Dressuur opoudere leeftijd (ruiter) nog te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Re: Dressuur opoudere leeftijd (ruiter) nog te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:16

Ze is echt western beleerd en heeft vroeger bij haar oude eigenaar in Duitsland ook reining wedstrijden gedaan. Ik rij haar uitsluitend recreatief op mijn zalige australian stockzadel (lees fauteuille hahaha) Ik rij zelf geen western met haar. Voor mij uit het zich in een hele relaxte manier van rijden en een heel wendbaar paard. Altijd lange teugel en puur rijden op stem..ik rij haar ook regelmatig alleen op haar halster dus zonder bit en dat gaat prima..nou moet ik ook wel zeggen dat je echt geen braver en eerlijker paardje zal kunnen vinden als zij hoor. Datzal ook wel meespelen.

Dan is tante truus van net 17 maanden een heel ander verhaal..das een echte hittepit die ook echt kan pruilen als ze haarzin niet krijgt..hilarisch. Krijg ik mijn handen nog vol aan hahahaha..ze is wel onwijs lief en ik kan alles met haar alleen moet ik wel consequent blijven en elke dag mijn positie als ranghoogste weer bij haar bevestigen. Loopt elke dag in het land met onze 2 andere paarden maar komt ook zeker elke dag in handen voor de standaard dingen als hoefjes krabben, in en uit het land halen en af en toe een stukje stressen langs de weg om hara verkeersmak te maken.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:20

Tuurlijk!
bij mij op de manege rijd een vrouw en die is minimaal 60 ofzo, dus waarom niet?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:22

hahahah ...60 ben ik nog niet dus dat moet goed komen dan toch? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:24

tuurlijk gaat dat goedkomen........... en zij was echt een beginner Lachen Lachen ooit een paard op een afstand gezien Lachen Lachen dus jij bent al een heul stuk verder Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:34

Oké, dan heb je niet ook nog mogelijke 'overstapproblemen' dus dan is er écht geen reden te bedenken waarom het niet zou kunnen!! (Onzin natuurlijk, ook overstappers kunnen...)
Veel plezier!!

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:46

Tuurlijk is dat te leren, je bent niet eens een beginner met rijden. Alleen overstappen naar het dressuur rijden, stap voor stap gewoon beginnen en voordat je het weet ben je zover. Zoals je al zei zoek gewoon een goed gereden leerpaard. Je zult denk ik vooral moeten wennen om je zetel in te ruilen voor een "gewoon" zadel. Mocht je het een keertje willen proberen, mag je anders wel eens een keertje bij mij langskomen.

Groetjes,
Caroline

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:48

Dank jullie wel..ik ga me maar eens orienteren in de buurt..nog bepaalde dingen waar ik op moet letten met het zoeken van een instructeur/trice???

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:51

@Caroline..dat is liefvan je zeg en misschien hou ik je er ook wel aan..Enschede is maar een uurtje bij mij vandaan!

En idd..het inruilen van mijn zetel zal me ergzwaar vallen hahahahaha..weg lekker relaxed zitten hahahaha

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:56

Ik ben op mijn 35ste ook pas begonnen met dressuur. Daarvoor alleen 2 jaar recreatief gereden met mijn Haflinger. Ik heb toen een ervaren paard gekocht (13) en ben inmiddels van de B naar het Z1 met hem gereden. Gaat prima dus: heel veel succes en plezier!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:59

@Suzanne37..zo hee dat heb je rap gedaan wat knap zeg! Ik hoop dat ik het je na kan doen ooit!

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:01

Vast wel. Gewoon open staan voor alles, veel lessen nemen en er voor gaan. Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:02

Ik zou er persoonlijk op letten dat je bij iemand terecht komt die duidelijk kan uitleggen en een fijn paard heeft staan, zodat je niet bij een commerciele manege uitkomt...
Eens rondvragen, misschien heeft iemand via via wat?
Fijn les maakt een verschil van dag en nacht! (maar dat weet je vast zelf ook wel...)

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:18

Ja fat lijkt me ook het beste...op een manege ben je toch al snel een nummer en gata het vnl om de centen...

als iemand een goede instructeur/trice weet in duitsland of in de regio emmen/enschede dan hoor ik het graag!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:55

Ik ga me ook maar eens inlezen wat dressuur betreft heb een aantal boeken liggen die vlgs mij wel interessant zijn..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:00

Wat is er zo bijzonder aan dressuur. Je rijdt nu ook paard dus de hulpen ken je en je bent ook in evenwicht. Er veranderd dus weinig, je gaat alleen verder met een jong paard die alles nog moet leren. Dan leer je zelf ook vanzelf meer bij. Ik rij nu L2 maar een topruiter zal me een recreatieruiter noemen terwijl jij me een wedstrijdruiter vind. Beetje lastig uit te leggen, maar dresuur is er voor zorgen dat je een steeds betere combinatie wordt. En als het lekker gaat is het leuk om dat ook te kunnen toetsen in wedstrijdverband.
We stonden gisteren met 3 vrouwen na de les aan de bakrand, mooi op een rij 40-45-50. Degene van 45 is pas een paar jaar geleden echt wedstrijden gaan rijden.

Wat wel leuk en handig is, is om nu met je oudere paard al wat dingen te doen die je straks met je jonkie kan gebruiken. Bijv centered riding.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:47

dat is waar alleen rij ik mijn oudere paard op stem en gebruik eigenlijk geen beenhulpen..dus dat is nu net niet te vergelijken.

