ongelovelijk vervelende haf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: ongelovelijk vervelende haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:07

midgie schreef:
pharagirlke schreef:
Vervelende haf? Eerder vervelend baasje Haha!

Begreeeenzen! Buitenbeen, buitenteugel der aan, buigen om je binnenbeen en contact op binnenteugel. Tussen je handen en benen opsluiten en vooral NIET gaan slaan en schoppen. Want dan denkt ie "zoek et lekker uit" en is hij inderdaad pleite, hoe zou je zelf zijn Ja

Wat zegt je lesgever?

Jonge paardjes met jonge meisjes zonder al te veel begeleiding is ook helemaal geen goede combinatie...

Denk dat al dat begrenzen ook al te veel is voor een jong paard, een jong paard moet dit allemaal leren.
TS
Nooit opsluiten want dan krijg je vaak ook een bom onder je , geef hem de ruimte respect en neem les in los en grondwerk, ga puur aan de basis beginnen en dat is toch het grondwerk, je paard voorbereiden op een ruiter.

Als zo'n eigenzinnig wicht uitgedokterd heet dat als jij zegt rechts en hij denkt links, je hem dan laat gaan omdat je het zielige kleine ding niet wil storen en hem wil laten leren dan krijg je dus een onopgevoed monster op stal. Grondwerk helpt om een paard op de grond op zijn nummer te zetten. Maar als je er op kruipt willen die rollen zich dan toch nog wel eens omkeren. (je mag bij mijn merrie komen proberen om eerst grondwerk te doen, kijken of je als je op haar zit ook zomaar de baas bent dan. Ik betwijfel het ten zeerste.)

Lief ruimte en respect geven is niet altijd de oplossing. Je kan hem beter een keer laten merken van "he kameraad, IK beslis welke kant we op gaan" en hem daarna ruimte geven om te leren, ipv maar terug te gaan naar grondwerk (lekker vrijaf omdat ik fijn mijn eigen zin door drijf!).

Nu hangt het er natuurlijk ook van af wat je doel is met het dier...

Van een keer goed begrenzen gaat ie niet dood gaan, maar het kan wel de oplossing zijn om even te laten weten dat wat ie doet niet hoort. Heb in elkaar schoppen en aan een teugel gaan hangen werkt iig niet. En ik betwijfel of hem je laten volgens als een hondje je wel een oplossing zal brengen voor dit probleem. Maar goed, ik ben sowieso vrij sceptisch tov grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:14

G_Forever schreef:
Heee hallo..

Ik vroeg me zo af.. misschien hebben jullie tips voor mij,
want mijn 4 jarige hafje is nogal enorm eigenwijze op de volte..
als ik bij A-X een volte maak springt ie ineens naar rechts,
ik kan hem sturen, schoppen, en zelfs trekken & slaan wat ik wil maar hij
gooit dan zen kop in de lucht en galopeert keihard Bokkend weg! Huilen
ik word er gek van, want in de les doet ie dit veel beter!
Hij doet dit erg vaak! In draf en in galop echt heel erg,
ik krijg hem Voor op en na de X dat gedeelte niet eens in galop omdat
ie dan gewoon niet luistert naar mij, en ik doe erg men best dat ie het wel gaat doen,
maar het lukt mij niet, dus ik dacht, misschien dat jullie bokkers met wat meer eigenwijze-jonge-haf-bok ervaringen mij kunnen helpen Bloos

Bokbok, gr.

Dan zal het niet aan de pony liggen hoor....... bovendien vind ik het niet gek als je gaat trekken en slaan Nors opkijken .
Als ik die pony was zou ik precies hetzelfde doen... Ik zou gewoon goed les nemen, en zoveel mogelijk rijden onder begeleiding...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:03

quote]
Als zo'n eigenzinnig wicht uitgedokterd heet dat als jij zegt rechts en hij denkt links, je hem dan laat gaan omdat je het zielige kleine ding niet wil storen en hem wil laten leren dan krijg je dus een onopgevoed monster op stal. Grondwerk helpt om een paard op de grond op zijn nummer te zetten. Maar als je er op kruipt willen die rollen zich dan toch nog wel eens omkeren. (je mag bij mijn merrie komen proberen om eerst grondwerk te doen, kijken of je als je op haar zit ook zomaar de baas bent dan. Ik betwijfel het ten zeerste.)

Lief ruimte en respect geven is niet altijd de oplossing. Je kan hem beter een keer laten merken van "he kameraad, IK beslis welke kant we op gaan" en hem daarna ruimte geven om te leren, ipv maar terug te gaan naar grondwerk (lekker vrijaf omdat ik fijn mijn eigen zin door drijf!).

