te laten snappen wat we bedoelen en dan dus gehoorzaam naar de hulpen te laten luisteren. Ik had het dus nog niet over de halve ophoudingen, die jij waarschijnlijk bedoeld. Omdat haar paard telkens in galop aan wil springen terwijl ze wil aandraven, dacht ik dat het misschien een idee was wat meer overgangen te rijden. Bij onze pony was het net zo en heeft het geholpen. Dus ik bedoelde niet de halve ophoudingen.
Maar ik lees nu eigenlijk pas Bloos dat hij in de verkeerde galop wil aanspringen.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 26-12-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:57

midgie schreef:
Dan zou ik als ik jou was eens aan grondwerk gaan doen.
Ik geloof niet in stout zijn, als jou paard steigert aan de hand, is daar ook een rede voor, een paard steigert niet zomaar omdat hij stout is.
Als hij uitbreekt aan beide kanten is er nog genoeg training te doen en zolang hij steigert aan de hand moet er nog veel afgesproken worden tussen jullie en dat kun je niet vanaf de rug oplossen lijkt mij.

Ik geloof daar ook niet in, maar ik geloof wel in een paard dat uitprobeert en respect afdwingt van zijn verzorger/ruiter, eerst pakt ie je vinger (omdraaien tijdens het rijden/hoofdgooien) en daarna pakt ie je hele hand (steigeren aan de hand).
Het paard zal niet kwaad zijn, maar volgens mij is hij wel zijn grenzen aan het verleggen....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:55

Ja zeker gaat het om respect,maar als een ruiter geen respect aan het paard geeft zal hij ook geen respect van het paard krijgen en krijg je dus een eeuwigen machtstrijd.
Een paard dwingt niets af dat doen wij en dat is denk ik juist vaak het probleem, je wilt macht over een dier wat vele malen sterker is, maar als je dat met liefde en geduld doet , kom je veel verder dan met het scherpste bit.
Juist het omgaan met deze machtige dieren moet gemoedelijk en in vertrouwen gaan, toon leiderschap en je paard zal je volgen.
Een paard verlegt denk ik zijn grenzen om te over leven, als hij geen leiding krijgt ,moet iemand de leiding nemen, dus als een ruiter geen goeie leiding kan geven zal het paard dat over nemen en dat kan soms erg gevaarlijk worden en helaas zijn heel veel ruiters niet bij machten dit juist op te lossen en doen het vaak met geweld, terwijl een echte leider nooit geweld gebruikt als er afspraken zijn gemaakt, de gene lager in rang zullen altijd blijven donderen , maar niet naar de leider, als je merkt in een groep dat een leider moet vechten dan verliest hij zijn leiderschap en zal dat ook afgeven aan de sterkere.
Dus aan ons mens de taak om zo`n goed mogelijke leider te zijn, helaas kunnen wij niet zo goed communiseren met een paard zoals ze met mekaar doen en zijn ook niet heel de dag in de groep, dus zullen er zeker soms wel eens onenigheid tussen mens en dier zijn, maar als je dat dan weer met geduld en rust oplost en niet met angst om van het dier te verliezen, zal hij je dat uurtje dat je op zijn rug wil zitten of wat dan ook accepteren en waarderen als leider, ook zie ik het omgaan met paarden als samenwerken en niet als baas spelen, ik heb er zelf een als ik zeg dat ze iets moet dan heb je een probleem, maar als ik vraag om het samen te doen doet ze het zonder probleem.
Ik ben er van overtuigt als je met liefde en geduld werkt met je paard je er heel veel meer voor terug krijgt dan dat je hem dwingt , een paard zal nooit iets afdwingen om de simpelen rede dat hij niet zo in mekaar zit.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 07:33

@ midgie, sommige paarden verleggen even goed hun grenzen al wordt de leiding duidelijk aangegeven.
het kan nooit zijn dat alles wat een paard doet zoals omdraaien stijgeren slaan ed alleen maar komt door verkeerd rijden en verkeerd tuig. sommige paarden zijn gewoon brutaler geboren, bekijk de paarden de ene is heel rustig altijd wel relax schrikt niet snel, de andere is een hete donder ziet soms spoken, dit heeft ook neit de mens veroorzaakt maar het zit in de aard van het beestje, dit ook met paarden die als maar hun grenzen blijven verleggen en echt niet aan het werk willen, je hebt ze ook.
tuurlijk lopen er ook paarden rond die weten dat ze bij een bepaalda ruiter er onderuit kunnen komen, ze weten dat ze in het parcours kunnen ze stoppen ze weten dat ze er af en toe tussenuit kunnen gaan, dit heeft gewoon te maken met consequentheid van de ruiter, zet er een ruiter op met meer overmacht en meer consequent, geen probleem meer.

