Galoperen: gewicht in de beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Galoperen: gewicht in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:07

Het probleem is juist emt zadel. Als ik freestyle rij (zonder zadel) Houdt ik bewust m'n been eraf. Als ik met zadel rijd, wil ik juist een stabiel en neutraal conact, maar dat lukt dus niet.

@hestejente: ja, daar heb ik ook al aan zitten denken, maar pilates/yogalessen hier zijn zo ontzettend duur dat ik het niet betalen kan. Doe-het-zelf boeken werken voor mij niet (dat doe ik 3 keer en dan niet meer).

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:09

Het is echt een probleem wat jij met je lichaam hebt dus probeer eens je eigen lichaam te trainen op de grond. Spieren in je onderbenen kweken, balans oefenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:11

Vraag ze voor kerstmis! Pling Is er anders een sportschool waar ze pilates/yogales geven en waar je een gunstige abonnementsvorm kunt regelen?

Edit: even een reactie op de post boven mij. Ik trek 1 knie op wanneer ik rijd en voor mij werkt het om iedere dag even te stretchen. Daar worden je benen langer van en als je het doet voor je opstijgt zijn je beenspieren ook meteen warm Lachen Is ook veeeeeel goedkoper dan pilates. Wat misschien ook nog handig is is om heel bewust je benen langer te maken, lekker laten hangen zonder beugels, vraag eens aan je instructrice of ze je wil helpen aan de longe zodat je alleen aan je benen hoeft te denken?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:26

Dat aan de longe werken, werkt niet; daar is m'n paard te scheef voor.

Ik heb genoeg spiermassa, maar ik denk dat mijn spierspanning te hoog is. Dus niet spieren kweken, maar juist soepeler maken en strekken. Ik geloof ook niet echt in een balans probleem, ik denk dat mijn balans vrij aardig is.

wat ik tijdens het rijden altijd een paar keer doe is het oprekken van mn bovenbeen door mn hak naar mn kont te doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 20:41

Hier is het filmpje waarop ik jullie tips probeer (alleen de verlichte zit is ergens verloren gegaan. Ik heb hem wel gedaan, maar het werd niet beter).

Ik was geschokt toen ik mijn paard zo zag: mond open, staart hoog, holle rug etc. De meeste tips gaven een of meerdere van die effecten, om maar te zwijgen van de ongemakken die ik zelf voelde (pijn in de rug en knieën met name).
Het beste ging nog met de beugels langer, al had ik wel het gevoel dat ik toen scheef zat, en ging ik voor mn gevoel teveel op m'n kruis zitten.

Maargoed: ik hoop dat jullie er wat aan hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=doLSl2wstPU

(BTW, volgende keer doe ik zoiets bitloos. Ik vind dit echt verschrikkelijk om te zien!)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:52

Heel 'grappig' (bewust tussen aanhalingstekens, het is vooral interessant) om te zien dat zodra je iets aan je beenhouding verandert, je de controle over je handen en bovenlichaam verliest. Daar kan Pilates wel echt bij helpen: het onafhankelijk beheersen van je ledematen. Kijk eens bij buurthuizen oid. Daar geven ze ook nog wel eens Pilateslessen voor een klein prijsje en vaak wel van een instructeur met diploma's.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:24

Ik zal nog eens informeren Lachen Maar in een studentenstad als wageningen zit er gewoon niet veel 'buurthuis' :p

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:33

Studentensportvereniging?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:47

Hebben geen yoga of pilates hier, helaas. Daar heb ik al eens naar geinformeerd. Ik ben er mee bezig en zal ook eens rondvragen; niet alles staat op internet natuurlijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:51

Dat viel mij ook op.Galoppeer eens veel met je armen als een vliegtuig of hangend naast je lichaam.Daar geen steun op zoeken.Onderbenen naar achteren houden, dat hou je niet vol, dat zit niet ontspannen.Je benen laten hangen,zoals ze dan zitten is de houding die je hebt op dat zadel.Toch zou ik veel oefeningen gaan doen op je paard,want zo uit balans raken door eens wat verder naar voor te gaan zitten,of de beugel een gat korter te doen dat hoort niet.

Je sprong ook,ga eens 5 in-uitjes achter elkaar zetten.knoop in de teugels en armen als een vliegtuig.Allemaal balans oefeningen.
En wat doen je benen als je eens met een ander zadel rijd?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:46

Ik heb geen ander zadel. Ik had wel het idee dat het iets beter was met mn oude kieffer, maar die past niet meer.

