Bang bij opstijgen in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Re: Bang bij opstijgen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:37

Cassidy schreef:
Ik zou idd met krukje opstappen, en meteen na het opstappen het hoofd inbuigen tot ze met haar neus bij je stijgbeugel is. Dat vraagt wat voorbereiding van de grond. Doe je aan grondwerk? Dat is sowieso heel goed voor de opvoeding, en helpt problemen in het zadel te voorkomen/op te lossen. Het inbuigen van het hoofd kan ook vanaf de grond, geen snoepjes voor nodig.

Kijk naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

Op 5:08 zie je wat ik bedoel.
Zie filmpje in mijn onderschrift voor de ultieme finesse.

Wat versta jij onder grondwerk?
ik longeer wel altijd voordat ik ga rijden, maar ik denk niet dat ik echt grondwerk doe. Ze loopt wel achter me aan ná het rijden, en doet dan ook alles wat ik doe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:59

Wat ik onder grondwerk versta is dat ik het paard vanaf de grond vooruit, achteruit, naar links en naar rechts kan zetten. Zoals in het filmpje wordt getoond. Daar krijg je een heel zelfverzekerd paard door, bouw je een band met je paard mee op, en kun je problemen die je in het zadel krijgt vanaf de grond oplossen, en dingen voorbereiden die je in het zadel later toe wilt passen, zoals bijv. zijgangen.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 09:17

Cassidy schreef:
Wat ik onder grondwerk versta is dat ik het paard vanaf de grond vooruit, achteruit, naar links en naar rechts kan zetten. Zoals in het filmpje wordt getoond. Daar krijg je een heel zelfverzekerd paard door, bouw je een band met je paard mee op, en kun je problemen die je in het zadel krijgt vanaf de grond oplossen, en dingen voorbereiden die je in het zadel later toe wilt passen, zoals bijv. zijgangen.

okee. is er ergens een boek of iets wat mij precies uit kan leggen watvoor oefeningen enzo er goed zijn? wil het wel in een keer goed doen Lachen

iemand anders nog ideeën?

X. Kelly

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:58

Ik ken dit probleem. Ik rijd ook op een friese merrie die mij niet meer boven liet komen. We zijn vrij snel gestopt omdat het duidelijk was dat ze niet te houden was. ( dit heeft ze eenmaal gedaan) Hierop hebben we mensen ingeschakeld die vaker met moeilijke paarden werken. Ze zijn gisteren geweest en ik heb er gisteren en vandaag al weer opgezeten.

Deze merrie peerde hem ook lettelijk als je op wilde stappen. Merrie is sinds augustus onder het zadel en gedroeg zich voorbeeldig tot dat moment dat ze me niet op liet stappen. De oplossing? Halster onder het hoofdstel en gewoon door iemand vast laten houden. Zorgen dat het touw laag vast zit en dan opstappen. Was niks meer aan de hand. Let op we zetten het paard niet vast. Het touw halen we door een ring en dan wordt het uiteinde van het touw voor de ring om het touw heen geslagen. Op die manier schiet het touw niet door de handen van degene die het touw vasthoud.

Theorie erachter is dat het paard weet dat het niet weg kan en dus gewoon blijft staan. Deze merrie maakte zich ook niet druk op deze manier. We doen dit op het harde omdat ze dan meestal rustiger zijn. In een bak hebben ze alle ruimte en is het lekker zacht onder de hoeven. Moet zeggen het beviel mij erg goed.

Het is gewoon rustig en komt geen kracht of wat anders aan te pas. Het beviel mij erg goed. Hoop dan ook dat dit de oplossing is. De merrie was 4 weken niet bereden en stapte heerlijk rustig door de bak. Ben nadat ik zat rustig gaan rijden en halverwege weer afgestapt en opnieuw opgestapt, voor de bak aan het touw. Geen centje pijn!

Heel veel succes!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 11:20

egnie schreef:
Ik ken dit probleem. Ik rijd ook op een friese merrie die mij niet meer boven liet komen. We zijn vrij snel gestopt omdat het duidelijk was dat ze niet te houden was. ( dit heeft ze eenmaal gedaan) Hierop hebben we mensen ingeschakeld die vaker met moeilijke paarden werken. Ze zijn gisteren geweest en ik heb er gisteren en vandaag al weer opgezeten.

