Waar ligt het aan?! Moeilijk op links?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Re: Waar ligt het aan?! Moeilijk op links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:42

xmarliez schreef:
Sissi87 schreef:
ze schijnt het al heel lang te hebben, dat zei de eigenaar in ieder geval, misschien is dat haar "moeilijke" kant ofzo, ik weet het ook niet. Ik heb vandaag overlegt om misschien zonder zadel te gaan rijden, maar dat raden ze mij af, omdat ik nog niet zo lang rijd, en het is best een hete pony vandaar...ze zei van ja als dat zadel er al zo lang op ligt, maken die paar weken extra ook niet uit Verdrietig

maar je wil dus wel blijven rijden, dat maak ik hier uit op.....
hmm... erg jammer..... als je pony scheef is dat vind ik rechtrichten noodzakelijk Knipoog, dus gewoon vanaf de grond beginnen..... en als je dat niet eens wil.... ben je dan wel echt zo een paardengek?

bekijk het eens vanuit de pony... die wil ook graag opnieuw beginnen als het zo niet gaat Knipoog, het is gewoon noodzakelijk om een pony recht te richten.. het rijden komt later wel.... en als je nog niet zo lang rijd.... is juist DIE basis heel goed! Lachen Lachen Lachen, van die basis kun je zo ongelofelijk veel leren, neem een goede instructrice die jou kan helpen met grondwerk en rechtrichten... en daarna voor het rijden, mischien in de klassieke rijkunst iets voor jou.. je moet het gewoon vanuit de pony bekijken en niet alleen kijken wat voor jou van belang is...... want paardrijden leer je echt niet op een scheve pony en vooral niet op een pony die slecht te rijden is vanwege het zadel Knipoog.

ik weet niet waar je woont maar kijk anders even op http://www.happyhorsemanship.nl , zei geeft lessen in grondwerk en rechtrichten en ook in de klassieke rijkunst Lachen. en ik weet dat ze erg goed is. 'uit eigen ervaring'.

en als die laatste zin moet komen van iemand die paarden houdt.......... hmmm, dan ben je niet geschikt om paarden te houden imo...

oja, en zal ik jou ook eens iets vertellen, ik heb een bijrijdtinker.. ik kwam daar en ze hadden 1 zadel en 1 hoofstel.. zadel wat bestemt was voor een warmbloedje dus veeeel te smal en een hoofdstel die helemaal verrot was.. maakte me niet zoveel uit, rijden is niet belangrijk voor mij, nou ik er iemand bijgehaalt met verstand van rechtrichten en grondwerk, nu 3 maanden laten zit ik er nog steeds niet op, ik wil een boomloos zadel en die komt er gewoon 1x en anders dan stop ik Lachen. nu zijn we nog steeds bezig met grondwerk en rechtrichten en met conditie training..... Lachen rijden is niet het belangrijkste... ga naar een manege als je graag wilt rijden ... maar begin dan niet aan een pony die gebreken heeft en waar nog heel veel aan moet gebeuren, want geloof me dat is zoeken naar het licht in een donkere tunnel, en vooral als jij en de eigenaren niet weten waar ze mee bezig zijn Knipoog Knipoog Knipoog

Het lijkt nu net alsof je mij erop aanvalt, terwijl als je goed leest er staat dat mijn "instructrice dat zei"..... Nors opkijken

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:48

ik val JOU er niet op aan, wel val ik jou er op aan dat je eindelijk gewoon zegt dat je WIL blijven rijden...... en dat snap ik niet Knipoog.
je wil toch het beste voor je pony en tja soms moet je daar mee leven, en rijden is echt niet het belangrijkste Knipoog en zoals ik al zei, als je wil LEREN rijden, dan moet je naar een manege gaan of naar iemand die er VERSTAND van heeft, want zo te horen heeft JOU instructrice er GEEN verstand van Knipoog.

mischien is het zo een beetje duidelijker Knipoog
o en ik kan er niet uit opmaken wie het zei, want er staat 'de eigenaar' en hoe moet ik dan weten dat, dat jou instructice is Knipoog?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:12

Nee het ging over het stukje dat erin ston: dan maken die paar weken extra ook niet uit, dat zei mijn instructrice(tenminste de man van mijn instructrice die zelf ook een paard heeft), en als ik niet met haar (het paard) te doen had zou ik hier ook geen berichtje neer zetten, want het is mijn paard niet dus...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:37

nou en, met andere paarden ga je toch net zo om als met je eigen? elk paard is gelijk imo Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:59

de scheefheid krijg je zowiezo niet opgelost als je niet eerst voor een passend zadel zorgt, da's heel simpel.