Nu hangt het er natuurlijk ook van af wat je doel is met het dier...

Van een keer goed begrenzen gaat ie niet dood gaan, maar het kan wel de oplossing zijn om even te laten weten dat wat ie doet niet hoort. Heb in elkaar schoppen en aan een teugel gaan hangen werkt iig niet. En ik betwijfel of hem je laten volgens als een hondje je wel een oplossing zal brengen voor dit probleem. Maar goed, ik ben sowieso vrij sceptisch tov grondwerk.
[/quote] [/quote]

MMM mooie uitdaging, zou zeggen kom eens een poosje logeren en neem je paardje mee Vork
Een paard drijft zijn zin niet door, de ruiter wil zijn zin krijgen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:08

Kom gerust Ja Haar zo lang vervoeren zie ik persoonlijk niet zitten, zo gek was ze nl niet van de trailer toen ze kwam en nu nog steeds niet, dus dat wil ik haar eigenlijk besparen, maar ik wil je gerust een slaapplek hier aanbieden Ja

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:26

Je hebt wel les dus? Zou je instructeur/trice niet eens bij jou thuis willen komen en je eens een priveles willen geven, zodat jullie samen naar dit probleem kunnen kijken?

Persoonlijk vind ik dat grondwerk ook niet echt zonder begeleiding kan, ook dat moet je leren. En niet alles is op te lossen met grondwerk. Het moet je ook liggen natuurlijk, mij ligt het totaal niet. Met alle respect voor de mensen die het wel ligt, en die er alle kanten mee op kunnen.

Ik zou zeggen, sluit eerst eens wat dingen uit, dus tandarts erbij, zadel even laten checken, dat soort dingen. Als dit in orde is, priveles, en het dan eens aankaarten, kijken wat je fout doet, omdat het in de les dus wel goed gaat. In die les kan je beter tips krijgen als hier op bokt, begeleiding is gewoon heel belangrijk met dit soort dingen!

Blijkt dan nog dat het pure eigenwijsheid is van het dier, vind ik een flinke tik eigelijk helemaal niet zo'n ramp. Ik schijn de enige in dit topic te zijn die een eigenwijs dier dat niet doet wat ik wil, op een wat hardere manier duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. Begrijp me niet verkeerd, ik ga respect vol met mijn dieren om, behandel ze eerlijk, en zal ze nooit bewust pijn doen. Maar ik ben zelf wel voor een corrigerende tik. Maaaaar, ik weet zeker dat mijn paard gezond is, geen haken op zn kiezen heeft, en dat mijn zadel goed ligt, enz. jullie kennen het lijstje wel Knipoog. En als mijn paard geen volte wil lopen op een kant, en loopt te etteren, nou het spijt me zeer, eerst goedschiks, maar als dat niet wil word het wel kwaadschiks. En dan is het een keer, en dan is dat etteren wel afgelopen. Denk nou niet gelijk dat ik er voor ben dat iedereen zijn dieren maar in elkaar rost, absoluut niet! Het blijft bij mij ook maar bij een tik.. Maar als hij over me heen walst, maak ik wel duidelijk dat dat dus niet de bedoeling is.

De ts heeft het hier over trekken en schoppen, ik weet natuurlijk niet tot hoe ver dat gaat. Ik vind een corrigerende tik geen punt, maar schoppen wel. Misschien heeft de ts het in haar frustratie iets overdrevener opgeschreven als het werkelijk is.

Nu is het mij hier nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is, of er iets (medische gezien) met de pony aan de hand is, of de ts misschien iets niet goed doet (vandaar de priveles tip) of dat de pony echt aan het etteren is, en over de ts heen walst.

Ik hoop dan ook echt ts, dat je je pony goed na laat kijken, en hem eerlijk en met respect behandelt. Misschien vind ze het ook wel gewoon moeilijk, en dan zal het sneu zijn als je hem straft terwijl hij het niet snapt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:31

G_Forever schreef:
Jelleee schreef:
Ga eerst eens grondwerken met hem, zodat jullie verhoudingen verbeteren. Is de pony verder in orde, geen tandproblemen oid?

Mhh.. grondwerk? kun je wat voorbeelden noemen van grondwerk?