paarden vechten wel om hun leiderschap. en zo gebeurd het dus ook tussen mens en paard, sommige paarden dan de hele dominante paarden. de meeste paarden begrijpen vanaf veulen al dat een mens boven hun staat.
zelfde met honden, een hond in een gezien is voor deze dieren een roedel, de hond moet duidelijk gemaakt worden dat deze onderaan staat en de mens boven hem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:07

Paarden vechten niet met de leider, zou wat zijn als de gene die je vertrouwd constant ruzie gaat zoeken, ik heb een groep paarden staan en daar is een duidelijke leider en die zie ik nooit vechten, alles wat dara onder zit heeft wel een seen meningsverschil, maar een echt gevecht zie je denk ik niet tussen paarden , ja hengste zouden in een behoorlijk gevecht kunnen raken of 2 leidende merries ,maar vaak zijn die dan van een andere groep.
Een mens hoort niet met zijn paard te gaan vechten , want dan verlaag je jezelf in rang en dan krijg je idd de situaties van dat je paard gaat steigeren en bokken naar je, en dat is dan ook nog vaak met een paard wat nooit een leider in een grope zou kunnen zijn.
Een onzeker paard kan ook heel erg gevaarlijk zijn als je geen goeie leiding geeft, maar kan ook doorslaan naar de andere kant en totaal in zichzelf keren, dan heb ik ze liever die steigeren en nog echt paard zijn.
Ik geloof ook niet aan paarden die hun grenzen verleggen om niet te hoeven werken, denk eerder dat daar ook de fout van de ruiter is, omdat een mens nu eenmaal elke dag anders is en daar reageert een paard nu eenmaal op, hoe vaak hoor je niet vandaag heeft hij geen zin, nee je kan beter zeggen vandaag is er iest anders in mij, rotdag op je werk , ruzie met je man enz enz, daar reageert het paard op, want als jij een dag hebt van wow ik voel me happy , dan loopt je paard de sterren van de hemel bij wijze van.

Bij honden werkt het eigenlijk hetzelfde, als je zwak word komt er een ander die de leiding over neemt, maar dat betekent dat je wel respect moet hebben voor je groep.
En dat mis ik bij heel veel ruiters , respect en gevoel in het omgaan met een paard, vaak moet alles zo hard en zo dwangmatig en zo van ik ben de baas, maar zo werkt het niet , ook niet bij de paarden onder mekaar,wij mensen willen in hun waarde gelaten worden, maar je kan een dier ook in hun waarde laten en wat meer in verplaatsen, een paard zal nooit als een mens gaan denken, maar toch gaan mensen er zo mee om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:24

In plaats van er gemakshalve maar van uit te gaan dat het paard "stout is" en een "trucendoos" heeft, kun je maar beter eens stilstaan bij het waaròm van het verzet.
Verdiep je in je paard!

Is de tandarts al eens geweest?
Past het zadel wel en ligt het zadel goed?
Is er al eens een osteopaat oid geweest?
Ben je zelf wel zo'n fijne ruiter?
Vraag je niet te veel, te snel, hardhandig, onredelijk?

En waarom moet dit jonge dier persé een bit in? Op deze leeftijd zijn ze volop aan 't wisselen. Dit maakt de mond super gevoelig en ook pijnlijk. Verloopt het wisselen wel probleemloos? Last van doppen? Zijn de wolfskiesjes aan 't doorkomen of zijn die al doorgekomen?

Etcetera etcetera.....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:52

previr
paarden vechten wel om hun leiderschap. en zo gebeurd het dus ook tussen mens en paard, sommige paarden dan de hele dominante paarden. de meeste paarden begrijpen vanaf veulen al dat een mens boven hun staat.
zelfde met honden, een hond in een gezien is voor deze dieren een roedel, de hond moet duidelijk gemaakt worden dat deze onderaan staat en de mens boven hem.[/quote]

