3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Re: 3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:26

Ik heb zelf met hulp van een goede instructrice een leuke bonte pony ingereden. Het zadel en het gewicht op zijn rug kende hij al vrij snel, en gaf hij niks meer om. Wij doen niet aan het 'zadel op zn rug, de volgende keer hangen blabla',
nee wij verbazen de paarden. Zorgen dat ze geen seconde kunnen nadenken over wat ze doen. Dit pikken alle paarden die ik inrijd echt heel erg goed op, en ze kennen na één à twee weken al flink de basis, dus het been en het sturen.
Dit paardje is het eerste beestje wat MIJ verbaasde.
Ik was in de bak aan het rijden, had geen zweepje erbij, maar gewoon laten lopen.
Wij denken gewoon; iedere stap die zo'n lief jong paard wil lopen voor jou is genoeg.
dus laten lopen, en proberen mooi op de hoefslag te lopen. Alleen is hij een westernpaard dus die hebben meer moeite met hoefslag lopen, dus hij mocht van mij EEN KLEIN BEETJE afsnijden.En Pim (zo heett hij dus. (:) Was lekker braaf rondjes aan het lopen, oortjes naar voren..Maar de dag daarna had hij niet zo heel veel zin volgens mij. Clown Hij liep 2 rondjes, maar dacht toen togh maar in het midden stil te gaan staan. na heel veel been liep hij nog niet, dus een zweepje erbij. Eerst een tikje tegen de hals, en hij liep braaf door.na nog 2 rondjes had hij wéér geen zin meer, en stond weer stil. deze keer liet ik hem niet uitpraten, WAP, die zweep op zn kont. Nou vooruit, hij liep weer, schrok wel even maarja.Maar na 2 à 3 rondjes stond hij WEEEEER stil.Ikke dus weer die zweep eroverheen, gaf hij een bok.Maar ik ben echt niet bang om een tik te geven, of voor een steiger of bok.Dus ikke weer die zweep eroverheen. hij liep weer.Zo zijn we denk ik wel anderhalf uur bezig geweest, en toen EINDELIJK liep hij ongeveer 5/8 rondjes braaf door.Dat was weer genoeg voor hem vond ik. De volgende dag begon het opnieuw; ikke weer die zweep eroverheen.na ongeveer 5/6 keer die zweep liep hij weer zn rondjes..Dit ging zo een week door, en iedere keer bleef hij doorgaan.. niet langer, niet korter.en per klap van de zweep een flinke bok.. toen hij een keertje wel braaf liep, hebben we de volgende dag een westernzadel eropgegooid.Nou, dat vond hij GEWELDIG.2 dagen ongeveer daarna zadelde ik hem op; en toen ik opstapte stijgerde hij STEIL omhoog! was heel vet, maar dat mag hij dus ECHT niet.de les daarna ging wel heel goed gelukkkig.maar hij was niet actief aan mijn been; dus ikke de dag erna dikke westernsporen aan.
flink die sporen in zn buik gepord; hij kende het zo onderhand wel en het moest maar afgelopen zijn met die klets.
Vanaf toen is het een braaf paardje (: hij loopt nou mee op een manege en we kunnen er met een gerust hart een klein kindje opzetten, het bokken haalt hij niet eens meer in zn hoofd.

Dus wat ik nou wil vertellen; stilstaan is gewoon een keer FLINK die zweep eroverheen, en niet bang zijn voor een bok..
Ze moeten luisteren, maar je moet het vriendelijk vragen.
geef been.
Geen reactie?
Wap, zweep erop.
Dat vinden ze niet leuk dus zo zullen ze niet lang doorgaan! Clown

