Draver verzameld leren galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Draver verzameld leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:55

Maar ik zat vanochtend nog te denken, waarom wil je in hemelsnaam verzameld galopperen? Dat komt in de dressuur pas in de Z1, waarom niet gewoon bij de basis beginnen?

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:44

WendyBZ schreef:
Maar ik zat vanochtend nog te denken, waarom wil je in hemelsnaam verzameld galopperen? Dat komt in de dressuur pas in de Z1, waarom niet gewoon bij de basis beginnen?

omdat de piste niet zo heel groot is Haha!
De basis heeft hij al. Hij kan wel galopperen.

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:31

Wil je echt verzameld galloperen, dan moet hij eerst sterk genoeg van achteren worden om te kunnen gaan "zitten". Hij moet nl zijn gewicht van voor naar achteren verplaatsen en aangezien een draver het makkelijker vind om te stuwen, is het dragen in verhouding moeilijker voor ze.

Maar het is niet ommogelijk. Knipoog

Goede oefening is schakelen. Veel draf-galop-draf overgangen, zo moet hij steeds van een 2 tact naar een 3 tact-tempo en andersom. Hiermee zal de achterhand sterker worden. Daarnaast, als hij de galop makkelijk beheerst en controleerbaar voor jou is, kun je ook gaan schakelen in galop. Rij eens flink naar voren en weer terug. Handig is dan om gebruik te maken van de hoeken om hem wat af te remmen. Wordt hij nou te druk omdat hij het moeilijk vind, kun je dit ook op een grote volte oefenen.

Het belangrijkste is dat je oefeningen die hij moeilijk vind, niet te lang doordoet, zodat de rust erin blijft.

Succes ermee! Ja

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:31

hoi, ik ben mijn paardje ook aan het leren verzameld galopperen. Als hij al kan galopperen dan spring je eerst aan en dan geef je op de grote volte wat meer been en hou je hem van voor wat tegen, tot je voelt dat hij wat korter en boller wordt ( ik kan het niet anders omschrijven) Als je dat voelt een paar passen zo houden en dan laat je hem weer los. dan valt hij weer uit elkaar maar dat geeft niet. Dit kun je een paar keer herhalen. Als je dit wat vaker oefent merk je vanzelf dat hij regelmatiger en wat beter in balans gaat lopen. Ik rij western dus ik ga dan verder met verzamelen en weer los laten (ook been eraf) tot ze in een soort frame blijft galopperen. Ze loopt dan verzameld maar dan met een losse teugel. Zodra ze weer lang/ onregelmatig wordt geef ik een been/teugelhulp. Misschien werkt het voor je paardje goed ze blijven er wel relaxed door. Slapen

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:16

Ik lees dat je een draver hebt, en dat je graag wilt dat hij verzamelt moet galoperen, maar waarom. Het is belangrijker dat hij eerst een sterke galop krijgt en niet alleen aan de longeerlijn maar ook op rechte stukken. Een draver vind op de volte galoperen het makkelijkste.

Ik heb op dit moment zelf ook een draver, en het is een ras wat graag voor je wil werken, en wat het ook makkelijk kan.

De enige tip die ik jou kan geven is, doe rustig aan. Verzamelt galoperen komt pas aan de orde in de hogere dresuurklassen. Ga eerst je paard leren kennen en geef hem de tijd om jou te leren kennen. En zorg ervoor dat zijn achterhand goed getraind is voordat je aan verzameld galoperen gaat beginnen, anders kan hij de kracht nergens vandaan halen. En dat is zielig voor het dier.

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 12:00

iertje2valen schreef:
Ik lees dat je een draver hebt, en dat je graag wilt dat hij verzamelt moet galoperen, maar waarom. Het is belangrijker dat hij eerst een sterke galop krijgt en niet alleen aan de longeerlijn maar ook op rechte stukken. Een draver vind op de volte galoperen het makkelijkste.

Ik heb op dit moment zelf ook een draver, en het is een ras wat graag voor je wil werken, en wat het ook makkelijk kan.

De enige tip die ik jou kan geven is, doe rustig aan. Verzamelt galoperen komt pas aan de orde in de hogere dresuurklassen. Ga eerst je paard leren kennen en geef hem de tijd om jou te leren kennen. En zorg ervoor dat zijn achterhand goed getraind is voordat je aan verzameld galoperen gaat beginnen, anders kan hij de kracht nergens vandaan halen. En dat is zielig voor het dier.

ja maak u geen zorgen hoor dat was al mijn plan , maar hij staat nog bij de vorige eigenaar en na enkele maanden druk bezig te wezen met zoeken naar paarden ben ik nu plots op mijn kot hier in Gent werkloos (behalve dan het schoolwerk.) . Heb een tijdje druk bezig geweest met het zoeken naar harnachement voor hem. Maar die zoektoch zit nu ook op een dood spoor. Het trainen van een conditie, de basis leren enzo dat ken ik allemaal. En in mijn doorgedreven fantaseren over mijn eigen paard stuitte ik op een probleem in mijn imaginair trainingsplan. En dat was niet weten hoe je ze leert verzamelen en aanspringen.

