Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mijn merrie is ook 4,5 en bruist van de energie! Hoewel ze altijd (sinds januari onder de man) een mak lammetje geweest is in de omgang en onder het zadel, is ze nu wat aan het puberen. Ze is drukker onder het zadel, ziet meer, werkt sneller tegen en durft mij zelfs bijna omver te lopen!
Dit is eigenlijk een belangrijke fase voor het paardje, want ze worden volwassener en pikken niet alles meer. Voor mijzelf los ik het op door consequenter te zijn en haar meer aan het werk te zetten. Hoewel ze een groot en stevig paard geworden is, moet ze zich toch neerleggen bij het werk. Bij verzet doorrijden, bij felheid en drukheid oefeningen als overgangen, schakelen, zijgangetjes enzovoort. Omgang is ook zeer belangrijk. Als een paard je onrespectvol omver loopt (zoals de mijne durft) met het idee 'ik ben nu lekker sterkerder dan jou en kijk wat ik durf' nieet accepteren. Paar pasjes achteruit zetten, is al voldoende
Afslaan of dergelijke is nooit de oplossingen. Op bosritten pik ik net wat meer van haar en mag ze wat 'gekker en jonger' doen, zolang ze haar grenzen kent!
Maar aaach, beestjes zitten lekker in hun vel en zijn nog jong:D
Het is meer dat ze

) zijn. Gewoon even d'r bovenlip optillen, en/of de onderlip naar beneden vegen, dan kan je ze al zien zitten. 

Het was wel wat beter weer vandaag inderdaad!
en gaat een aantal jaren door. Volgens mij tot ong. 5 jaar en dan heb je inderdaad ook nog dat er haken op kiezen/tanden kunnen zitten die pijnlijk kunnen zijn. Ik heb ook 1 x per jaar en als een paard het vaker nodig heeft natuurlijk vaker een tandarts bij mijn paarden. (heb eigenlijk nooit vaker eentje erbij nodig)
maar als je bitloos rijd dan hoeft dat niet echt een probleem te zijn...........tenzij je bitloze optoming net op een plek ligt waar het gevoelig is op de kaak..........
beter mee verlegen dan om verlegen