Paard (4jr) luistert slecht naar beenhulpen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Re: Paard (4jr) luistert slecht naar beenhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:43

Oke bedankt. Ga morgen weer rijden dus ben benieuwd. In iedergeval zonder sporen en met zweep Knipoog

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:44

Jij je sporen, ik mijn zweepje Haha!
Ik heb er gehad waar je je sporen doorheen kunt prikken en ze blijven nog staan.
Geef mij mijn zweepje maar Extreme duivel

Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:47

hihihi ik rij nooit met zweep Lachen Lachen

en zo heeft iedere gek zijn gebrek Lachen Lachen

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:49

hebben jullie trouwens ook nog tips voor het rechtrichten. Kan nooit kwaad om nieuwe tips te krijgen Knipoog of hoe doen jullie dat meestal met een jong paard

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:50

Cyntia, succes morgen!

Nog een tip,
Reageert je paard morgen heel goed op je voorwaartse hulp, ga dan niet gelijk het tempo controleren door hem voor op te sluiten, maar zet een volte in en verklein deze tot je weer een fijn tempo hebt.
Ga je hem van voor namelijk direct weer opsluiten dan doe je afbreuk aan je eerdere hulp en zal het niet lang duren voor je weer met groter materieel moet uitrukken.

Zorg ook echt zelf dat je niet tussen door ondersteunt met je been of hulpen geeft zonder daar reactie op te eisen. (evt met een tik)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:51

binnenbeen, buitenteugel Haha! Haha! van binnen naar buiten, van achteren naar voren Lachen

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:53

Kiwiko, gelukkig wel he Haha!
Ik rijd overigens ook zelden met zweep en meestal wel met spoor.
Heb alleen een hekel aan moe worden, dus bij dit soort gekkigheidjes ben ik geneigd er idd een zweepje bij te pakken.

Cyntia, rechtrichten is een heel proces en je hebt scheefheid op vele manieren. Hiervoor kun je beter goede instructie voor inschakelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:56

ik ook hoor............ ik roep altijd in de les...... "paardrijden is voor luie mensen!!!!" en daar bedoel ik mee dat als ik wat vraag dat ik dan reactie wil....... maakt niet uit wat voor een reactie, maar ik wil reactie Lachen

en bij jonkies zeg ik altijd "als jij je been aanlegt, moet hij aan de andere kant van de baan willen zijn"

aan het been zijn is zo, zo, zooooo ontzettend belangrijk......... het haalt zoveel ellende weg

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:57

Precies!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:00

Ga volgende week lessen bij iemand anders. Wel €5,- duurder, maar dat heb ik wel voor over Tong uitsteken, want je moet wel wat leren tijdens de les en je moet uiteindelijk ook het gevoel hebben dat je verder komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:03

dat absoluut Lachen Lachen en het kan geen kwaad om te shoppen bij verschillende instructeurs........

Ik heb altijd tegen mijn lesklanten gezegd dat ze bij deze of gene eens een les moesten nemen.......... vaak ging ik dan aan de kant staan kijken. Ook ik leerde daarvan.........

een andere kijk op dingen, frisse wind........ doet wonderen Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:05

_Cynthia_ schreef:
Oke bedankt. Ga morgen weer rijden dus ben benieuwd. In iedergeval zonder sporen en met zweep Knipoog

precies Knipoog

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:09

Persoonlijk les ik ook bij diverse instructeurs.
Iedereen let op wat andere dingen en de ene methode past minder bij het ene paard en sluit weer super op een ander paard aan. Ook daar houd ik rekening mee.
Pasgeleden heb ik een clinic bij Francis Verbeek gereden. Bij haar zou ik wel wekelijks willen lessen maar dan moet ik eerst zelf nog wat meer lesjes gaan geven vrees ik Haha!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:30

KellyenXena schreef:
Persoonlijk les ik ook bij diverse instructeurs.
Iedereen let op wat andere dingen en de ene methode past minder bij het ene paard en sluit weer super op een ander paard aan. Ook daar houd ik rekening mee.
Pasgeleden heb ik een clinic bij Francis Verbeek gereden. Bij haar zou ik wel wekelijks willen lessen maar dan moet ik eerst zelf nog wat meer lesjes gaan geven vrees ik Haha!