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:46

Wel jaaaa , er werden echt al heel wat heel goede oplossingen aangeboden idd.
Iedereen bedoelt het goed en das al fijn te horen, maar er zijn er toch die naar mijn idéé iets te paardvriendelijk willen zijn, en das ook niet goed. Maar begrijp me niet verkeerd ik bedoel het ook niet verkeerd hoor maar als je je paard vraagt voorwaarts te gaan moet het ook vertrekken , daar is geen overleg met je paard voor nodig, wat er wel nodig is , is begrip voor je paard, als je je been aanlegt en hij springt opzij en niet voorwaarts dan moet je hem eigenlijk ook niet straffen want was duidelijk een reaktie op je been , alleen was het een beetje verkeerd begrepen, dus niet straffen maar ook niet belonen opnieuw proberen tot het lukt voorwaarts te gaan dan belonen.
Maar als je paard idd helemaal niet reageerde dus niet verplaatst dan idd opnieuw de hulp geven en indien nog geen reaktie opnieuw de hulp maar dan samen met een fikse tik, wel heel losse voorwaarts gerichte teugel als hij gewoon vertrekt goed , spurt hij weg ook goed want voorwaarts is voorwaarts dus belonen.
Tijdens het rijden er wel trachten op te letten da je de teugel eigenlijk bijna niet opneemt laat hem zelf zijn tempo maar even zoeken , gewoon laten doen maar mssn wel een tikje zwaarder gaan zitten dan maak je het voor zijn gevoel iets minder aangenaam en zal hij zoeken naar een oplossing mssn ietsje trager lopen dan , ........ yoepieeeee gevonden weer belonen.
Zoals er ook al werd gezegt door de anderen veel buigoefeningen doen, da kan je al in stilstand, 1teugel opnemen de andere dan helemaal los hoofd vragen naar 1 kant dus, als dat goed begint te gaan de buitenteugel iets mee opnemen en tegen de nek houden niet om hem tegen te houden wel om de kanteling van het hoofd tegen te gaan. Als hij bij de eerste pogingen cirkeltjes zou beginnen te lopen niks van aantrekken en de teugel in zelfde houding houden en zwaar zitten met extra binnenbeen er eventueel nog bij 5 rondjes 10 rondjes maakt niet uit gewoon laten doen het paard zal zelf wel aageven dat het genoeg is gewwest en zal vertragen dan wel onmiddelijk ontspannen en even ontspannen rust gunnen " licking and chewing " verwerkingsproces v/h paard. Dan opnieuw vragen uiteindelijk zal hij gewoon zijn hoofd buigen zonder verplaatsing, want das makkelijker en deze uitspraak is heeeeeeellll erg belangrijk in het opleiden van paarden " maak de goeie dingen makkelijk / de slechte dingen moeilijk ( dus meer werk ) "
En persoonlijk vind ik ook da je idd meer grondwerk zou moeten oefenen , je zei ergens zelf dat het paard op een gegeven moment zijn oren plat legt en dreigde, dit is een duidelijk dominantieprobleem moet je heel erg attent voor zijn en heel consequent op reageren jij moet altijd de leider zijn dus dat betekend respekt hebben voor je en daar kan je uit afleiden dat een paard nooit zijn leider gaat uitdagen en/of bedreigen .
En wat er ook al door anderen hier werd gezegt , veel wendingen rijden maar je niet aan de vaste figuren houden dus niet een grote cirkel rijden bij de A of de C Maar ergens gewoon willekeurig, bij voltes net hetzelfde, ook niet steeds de hoefslag volgen maar 3meter van de kant blijven aan de lange kanten van de bak, da je dus rechte lijnen leert rijden zonder de steun v/d wand. veel stoppen maar bij voorkeur niet op de hoefslag maar ergens vrij in de bak, wees creatief.
ik stuur je nog een pb

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:03

Nou, m'n bek valt open aeolusnr1
Een fikse tik nog wel....
Ooit zelf een een klap van de zweep gehad?
De tik moet niet te zacht zijn, natuurlijk, omdat het anders ook onduidelijk is, maar een fikse tik Verward
Zeker omdat de ruiters die hier problemen mee hebben nog lang geen anky zijn en dus de kans groot is dat ze (1)onduidelijk zijn of (2) tegenstijdige signalen geven of (3) de basis van de stemhulpen er nog niet in zit die hen zo goed kan helpen.

Het stil zetten en buiging vragen is nog zoiets, Bij het inrijden van een paard is stap 1 het voorwaarts rijden en als dat nog niet gaat,moet je zeker niet die oefening doen. Kans is groot dat het paard achterwaarts gaat in eerste instantie. Achterwaarts aanleren is niet slim, omdat dan de stap naar verzet erg groot is.
Het buigen kun je prima aanleren door, als het paard recht kan lopen (! en zonder steun aan de bak), in de voltes meer stelling te vragen, zo ook kun je dan wijken voor het been aanleren...

In de B vragen ze nu geen halthouden aan het begin van de proef, gewoon omdat dat niet handig is voor de opleiding van jonge paarden. Ook het buigen en wijken komt pas later voor in de L1 een heel klein beetje. Dat is niet voor niks.

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:40

Als ze niet reageert op de been geef je een flinke tik met de zweep of geef je wat harder been. je kunt beter 1 keer hard dat het ook goed is dan 10 keer en afwachten of ze dan een keer wel vooruit gaat. Je moet consequent zijn en zeker met een 3 jarige! geeft ze een bok op je been of zweep, maak dan een keer een flinke ophouding met je buitenteugel maar daarna niet blijven vasthouden! succes!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:55

Ik vind dat sommige mensen hier nog al 'grof' reageren ..
Een 3-4 jarig paard is nog jong en heeft tijd nodig om alles te verwerken.
Neem ze het dan ook niet kwalijk als ze een minder dagje hebben. En je moet dus ook niet te veel willen.
En wat je hun leert, moet aangenaam voor hun blijven.
Probeer een peuter maar eens dingen met tegenzin te laten of ze het te laten doen terwijl je het hen aangenaam maakt. Wat zouden ze kiezen ? Het tweede dus.
En dit is net zoals je een paardje opleert.
Het paarden moet er ook sterk genoeg voor zijn, zowel lichaamlijk als MENTAAL en dit vergeten sommige nog al snel!

