midgie schreef:pharagirlke schreef:Vervelende haf? Eerder vervelend baasje
Begreeeenzen! Buitenbeen, buitenteugel der aan, buigen om je binnenbeen en contact op binnenteugel. Tussen je handen en benen opsluiten en vooral NIET gaan slaan en schoppen. Want dan denkt ie "zoek et lekker uit" en is hij inderdaad pleite, hoe zou je zelf zijn
Wat zegt je lesgever?
Jonge paardjes met jonge meisjes zonder al te veel begeleiding is ook helemaal geen goede combinatie...
Denk dat al dat begrenzen ook al te veel is voor een jong paard, een jong paard moet dit allemaal leren.
TS
Nooit opsluiten want dan krijg je vaak ook een bom onder je , geef hem de ruimte respect en neem les in los en grondwerk, ga puur aan de basis beginnen en dat is toch het grondwerk, je paard voorbereiden op een ruiter.
Als zo'n eigenzinnig wicht uitgedokterd heet dat als jij zegt rechts en hij denkt links, je hem dan laat gaan omdat je het zielige kleine ding niet wil storen en hem wil laten leren dan krijg je dus een onopgevoed monster op stal. Grondwerk helpt om een paard op de grond op zijn nummer te zetten. Maar als je er op kruipt willen die rollen zich dan toch nog wel eens omkeren. (je mag bij mijn merrie komen proberen om eerst grondwerk te doen, kijken of je als je op haar zit ook zomaar de baas bent dan. Ik betwijfel het ten zeerste.)
Lief ruimte en respect geven is niet altijd de oplossing. Je kan hem beter een keer laten merken van "he kameraad, IK beslis welke kant we op gaan" en hem daarna ruimte geven om te leren, ipv maar terug te gaan naar grondwerk (lekker vrijaf omdat ik fijn mijn eigen zin door drijf!).
Nu hangt het er natuurlijk ook van af wat je doel is met het dier...
Van een keer goed begrenzen gaat ie niet dood gaan, maar het kan wel de oplossing zijn om even te laten weten dat wat ie doet niet hoort. Heb in elkaar schoppen en aan een teugel gaan hangen werkt iig niet. En ik betwijfel of hem je laten volgens als een hondje je wel een oplossing zal brengen voor dit probleem. Maar goed, ik ben sowieso vrij sceptisch tov grondwerk.

.
. En als mijn paard geen volte wil lopen op een kant, en loopt te etteren, nou het spijt me zeer, eerst goedschiks, maar als dat niet wil word het wel kwaadschiks. En dan is het een keer, en dan is dat etteren wel afgelopen. Denk nou niet gelijk dat ik er voor ben dat iedereen zijn dieren maar in elkaar rost, absoluut niet! Het blijft bij mij ook maar bij een tik.. Maar als hij over me heen walst, maak ik wel duidelijk dat dat dus niet de bedoeling is.
die weet het allemaal wel......... dit is echt allemaal ruiterfout. ik denk op zoek gaan naar een andere instructeur
Leert ie ook van.
. dankjewel ( dit geld btw. niet voor iedereen, bedankt voor de mensen die mij wel fatsoenlijk hielpen
)