Deze merrie peerde hem ook lettelijk als je op wilde stappen. Merrie is sinds augustus onder het zadel en gedroeg zich voorbeeldig tot dat moment dat ze me niet op liet stappen. De oplossing? Halster onder het hoofdstel en gewoon door iemand vast laten houden. Zorgen dat het touw laag vast zit en dan opstappen. Was niks meer aan de hand. Let op we zetten het paard niet vast. Het touw halen we door een ring en dan wordt het uiteinde van het touw voor de ring om het touw heen geslagen. Op die manier schiet het touw niet door de handen van degene die het touw vasthoud.

Theorie erachter is dat het paard weet dat het niet weg kan en dus gewoon blijft staan. Deze merrie maakte zich ook niet druk op deze manier. We doen dit op het harde omdat ze dan meestal rustiger zijn. In een bak hebben ze alle ruimte en is het lekker zacht onder de hoeven. Moet zeggen het beviel mij erg goed.

Het is gewoon rustig en komt geen kracht of wat anders aan te pas. Het beviel mij erg goed. Hoop dan ook dat dit de oplossing is. De merrie was 4 weken niet bereden en stapte heerlijk rustig door de bak. Ben nadat ik zat rustig gaan rijden en halverwege weer afgestapt en opnieuw opgestapt, voor de bak aan het touw. Geen centje pijn!

Heel veel succes!

Wauw dankjewel!

alleen ik snap het gedoe met die ring niet zo goed. als je dat verder uit zou kunnen leggen graag! en ik heb het probleem dat ze ook niet stilstaat, ze blijft rondjes om mij heen draaien, zodat ik ook niet 'rustig' op kan stijgen.

Alvast Bedankt!
X. Kelly

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:40

love_shyboy schreef:
probeer eerst aan de hand een paar rondjes met haar in de bak te lopen, met halstertouw aan haffstel, en wijs met je hand aan waar je heen wilt gaan, loop zo een paar rondjes, zodat ze de nieuwe dingen om en in de bak in zich kan opnemen, zet haar dan stil in het midden van de bak, dan met 1 voet in de beugel, even erin, blijft ze staan? belonen en voet eruit, dat doe je een paar x. dan ga je rustig wat gewicht in de beugel zetten, blijft ze staan? weer belonen, en paar x doen. dan erop proberen, en zachtjes rustgevende dingen tegen haar fluisteren, zodat ze weet dat er niets aan de hand is. je zal zien, na een paar x gaat het beter! veel succes ermee!

De echte "volhouders" kunnen alles voorbeeldig maar vooralsnog wegschieten als je bijna zit.

Ik denk dat de kwestie stelling, erop, gelijk andere kant stelling eventueel een oplossing kan zijn.
Bedenk dan wel een manier voor de stelling, kan mij voorstellen dat een paard in paniek kan raken door de versie "links trekken, rechts strekken", dat gaat dus niet werken. Maar daar is men wel snel naar geneigd aangezien het paard natuurlijk in staat van paraatheid is en vaak niet tot rede vatbaar op dat moment.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:54

Wij hebben voor de bak een ring, waar je ze aan vast kunt zetten voor het poetsen enz. Je kunt ze ook vastzetten. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Maar als ik helemaal alleen ben dan zou het op die manier moeten. Echter ik wil eerst vertrouwen kweken en stap dus voor nu op met iemand erbij die het touw vasthoud.

Het is moeilijk uitleggen. Je haalt het touw door de ring en om te voorkomen ddat ze je het touw uit de handen trekken, sla het touw erover heen. Als het paard gaat trekken dan hoeft degene die het touw vast heeft deze alleen maar naar beneden te drukken. Het is dus meer dat je het vastzet, zonder knoop.

Ik heb gisteren geprobeerd of ik de knip los kan krijgen als ik erop zit. Dit is geen enkel probleem. De merrie bleef braaf staan en maakte absoluut geen aanstalten om weg te gaan. Kon rustig de teugels op maat maken en daarna stapte ze op mijn commando weg.