Je moet zuinig zijn om zo een jong beest, wat het is meestal wel bepalend voor de rest van hun 'carriere'
Het beste heb je er begeleiding bij, maar voel je zeker niet geremd om eens alleen om je gemakje wat te oefenen.
Zolang in je achterhoofd houdt dat je duidelijke opdrachten geeft wat ze kunnen snappen.
En beloon hen ook al ze het goed doen.
Straffen mag, als het verschil tussen goed en slecht duidelijk wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:34

bokkelotje schreef:
Als ze niet reageert op de been geef je een flinke tik met de zweep of geef je wat harder been. je kunt beter 1 keer hard dat het ook goed is dan 10 keer en afwachten of ze dan een keer wel vooruit gaat. Je moet consequent zijn en zeker met een 3 jarige! geeft ze een bok op je been of zweep, maak dan een keer een flinke ophouding met je buitenteugel maar daarna niet blijven vasthouden! succes!

Ziek Een 3-jarige begrijpt alles nog niet zo goed en is nog snel afgeleid. Geduld en timing zijn het belangrijkste.
Vraag me af hoeveel ervaring jij heb met het beleren van jonge paarden - ik hoop niet veel.

Ben het geheel met je eens Miss_Maya. Ja

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 12:49

mkvdiest01 schreef:
Allereerst moet ik kwijt dat ik wel vind dat je je paard vroeg heb ingereden. Mijn eigen jonge dame heb ik met 3,5 pas van de weide geplukt en met bijna 4 heb ik er voor het eerst een rondje op gestapt... Ze is nu 4,5 jaar oud en loopt nu sinds een paar maanden pas echt in een volwaardige training.

Ik denk dat er voldoende topics bestaan waar discussies gevoerd worden over de leeftijd bij het inrijden van een paard. Die van mij was 3 jaar toen ze naar de manege ging om zadelmak gemaakt te worden. ik begrijp dat sommige mensen liever langer wachten, maar dan kan ik alleen zeggen dat 4 jaar in dat opzicht ook nog te vroeg is, dan zijn ze immers ook nog helemaal niet uitgegroeid. Ik denk niet dat haar leeftijd bij het inrijden iets te maken heeft met het probleem nu.

daarnaast vraag je je ook nog af of ik wel plezier heb met mijn paardje. Ik ben 99% zeker dat mijn paardje nog altijd blij is om me te zien. Ondanks dat ik haar zelf nooit geen eten geef ben ik wel de enige die een "hallo" krijg van haar, als ze los loopt en ze ziet me aankomen komt ze vanzelf al naar de poort gestapt. Moest ik kunnen, ik zou haar een hele dag door knuffelen, maar ze is zelf niet zo aanhankelijk. Ze laat mij toe om enkele minuutjes te knuffelen maar da nvind ze het zelf wel weer genoeg. ik heb het altijd erg belangrijk gevonden (met gelijk welk paardje ik reed) om er allebei plezier in te hebben. De dag dat ik bij 1 van de paardjes kom die ik rij voor andere eigenaars en ik merk dat ze het haten dat ik er weer ben, stop ik gewoon met dat paardje, maar voorlopig zien ze me nog allemaal graag komen.

@Margoot: de manier waarop jij dat paardje hebt "aangepakt" behoort niet tot mijn mogelijkheden. Ten eerste vind ik dat je veel te lang bent bezig geweest met dat paardje. Zelfs veel "getrainde" paarden zouden het lastig hebben met 1,5 uur concentratie. Ik vind een half uur al meer dan lang genoeg. daarbij komt ook nog eens dat als ik mijn paardje 1 keer heb aangepakt (en dan heb ik haar gewoon een tik op haar kont gegeven) ze de eerste 10 minuutjes echt niet meer zal proberen om te stoppen. Sporen komen er de eerste jaren ook nog niet aan te pas dus ben ook niet van plan om die in haar buik te porren.