een Join Up gaat je écht niet helpen, dat werkt nl voornamelijk geestelijk in en maakt je paard écht niet rechtgericht. verder is een JU iets voor paarden met dominantieproblemen, en dan nog een behoorlijk fors middel ook.

ik zou het rijden even laten voor wat het is, geef het lichaam een poosje rust, en begin met eenvoudige dingen. een beetje SB aan de hand (dit kan gewoon aan een halster!, terwijl je ernaast loopt!), op beide kanten, en probeer uit te vinden waar de knelpunten zitten.

verder even fysiek laten nakijken door een fysio/ osteopaat, die kan blokkades en pijnlijke gebieden losmaken zodat je paard ook daadwerkelijk recht kán worden, immers, met vastzittende spieren en weefsels kan je trainen tot je een ons weegt met alle liefde van de wereld, maar een paard dat niet kán kan nog zoveel voor je willen...

pas als je dán zover bent, en een passend zadel hebt, kan je verder. wees niet bang om een paar stappen terug te doen, je hebt er later profijt van. doorrijden met een niet passend zadel gaat écht ten koste van je paard, en het is ook nergens voor nodig, een paard gaat niet kapot als het een poosje niet bereden wordt, of zelfs nooit bereden wordt.

als je weer gaat rijden begin dan rustig en rij veel lange lijnen, buitenrijden is een goede optie maar een grotere omgeving dan een bak (bijv. een weiland) is ook handig daarvoor. zodra het paardje er klaar voor is gelijk weer les nemen, om te voorkomen dat er fouten insluipen die het probleem weer terugbrengen. hou er ook rekening mee dat je het paard zelf nu zo gewend bent en waarschijnlijk je rijden erop hebt aangepast, voor jezelf zitten daar dus ook een hoop leerpunten in.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:25

Als ik jou verhaal zo lees is het een soort kettingreactie wat elkaar opvolgt. Een paard is van nature scheef, als jouw zadel niet goed ligt bots dat dus met elkaar waardoor je paard vast komt te zitten op links.

Als ik jouw was zou ik (zolang er nog geen goed passend zadel is) alleen maar longeren aan het halster beide kanten op. Je paard moet lekker met de neus over de grond leren lopen zodat de spieren weer losser worden.

Wat ook een optie is (maar daar zijn meer kosten aan verbonden) is je paard een aantal keren laten behandelen door een osteopaat en vanuit daar door middel van het longeren aan het halster alles weer opbouwen. Dit is misschien beter als je paard echt zo vast zit als jij in je verhaal verteld. Dan maak je echt weer een nieuwe start en kom je geen oude problemen meer tegen.

Laat ook jezelf eens nakijken, vermoedelijk ben jij ook scheef (misschien ben je je er niet van bewust maar als je zadel erg slecht ligt kun jij er ook scheef van worden)

Heel veel succes!
Als je nog vragen hebt kun je die natuurlijk altijd stellen Lachen

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:17

Mijn paard had daar ook last van. Hij had moeite met het naar buiten plaatsen van zijn binnenachterbeen op een volte. Een osteopaat is geweest en heeft het hele probleem in een uur opgelost. Magisch gewoon! Het probleem zat in zijn rug.

Kijk op www.veterinaire-osteopatie.nl

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:32

sharon_quiz schreef:
Mijn paard had daar ook last van. Hij had moeite met het naar buiten plaatsen van zijn binnenachterbeen op een volte. Een osteopaat is geweest en heeft het hele probleem in een uur opgelost. Magisch gewoon! Het probleem zat in zijn rug.