Deze merrie draaide ook om me heen en ik kreeg echt niet de kans om stelling of wat dan ook te proberen. Ik heb dit namelijk ook geprobeerd. Veel stelling naar links en dan opstappen. Tja zodra ik van de grond was vloog ze gewoon weg. Ik vind de manier zoals ik het nu doe erg prettig. Geen spanning bij beiden en ik heb heerlijk gereden. Morgen is ze weer aan de beurt.

Succes

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:52

Hoe gaat het nu?

Ik ben benieuwd of je tips in de praktijk hebt gebracht.

Vastzetten lijkt mij eng, de enorme druk die dan op zijn lijf komt, straks verschuift er wat oid.
Zeker als het paard als een paling tekeer gaat.

Per paard verschillend.
Heb zelf ook te maken met dit probleem.

Afstappen idem dito.
Lijkt mij bij meer mensen het geval?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 23:19

Hannanas schreef:
Hoe gaat het nu?

Ik ben benieuwd of je tips in de praktijk hebt gebracht.

Vastzetten lijkt mij eng, de enorme druk die dan op zijn lijf komt, straks verschuift er wat oid.
Zeker als het paard als een paling tekeer gaat.

Per paard verschillend.
Heb zelf ook te maken met dit probleem.

Afstappen idem dito.
Lijkt mij bij meer mensen het geval?

Ik ben nog niet intensief bezig geweest met het toepassen van die technieken. Wel heb ik veel naast haar staan springen (een tip van iemand) ze stond me aan te kijken met een blik die gewoon zei 'Mens! Wat ben jij aan het doen?!O_O' zag er erg komisch uit. Dit blijf ik nu herhalen tot ze dat niet meer eng vind, maar dat duurt nog wel even voordat ze dat niet meer eng vind.

Wat we (ik en de eigenaar) wel gedaan hebben is een stukje buiten gaan stappen. ik erop, hij haar vast aan een halstertouw.
Echt hoor, ik blijf me verbazen watvoor een schijtluis ze is, overigens ook wel grappig xD. Het laatste stukje konden we zelfs los! Dus dat stuk gaat al een stuk beter. Vrijdag gaan we weer hetzelfde rondje maar nu gaat ze los! ik ben benieuwd.

Wat ik trouwens wel ga oefenen is heelveel op en afstappen als we toch niet kunnen rijden. ik klim dr gewoon zonder zadel op terwijl iemand haar vasthoud Lachen

Zodra ik een van de andere technieken uit ga proberen horen jullie het meteen!

Nogmaals erg bedankt.

X. Kelly

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:10

Hahaha ja dat ken ik. Alles, maar dan ook echt alles behalve je rechterbeen laten zakken, op zijn dooie gemakkie.

succes!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:06

Heeeeeeeeeeel goed nieuws!

ik ben vandaag veel op dr gaan hangen tijdens het poetsen, en ze vond het allemaal maar best!
Daarna heb ik dr opgezadeld enzo, en ik kon alleen opstijgen! ze liep niet weg of iets, dus ik ben wel heeeeeeeeel erg blij nu eigenlijk Bloos

De weg van verbetering is lang, maar we zijn onderweg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:10

En vooral blijven herhalen, al zul je per dag er tien keer achter elkaar opklimmen en er weer afstappen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:47

Deed je dit op harde ondergrond???

Ik ben nu weer vanaf het weekend aan het rijden en ik ben ook erg tevreden. (zie mijn methode mijn eerdere post)

Ik merk nu ook veel verschil. Eerder was ze net na het opstappen enorm gespannen te hield dan heel erg vast in haar rug. Dit is nu eigenlijk helemaal weg. Ze snurkt wel wat, maar blaast zich niet op en laat zich eigenlijk fijn rijden.

Durf alleen nog niet al te enthousiast te zijn. Bang voor een dipje....

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:06

egnie schreef:
Deed je dit op harde ondergrond???