@aeolusnr1: eens ze loopt hebben we geen probleem met het tempo. De teugels worden wel gewoon op maat gehouden. ik wil ook even vermelden dat ze wel degelijk beloond wordt als ze iets goed doet (en dat kan dan gewoon vlot doordraven zijn). Het is idd zo dat ze vrij dominant is van karakter (dat heeft ze van haar moeder gekregen) en dat ze bij ieder mogelijk moment de kans zal nemen om de leiding te nemen. Hier wordt dan ook aan gewerkt Lachen

Daarnaast wil ik wel nog gewoon vermelden dat ik niet verwacht dat het iedere dag even goed gaat. Ik heb zelf ook wel dagen waarop het allemaal wat minder gaat of ik er gewoon geen zin in heb. Hiermee wordt dan ook rekening gehouden. Dan zadel ik haar bv wel op, longeer ik haar 5 minuutjes maar ipv te rijden gaan we daarna gewoon wat rondwandelen aan de hand

Allemaal erg bedankt voor de vele tips en reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:30

Sjonge, wat kunnen mensen zich weer goed inleven in de paarden, echt énorm Gestoord
Margoot: echt he, als ik dat paard was geweest, had ik je laten zien wat 1 pk wérkelijk in kan houden...... vind het gewoon dierenmishandeling Boos! ga alsjeblieft dammen zeg Boos! wat een ongelooflijk gevoelloze en harde manieren hou jij erop na. Weet je wat dat oplevert? Gebroken, geestelijk dode paarden..... verschrikkelijk zeg Boos!

Er zijn er overigens meer waar mijn mond werkelijk van openvalt en waarvan ik hoop dat ze nooit meer bij een paard in de buurt komen, maar dit vond ik wel de ergste......

Kan me erg goed vinden in de adviezen van Superwoman, Knakkertje, mkvandiest en Miss_Maya Ja Horkerigheid is niet op zijn plaats bij een verfijnd en gevoelig dier als een paard....
Die jonkies willen graag werken, dus maak en hou het leuk!!! Leer ze goed de stemhulpen aan, gebruik ze, en wees vooral consequent.... hoe wel en hoe niet is al uitgebreid uitgelegd door bovengenoemde schrijvers Haha!
Gebruik je zweep als aanwijsstokje, niet om te straffen. Maak het werk leuk, niet te makkelijk en niet te moeilijk, en vergeet niet regelmatig naar buiten te gaan, en even heel andere dingen met haar te doen Ja dan blijft het voor haar ook leuk, jonkies hebben erg veel behoefte aan afwisseling.
Geef haar ook in alle rust de tijd om dingen te verwerken, je hebt geen haast schreef je al, en je hebt dus alle tijd. Neem de tijd er ook voor. Je paard zal er je dankbaar voor zijn Lovers

Tot slot: meestal zijn de jonkies niet stout. 't Is vaak onbegrip en wel willen maar niet kunnen..... onthou dat een paard van nature de mens graag een plezier doet, dus beloon haar veel, dan zal ze graag voor je blijven werken Ja

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:35

Margoot schreef:
Ik heb zelf met hulp van een goede instructrice een leuke bonte pony ingereden. Het zadel en het gewicht op zijn rug kende hij al vrij snel, en gaf hij niks meer om. Wij doen niet aan het 'zadel op zn rug, de volgende keer hangen blabla',
nee wij verbazen de paarden. Zorgen dat ze geen seconde kunnen nadenken over wat ze doen. Dit pikken alle paarden die ik inrijd echt heel erg goed op, en ze kennen na één à twee weken al flink de basis, dus het been en het sturen.
Dit paardje is het eerste beestje wat MIJ verbaasde.
Ik was in de bak aan het rijden, had geen zweepje erbij, maar gewoon laten lopen.
Wij denken gewoon; iedere stap die zo'n lief jong paard wil lopen voor jou is genoeg.
dus laten lopen, en proberen mooi op de hoefslag te lopen. Alleen is hij een westernpaard dus die hebben meer moeite met hoefslag lopen, dus hij mocht van mij EEN KLEIN BEETJE afsnijden.En Pim (zo heett hij dus. (:) Was lekker braaf rondjes aan het lopen, oortjes naar voren..Maar de dag daarna had hij niet zo heel veel zin volgens mij. Clown Hij liep 2 rondjes, maar dacht toen togh maar in het midden stil te gaan staan. na heel veel been liep hij nog niet, dus een zweepje erbij. Eerst een tikje tegen de hals, en hij liep braaf door.na nog 2 rondjes had hij wéér geen zin meer, en stond weer stil. deze keer liet ik hem niet uitpraten, WAP, die zweep op zn kont. Nou vooruit, hij liep weer, schrok wel even maarja.Maar na 2 à 3 rondjes stond hij WEEEEER stil.Ikke dus weer die zweep eroverheen, gaf hij een bok.Maar ik ben echt niet bang om een tik te geven, of voor een steiger of bok.Dus ikke weer die zweep eroverheen. hij liep weer.Zo zijn we denk ik wel anderhalf uur bezig geweest, en toen EINDELIJK liep hij ongeveer 5/8 rondjes braaf door.Dat was weer genoeg voor hem vond ik. De volgende dag begon het opnieuw; ikke weer die zweep eroverheen.na ongeveer 5/6 keer die zweep liep hij weer zn rondjes..Dit ging zo een week door, en iedere keer bleef hij doorgaan.. niet langer, niet korter.en per klap van de zweep een flinke bok.. toen hij een keertje wel braaf liep, hebben we de volgende dag een westernzadel eropgegooid.Nou, dat vond hij GEWELDIG.2 dagen ongeveer daarna zadelde ik hem op; en toen ik opstapte stijgerde hij STEIL omhoog! was heel vet, maar dat mag hij dus ECHT niet.de les daarna ging wel heel goed gelukkkig.maar hij was niet actief aan mijn been; dus ikke de dag erna dikke westernsporen aan.
flink die sporen in zn buik gepord; hij kende het zo onderhand wel en het moest maar afgelopen zijn met die klets.
Vanaf toen is het een braaf paardje (: hij loopt nou mee op een manege en we kunnen er met een gerust hart een klein kindje opzetten, het bokken haalt hij niet eens meer in zn hoofd.