We hebben geen springmateriaal, dus inuitjes gaan niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:03

Ik heb even het eerste filmpje gekeken en wat mij opvalt in de draf is dat je je afzet met je tenen. Je gewicht is wat teveel naar voren daardoor en je scharniert dan vanuit je knieen in plaats van uit je heup. Verder hou je je armen vrij recht en je handen dichtbij je lichaam. Op zich hou je ze heel netjes, maar probeer allereerst eens je handen meer van je af te houden, je elleboog wat meer gebogen, handen wat hoger en voor je uit. Waarschijnlijk merk je dan dat je terug gaat vallen in je zadel bij het lichtrijden omdat je "evenwicht" dan anders wordt.

Verder moet je je gewicht niet op je tenen in de beugels hebben, maar meer in je enkels. Dit klinkt heel maf, maar ik zal het even uit proberen te leggen: ga eens op je tenen op een traptrede staan, beide voeten iets gespreid uit elkaar. Dan door je knieen gaan en je enkels laten zakken, net of je op schaatsen staat. Snap je wat ik bedoel? Je moet daarbij je tenen een beetje omhoog trekken als het ware en je kuitspieren ontspannen en lang maken. Probeer zoveel mogelijk gewicht met je enkels op te vangen. Je kunt ook rechtop staan en een beetje op en neer wippen op je tenen. Probeer zoveel mogelijk door te zakken.

In het zadel moet je niet perse je hakken zover mogelijk uitdrukken, maar als je dat gevoel eenmaal hebt weet je waar je naar moet zoeken in het zadel! Als je het op de trap doorhebt kun je het in verlichte zit oefenen. Beugels flink kort, voeten ontspannen en je gewicht opvangen met je enkels, die moeten een beetje doorveren. Verder niet tever omhoog komen met lichtrijden, dichtbij je zadel blijven in het middelpunt.

Vooralsnog zou je inderdaad je beugels wat korter kunnen doen, als je ze langer maakt ga je misschien nog meer met je tenen naar je beugels reiken.

Dus het gewicht niet met je tenen opvangen, maar met je enkels.

Tenminste, zo leg ik het altijd uit Haha!

P.s.: dit gaat dan over de draf maar zou je ook moeten helpen in het galopgedeelte Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:32

@WowAmigo: Ik snap helemaal wat je bedoeld en ik ken dat gevoel. probleem is dus dat ik het niet vol kan houden: dat staat mn paard niet toe (hij laat mij graag harder werken dan hij :p).

Morgen komt een cesar therapeute me helpen. Ik zal mn vriend wederom vragen om te filmen. Ik vind dit zelf ook een machtig interessant probleem Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:56

Dan moet je misschien eerst aan je paard werken Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:35

Het moet een beetje samen: nu zit ik hem namelijk in de weg en kan hij het niet goed doen, maar hij zit mij ook in de weg. Lastige situatie...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:58

Goed, ik had vandaag dus hulp van een Cesar therapeute. Ze had wel het een en 't ander aan te merken:

Even beginnen met de positieve puntjes: Ik had mn paard netjes opgevoed :p En ik had een mooie dragende hand.

Minder goeie puntjes:

'God, wat is je paard scheef!' :p (was het eerste wat ze zei. We hebben hier verder niet aan gewerkt, alleen aan mijn scheefheid).

Ik rij vanuit m'n knieën, zonder balans in mn bekken te zoeken. Daarom werkten de tips over het 'beugels korter' en verlichte zit niet: Ik bleef daarbij compenseren vanuit m'n knie, en daarbij zat ook nog m'n bekken vast vanwege de te korte beugels, waardoor ik in mn bovenlichaam ook rare dingen ging doen. Vandaar dat m'n handen en armen opeens raar begonnen te doen als de beugels korter gingen.

Ik trok mn rechterbeen vanuit m'n heup wat omhoog, waardoor ik dus scheef zit. Mijn linkerbeen kon ik wel beter lang houden en die ligging was dus ook beter. Doordat ik m'n bovenbeen optrok, ging m'n onderbeen te ver en vanuit de hak naar achter.

En als laatste draaide ik aan beide benen vanuit m'n heup wat naar binnen (vandaar ook het rijden uit mn knie). Rechts was dit erger dan links. In het begin had ik hierdoor een kleine draai naar links in m'n lijf (mijn paard is rechtsgebogen, dus waarschijnlijk was ik aan het compenseren). Toen dit werd opgemerkt was die er echter zo uit.

