Hoe zit ik een bok het beste uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pattyspeedy

Re: Hoe zit ik een bok het beste uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:21

Je moet vooral acteroover blijven zitten en als het juist stijgert voorover gaan zitten..
Veel succes...

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:52

achterover gaan zitten en (ligt aan paard ) vooruit drijven . alsje denkt eraf te vallen vooral je zadel vast pakken (bij de kamer)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:34

ik pak me soms aan de manen als ik zonder zadel rijd dan:p maar ik oak me dan vast ondrr het zadel,, aan de voorkant zit altijd zoon holletje,, dat komt omdat ik altijd les kreeg op pontun aan de longeerlijn ( toen kon ik nog niet rijde) en als hij dan wat deed dan had ik geen teigelsen danpakte ik me daar aan vast.. dat werkt goed hoor! maar je moet ok zorgen dat je goed en diep blijft zitten in het zadel. veel suc65!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:42

Ow die van mij doet dat ook hoor... lichamelijk helemaal in orde voordat ik daar opmerkingen over krijg. Tuig in orde maar gewoon een donderstraal.. zodra hij iets moet doen dat hij moeilijk vind dan zet hij af, vliegt er vandoor en geeft een paar pokkenbokken... die zit je echt niet uit.
Ik voel het wel steeds beter aankomen (zie het ook aan zijn oortjes)... en doe dan gelijk handen hoog, hoofd omhoog, been eraan en voorwaarts rijden gelijk een oefening in zodat hij weer na moet denken.... hij heeft zo'n bui ook wel eens buiten en dan in draf er steeds vandoor schieten en bokken en dan rijdt hij echt wel een bosritje sterrenkijkend hoor.... zijn probleem.
Als hij het zat is en moe is dan is het over...

Tja je heb erbij... en trouwens... mijn pony heeft heel veel respect voor me...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:40

Mijn bijrijdpaard bokt ook enorm, en niet omdat hij lichamelijk niet in orde is maar omdat hij gewoon een secreet is die op buitenrit alleen maar wilt galloperen. Als ik dat tegenhoud dan gaat hij enorm lopen bokken op de plaats (echt zo'n rodeo sessie is het dan). Hem de sporen geven is dan ook geen oplossing aangezien hij het juist doet omdat hij hard wilt en dit niet mag. Laat ik hem dus los en drijf hem naar voren, sprint hij weg in gallop en is hij niet meer te houden. (in draf en stap is hij nog controleerbaar, echter gallop is in deze periode dat hij zo enorm fris is niet safe).

Tot nu toe ben ik blijven zitten, ik ga altijd enorm in de beugels staan en naar achteren hangen. Als ik niet met martingaal rijd kan ik zijn hoofd heel goed heel hoog houden (door handen heel hoog te houden) zo kan hij nooit zijn rug enorm bollen en enorm gaan bokken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:49

Er werden al wel goeie tips gegeven hier he, de ééne zegt ik ga staan in de beugels de andere zegt blijf zo zwaar mogelijk zitten.
Eigenlijk is het laatste het zwaar zitten het best, ook al omdat het tegelijkertijd ook je paard afstraft bij iedere bok, hoe zwaarder je weer neer komt in je zadel hoe beter, want die plof in zijn rug vind hij ook echt niet leuk,maar tis wel ook zwaar voor de ruiter en met jouw herstelde rug denk ik niet echt dat zulks een paard nog een veilige optie is voor jou.
Maar ergens anders zei je ook bij een ander doet hij het niet, dus is er echt iets mis met de manier waarop jij rijd ( benen en/of teugelhulpen , en of ........) Dus als je er toch nog mee zou verder willen, zou ik zeker aanraden neem privéles en train heel intensief, en sta open voor een verandering, want zonder een verandering bij jou zal er bij het paard ook niks veranderen.

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:43

Zorg dat je ten alle tijden goed je knieën in het zadel gedrukt houd. Of je gaat doorzitten of lichtrijden dat maakt namelijk niet uit.
Als je je veiliger voelt als je je ergens aan vast kunt houden, dan kun je eventueel een touwtje tussen die 2 ringetjes voor op je zadel knopen. Lachen

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:43

Zorg dat je ten alle tijden goed je knieën in het zadel gedrukt houd. Of je gaat doorzitten of lichtrijden dat maakt namelijk niet uit.
Als je je veiliger voelt als je je ergens aan vast kunt houden, dan kun je eventueel een touwtje tussen die 2 ringetjes voor op je zadel knopen. Lachen

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 02:42

Achterover zitten inderdaad, maar dat is al zovaak gezegd.

Maar een paard bokt niet zoveel uit ondeugendheid, er zal vast wat aan schelen. Of dat is aan jouw kant, of aan zijn kant. Rijd de andere ruiter met een ander zadel?