Dus wat ik nou wil vertellen; stilstaan is gewoon een keer FLINK die zweep eroverheen, en niet bang zijn voor een bok..
Ze moeten luisteren, maar je moet het vriendelijk vragen.
geef been.
Geen reactie?
Wap, zweep erop.
Dat vinden ze niet leuk dus zo zullen ze niet lang doorgaan! Clown

Nagelbijten / Gniffelen Je maakt hopelijk een grapje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:41

Margoot schreef:

Dat is niet braaf Margoot.

Dat is compleet geestelijk kapotgemaakt, wat jij hebt gedaan.......

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:13

superwoman schreef:
bokkelotje schreef:

Ziek Een 3-jarige begrijpt alles nog niet zo goed en is nog snel afgeleid. Geduld en timing zijn het belangrijkste.
Vraag me af hoeveel ervaring jij heb met het beleren van jonge paarden - ik hoop niet veel.

Ben het geheel met je eens Miss_Maya. Ja

Ik ben het ook wel met jullie eens. Maar als ik mijn 3 jarige rijd en ze bokt (of wat dan ook) ga ik niet afwachten totdat ze 10 x dat heeft gedaan. Dan moet je gewoon consequent zijn. Het is niet zo dat je meteen moet gaan slaan ofzo. maar als ze de kop tussen de knieen steken om te gaan bokken maak ik wel met mijn buitenhand en ophouding dat die weer naar boven komt.
Ongeveer hetzelfde met een paard dat niet op je been reageert. Als ze het echt niet kennen vind ik het een ander verhaal! Maar als ze weten wat ermee bedoelt wordt, en je geeft been en reageert niet blijf ik echt niet lief vragen of hij nou asjeblief iets in tempo wilt versnellen! Dan tik ik gewoon een keer met de zweep. als je reactie krijgt is het goed en beloon je hem. Is dat weer niet het geval dan krijgt hij gewoon wel een harde tik, want ik wil wel reactie en ik laat het er niet bij zitten. Maarja ieder op zijn eigen manier en ik heb er zo altijd fijne voorwaartse paarden aan gehad. Dusja dan is het voor mij goed toch Knipoog

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:27

ik heb het rijden vandaag eens anders aangepakt. Alleen belonen, niet straffen door een tikje van de zweep ofzo.
Het resultaat? Moest ze zo iedere dag doen, ik kroop er na een week wrs alleen nog maar op omdat het moet en niet omdat het mag...

Het begon al vanaf dat ik er nog maar juist opzat en wou instappen. Ik geef rustig druk met mijn benen en ik kreeg de eerste boksessie over me heen. Ze ha vrij vlug door dat er vandaag geen zweepje was want de eerste 5 minuten heeft ze haar hoofd tussen haar benen gestokken om alleen maar te bokken. eens dat voorbij was konden we rustig stappen en haar dus flink beloond door haar lief toe te spreken en een schouderklopje te geven. Toen wou ik aandraven en kregen we hetzelfde liedje afgewisseld met steigeren... een kwartier later (waarbij iedereen er van versteld stond dat ik er nog steeds rustig opzat) was ik het wel stilaan beu en heb mijn zweepje erbij genomen. 1 tikje gegeven en ze heeft de 20 minuten nadien vlot vooruit gelopen zonder bokken. daarbij regelmatig overgang draf-stap-draf en draf-galop gereden en dit zonder bokken en heb haar daarbij dan ook iedere keer beloond.