Haha oke. Ja ik moet zeggen dat de instructrice waar ik ga lessen die is ook wel beetje aan dure kant. €27,50 per half uur, maar tegenwoordig als je echt goed les willen krijgen ben je dat zo al kwijt.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:39

Zo heel duur vind ik dat eigenlijk nog niet hoor.
Ik betaal minimaal rond de 60. (voor een uur dan)

Het is duurder om 25 euro te betalen en niets te leren Knipoog

Succes morgen en bij je nieuwe lesgever!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 22:48

KellyenXena schreef:
Zo heel duur vind ik dat eigenlijk nog niet hoor.
Ik betaal minimaal rond de 60. (voor een uur dan)

Het is duurder om 25 euro te betalen en niets te leren Knipoog

Succes morgen en bij je nieuwe lesgever!

Idd. Ik zal jullie wel even op de hoogte houden hoe het gegaan is.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:56

heb a.s donderdag les. Hij reageerd al beter moet ik zeggen, maar van draf naar de galop gaan is nog een drama, maar je kan ook niet alles in 1 keer willen Knipoog

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:11

bij een overgang draf-galop moet je paard ook eerst leren wat een galophulp is zodat ie vanuit een normale arbeidsdraf gelijk in arbeidsgalop gaat zonder eerst de draf te versnellen. Maar bij dit paard lijkt het me minder belangrijk of ie eerst versnelt of niet, als ie maar in ieder geval reageer op je been door vooruit te willen. Dat is de basis van alles.

Wat je teugels betreft, of je je teugels lang of kort hebt is niet waar het om gaat. Je aanleuning moet fijn en licht zijn, dat je paard dan in dit stadium een beetje uit elkaar loopt is niet zo erg. Eerst gewoon met een lichte en ontspannen hand rijden en er zo min mogelijk aan zitten van voren. Rijdt hem vanuit je been en idd liever een keertje een volte maken om het tempo te controleren dan weer meteen aan je teugel gaan zitten.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:14

KellyenXena schreef:
Teugels korter nemen wil niet zeggen dat je er meer druk op moet nemen. Dat is wat anders.

Indien het paard voorheen de been hulpen wel gewoon snapte en je er dus vanuit kunt gaan dat het 'onwil' is zou ik dit gewoon heel consequent aanpakken.
Sporen ten eerste uit en een zweepje erbij pakken.
Zorgen dat je zelf volledig stil zit en dus je paard niet voorwaarts blijft 'duwen'
En heel simpel, beenhulp geven, stilzitten.. Geen reactie? goede tik met de zweep dat ie écht voorwaarts gaat. Zelf direct ontspannen en stil zitten en vooral níet tegenhouden of alsnog met je been komen.
Daarna gewoon weer stil zitten en niks doen, tot de volgende keer dat je een beenhulp geeft. bij geen reactie herhaal je het bovenstaande. Als je hierin heel consequent bent, heb je na 10 minuten geen zweepje meer nodig.
En krijg je weer gewoon netjes reactie op je been.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je er echt vanuit kunt gaan dat het onwil is.
ALs je paard de hulp niet begrijpt of ergens pijn heeft moet je natuurlijk voor een heel andere aanpak gaan Knipoog

Nog even een vraagje voor KellyenXena als je dit leest. In principe ben ik het helemaal eens met wat je zegt, maar wat doe je nou als je paard na een tip met de zweep nog steeds niet vooruit wil en begint te bokken zoals de TS zegt?? Mij is vroeger altijd geleerd om nog eens flink been te geven in combinatie met nog een flinke tip met de zweep, maar ik heb dit altijd een beetje twijfelachtig gevonden. Hoewel het meestal wel werkt.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:24

Aurora3 schreef:
bij een overgang draf-galop moet je paard ook eerst leren wat een galophulp is zodat ie vanuit een normale arbeidsdraf gelijk in arbeidsgalop gaat zonder eerst de draf te versnellen. Maar bij dit paard lijkt het me minder belangrijk of ie eerst versnelt of niet, als ie maar in ieder geval reageer op je been door vooruit te willen. Dat is de basis van alles.

Wat je teugels betreft, of je je teugels lang of kort hebt is niet waar het om gaat. Je aanleuning moet fijn en licht zijn, dat je paard dan in dit stadium een beetje uit elkaar loopt is niet zo erg. Eerst gewoon met een lichte en ontspannen hand rijden en er zo min mogelijk aan zitten van voren. Rijdt hem vanuit je been en idd liever een keertje een volte maken om het tempo te controleren dan weer meteen aan je teugel gaan zitten.