Ik heb heel veel mooie tips gehad. Maar ik weet ook dat die niet voor nu zijn. Plus deel ik hem met een ruiter die nog wat onzeker is (ze heeft een prachtige zit waar ik jaloers van ben, super evenwicht maar heeft nooit meer gedaan dan manege rijden en wandelen) . We zullen ons toch aan haar niveau moeten houden. En niet te vergeten. Achter 2 jaar niet meer intensief rijden...zal mijn conditie ook eerst omhoog moeten Haha!

en nu fotootje Haha!

Afbeelding

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:09

Groot gelijk! Ik wens je iig heel veel succes met werk zoeken! En natuurlijk met je schitterende draver Haha! !

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:23

Ik meld me ook stiekem eventjes!
Ik rij ook op een draver en het gekke is, als ze eenmaal aan het galopperen is (we hebben veel geoefend en het gaat nu heel goed) en ze loopt netjes aan de teugel (praktisch altijd nu) dan gaat ze vanuit haar zelf al verzameld lopen, dan ist ent alsof ik in het zadel geplakt ben haha.
en als je je paardje nou eens op een volte in galop zet, galoppeerd ze dan ook rustiger?? het heeft bij mij ook veel geholpen!
en heel veel geduld wordt ook beloond, het komt vanzelf wel.

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:21

Maritdegroot schreef:
Ik meld me ook stiekem eventjes!
Ik rij ook op een draver en het gekke is, als ze eenmaal aan het galopperen is (we hebben veel geoefend en het gaat nu heel goed) en ze loopt netjes aan de teugel (praktisch altijd nu) dan gaat ze vanuit haar zelf al verzameld lopen, dan ist ent alsof ik in het zadel geplakt ben haha.
en als je je paardje nou eens op een volte in galop zet, galoppeerd ze dan ook rustiger?? het heeft bij mij ook veel geholpen!
en heel veel geduld wordt ook beloond, het komt vanzelf wel.

Het komt allemaal wel goed. galopperen is geen probleem zonder ruiter. Haha!
ook gek doen gaat em goed af Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:22

iertje2valen schreef:
Groot gelijk! Ik wens je iig heel veel succes met werk zoeken! En natuurlijk met je schitterende draver Haha! !

hey bedankt Bloos

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:34

haha gave foto's! Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:26

ik heb ook 3 jaar op een draver gereden...ging in het begin plat door de bochten in de gallop en hard...hard!

Les genomen en heel veel dressuurmatig bezig geweest. Veel overgangen, grote voltes, voltes 10 meter, slangevoltes, wijken. En de gallop altijd op een volte, volte sluiten en weer openen en weer sluiten en weer openen...Veel draf-gallop-draf.

En ja hoor...ineens ging ze ' zitten" en was ze verzameld! Geweldig gevoel!! En vanaf toen konden we zelfs de hoefslag volgen! Maar dit heeft wel zeker 1,5 jaar lessen en lessen gekost.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:22

Dat plat door de bochten ken ik, dat is in het begin het makkelijkste voor ze Haha!

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:12

EnVogue schreef:
breezy302 schreef:
achter zitten? weet je wel wat longeren is?

euhm ja ik rijd al 16 jaar paard , heb 4 jaar bij een professionele ruiter sportpaarden getrained. Het is niet omdat ik nu pas een eigen paard heb dat ik er niks van snap.

erachter zitten met de longeer zweep.bedoel ik . Ik ben van België druk me soms anders uit.

De vraag is hoe leer ik hem dat. Reageren op stem, als hij niet snapt wat ik bedoel...

maar als je bij een professioneel iemand hebt gereden, en 16 jaar rijd.. weet je toch, neem ik aan, ook wel hoe je een paard vanuit stap in galop krijgt? of zie ikdat verkeerd?

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 15:54

michellee73 schreef:
maar als je bij een professioneel iemand hebt gereden, en 16 jaar rijd.. weet je toch, neem ik aan, ook wel hoe je een paard vanuit stap in galop krijgt? of zie ikdat verkeerd?

ja hoor, maar ik vroeg me af of je ze echt in galop moet jagen, als in dat ze zo ver over hun snelheid van draf gejaagd worden dat ze wel moeten galopperen. Ik neem aan dat een draver het commando galop niet kent. Daar ging mijn vraag om. (aan de longe)

van stap naar galop onder de man : ja dat weet ik bij paarden die dat kunnen. Ik ken de hulpen. Ik heb het nooit zelf moeten aanleren. Ik heb me in de tijd bezig gehouden met het aanleren van galopwissels, afleren van weigeren, afleren van plat in de bocht liggen in galop, te sterke paarden weer hanteerbaar maken, futloze paarden terug fitter...
Het is niet dat ik geen weet heb van het onderwerp. Ik heb wel een idee van hoe je dat aanleert.Maar een paar tips zijn altijd welkom. Wie weet kom je iemand tegen met meer kennis dan jij en dat is fantastisch. Er kunnen misschien grote fouten zijn die je zelf over het hoofd ziet. En ik heb hier al van mensen die ervaring hebben met dravers gehoord. Dat is de best info van allemaal.Daar zijn fora uiteindelijk voor bedoeld.

Ik weet niet waar je naartoe wilt met uw comment. In elk geval help je me niks vooruit. Ik weet niet wat het is op nederlandse fora hangt altijd zo een sfeertje van elkaar in twijfel trekken en stereotyp naast de kwestie antwoorden.

ik dank iedereen die hulpvolle tips heeft gegeven echt superhard. Ik zal alles in mijn achterhoofd houden. In februari begin ik met trainen (nu eerst examens Lachen )