[quote="midgie schreef:
Paarden vechten niet met de leider, zou wat zijn als de gene die je vertrouwd constant ruzie gaat zoeken, ik heb een groep paarden staan en daar is een duidelijke leider en die zie ik nooit vechten, alles wat dara onder zit heeft wel een seen meningsverschil, maar een echt gevecht zie je denk ik niet tussen paarden , ja hengste zouden in een behoorlijk gevecht kunnen raken of 2 leidende merries ,maar vaak zijn die dan van een andere groep.
Een mens hoort niet met zijn paard te gaan vechten , want dan verlaag je jezelf in rang en dan krijg je idd de situaties van dat je paard gaat steigeren en bokken naar je, en dat is dan ook nog vaak met een paard wat nooit een leider in een grope zou kunnen zijn.
Een onzeker paard kan ook heel erg gevaarlijk zijn als je geen goeie leiding geeft, maar kan ook doorslaan naar de andere kant en totaal in zichzelf keren, dan heb ik ze liever die steigeren en nog echt paard zijn.
Ik geloof ook niet aan paarden die hun grenzen verleggen om niet te hoeven werken, denk eerder dat daar ook de fout van de ruiter is, omdat een mens nu eenmaal elke dag anders is en daar reageert een paard nu eenmaal op, hoe vaak hoor je niet vandaag heeft hij geen zin, nee je kan beter zeggen vandaag is er iest anders in mij, rotdag op je werk , ruzie met je man enz enz, daar reageert het paard op, want als jij een dag hebt van wow ik voel me happy , dan loopt je paard de sterren van de hemel bij wijze van.

Bij honden werkt het eigenlijk hetzelfde, als je zwak word komt er een ander die de leiding over neemt, maar dat betekent dat je wel respect moet hebben voor je groep.
En dat mis ik bij heel veel ruiters , respect en gevoel in het omgaan met een paard, vaak moet alles zo hard en zo dwangmatig en zo van ik ben de baas, maar zo werkt het niet , ook niet bij de paarden onder mekaar,wij mensen willen in hun waarde gelaten worden, maar je kan een dier ook in hun waarde laten en wat meer in verplaatsen, een paard zal nooit als een mens gaan denken, maar toch gaan mensen er zo mee om.

even beter lezen Knipoog , paarden vechten wel om leiderschap, als 2 dominante paarden bij elkaar in de wei komen is t niet gelijk duidelijk wie de leider is, of heb jij paarden die gelijk zeggen hey leuk nieuwe wei, oke jij bent de leider.... lijkt me sterk. zo is t met mens en paard ook een dominant paard geeft absoluut niet gelijk toe, eerst uitproberen of hij de leider kan worden.

maar tegenwoordig doet een paard niks meer verkeerd, alles ligt aan de mens. als je zo denkt kun je er mss beter met je handen vanaf blijven want dan denk je toch echt verkeerd. vele fouten liggen bij de mensen, zeker weten. maar niet bij ieder paard.
En anders kom je je theorie maar proberen bij een zeer dominante hengst. :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:55

Klinkt als protest tegen de ruiterhand en dit soort problemen met jonge paarden berusten vaak op ruiterfouten.
Haal de volgende keer die martingaal eraf, want daarmee kweek je alleen maar een onderhals bij je paard en ga leren op je zit rijden, onder leiding van deskundige instructie. Hoe scherper/zwaarder materiaal je erin gaat hangen, hoe meer je paard gaat protesteren. En bovendien heeft de grootte van het paard er verder niks mee te maken. Ook een paard van 1.73 hoort het hoofd niet in de lucht te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:55

previr schreef:
paarden vechten wel om leiderschap, als 2 dominante paarden bij elkaar in de wei komen is t niet gelijk duidelijk wie de leider is, of heb jij paarden die gelijk zeggen hey leuk nieuwe wei, oke jij bent de leider.... lijkt me sterk. zo is t met mens en paard ook een dominant paard geeft absoluut niet gelijk toe, eerst uitproberen of hij de leider kan worden.

Jij vergelijkt nu paarden die elkaar voor 't eerst ontmoeten die de rangorde onderling nog moeten bepalen met een bestaande relatie tussen paard en mens waarin - als 't goed is en jij als mens een goede leider bent - de rangorde allang duidelijk is. Da's geen reële vergelijking dus.
Wanneer jouw paard toch telkens weer jouw leiderschap aanvecht, ben jij dus geen goede leider.

previr schreef:
maar tegenwoordig doet een paard niks meer verkeerd, alles ligt aan de mens.