Als ik naar galop wil begint hij heel hard te draven. Wat zou jij in mij geval doen? Op de volte zetten en opnieuw proberen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:07

Heel goeie uitleg " Kiwiko "
Het betreft hier echt nog een jong paard, dat dus reeds zadelmak gemaakt werd en ook werd ingereden, maar toch denk ik dat er een reeks dingen vergeten zijn bij de basis.
Ik zou die zeker nog eens goed doorlopen, dus een paar pasje terugzetten, grondwerk , en werken aan de lange lijnen.
Je paard is niet nageeflijk , pakt soms zijn bit vast en gaat hangen.
Maar we zien ook een hele reeks tekenen van verzet, mssn om onder het werk uit te komen , maar mssn ook door pijn, of door onbegrip, of gewoon niet geleerd. ( hoofd in de lucht bij het aandraven - het bokken bij beenhulp en/of het gewoon niet reageren - het bit vastnemen - .....)
Dus nog heel wat werk voor de boeg, ik denk da je echt zelf niet in staat zult zijn dit zomaar op te lossen , dus goede les nemen.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 07:54

Aurora3 schreef:
Nog even een vraagje voor KellyenXena als je dit leest. In principe ben ik het helemaal eens met wat je zegt, maar wat doe je nou als je paard na een tip met de zweep nog steeds niet vooruit wil en begint te bokken zoals de TS zegt?? Mij is vroeger altijd geleerd om nog eens flink been te geven in combinatie met nog een flinke tip met de zweep, maar ik heb dit altijd een beetje twijfelachtig gevonden. Hoewel het meestal wel werkt.

Het is zo moeilijk om hier een standaard antwoord op te geven, elk paard en situatie is weer anders.
Het hangt ook een beetje af van de situatie en de zit van de ruiter Knipoog
Bij sommige paarden helpt het inderdaad om wat been te houden, dus dan zou ik dat ook gewoon doen.

Als al het overige is uitgesloten, je weet zeker dat je paard de hulpen gewoon begrijpt maar het 'echt een kwestie van onwil is, dan is bokken wel een reactie op je zweep, maar niet degene die je wilt hebben. (voorwaarts) Dus, in dat geval houd ik wel wat been om mezelf wat vast te houden, maar blijf ik doortikken, of gelijk een flinke mep om de bedoeling duidelijk te maken, tot we weer voorwaarts gaan. Welk tempo dat dat is maakt me niet zo uit.
Nu moet ik zeggen dat ik redelijk stevig zit en over het algemeen vrij handig ben in het uitzitten van wat bokken. Dus eigenlijk heb ik die paarden er vaak wel snel doorheen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:09

_Cynthia_ schreef:
Maar met lange teugel rijden is dat nou juist wel goed of niet? Aangezien ik allemaal verschillende berichten krijg van mensen.

Een EERSTE vereiste is voorwaarts, dus langere teugel en voorwaarts rijden.. reageert hij niet op je been, tik erbij tot hij wel voorwaarts gaat. Liever even wat overdonderen met een flinke tik, dan gaan ziten wachten op reactie en vervolgens bokken.. NEE.. voorwaarts!!
Als je dit eenmaal voor elkaar hebt ga je je teugels op maat nemen, niet te kort, niet te lang en rij je er met je hand naar toe (eerst weer voorwaarts dus).. je zal zien dat hij vanzelf je hand op gaat zoeken..

Een paard KAN niet naar voren als je teugels te kort pakt.. geef em de ruimte om voorwaarts te kunnen gaan..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:31

lange of korte teugel; 'tis eigenlijk beiden juist.
maar het hangt ook van het moment af en de graad van opleiding van je paard.
Een groen paard, en dat hoeft niet echt een jong paard te zijn, gewoon ieder paard wat nog met de basis bezig is, moet eerst leren lopen, VOORWAARTS , en dit dus met een lange teugel , het heeft geen zin in dit stadium te trachten het paard te gaan verzamelen, hij moet eerst leren lopen op eigen benen, dus zijn evenwicht zoeken in de diverse gangen en situaties.
Maar ook bij het rijden met lange teugel mag hij beslist niet het bit gaan vastnemen, dus je moet ook hier al gaan zorgen voor een perfekte nageeflijkheid, het moment da je de teugel opneemt moet het paard braaf meekomen, en dus zijn hoofd en nek buigen.
Als dit dan uiteindelijk na weken training allemaal goed zou lukken, dan is pas de moment aangebroken om meer verzameling in het rijden te krijgen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:40

En wat doe je als een paard immuun voor de zweep is in zo'n geval? Knipoog (dus de striemen op de kont, maar paar passen versnellen en weer inkakken...)