Hiermee zijn we dus aan de slag gegaan. Ik ben even van mijn paard gestapt en heb wat oefeningen op de grond gedaan. Ik vertelde dat ik regelmatig wat last heb van mijn linker SI gewricht (weet ik nu). Bleek dus dat ik waarschijnlijk op mn rechter SI gewricht een blokkade heb. Mijn rechterheup kon dus ook slechter naar buiten roteren. Links was wel alles goed mobiel.

Mijn spierspanning was correct, ik ben blijkbaar hypermobiel (en dus goed in compenseren in vanalles). Mijn lagere buikspieren moet ik meer gaan gebruiken.

Daarna weer terug op het paard gekropen en de beugels een gat langer gemaakt. Dat is de goede lengte voor mij: toen ik namelijk stopte met het optrekken van m'n been, waren mn beugels opeens te kort.
Door het optrekken van mijn rechterbeen had ik op de video bij het uitproberen ook het idee dat ik scheef zat met langere beugels. Dat was nu dus niet meer het geval.

Ik moest m'n knie verder naar buiten draaien en dan kwam mijn kuit tegen het dikste deel van LBs buik aan (mn benen zijn te lang om er mooi omheen te vallen dus).
In stap heeft ze toen een paar keer aan m'n knie gewiebeld om te zorgen dat ik toch los bleef in mn heup. Daarna hetzelfde in draf.

We hebben ook het gaan staan en zitten geoefend en het meegaan vanuit m'n bekken. Ik merkte gelijk verschil in het lopen van m'n paard; hij werd opeens veel ruimer, minder schokkerig en de overgangen waren vloeiender en netter.

Het was onwennig in het begin; ik viel steeds weer in mn oude patroon van mn heup naar binnen draaien. Maar gelukkig bleef ze aan me sjorren en uiteindelijk werd ik losser. Ik begon toen ook pijntjes te voelen in m'n rechter SI en niet alleen in m'n linker. Pijn is natuurlijk niet goed, maar het is nu wel symetrisch. Achteraf voelt het allemaal ook veel losser aan.

Na een tijdje, toen ik juiste gevoel te pakken had, voelde het veel stabieler aan, ookal was het qua balans waarschijnlijk nog wat onrustig. Ik moet op dit moment gewoon kilometers maken en steeds dat gevoel weer opzoeken.

Ik ga even naar mn rechter SI laten kijken door iemand die er vertand van heeft (in het bos doe je natuurlijk geen uitgebreid lichamelijk onderzoek Knipoog ). Ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk wel goed komt. Dit was een ontzettend leerzame ervaring en ik ben dan ook erg blij dat ik dit heb mogen meemaken Lachen

Bedankt Lonnie!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:11

Hey Janneke!
Je hebt erg hard gewerkt vandaag! Ik vind het knap dat je mijn uitleg nog zo goed hebt onthouden, het was best veel informatie voor één dagje. Ik vond het erg leuk om een analyse te maken van jouw houding en bewegingsmogelijkheden! De rest heb ik je al in een PB gestuurd Haha!.
We zijn trouwens helemaal vergeten om jouw vriend te laten filmen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:17

Ik zal hem volgende week wel laten filmen :p Hij vond het trouwens toch te koud om te filmen zegt hij net Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:06

WowAmigo schreef:
Ik heb even het eerste filmpje gekeken en wat mij opvalt in de draf is dat je je afzet met je tenen. Je gewicht is wat teveel naar voren daardoor en je scharniert dan vanuit je knieen in plaats van uit je heup. Verder hou je je armen vrij recht en je handen dichtbij je lichaam. Op zich hou je ze heel netjes, maar probeer allereerst eens je handen meer van je af te houden, je elleboog wat meer gebogen, handen wat hoger en voor je uit. Waarschijnlijk merk je dan dat je terug gaat vallen in je zadel bij het lichtrijden omdat je "evenwicht" dan anders wordt.

Dat zeg ik! Haha!

maar dat klinkt supergoed zeg, er zijn niet veel instructeurs die zoveel aandacht aan je zit besteden! Komt vast helemaal goed!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:58

Super dat je zulke goede begeleiding gezocht hebt. Ik ben heel benieuwd naar filmpjes! Dat stukje over hypermobiliteit klinkt zoooo herkenbaar. Ik ben ook altijd aan het compenseren en heb daarom ook moeite om alles recht boven elkaar te houden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:56

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:11

Ik heb dit ook wel, maar ik probeer op 't moment dat je zeg maar naar voren gaat, met mijn benen heel hard op de beugels te steunen alsof ik ze naar de grond moet duwen... beetje vaag maar misschien heb je er wat aan :P