Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Casca schreef:@monique4: Hij doet dit vaak niet de eerste keer als iemand op hem rijdt, maar wanneer die persoon meerdere dagen met hem rijdt wil hij het wel eens proberen. Hij is een tijd geleden al een keer bij mijn instructrice geweest daar probeerde hij het een keer een klein beetje en ze heeft hem toen flink op zn flikker gegeven. Toen hij terugkwam was hij een tijd braaf maar dan na een tijdje is het ineens weer om... Ik heb ook nog 2 mensen in mijn gedachten die ik nog wil vragen hem een keer te rijden, maar ik weet niet of ik daar dan bij wil zijn/verantwoordelijk voor wil zijn.
Anya schreef:Midgie, steigeren (of bokken) kan heel wel horen tot de truckendoos van een paard dat ergens geen zin in heeft. Een relatief moeilijke oefening moet doen en een onzekere ruiter treft. Paarden voelen redelijk feilloos aan of een ruiter wel of niet zit met bepaald gedrag. En hebben ze iets gevonden dat eenmaal werkt, dan zullen ze dat blijven toepassen op momenten dat ze ergens geen zin in hebben. Daar kan een medische reden achter zitten, maar over het geheel genomen zal een paard dat beroerd in zijn vel zit niet steigeren. Het vergt namelijk juist nogal wat van de spieren om een stevige steiger te doen.
Op de kop timmeren of zo heeft geen zin, wel heeft duidelijk zijn en doorpakken zin. Maar dan wel door iemand die weet wat ie doet, op tijd is en direct duidelijk is.

Anya schreef:Midgie, steigeren (of bokken) kan heel wel horen tot de truckendoos van een paard dat ergens geen zin in heeft. Een relatief moeilijke oefening moet doen en een onzekere ruiter treft. Paarden voelen redelijk feilloos aan of een ruiter wel of niet zit met bepaald gedrag. En hebben ze iets gevonden dat eenmaal werkt, dan zullen ze dat blijven toepassen op momenten dat ze ergens geen zin in hebben. Daar kan een medische reden achter zitten, maar over het geheel genomen zal een paard dat beroerd in zijn vel zit niet steigeren. ¨¨Het vergt namelijk juist nogal wat van de spieren om een stevige steiger te doen.

Anya schreef:Oh die zullen er vast wel zijn
De steigeraars die ik tegenkom steigeren bij hun baasje als ze alleen op buitenrit moeten en liever terug naar huis gaan. Dan krijg je steigertje, draai om. Zet er iemand anders op en het paard steigert niet of probeert het een keertje en houdt dan op. Dan kun je mij niet wijs maken dat zo'n paard last heeft van de spieren.
¨En eh.. ik heb vrij veel steigeraars geleerd dat steigeren niet zo'n goed idee is. Dat wil zeggen dat je eerst eens kijkt of er met het paard iets aan de hand is.[b] Maar negen van de tien keer is er met het paard niets aan de hand en wel met de ruiter en heb je te maken met succesvol gedrag van het paard. Succes is dan bijvoorbeeld dat de buitenrit niet wordt afgemaakt maar paard en ruiter weer terug naar stal gaan.
Zo heb je paarden die alleen in die situaties steigeren. Niet in de bak, niet met een groep op buitenrit, maar alleen als ze alleen op buitenrit gaan.
Nog steeds een spierenprobleem??? dacht het niet.
Wellicht een stukje verlatingsangst, dat zou nog kunnen. Maar geen spieren
Mensen beweren te snel iets over onderwerpen waar ze zelf geen kennis van hebben

en als ik ze heb dat zijn ze een jaar of 4 en dan wordt er wat meer van gevraagd, wordt er wat meer druk op gelegd......... en ook dan is de subtiele manier van communiceren met mij genoeg voor mij om te weten dat we even een stapje terug moeten doen.......
Ze wordt er niet gemeen van of vervelend of zo. En ze weet donders goed waar de knopjes zitten, zelfs als een ruiter het wel goed doet (wat galop is echt buitenbeen drukt aan en niet twee benen geven been, toch een enorm verschil voor een paard dat echt wel goed aan de hulpen staat), probeert ze het. En ze vind het geweldig lollig, dat kun je gewoon aan haar zien 
) en JA, voor de naturals onder ons........... dier stond ook op het land
Viel ook niet onder de categorie steigeren......... maar meer onder de huppels 
midgie schreef:@Anya , fietsen vind ik ook leuk hoor, ik weet met 20 paarden dat een paard echt wel emoties heeft, misschien wel meer gevoel als een mens, maar dat een paard steigert , bokt en vlucht omdat hij geen zin heeft geloof ik niet, juist wil een paard graag voor de leider goed doen, dat zie ik in mijn kudde heel erg.
Maar vind het een mensen gedachten dat je een paard die steigert maar een ei of een fles tussen zijn oren te slaan, het paard geeft met het steigeren iets aan en niet dat hij geen zin heeft, of het leiderschap is even zoek of het paard is lichamelijk niet ok, maar geen zin in het werken dat geloof ik niet.
En dat paarden geen machines zijn zouden dus meer mensen moeten inzien en niet bedneken dat het paard onder het werk uit wil komen door te gaan steigeren of vluchten, zoek de fout dan in elk geval bij jezelf.En dat ze bij andere ruiters andere dingen gaan doen, dat komt vaak omdat die ruiter net een ander knopje gebruikt en het paard daar geen raad mee weet en dus inplaats van galop harder gaat draven, maar is dat dan een truckendoos, of is dat een fout van de ruiter??
die uit mn profiel van de L1 proef? Die filmpjes zijn al bijna 2 jaar oud.. Hij liep daar ook niet echt lekker, hij is daarna een aantal keren gekraakt en recht gezet door de dierenarts, en we hebben een nieuw zadel die door 2 zadelmakers is goedgekeurd 
ik moet veel strener optreden bij kleine dingen onder het zadel al, als hij even niet oplet en dergelijke.
en het is met mn telefoon gemaakt, de camera van ons lag nog op mn vaders werk.