Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:14

Haha, dat lijkt me ook wel enigszins hilarisch om te zien ja Ja, maarja als het werkt, dan werkt het, denk alleen niet dat ik het in het bos ga uitproberen.... Tenzij ze ergens van geschrokken is natuurlijk.

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:32

Het probleem is bij mij meestal dat ik de eerste 30 seconden even niet
kan bedenken wat ik moet doen, daarna wordt ik dan wat rustiger en lukt
het meestal wel.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:44

heei schreef:
kan bedenken wat ik moet doen,
daarna wordt ik dan wat rustiger en lukt
het meestal wel.

en die 30 sec kunnen mischien wel de laatste 30 sec van je leven zijn Knipoog, stel er komt een vrachtauto aan en je weet niet wat je moet doen en je gooit de teugels los....... dan kan het einde snel in zicht zijn Knipoog

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:13

Toen ik nog aan het rijden was toen was er af en toe gehagel maar soms inene wat harder gehagel now schrok er telkens van 1 keer zo erg dat ze een galopje in de verte wilde gaan. Maar ik had snel genoeg reageert dat ze dat niet hoefde. Gelijk maar afgezadeld toen en stal ingezet.

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 13:23

xmarliez schreef:
heei schreef:
kan bedenken wat ik moet doen,
daarna wordt ik dan wat rustiger en lukt
het meestal wel.

en die 30 sec kunnen mischien wel de laatste 30 sec van je leven zijn Knipoog, stel er komt een vrachtauto aan en je weet niet wat je moet doen en je gooit de teugels los....... dan kan het einde snel in zicht zijn Knipoog

Bedankt voor je reactie. Ik rijd in een bak, maar ik weet ook dat het gevaarlijk is daarom had ik ook dit topic gestart want ik dacht misschien heeft iemand tips en misschien kan ik die tips sneller dan die 30 sec "uitvoeren". Het is ook weer niet zo erg dat ik te teugels los gooi, ik ga juist gespanner zitten (wat natuurlijk helemaal niet goed is, want daar gaat ie alleen maar harder van)

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 13:26

Jasterina schreef:
hem eerst een half rondje laten gaan en daarna praten en met 2 handen over de hals aaien , mensen seggen dat wel eens tegen
mij dat het er zo debiel uitziet, een paard wat er keihard vandoor schiet en een meisje wat hem druk loopt te aaien en in de manen te woelen, maar hier word die echt rustig van ,
en hier bewijst dat die erg veel vertrouwen in mij heeft..

Wat grappig zeg, heb het nog nooit iemand zien doen.
Dan heeft je paard/pony inderdaad veel vertrouwen in je!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:41

Ik hou altijd standaard mijn praatje :"Stil maar, het is al goed sssssssssssssst hooooooooo maarrr, jaa schatje het is goed". Volgens mij werkt dit vooral om mezelf gerust te stellen haha. Voor de rest, zwaar zitten, en als het echt moet een goede ruk aan de teugels geven, liever niet, maar als het echt moet. En inderdaad, voltes, daar begin ik vaak mee, proberen een volte te draaien.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:43

Hard gillen en een schietgebedje dat hij stopt Haha!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:47

In de bak: Boos worden, tik erbij en vaak een schreeuw. Even een rondje of 2 crossen en dan terug nemen. Ik kan zo ziek worden van dat aanstelgedrag van mijn paard Haha!

Buiten: Zwaar zitten en teugels erbij *denk ik* Het gaat eigenlijk vanzelf Clown Maar heb haar vaak binnen enkele meters/seconden terug dus volgens mij doe ik wel iets goed Haha!

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:47

Diep in het zadel zitten, indien de ruimte er is op een volte sturen. Verder proberen rustig te praten van Ho en rustig maar... En zeer zeker hopen dat het snel over is haha... Eigenlijk zelf nog nooit buiten meegemaakt zou eiegnlijk niet weten wat ik dan zou doen Nors opkijken
Meestal reageert je instinct wel ergens mee. En tja in een bak zie ik het gevaar niet zo erg, gewoon maar even laten gaan dan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:36

ik blijf buiten echt niet rustig hoor, net als van de week dat ze op een smal fietspad met beide zijde diepe sloot ervandoor ging na struikelen,ik geef een schreeuw WHOA en trek haar dan echt op de rem

ze stopt dan ook meteen Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:37

tante_trien schreef:
Ik hou altijd standaard mijn praatje :"Stil maar, het is al goed sssssssssssssst hooooooooo maarrr, jaa schatje het is goed".