Grondwerk kan een join up zijn (alleen onder deskundige begeleiding uitgevoerd), wijken voor druk, enz enz enz.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:54

@Vjestagirl Join up is niet echt HET grondwerk , join up is een eenmalig iets van een paar min.
Grondwerk behoort tot de basis training van een paard en een join up hoeft/moet je niet bij elk paard doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:51

Join up vind ik ook een bijzonder gevaarlijk advies in dezen. ik denk dat dit paard al heel goed weet hoe een mens 'm geweld kan aandoen, dat hoeft dus niet nog eens bevestigd te worden. gewoon goede begeleiding zoeken, instructie of iemand die ervarener is met jonge dieren.

@ Pharagirlke, een paard moet áltijd ruimte krijgen om te leren, of je nu een moment van streng doorzetten of lief vragen meepakt, ruimte om te leren moet er áltijd zijn!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:42

pharagirlke schreef:
Kom gerust Ja Haar zo lang vervoeren zie ik persoonlijk niet zitten, zo gek was ze nl niet van de trailer toen ze kwam en nu nog steeds niet, dus dat wil ik haar eigenlijk besparen, maar ik wil je gerust een slaapplek hier aanbieden Ja

Ik heb 20 paarden , dus kan niet zomaar even weg en al helemaal niet voor een logeerpartij , misschien is trailer laden iets voor je om mee te beginnen Knipoog
Waarom heb je zo`n nare ervaring met grondwerk??

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:52

Je haf is niet vervelend,hij vind jou vervelend.
Slaan,trekken,schoppen moet je niet doen! Daarom pakt hij jou juist want jij geeft hem zo de ruimte om ook weg te lopen.
Wat je kan doen is ; Goed les nemen,desnoods prive les thuis want nu ben je heel hard op weg je haf en jezelf te verprutsen.
Ga in stap op de volte.
Doet hij braaf,uitbundig belonen en dan proberen aan te draven,vlakvoor X gaan stappen zodat die niet zo gemakkelijk uit kan breken.
Volte verkleinen (wel met hulp van iemand erbij) en dan eerst stappen en dan draven.
Niet aan je binnenhand trekken,want dan valt hij juist over de buitenschouder weg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:56

dit is zo een ongelovelijk banaal basisprobleem...........

met die haf is niks mis Lachen die weet het allemaal wel......... dit is echt allemaal ruiterfout. ik denk op zoek gaan naar een andere instructeur Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:01

G_Forever schreef:
ik kan hem sturen, schoppen, en zelfs trekken & slaan wat ik wil maar hij
gooit dan zen kop in de lucht en galopeert keihard Bokkend weg! Huilen

Jij rijdt precies niet echt met veel gevoel... Als een ruiter mij zou schoppen, in mijn mond zou trekken en mij zou slaan zou ik ook mijn kop in de lucht gooien en bokken tot dat die ruiter er af ligt... Paard is nog braaf, hij geeft alleen aan dat jij hem verkeerd aanpakt... Het gaat hier dus niet om een vervelende pony maar om een vervelende ruiter.

Neem wekelijks een stuk of 3 privelessen... Want als je een jonge pony wil rijden heb je voldoende begeleiding nodig...

G_Forever schreef:
ik word er gek van, want in de les doet ie dit veel beter!

Wat doe je dan in de les wat je alleen niet/wel doet?...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:25

midgie schreef:
pharagirlke schreef:

Ik heb 20 paarden , dus kan niet zomaar even weg en al helemaal niet voor een logeerpartij , misschien is trailer laden iets voor je om mee te beginnen Knipoog
Waarom heb je zo`n nare ervaring met grondwerk??

Ooit al bij stil gestaan dat paardlief inmiddels al lang en breed op de trailer gaat, maar omdat ze zo doodsbang was voor de trailer, ik haar niet zomaar uren lang op dat ding wil zetten uit respect voor haar? Ik mag hopen dat je bij je paarden meer nadenkt.

Ik heb helemaal geen nare ervaringen met grondwerk, integendeel zelfs, heeft me goed geholpen met het trailerladen, maar grondwerk gebruiken om een pure ruiterfout op te lossen vind ik op zijn subtielsgezegd nutteloos.

En een paard dat eventjes goed tussen handen en benen gehouden wordt om even te laten weten dat ie ook echt moet luisteren, is geen ruimte geven om te leren? Verward Leert ie ook van.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:36