Klopt helemaal. Knipoog Je paard is je spiegel. En als je er voor open staat, kun je ontzettend veel leren van je paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:32

Ja klopt dat alles aan de mens ligt helaas.
er worden geen valse en rot paarden geboren, maar idd de spiegel is een mooi voorbeeld,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:33

midgie schreef:
er worden geen valse en rot paarden geboren, maar idd de spiegel is een mooi voorbeeld,

Maar dat is een misvatting. Er worden wel degelijk paarden geboren die vanaf dag 1 een kronkel in de kop hebben.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:56

suleilitha schreef:
midgie schreef:

Maar dat is een misvatting. Er worden wel degelijk paarden geboren die vanaf dag 1 een kronkel in de kop hebben.

hehe iemand met een goed inzicht op paarden

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:52

Vraag je niet teveel? laat de teugels een keer iets langer en ga meer met je benen en zit doen. en een martingaal is helemaal geen slecht idee, want straks heb je door waarom hij nu zo raar doet en heb je dan het probleem dat hij weet dat als hij het niet leuk vind z'n hoofd omhoog kan doen en dat hij dan het niet meer hoeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:58

previr schreef:
suleilitha schreef:

Tuuuuurlijk. Nors opkijken
En jij hebt zelf zeker ook dat goede inzicht. Frusty

Paarden die werkelijk een "kronkel in de kop" hebben, hebben dus een afwijking. En die zijn met een harde aanpak echt niet meer "normaal" te krijgen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:53

JoviBan schreef:
previr schreef:

Tuuuuurlijk. Nors opkijken
En jij hebt zelf zeker ook dat goede inzicht. Frusty

Paarden die werkelijk een "kronkel in de kop" hebben, hebben dus een afwijking. En die zijn met een harde aanpak echt niet meer "normaal" te krijgen.

heeft niet altijd met een harde aan pak te maken maar met een consequente, al dat geknuffel en verwennerij is nergens goed voor.
alleen maar voor een vervelend verwend paard te krijgen wat alles mag.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:55

midgie schreef:
Ik geloof niet in een truckendoos bij een paard, maar denk meer aan verzet tegen iets wat jij fout doet.
Probeer het eens bitloos, is zo is zo veel beter bij een jong paard wat nog niets kent.
Heb je hem het wijken voor druk vanaf de grond geleerd?
Ga eens wat grond werk doen en wat handwerk.
Het bit i sgeen rem en het bit is geen stuur,
Heb je les? erg belangrijk , zeker als je op een jong paard zit en zelf geen oplossing kan bedenken.
Ga je eens bedneken wat er gebeurd in zijn spieren, ben je bewust welke spieren je traint, dat kan ook erg vermoeiend zijn een paard wat steeds aan de teugel moet blijven , krijgt last en wil even ontspannen, het kan zijn dat hij zijn hoofd opgooit omdat zijn halsspieren even te veel belast zijn, geef het dier de kans en laat hem dan los van voren, stap desnoods even 5 min ernaast zodat je zijn spieren de kans kan geven uit te rusten.
Ik denk dat het probleem bij jezlef ligt, een onervaren ruiter op een onervaren paard.
Galop is helemaal nog te veel gevraagd voor zo`n jong dier.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Ik denk dus niet dat dit paard stout is , maar aangeeft dat jij totaal fout zit.
Bedenk wat er gebeurd in een jong paard zijn lichaam, groeit, ontwikkeld en wisselt en dan moet hij nog met een ruiter zijn spieren overbelasten, logisch dat je in verzet komt,
Nogmaals een bit is geen rem en geen stuur.
Ik zou zo ie zoe al niet op een paard gaan zitten zonder rem en stuur, wat heb je aan voorbereiden werk gedaan om het dier voor te bereiden op een ruiter??

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:00

suleilitha schreef:
midgie schreef:

Als je het over hersenen hebt zeg ik ja dat hebben ze. Maar als je kijkt hoe er met paarden om wordt gegaan vind ik het echt verbazingwekkend dat er zo veel zijn die niet in opstand komen. Als er 1 vanaf dag 1 in opstand komt, dan moet je daar als mens goed mee omgaan, en dat gebeurt nu niet genoeg.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:36

suleilitha schreef:
midgie schreef:

Ja maar die zijn er ook onder de mensen toch, dat heb je bij elk diersoort.
In de natuur worden die dieren gelijk door de hengst afgemaakt en soms zelfs in gevangenschap als ze leven in een groep met hengste,
Maar ik ga uit van een normaal paard en een normaal mens Knipoog

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:49

previr schreef:
heeft niet altijd met een harde aan pak te maken maar met een consequente, al dat geknuffel en verwennerij is nergens goed voor.
alleen maar voor een vervelend verwend paard te krijgen wat alles mag.

Geknuffel is mi wel ergens goed voor, namelijk om leuk met je paard om te gaan. Daarnaast is het natuurlijk erg belangrijk om consequent te zijn. Mijn paard (engels volbloed, 1m80) wordt al 13 jaar elke dag geknuffeld, maar staat ook perfect stil (los) met poetsen ed en loopt als een mak schaap achter me aan (en is dat echt niet!)
Het 1 sluit het ander niet uit.