Sun_Dancer schreef:NonaWen schreef:Doet ie ook zo met longeren? .. alleen longeren, geen zadel er op.. alleen hoofdstel, bitstukje, longeerlijn en zo te horen geeen zweep :p
Longeren is al zeker geen optie!
We hebben dit al geprobeerd, maar vanals ie het touw ziet, koerst ie snel weg, en is ie niet te houden...
Als ik jou was, zou ik het rijden helemaal staken voor zeker een maand, en je op je paardje gaan concentreren. Het is duidelijk dat dit beestje geen vertrouwen heeft in jou, en zoals ik lees is dat ook niet zo gek. Zoals al eerder al gezegd is, een paard weigert niet zomaar!!
Begin weer helemaal opnieuw zou ik zeggen. Dat jíj M rijd wil nog niet zeggen dat dit beestje dit ook aankan! Veel bloed of niet. Ga weer grondwerken (paardbegrijpen.nl <-- meer informatie.) Zorg dat het beestje jou als leider ziet en dat jij te vertrouwen bent! je zal hard moeten werken zn vertrouwen weer terug te winnen. Pas als de basis er weer inzit (Hij/zij volgt jóu en jij bent de leider. zonder halster en halstertouw dan he!) kan je beginnen met Longeren. En ook dit doe je weer helemaal vanaf het begin! Leer het paard dat longeren niét eng is. Want als je jouw paard niet eens ns kan longeren , hoe denk je dan dat je zo'n beest in bedwang houd als je erop zit? Laat hem eens ruiken aan het zadel enzo, zodat hij weet wat je doet, niet te snel en verdien zijn vertrouwen! Daarna kan je er rustig op gaan zitten, iemand die hem longeerd. Intresseert me geen bal of hij allemaal al weet hoe het werkt, Er zit ergens een fout en die moet er gewoon uit. daarna kan je los gaan proberen in een vertrouwde omgeving, en leer hem alles weer opnieuw, Pas als dit er allemaal in zit, en je L dressuur met hem aankan, zou ik pas weer gaan springen.
Veel bloed ofniet, een paard blijft een paard. en een paard die zo reageerd snapt er de ballen niet meer van, en heeft een nieuwe basis nodig. Het kost veel tijd, Maar da heb je ook wat. Heb je hier geen zin in? Dan verdien je geen eigen paard

succes!