Ik ben nu weer vanaf het weekend aan het rijden en ik ben ook erg tevreden. (zie mijn methode mijn eerdere post)

Ik merk nu ook veel verschil. Eerder was ze net na het opstappen enorm gespannen te hield dan heel erg vast in haar rug. Dit is nu eigenlijk helemaal weg. Ze snurkt wel wat, maar blaast zich niet op en laat zich eigenlijk fijn rijden.

Durf alleen nog niet al te enthousiast te zijn. Bang voor een dipje....

Ja dit was op harde ondergrond, gewoon in de hal van het stallencomplex, toen zo naar buiten richting bak gestapt.
Ik ben zoooooo blij dat ze stil bleef staan.

In de bak zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, ik ruik de problemen vanaf hier Haha!

Nee lekker rustig aan, stapje voor stapje. heb dr ook enorm beloond!

en dat is goed dat het goedging, en je mag best wel enthousiast zijn, ze deed het toch?:D Als hierna een dipje komt werk je gewoon weer terug naar het punt waar het weer goed gaat. Ze weet nu hoe het moet!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:54

ik kan hier ook over mee praten. Knipoog
Ik heb net zoiets gehad met mijn vz paard.
Er is eens iemand van haar afgevallen en daarna liet ze niemand meer op haar rug, of iemand moest haar hoofd bij haar houden tijdens het vasthouden, want mevrouw ging direct op de achterbenen staan als je ook maar iets aan het zadel kwam.
Toen ik haar leerde kennen deed ze dit ook en kwam er gewoon niet op. (was toen nog niet zo lenig om op een groot paard te klimmen)
Ik ben haar gewoon lekker gaan longeren en merkte al vrij snel dat ik een vertrouwensband met haar kreeg.
Paar weken later zat ik erop zonder dat ze draaide, steigerde, e.d.
Gewoon bij het begin beginnen.
Voordat je erop gaat eerst een beugel pakken en hier wat druk op zetten. daarna voet er in en zo erst een paar keer gewoon hangen.
Wanneer dit goed gaat opstappen en dit een aantal keer herhalen zodat het paard weet dat er niets vreselijks gebeurd of wat dan ook.
Dit heeft bij mij heel erg geholpen en ze blijft nu keurig netjes staan bij het opstappen, of het nou in het bos is of gewoon in de bak.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:50

Zo te lezen zijn er bij het zadelmak maken en beleren wat stappen over geslagen.. stap 1 grondwerk waarbij het paard gehoorzaam, rustig en vol vertrouwen zich leiding laat geven stap 2 desensibiliseren stap 3 gewenning aan zadel, singel, beweging en dit in volle onspanning rustig ondergaan stap 4 alle jongen paarden zullen rustig met hoofd laag naast een opstapje moeten kunnen wachten voor het opstijgen VOORDAT je verder gaat. als laatste ga je pas met het rijden aan de slag. Een paard inrijden is veel meer dat een zadel erop en zorgen dat je erop komt....

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:19

themi schreef:
Zo te lezen zijn er bij het zadelmak maken en beleren wat stappen over geslagen.. stap 1 grondwerk waarbij het paard gehoorzaam, rustig en vol vertrouwen zich leiding laat geven stap 2 desensibiliseren stap 3 gewenning aan zadel, singel, beweging en dit in volle onspanning rustig ondergaan stap 4 alle jongen paarden zullen rustig met hoofd laag naast een opstapje moeten kunnen wachten voor het opstijgen VOORDAT je verder gaat. als laatste ga je pas met het rijden aan de slag. Een paard inrijden is veel meer dat een zadel erop en zorgen dat je erop komt....

Daar was ik me al bewust van, maar ik rij pas 4maanden op dr en ze is door iemand anders ingereden Knipoog
Waar ik nog van baal trouwens.

ik kom nu al wel op dr in t gangetje van de stal zonder hulp, ze vertrouwd me helemaal, vandaag ook, ik stond op een opstapje en wou mijn voet in de beugel zetten, ze draaide dr hoofd naar me toe om even te snuffelen , dat was erg schattig. Alle spanningen bij het opstijgen in de gang van de stal zijn weg, nu in de bak nog. Lachen

X. Kelly