Mijn besluit: respect voor iemand die iedere keer liever het risico loopt om je te verongelukken door maar niet een tikje van de zweep te willen geven, ik heb liever dat ik haar dan gewoon een tikje van de zweep moet geven dan een half uur rodeo te rijden want volgens mij leert ze hiermee ook niets.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:29

Sorry, ik legde het een klein beetje verkeerd uit. Mijn paard ging de ene keer wél, de andere keer niet vooruit op mijn been.
ja, dan veeg ik er een zweepje overheen. Dit betekent niet dat je meteen bam moet doen, maarja.
Het paard is nou écht een braaf paard, doet alles wat ik vraag en heeft vandaag zijn eerste winstpunten in de b gehaalt.
niks geestelijk kapot, nou hebben we gewoon een lief braaf paardje.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:59

Yamcha schreef:
Margoot schreef:

Dat is niet braaf Margoot.

Dat is compleet geestelijk kapotgemaakt, wat jij hebt gedaan.......

nou nou niet zo overdrijven he, paard is wel braaf nu, liever een paard dat weet wat ie wel en niet mag, dan een verwende rot bok die ligt te klieren, niet luisteren doen waar ie zelf zin in heeft dus geen ontzag voor de ruiter alleen maar omdat consequent zijn hier ongeveer dierenmishandeling is!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:16

Misteryke schreef:
ik heb het rijden vandaag eens anders aangepakt. Alleen belonen, niet straffen door een tikje van de zweep ofzo.
Het resultaat? Moest ze zo iedere dag doen, ik kroop er na een week wrs alleen nog maar op omdat het moet en niet omdat het mag...

Het begon al vanaf dat ik er nog maar juist opzat en wou instappen. Ik geef rustig druk met mijn benen en ik kreeg de eerste boksessie over me heen. Ze ha vrij vlug door dat er vandaag geen zweepje was want de eerste 5 minuten heeft ze haar hoofd tussen haar benen gestokken om alleen maar te bokken. eens dat voorbij was konden we rustig stappen en haar dus flink beloond door haar lief toe te spreken en een schouderklopje te geven. Toen wou ik aandraven en kregen we hetzelfde liedje afgewisseld met steigeren... een kwartier later (waarbij iedereen er van versteld stond dat ik er nog steeds rustig opzat) was ik het wel stilaan beu en heb mijn zweepje erbij genomen. 1 tikje gegeven en ze heeft de 20 minuten nadien vlot vooruit gelopen zonder bokken. daarbij regelmatig overgang draf-stap-draf en draf-galop gereden en dit zonder bokken en heb haar daarbij dan ook iedere keer beloond.

Mijn besluit: respect voor iemand die iedere keer liever het risico loopt om je te verongelukken door maar niet een tikje van de zweep te willen geven, ik heb liever dat ik haar dan gewoon een tikje van de zweep moet geven dan een half uur rodeo te rijden want volgens mij leert ze hiermee ook niets.

Er is hier ook niet gezegd geweest dat je niet mag straffen.
Maar ik denk dat het bij jou paardje een beetje meer van een 'gewoonte' is aan het worden dat bokken en steigeren.
Omdat je het te vaak te ver hebt laten komen. Dus nu moet je eigenlijk opdat bokken en steigeren nog consequenter zijn.
Je mag haar zeker een tik geven als ze niet op je been reageert, maar als ze het dan doet goed moet je haar zeker niet te vergeten te belonen.
En als ze weer begint de bokken en haar hoofd omlaag te doen, etc. mag je heus wel eens boos worden en 'HEY!' ofzoiets roepen en eens wat harder been geven.
Zodat ze doorloop en loopt ze dan ook door dan moet je ook belonen (met stem & een klopje)

Maar ben je zeker dat ze lichaamelijk inorde is? Ik kan me best wel voorstellen dat dit puur ondeugendheid is hoor.
Dan moet je haar wel duidelijk maken dat jij de baas bent. Op een juiste manier dan wel te verstaan.
En ga bevoorbeeld ook eens wat balkjes draven ofzo, iets anders dan altijd rondjes draven.

En wat zei je instructice hiervan ? Normaal moet zij er ook raad mee weten..
Anders moet je haar eens op je paardje laten rijden en kijken hoe zij het oplost.