Dankjulliewel,
met dat 'schoppen, slaan en trekken' bedoel ik gewoon mee als die het een paar keer niet doet, dat ik hem dan een tik geef, of een schop, en meestal trek ik hem er dan naartoe,
Het is grote onzin dat als je zegt van: Ach tis nog een jong dier :S!
Hij kan verdorie wel een jong dier zijn! Maar hij is gewoon een enorme klier!
En geloof me, hij heeft nog noooit van mij gewonnen ik douw hem altijd metteen naar links toe, in de stap gaat het goed, in de draf en galop alleen niet. Ook vind ik het onzin dat het helemaal aan mij ligt! Ik heb het niet gewild hoor dat hy dit gedrag ging vertonen, en zo komen sommige wel over, ik doe erg toevallig keihard men best voor hem is te laten luisteren, maar aan je been, de zweep, aan alles lijkt het net alsof die er gewoon schijt aan heeft, en dat ligt niet aan zijn tanden, zijn zadel, zijn hoofdstel of wat dan ook, gewoon een eigenwijze puber! Waar ik gewoon moeite mee heb, en ikheb er echt geen zin in dat jullie alleen maar zeggen de fout ligt bij jou dit endat, ik wil TIPS! en geen gezeik van dat ik het allemaal fout doe Boos!. dankjewel ( dit geld btw. niet voor iedereen, bedankt voor de mensen die mij wel fatsoenlijk hielpen Knipoog)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:38

de enige tip is handiger worden, dus beter leren rijden........... dus intensief lessen Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:44

Volgens mij ben jij hier de puber en niet het paard. Ik kan er niet tegen dat mensen alles maar op die dieren steken terwijl ze niet naar hun eigen fouten willen kijken... Dit is een ruiterfout en een ruiterfout maken is echt geen schande... Elke ruiter maakt namelijk wel eens ruiterfouten Haha!.

En een jong paard moet inderdaad luisteren, om dat te verwezenlijken heb je goede begeleiding nodig. Dus zoek een instructrice die ervaring heeft met jonge pony's om je te helpen zodat jullie samen het probleem kunnen oplossen. Ik begrijp dat jij je best doet hoor... Maar ergens loopt het fout en dat moet onder goede begeleiding opgelost worden. Paardrijden is geen gevecht maar een samenspel tussen paard en ruiter...

Succes!

Edit: schrijffout

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:47

Ik les 1 keer in de week privé & 1 keer groeps, dat ie nou zó ontzettend moet wennen valt wel mee, bij zijn oude huisje reed ie met gemak een L proefje, toen die begin 4 was, menneer had nergens moeite mee, makkelijk ponytje, Enja, springen kon die toen ook al, een keer lekker in de prijzen gevallen daar, en nu bij mij een half jaar later doet ie alsof die dit nooit heeft gekunt, een beetje raar he.. en ok, ik zal hem anders moeten aanpakken, maar ik had dit probleem nooit gehad als hij een beetje meewerkten, hij vind alles wel best, en dat is gewoon het probleem, er worden hier super goede tips gegeven, daar ben ik wel dankbaar voor!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:48

Als het paard niet doet wat jij wilt dan is er'n mis communicatie tussen jullie.
Meestal (bijna altijd) ligt die bij de ruiter.

Denk dat door je titel ook veel mensen de haren overeind gaan staan want het komt nl wel zo over dat je hem alleen de schuld geeft en niet bij jezelf.
Goed kijken waar je na toe wilt,goed begrensen,goed les nemen en veel geduld hebben.
Slaan,trekken,schoppen weet ik veel wat helpt niet!!!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:49

lindake schreef:
Volgens mij ben jij hier de puber en niet het paard. Ik kan er niet tegen dat mensen alles maar op die dieren steken terwijl ze niet naar hun eigen fouten willen kijken... Dit is een ruiterfout en een ruiterfout maken is echt geen schande... Elke ruiter maakt namelijk wel eens ruiterfouten Haha!.

En een jong paard moet inderdaad luisteren, om dat te verwezenlijken heb je goede begeleiding nodig. Dus zoek een instructrice die ervaring heeft met jonge pony's om je te helpen zodat jullie samen het probleem kunnen oplossen. Ik begrijp dat jij je best doet hoor... Maar ergens loopt het fout en dat moet onder goede begeleiding opgelost worden. Paardrijden is geen gevecht maar een samenspel tussen paard en ruiter...

Succes!

Edit: schrijffout

Tuurlyk niet, ik maak hier ook de ruiterfouten, maar ik word er gewoon stapel gek van dat ik die strijd met hem op de volte aan moet gaan. dankjewel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:49

nou dan moet het kwartje toch vallen bij je?????????? het ligt aan jou, niet aan het paard Lachen

dus misschien 2 keer in de week priveles en een keer in de week verenigingsles Lachen en daarbuiten niet rijden, alleen 2 keer longeren en dan de rest vrij???????/

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:58

Het paard is hier de enige die niet naar mij luistert,
ik ben hier degene die daar moeite mee heeft en hem dus dat probeert afteleren, alleen op de verkeerde manier,
Buiten de lessen rijd ik met hem onder begelijding van me vader, die zelf vroeger heel lang gereden heeft.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:07

G_Forever schreef:
bij zijn oude huisje reed ie met gemak een L proefje, toen die begin 4 was, menneer had nergens moeite mee, makkelijk ponytje, Enja, springen kon die toen ook al, een keer lekker in de prijzen gevallen daar, en nu bij mij een half jaar later doet ie alsof die dit nooit heeft gekunt, een beetje raar he..

