nee wij verbazen de paarden. Zorgen dat ze geen seconde kunnen nadenken over wat ze doen. Dit pikken alle paarden die ik inrijd echt heel erg goed op, en ze kennen na één à twee weken al flink de basis, dus het been en het sturen.
Dit paardje is het eerste beestje wat MIJ verbaasde.
Ik was in de bak aan het rijden, had geen zweepje erbij, maar gewoon laten lopen.
Wij denken gewoon; iedere stap die zo'n lief jong paard wil lopen voor jou is genoeg.
dus laten lopen, en proberen mooi op de hoefslag te lopen. Alleen is hij een westernpaard dus die hebben meer moeite met hoefslag lopen, dus hij mocht van mij EEN KLEIN BEETJE afsnijden.En Pim (zo heett hij dus. (:) Was lekker braaf rondjes aan het lopen, oortjes naar voren..Maar de dag daarna had hij niet zo heel veel zin volgens mij.
Hij liep 2 rondjes, maar dacht toen togh maar in het midden stil te gaan staan. na heel veel been liep hij nog niet, dus een zweepje erbij. Eerst een tikje tegen de hals, en hij liep braaf door.na nog 2 rondjes had hij wéér geen zin meer, en stond weer stil. deze keer liet ik hem niet uitpraten, WAP, die zweep op zn kont. Nou vooruit, hij liep weer, schrok wel even maarja.Maar na 2 à 3 rondjes stond hij WEEEEER stil.Ikke dus weer die zweep eroverheen, gaf hij een bok.Maar ik ben echt niet bang om een tik te geven, of voor een steiger of bok.Dus ikke weer die zweep eroverheen. hij liep weer.Zo zijn we denk ik wel anderhalf uur bezig geweest, en toen EINDELIJK liep hij ongeveer 5/8 rondjes braaf door.Dat was weer genoeg voor hem vond ik. De volgende dag begon het opnieuw; ikke weer die zweep eroverheen.na ongeveer 5/6 keer die zweep liep hij weer zn rondjes..Dit ging zo een week door, en iedere keer bleef hij doorgaan.. niet langer, niet korter.en per klap van de zweep een flinke bok.. toen hij een keertje wel braaf liep, hebben we de volgende dag een westernzadel eropgegooid.Nou, dat vond hij GEWELDIG.2 dagen ongeveer daarna zadelde ik hem op; en toen ik opstapte stijgerde hij STEIL omhoog! was heel vet, maar dat mag hij dus ECHT niet.de les daarna ging wel heel goed gelukkkig.maar hij was niet actief aan mijn been; dus ikke de dag erna dikke westernsporen aan. flink die sporen in zn buik gepord; hij kende het zo onderhand wel en het moest maar afgelopen zijn met die klets.
Vanaf toen is het een braaf paardje (: hij loopt nou mee op een manege en we kunnen er met een gerust hart een klein kindje opzetten, het bokken haalt hij niet eens meer in zn hoofd.
Dus wat ik nou wil vertellen; stilstaan is gewoon een keer FLINK die zweep eroverheen, en niet bang zijn voor een bok..
Ze moeten luisteren, maar je moet het vriendelijk vragen.
geef been.
Geen reactie?
Wap, zweep erop.
Dat vinden ze niet leuk dus zo zullen ze niet lang doorgaan!
Een 3-jarige begrijpt alles nog niet zo goed en is nog snel afgeleid. Geduld en timing zijn het belangrijkste.

ga alsjeblieft dammen zeg 

Je maakt hopelijk een grapje