Veel succes allesinds!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:23

lijkt erop dat je paard lief je uit test tot hoe ver ze dominant kan zijn.

je moet je paarden beest wel bezig houden en niet altijd hetzelfde rondje rijden
zet haar aan het werk op een positieve manier straal dat positieve ook uit naar haar en beloon en praat met haar

maar ook als ze gaat staken of rodeo rijden conseqent blijven
been geen reactie tik geven
maar verwar je niet en blijf niet constant drijven en vragen
daardoor gaat het meestal fout en ben je het zelf schuld dat ze zo reageert

maar ik denk dat het dominantheids kwestie is

krijgt ze ook genoeg vrije dagen of afgewisselde met een uitrit of longeren
longeren is wel erg belangrijk dat dat goed zit hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:02

Margoot schreef:
Sorry, ik legde het een klein beetje verkeerd uit. Mijn paard ging de ene keer wél, de andere keer niet vooruit op mijn been.
ja, dan veeg ik er een zweepje overheen. Dit betekent niet dat je meteen bam moet doen, maarja.
Het paard is nou écht een braaf paard, doet alles wat ik vraag en heeft vandaag zijn eerste winstpunten in de b gehaalt.
niks geestelijk kapot, nou hebben we gewoon een lief braaf paardje.

Oh hij zal heus braaf zijn, dat geloof ik ook wel............. moet een gruwelijk braaf paard zijn idd, als ie dat allemaal toeliet......
juudje84 schreef:
juudje84 schreef:
nou nou niet zo overdrijven he, paard is wel braaf nu, liever een paard dat weet wat ie wel en niet mag, dan een verwende rot bok die ligt te klieren, niet luisteren doen waar ie zelf zin in heeft dus geen ontzag voor de ruiter alleen maar omdat consequent zijn hier ongeveer dierenmishandeling is!

Wat een bullshit weer zeg!
Niet te geloven. Consequent zijn is niet iedere keer je paard lam slaan, hoor Boos! Als dat de enige manier is waarop je het voor elkaar krijgt, heb je nog veel te leren....... heel veel.........
Respect krijg je niet door je paard verrot te meppen, daar krijg je alleen maar angst van. Wil jij zo werken? Ik neit. Ik ben liever consequent en eerlijk, geef af en toe aan (zo vaak is het niet nodig) dat ik hier toch écht de baas ben, en dat ze dat maar hebben te accepteren. En voor de rest maak ik het werk leuk, en doe mijn best te kijken naar wat ik zelf fout doe...... want als ik dat linkerhandje van me neit in bedwang heb, kan ikhet paard niet kwalijk nemen dat het niet goed stelling neemt en kantelt, toch? Dat is namelijk geen klieren dat is een ruiterfout, niks anders.

Als een jong paard niet wil werken, is er óf medisch iets niet helemaal fijn, of er is in de communicatie iets niet goed gegaan..... en dat kan heel goed dat 'overbluffen' zijn wat sommige mensen doen. Dat moet je namelijk wel verdomd goed weten wanneer je te ver gaat, en helaas kan de gemiddelde ruiter heel goed een grote bek opzetten, maar paardengevoel krijgen ze hun ganse leven niet. En dát is ook waar het zoveel misgaat, en dat ligt heus niet aan het paard......

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:39

Helemaal eens met Yamcha...
Een aantal mensen zouden echt geen paard mogen bezitten....
(niet de ts trouwens maar een paar andere reageerders)

Waarom kunnen mensen niet snappen dat de sleutel tot succes is om samen te werken met je paard?? Het moet nooit een gevecht zijn!

Ik heb mijn merrie nooit met zweep gereden en nooit hoeven slaan... dat wil niet zeggen dat ze niet weet dat ik wel de leider ben en dat ze me moet respecteren!!
Als ik mijn stem verhef weet ze al precies hoe laat het is en heeft ze genoeg respect voor me om dan naar me te luisteren.

Als je rijd, rijd je dan ook veel figuren ed.? probeer als je paard wel loopt veel figuren e.d. te rijden zodat hij/zij continu moet opletten wat je van hem wil en zo ook geen tijd heeft om te klieren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:43

Ik rijd wel met zweep, en soms tik ik even bij....... maar ik sla geen paarden lens. Ik wil samenwerken, ik wil dat het paard vóór me werkt ipv tegen mij, en ik wil dat het paard het leuk vindt om met me te werken. Ik geloof nog altijd niet dat ik dat zal bereiken door dwingen en drammen.......