Hetrecreatie rijden wat ik nu doe is niet te vergelijken met het dressuurmatige rijden vind ik.Ik rij met een australian stockzadel wat dus net een fauteuille is, altijd met alleen maar lange teugels en op stemhulpen...

dus erzal echt een wereld voor me opengaan maar ik heb er onwijs veel zin in!

Raquel34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:04

Barbara1975 schreef:
Hallo,

De kop zegt het al...is dressuur nog te leren ls je als ruiter zijnde altijd recreatief gereden hebt???

Ik ben 33 en rij al tig jaar uitsluitend recreatief door bossen, polders en landerijen..gewoon genieten van paard en natuur. Dit doe ik nu met mijn 19 jarige merrie die dit ook heerlijk vind.

Ik heb een jaarling merrie staan van 17 mnd (kruising NRPS) waar ik dus heel graag dressuur mee wil gaan rijden in de toekomst en misschien ook wat wedstrijdjes wil rijden..puur om een doel te hebben om naar toe te werken. Bovendien is dit paardje erg energiek en intelligent en ik denk dat zij er veel baat bij zal hebben als ik met haar intensief ga trainen als ze eenmaal beleerd is..ik denk dat ze haar energie straks niet kwijt kan in 2 of 3keer per week een bosrit.

Maar nu de hamvraag....is het nog te doen om mijzelf te leren dressuren? Houding, zit etc...zijn er mensen die op latere leeftijd zijn begonnen? En hoe zit het met je eigen souplesse..ik ben namelijk net zo enig als een vork Haha!
Wij wonen in Duitsland en mijn plan was om ee goede dressuurinstructeur te zoeken in de omgeving die mij de grondbeginselen kan bijbrengen.

Tips zij welkom!!

Natuurlijk! 33 is toch helemaal niet oud? Je bent nooit te oud om te leren:)

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:08

hoi, ik ken iemand die voor zijn 38ste nooit op een paard had gezeten, en hij rijdt minder dan 10 jaar later met succes Z2 met een zelf opgeleid paard. Dus waar een wil is is een weg, mits goede begeleiding natuurlijk

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:18

Ik heb het idee dat je nu opkijkt tegen dressuur. Niet doen... Als jij nu je paard zo makkelijk kan sturen zal het eerder tegenvallen. :-p
Lezen is altijd leuk. Zoek een goede leerplek en begin lekker open-minded. Verder ga ik helemaal mee met DendroFleur...

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:37

@Turdudmerula..hahaha ja daar ben ik ook bang voor...ik hoef nu heel weinig te doen omdat mijn merrie zo goed luisterd naar mijn stemhulpen (ik longeer haar ook zonder longeerlijn alleen op stem..dank u emiel voest!!)

Maar dat freestyle en dressuur samen gaan bewijst emile voest wel door zijn samenwerking met de bartels. dus is het aan mij om te bewijzen dat ik dat ook kan toch Haha!

Ik heb nog ruim 2 jaar om te lessen dus ik ga ervoor!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:42

Fijn he... Ik maak ook graag gebruik van stemhulpen, zeker op de grond werkt dat perfect.
Komt helemaal goed met jou, weet ik zeker, veel succes en houd ons op de hoogte he! Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:47

In de Bit stond ooit een artikel van een man die al dik in de 40 was en besloot dat hij wou gaan rijden...7 jaar later reed hij Grand Prix
(moet er wel bijzeggen dat deze man a heel veel centen had en b zeer gedreven was en er een dagtaak van maakte)

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:50

Natuurlijk zelf ben ik ook pas op mijn 31ste begonnen met rijden na drie manegelessen een eigen merrie gekocht. En ik rij nu nog steeds met erg veel plezier wel wat tegenslagen gehad de afgelopen jaren. Maar die heeft iedereen rij zelf alleen maar dressuur maar wil vast en zeker komend jaar ook met haar beginnen met springen. Voor buitenritten is madam helaas minder geschikt tenminste niet alleen lichtelijk hittepetit en erg eigenwijs. Dus ga ervoor zolang je er veel plezier in hebt kun je alles bereiken!!!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:52

hahaha zeer veel centen heb ik niet..dus grand prix zal het welniet gaan worden hoor(dus ankie en imke hoeven niet te vrezen hahahah Haha! )

En een dagtaak met een zoontje van bijna 10 en 2 zoontjes van bijna 4 gata ook nog niet lukken...nog 2 jaartjes en dan gata het jonge spul naar school en kan mama zich concentreren op de sport!

Dus tot die tijd maar 1 of 2 lesjes per week nemen om alles een klein beetje onder de knie te krijgen

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:58

@hap precies het merrieveulen waarmee ik in de toekomst ooit hoop te starten is ook een onwijze hittepit, eigenwijs en te intelligent om zomaar een bosritje mee te rijden..ook nu al test ze me elke dag weer uit en probeerd ze van alles gewoon om te kijken tot hoever ze kan gaan met mij. Dat wordt echt geen paardje zoals mij lieve bonte merrie waar ik echt heerlijk mee kan rijden zonder me druk te hoeven maken overwatdan ook..die is bom en bomproof. Als ik dat met yentl zou moeten doen is de lol er snel af denk ik hahahaha

vandaar ook dat ik met haar wil gaan dressuren . ik denk dat zij daar veel voldoening van zal krijgen en ik denk dat ik het ook erg leuk zal vinden!