Kijk op http://www.veterinaire-osteopatie.nl

Sorry je link doet het niet..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:40

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:24

die van mij was ook zo scheef als een weet ik veel wat, nu nog steeds maar nog maar een klein beetje. Op school moest ik gewoon mijn paard alleen rechtrijden. Geen moeite doen met stelling of whatever eerst maar eens rechtmaken en van daaruit kun je weer met stelling aan de slag. die van mij had het trouwens op rechts, maar als je hem constant recht houd ook in de wendingen word hij vanzelf weer recht (voor zover mogelijk is natuurlijk)

ik had trouwens een kraker laten komen maar dat hielp niet, nu hij wat rechter is gaat het ook een stuk beter met zijn rug.. (nu mijn rug nog (A))

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:38

Ik heb de antwoorden hierboven niet gelezen, dus wellicht is het al een keer geopperd,

maar ik denk dat je zijn tanden eens na moet laten kijken. Mijn jonge paard is ook scheef. De oefeningen die ik rijd zijn puur en alleen gericht op rechtrichten. Op een gegeven moment nam hij rechts het bit niet aan en had steeds meer moeilijkheden met voltes. Hij ontliep dat werk (Dat meen ik ook te lezen in jouw stukje).

Toen kwam de paardentandarts bij ons op stal en bleek dat hij niet zo goed gewisseld had waardoor er haken waren ontstaan rechts in zijn mond. die haken hebben wonden veroorzaakt waardoor het bit een soort martelwerktuig werd. Een week nadat de paardentandarts hem had behandeld nam hij rechts het bit weer aan en ontliep hij het werk niet meer.

Mijn paard is rechtsgebogen (neus naar rechts), waardoor de rechterflank korte spieren heeft en de linkerflank lange spieren. het linkerachterbeen is lui. oplossing: blijven rijden met je linkerbeen. zorg ervoor dat het paard electrisch reageert op je beendruk. dan kun je uiteindelijk rechtrijden zonder hulp van sporen of zweep en zonder constant corrigeren met je hand (dat maakt het paard alleen maar instabiel).

misschien heeft jouw probleem helemaal niet met pijn te maken en wil je paard alleen maar onder het werk uitkomen. als je steeds toestaat dat hij de voltes niet loopt dan gaat hij steeds verder en blijft het achterbeen lui. eigenlijk beloon je dan je paard voor het feit dat hij de voltes niet wil lopen door uiteindelijk de volte niet te rijden. Oplossing: blijf rijden, alles voorwaarts en rijdend oplossen, niet toegeven aan ongewenst gedrag, gewoon blijven RIJDEN!

sluit alleen eerst uit dat hij geen pijn heeft (tanden / zadel).

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

and by the way: ik zie dat iemand oppert om aan een halster te longeren. ik raad dat af. aan het halster longeren van een paard dat van nature scheef is veroorzaakt alleen maar meer scheefheid. dan kun je hem net zo goed in het land zetten. als je gaat longeren zou ik aan je instructeur een cursus dubbellonge vragen. dan kun je op twee teugels het paard rechtrichten aan de longe. het is namelijk van groot belang dat je je buitenteugel er goed bij houdt op de voltes!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:22

uh ik wil niet banketstaaf zijn maar een rechtsgebogen paard die zijn lichaam naar rechts buigt dus verkort de spieren aan de rechter kant waardoor de spieren links moeten strekken. ik ben dan niet zo'n voorstander van de dubbele longe, omdat ik vind dat je het probleem rijtechnisch beter op kunt lossen door voorwaarts recht te stellen. ik denk dat je dat minder snel goed hebt als je er zel constant naarst staat omdat hij dan meer op de volte zit dan dat hij recht uit gaat. om een paard recht te richten zul je hem oom rechtuit moeten rijden. (beste op de renbaan)

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:35

dubbellonge is wel een hele goede oefening om de spieren te laten buigen en het luie achterbeen actief te houden. puur rechtrichten doe je niet, maar je versterkt wel de juiste spieren erdoor. of tenminste dat is wat ik geleerd heb. belangrijk is wel dat je dubbellonge goed doet. neem dus les, want het is niet gemakkelijk!!

en ik zeg dus ook niet dat je iedere dag alleen maar dubbellonge moet oefenen! zelf zet ik mijn paard wekelijks voor de wagen om rechtuit te rijden, ik oefen 1 x per week dubbellonge rijd 2 x buiten en 2 x in de bak. afwisseling en voorwaarts rijden!

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:59

hey hoi
zou er toch proberen over te praten met de eigenaar dat een ander, goed passend zadel, erg belangrijk is! of dat er evt een osteopaat naar kijkt omdat ie misschien wel blokkades heeft of ergens last van heeft. dan is het zonde het dier er op te straffen terwijl het misschien een hele logische reactie is!
ik zou er zo niet op gaan rijden voordat duidelijk is at er aan de hand is!!