En iedereen hier die denkt dat een "fikse tik" hét middel tot succes is, vraag een ander een zweep te pakken en jou een fikse tik op je kont te geven. Ben benieuwd of je er zelf meer zin in werken door krijgt..... nee? Guess what, je paard ook niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:05

@Margoot, of je zit de boel op te naaien , of je bent een vreselijke botterik en iemand die hersenloos en gevoelloos een paard inrijd.
Volgens mij heb je zelfs geen idee wat je aan het doen ben en doe je je dingen puur uit angst, slaan is vaak angst en hoe jij te keer gaat lijkt het me dat je erg bang ben dat het paard iets fout doet.
Ook dat je zegt dat een westernpaard moeite heeft met de hoefslag lopen, weet dat jonge paard dan dat hij een western paard is, weet hij zowiezo wat voor paard hij is?? Dus dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Zou zeggen leer eerst een wat een paard is en leer dan eens er mee omgaan en leer dan eens rijden zoals het echt moet , of zoek anders een hobby,
Sporen om een jong paard in te rijden , ook zoiets en ja het is een westernpaard, dus we pakken dan western sporen, wat is het verschil?
Sorry, maar als je dit zo schrijft ,zul je toch moeten weten dat een aantal mensen zo reageren!

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:34

Ik denk dat dit echt grootendeels een dominantskwestie is (komt met oren in de nek op je af met longeren)

Wat bij mij geholpen heeft met paarden die de leiding over proberen te nemen is freestyling (google "monty roberts" of "join up") Hierbij kun je de leiding weer over je paard nemen en zal ze in elk geval volgzamer zijn en je accepteren.

Onder het zadel erg consequent zijn. geduldig met een duidelijke grens.

Veel suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:32

Hmm, ik geloofde daar ook altijd in, maar ben er toch wat van teruggekomen. Een paard is een dier wat echt graag wil "pleasen".
Verder is het wel zo, dat als de ruiter zelfvertrouwen uitstraalt, en ook met zijn hele lijf zegt: ik weet het wel, volg mij maar, ik weet hoe het moet, zijn er weinig paarden die daar moeilijk over doen.
Paarden zijn wel dominant (of juist niet) naar elkaar toe, naar de mens valt het eigenlijk wel mee......
Geduldig zijn en duidelijk de grens aangeven is absoluut wel iets waar ik het mee eens ben, net als consequent zijn.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:56

Yamcha schreef:
Hmm, ik geloofde daar ook altijd in, maar ben er toch wat van teruggekomen. Een paard is een dier wat echt graag wil "pleasen".
Verder is het wel zo, dat als de ruiter zelfvertrouwen uitstraalt, en ook met zijn hele lijf zegt: ik weet het wel, volg mij maar, ik weet hoe het moet, zijn er weinig paarden die daar moeilijk over doen.
Paarden zijn wel dominant (of juist niet) naar elkaar toe, naar de mens valt het eigenlijk wel mee......
Geduldig zijn en duidelijk de grens aangeven is absoluut wel iets waar ik het mee eens ben, net als consequent zijn.

mag ik vragen waarom je daar van terug bent gekomen?

Heb trouwens een aantal dominante paarden (ook naar mensen toe) meegemaakt; wegjagen uit wei, niet laten longeren, altijd te dichtbij willen staan.
Toen met dit paard ergens naar toe geweest waar ze dat er op toe paste en werkt erg goed.
daardoor er zelf wat van over genomen.

ps ben geen natural op dit stukje na

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:00

Anderhalf uur ermee bezig geweest?! Clown

En de dagen erna ook?! met een 3-jarige?!

spoort niet.. Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:02

Bij dit soort problemen heb ik altijd graag iemand op de grond die als het nodig is het paard voorwaarts houdt met longeerzweep. Als je een jong paard dat niet reageert op je beenhulpen moet overtuigen voorwaarts te gaan dan heb je toch een soort van probleem Knipoog

Dan zit je idd al snel met die zweep, of je moet schoppen etc en bij een jong paard kan het dan snel teveel worden én je geeft hem weer wat om tegen te reageren (bokken op je been, de zweep etc. Voor je het weet zit je er achterstevoren op om hem voorwaarts te houden en ben je alleen maar aan het ruzieen.

Als je iemand op de grond erbij hebt kan je zelf stilzitten en leert je paard dat ie gewoon voorwaarts moet, geen gezeur, maar lopen. Dat moet eerst tussen de oortjes bevestigd worden, het maakt dan even helemaal niet uit wie hem die hulpen geeft. Als ie lekker voorwaarts is kan jij het weer overnemen en als er ingegrepen moet worden kan degene op de grond even meelopen met de zweep erbij en weer gaan. Is een stuk minder frustrerend voor je paard en voor jou zelf ook.

Overigens begrijp ik het "tikje op de schouder" nooit. Wat is dat voor hulp? Een paard is een vluchtdier denk ik altijd maar dus als ik hem vooruit wil hebben tik ik zover mogelijk naar achteren! Dus op de billen of achter mijn kuit.

Heb niet alles doorgelezen hoor, dus als ik wat gemist heb, kan, maar bij een paard dat niet vooruit wil (of terugvalt) vind ik dit een prettige werkwijze. Geen stress, wel duidelijk!