Doe dat maar niet standaard bij andere paarden ook, de meeste gaan wrs alleen maar harder als je sssssssssst doet Haha!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:38

Meestal voel ik erg goed van te voren als mijn paard wilt wegsprinten. Wat kan ik dan het beste doen? (Ik zie niet veel, maar dit soort dingen voel ik wel erg goed).

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:38

proberen te blijven zitten en wachten tot die stopt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:41

Ik probeer dr terug te rijden met stem, zit en teugels.
Dat is eigenlijk allemaal vanuit reflexen. Maar gelukkig
is het nog niet vaak gebeurd. Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:42

Madeira: Stelling en dan begrenzen met je buitenteugel. En zelf het initiatief houden, dus wel blijven rijden. Ben je in de bak, dan zoveel afwisselende dingen vragen dat de aandacht wel bij jou moet blijven.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:43

Nicole288 schreef:
Madeira: Stelling en dan begrenzen met je buitenteugel. En zelf het initiatief houden, dus wel blijven rijden. Ben je in de bak, dan zoveel afwisselende dingen vragen dat de aandacht wel bij jou moet blijven.

Ja, ik moet inderdaad niet bang worden als ik het voel aankomen, want dan rent ze juist weg. Maar ik vind het wel lastig, vaak voel ik het aankomen dat ze gewoon een stuk gaat rennen, moet ik dan juist als ik in de draf zit verder gaan? Of even terug naar de stap? Wat is verstandig? In elkgeval haar begrenzen lijkt mij een goed idee Ja

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:47

Joris schiet er eigenlijk nooit echt echt vandoor. Alleen op de weg als ik alleen ben. Dan trek ik hem meestal 1 keer heel hard in ze mond, lukt dat niet pak ik hem bij het bit. Vind het toch wel erg link op de weg namelijk (rijd nu ook niet meer op de weg hoor!). En in het bos gaat ie eigenlijk nooit echt aan de kletter omdat ik daar niet alleen ben. Maar als hij echt aan de kletter zou gaan? Denk toch dat ik hem met al mijn kracht probeer stil te zetten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:51

madeira: Als je het vantevoren aan voelt komen geef je haar geen recht stuk om te gaan rennen, meteen aan het werk zetten, voltes, slangevoltes, wendingen, overgangen, laat haar maar zoveel op jou moeten letten dat ze de rest vergeet.
(ik zou blijven draven en aan het werk zetten, als je steeds gaat stappen als ze zich aanspant kom je straks niet meer aan rijden toe, dat hebben ze zo door)

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:00

Mijn pony gaat er voor de grap nog wel eens vandoor. Eigenlijk is het altijd om even een grapje uit te halen. Even te kijken of ik wel oplet. Van mijn instructrice moet ik haar dan gewoon weer rustig terugnemen en gewoon weer verder rijden. Niet gaan slaan of een trap geven. Dat levert niets op. Ze schiet er trouwens dan niet in volle galop vandoor. Zo dat ze nooit meer terug is te nemen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:10

Nicole288, dankje. Ik heb haar sinds 8 oktober en ze is 2x flink geschrokken, valt heel erg mee. Maar je hebt gelijk, als ik ga stappen heeft ze zo door Lachen

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:08

Ik blijf rustig en ga gewoon zitten, wel probeer ik altijd op het hek of een boom te sturen ofzo Clown maar dan moet je wel zeker zijn dat hij niet door loopt. (dus als hij echt op hol is, moet je het denk ik niet proberen)

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:23

Als mijn pony schrikt dat zet ik hem op een volte, en dan stopt hij aardig snel.
maar als hij vanzelf heel hard wilt galoperen, drijf ik hem gewoon een tijdje naar voren, totdat ik vind dat hij mag stoppen.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:30

in de piste gewoon op een volte gaan en altijd maar kleiner en kleiner die volte nemen, dan kan je paard geen snelle gallop aanhouden en zal het vertragen dan gebruik je gewoon je teugels om te stoppen.
Op wandeling gebruik ik gewoon men teugels en zit

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:37

Rustig blijven, en op een kleine volte zetten.
Ik ga de rustig praten tegen mijn verzorgpony,
en dan met je zit haar proberen terug te rijden..