Knieën knijpen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniek_uc

Re: Knieën knijpen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:58

bij mij zei hij ook altijd bovenbenen aanspannen, zeker niet knijpen.

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:03

Nee echt niet knijpen.. ik heb het met een springpaard waar ik regelmatig mee sprong en die ook erg heet werd tijdens het springen. Ik ging dan automatisch mijn knieën knijpen maar dan werd mijn paard alleen maar heter en begon te bokken.. En nu als ik gewoon rustig ontspannen gaat zitten en de hindernis op me laat komen.. springt ze veel fijner en vind ze het zelf ook leuker.. Maar dat is dan een paard die daar gevoelig voor is.. ik weet neit hoe dat met een paard zit met een ander karakter..?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:06

Ik heb hier ook wel eens van gehoord, maar gebruik het zelf nooit in de les (precies om de reden die hypofocus op de vorige bladzijde geeft).
Het enige dat ik kan bedenken waarom het zou helpen, is om je zit even te 'stabiliseren'. Als je heel losjes op je paard zwabbert i.p.v. netjes rechtop met je benen om je paard heen, ben je heel onrustig in je hele zit en benen. Dit kan het paard storen waardoor hij loperig wordt. Als je je knieën dan een keer aanknijpt, kan je heel even de rust vinden in je zit en benen (maar dan moet het dus wel even aanknijpen en meteen weer los, anders wordt je alleen maar uit evenwicht gebracht), waardoor je paard dit over kan nemen en wat rustiger gaat lopen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:22

Volgens mij zijn er nog altijd verschillende visies op. Ken paarden die zijn geleerd door druk met knie/bovenbeen en iets naar voren zitten af te remmen, en door oprichten en onderbeen van de ruiter te versnellen.

Ik ben opgevoed volgens achterover zitten, maak je lang, maak je zwaar, adem uit. En op de jonge dieren van hierboven had ik dus wel eens een communicatiefout.

Toch ben ik het aanspannen van mijn bovenbeen wel gaan gebruiken, en zodra paarden weten wat je ermee bedoeld is het een mooie en onzichtbare hulp.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:26

Het is meer je knieen aanspannen, ik heb het altijd geleerd en je blokkeerd er de voorhand mee zodat de pony terug gaat in stap oid. Ik vind het heel makkelijk Lachen het is gewoon relax zitten en je gewicht naar achter verplaatsen en je knieen/bovenbenen klemmen als het waren. mij is altijd verteld dat je zo de voorhand blokkeerd en daarom de pony rustiger gaat. het is wel even aanwennen want de mensen die het vaak net leren die houden hun adem in een daardoor komt de spanning bij de pony. je lichaam is zo veel te gespannen en dan help het knieen klemmen van geen meter Lachen.

en hoe wil je je pony anders terug nemen als je zonder zadel of hoofdstel rijd? (dus met touwhalster oid) echt niet door als een gek te trekken, nee gewoon door je knieen/bovenbenen aan te spannen en die druk voelen ze en tada hij staat netjes stil Lachen. en natuurlijk je gewicht naar achter plaatsen maar bij heel veel paarden kun je naar achter zitten totdat je een ons weegt en dan staan ze nog niet stil....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:32

xmarliez schreef:
en hoe wil je je pony anders terug nemen als je zonder zadel of hoofdstel rijd? (dus met touwhalster oid) echt niet door als een gek te trekken, nee gewoon door je knieen/bovenbenen aan te spannen en die druk voelen ze en tada hij staat netjes stil Lachen. en natuurlijk je gewicht naar achter plaatsen maar bij heel veel paarden kun je naar achter zitten totdat je een ons weegt en dan staan ze nog niet stil....

Mij lijkt je benen lang maken, hakken uitdrukken en hooooooo zeggen anders best het proberen waard Tong uitsteken Ik denk dat mijn bijrijdpaard zou ontploffen als ik mijn bovenbenen aanspan Clown

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:36

Het knijpen met de knieën is waarschijnlijk een begrip die men op meerdere manieren op kan vatten.
Als je deze hulp toepast is het natuurlijk niet zo dat je je knieën blijft knijpen.
Je gaat zwaar zitten en knijpt heel even (bovenbenen aanspannen) en ontspant weer.
Tenminste zo heb ik het geleerd.

Het is een hele fijne onzichtbare hulp waarop je paard zonder enige teugelhulp terug komt.
Alleen werkt het niet bij alle paarden.. paarden moeten die hulp wel kennen.
Mijn toenmalige instuctrice legde het als volgt uit..
Paard gaat op je benen naar voren en kan ook op je benen terug. Uiteraard speelt zit ook een rol.
Je maakt als het ware een ophouding met je knieën...

Misschien is dit beter te begrijpen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:41

hestejente schreef:
Mij lijkt je benen lang maken, hakken uitdrukken en hooooooo zeggen anders best het proberen waard Tong uitsteken Ik denk dat mijn bijrijdpaard zou ontploffen als ik mijn bovenbenen aanspan Clown

dus als jij zonder zadel, beugels rijd en je drukt je hakken uit, denk je dan niet dat je stiekem toch je bovenbenen/knieen aanspant? of steken je benen en knieen uit?? die sluit je toch aan, aan het lichaam van de pony en heel onbewust gebruik je, je knieen en je bovenbenen echt wel, probeer maar eens Lachen.

femmefatale1: helemaal met je eens je hebt het goed uitgelegt! bij een pony die de hulp niet kent hoef je het idd niet te doen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:46

ik heb inderdaad ook geleerd om mn bovenbenen als rem te gebruiken. Als ik even kort aanspan komt mn paard terug in tempo, verduidelijk ik dit met zit en hou ik het langer aan gaat ze een versnelling terug. Het is niet de bedoeling dat je gaat knijpen, maar je bovenbenen even aanspant, ga je echt knijpen ben je namelijk je zithulp kwijt.

Om je paard dit aan te leren (mocht hij het niet kennen) is het handig om het met een stemhulp te combineren.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:35

Dank je voor de antwoorden! De een zegt dus van wel, de ander van niet.. Dus denk toch niet dat mijn instructrice mij verkeerde dingen aan het aanleren is, haha. Volgens mij bedoelt ze trouwens niet echt knijpen, maar idd aanspannen. Zal 't nog wel aan d'r vragen, en wat haar verklaring ervoor is Huilen van het lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:54

Je kunt natuurlijk ook heel simpel kijken hoe je paard er op reageert. Die van mij komt misschien wel iets terug in tempo, maar dan gaan er wel wat paardenbenen de verkeerde kant op. Bij mij wordt het dus ook zandhappen Haha! .

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:48

Het zit namelijk zo wanneer je je lichaam zwaarder maakt dus door zwaarder te gaan zitten en daarbij je bovenbenen en je handen sluit, dus niet je knieen. Dan voelt je paard van alle kanten evenveel druk om terug gereden te worden

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:24

Ik denk dat ze op een onhandige manier "het kruis aantrekken" probeert uit te leggen. Door het kruis aan te trekken brengt het paard de achterhand onder zich en rijdt je hem in feite tegen het bit aan. Paard verzamelt, achterhand zakt => tempoverlaging.

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:31

Dat moest ik ook leren, en mijn instructrice heeft toen tussen mijn knieen en het zadel een briefje van 10 euro gedaan, en als het briefje er tussen uit viel mocht zij het houden. Nou, dan hou je je knieen wel aan het zadel!