Nee het is niet raar... Nu zie je duidelijk dat jij nog veel werk aan de winkel hebt Lachen.
Als de pony bij zijn vorige ruiter al een L proefje kon lopen en bij jou lukt het langs geen kant ligt het niet aan de pony maar aan de ruiter Lachen.

G_Forever schreef:
en ok, ik zal hem anders moeten aanpakken, maar ik had dit probleem nooit gehad als hij een beetje meewerkten, hij vind alles wel best, en dat is gewoon het probleem, er worden hier super goede tips gegeven, daar ben ik wel dankbaar voor!

Of als jij hem rijtechnisch juist reed dan had hij jou nooit moeten tegenwerken... Om de stelling eens om te draaien Knipoog.

Wat ben ik stout Duivel

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:27

lindake schreef:
G_Forever schreef:
bij zijn oude huisje reed ie met gemak een L proefje, toen die begin 4 was, menneer had nergens moeite mee, makkelijk ponytje, Enja, springen kon die toen ook al, een keer lekker in de prijzen gevallen daar, en nu bij mij een half jaar later doet ie alsof die dit nooit heeft gekunt, een beetje raar he..

Nee het is niet raar... Nu zie je duidelijk dat jij nog veel werk aan de winkel hebt Lachen.
Als de pony bij zijn vorige ruiter al een L proefje kon lopen en bij jou lukt het langs geen kant ligt het niet aan de pony maar aan de ruiter Lachen.

G_Forever schreef:
en ok, ik zal hem anders moeten aanpakken, maar ik had dit probleem nooit gehad als hij een beetje meewerkten, hij vind alles wel best, en dat is gewoon het probleem, er worden hier super goede tips gegeven, daar ben ik wel dankbaar voor!

Of als jij hem rijtechnisch juist reed dan had hij jou nooit moeten tegenwerken... Om de stelling eens om te draaien Knipoog.

Wat ben ik stout Duivel

In het begin heeft hy dit bij mij ook niet gedaan, ik reed hem netjes onder begeleiding op de volte, buitenbeen eraan houden, buiten hand begrenzen binnenhand naar binnen, precies zoals het volgens mijn lesjuf moest, en dat deed ie, naar enkele tijd kwam dit probleem pas, en of dit nu aan de ruiter ligt of aan mij, dit moet wel verholpen worden, En dat is dus wat ik vraag..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:01

G_Forever schreef:
In het begin heeft hy dit bij mij ook niet gedaan, ik reed hem netjes onder begeleiding op de volte, buitenbeen eraan houden, buiten hand begrenzen binnenhand naar binnen, precies zoals het volgens mijn lesjuf moest, en dat deed ie, naar enkele tijd kwam dit probleem pas, en of dit nu aan de ruiter ligt of aan mij, dit moet wel verholpen worden, En dat is dus wat ik vraag..

Dat is niet raar.
Het blijft een ruiterfout.
Het kan zijn dat je het in het begin al niet 100% goed deed of het kan zijn dat je ondertussen toch iets anders bent gaan rijden.

Het zijn vaak meerdere foutjes waardoor het een probleem wordt. Je zal moeten leren VOELEN wanneer je welke hulp(en) moet geven. Dat kan uitsluitend worden geleerd door les.
Wat er fout gaat kunnen we vanaf hier niet zien, dus ook niet oplossen. (zou makkelijk en goedkoop zijn Pling )
timing is alles!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:56

En als je nou eens een volte rijdt met stelling naar buiten? Als je hem teveel naar binnen zet met zijn hoofd gaat hij alleen maar enorm over de buitenschouder wegvallen. Misschien dat dit wel helpt? Zelf rijd ik vaak achtjes in dezelfde stelling, waardoor je de ene volte met binnen- en de andere met buitenstelling rijdt. En dan van stelling veranderen.
Zet hem eens op deze manier aan het werk, wellicht helpt het.

Doet hij dit ook met een andere ruiter erop?
Probeer het eens, wellicht probeert hij het dan ook en kan diegene aantonen hoe zij dat oplost. Moet je dus wel een kundige ruiter hebben en geen beginner Knipoog