paard loopt L merk er niets van????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:45

misschien loopt het paard wel L.. Maar rijd jij zelf nog niet op dat niveau!

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 19:46

jah de vorige eigenaar zei het... misschien is het helemaal niet waar ze komt bij een handelaar vandaan.. die haar in de tussen tijd voor buitenritten mee gaf misschien is ze daar wel enorm mee verpest... en misschien is het wel niet op dressuur dat L maar met springen... want dat kan ze als de beste... maar zoals ik al zei ze komt bij een handelaar vandaan en die zei dat ze L had gelopen

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 19:48

maar morgen ga ik weer met d'r rijden en ga eens goed naar mezelf kijken wat ik nou aan het doen ben... en als het aan mij ligt waar ik zelf nu ook aan denk... zal ik daar op gaan trainen... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:38

goed van je
Als dat paard echt verder is als jij en goed aan de hulpen, kun je er veel van leren.

Veel rijplezier en succes.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:11

Hoe is het gisteren nu gegaan?
Ik denk dat jukkie ook gewoon nog wat meer aan elkaar moeten wennen.
Ik heb een tijdje een Z-pony gereden, maar dat liep ze bij mij geen eens op L-niveau. Heb het nog een tijdje geprobeerd, maar de eigenaresse had haar altijd zo anders gereden dan ik gewend ben, bovendien was mij niveau misschien ook niet hoog genoeg. En het klikte niet echt tussen mij en die merrie. Ik ben hier toen ook maar mee gestopt, nu wordt ze door een meisje gereden dat het een stuk beter met 'r kan vinden.
Ik rijd nu ook een andere pony (is 13 en heeft in het verleden Z gelopen) het meisje waar hij van is heeft weinig ervaring en heeft hem behoorlijk vats gereden. Toch begint hij (bij mij) nu weer steeds beter en meer ontspannen te lopen. Ondanks zijn leeftijd is het met veel oefenen, consequentie en vooral geduld toch weer voor een deel terug gekomen.
Succes!

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 17:22

nou ze staat dus gewoon in een weiland overdag en s'nachts op stal.. ik heb geen bak tot me beschikking.. en hier is het al heel de week aan het vriezen dus kon niet rijden

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:24

het kan zijn dat ik nu dubbelpost.. ik heb de rest van de raecties niet gelezen Lachen
maar misschien moet je iemand jou een keer laten filmen, dan kan je precies zien of de fout bij jou ligt.. zojah, wat dan! daar kan je echt veel van leren!

en het nivo wwaarop je paard heeft gelopen zegt niet zo veel over het paard zelf

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:54

Sharir, misschien kan iemand je les geven?
En dan niet gewoon een vriendin die kijkt hoe je rijdt, maar echt iemand die zelf al ervaring heeft op hoger niveau?

Verder nog: hoe vaak krijgt de pony per week beweging?
Want in de winter kunnen ze vaak erg fris zijn. Haha!
Een keer of vier hard werken per week (longeren of dressuren of springen) is dan wel nodig bij mijn paard grinnik. }>

Mocht dit niet lukken zo vaak, dan zul je toch eerst ff moeten longeren voordat je gaat rijden bijvoorbeeld, zodat hij minder fris is en je beter 'aan 't werk' kan wanneer je er eenmaal op zit.

Heel veel succes met de pony, zeker weten als je les kunt krijgen, dat diegene je vast kan helpen met oplossen van de problemen! Lachen

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 21:57

ze kijgt 5 keer per week training .. maandag dinsdag vrijdag zaterdag zondag.. en op staat van 6 uur s'ochtends tot 5 uur s'avonds buiten in de wei ... dus aan het fris zijn ligt het niet... de eigenaar van junta heeft vroeger les gegeven... die zal me wel helpen.... maar kijken hoe de grond morgen is... en dan kijken of het aan mij .... en dat denk ik zelf ook

Dusi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:19

Met mijn paard heb ik hetzelfde gehad en zij was al 9. Ook bij ons lag het aan de combinatie. Ik moest aan haar wennen (zij is ook GOED ingereden) en moest dus leren niet zulke 'duidelijke' hulpen te geven en zij moest leren iets minder fel te reageren (want IK ben natuurlijk geen ZZ ruiter). Nu, na een paar maanden, zijn we naar elkaar toegegroeid en voelen we elkaar ook veeeeel beter aan. Dit natuurlijk mede dankzij de lessen die we volgden.
MAW: Jullie zullen waarschijnlijk ook beide van elkaar moeten leren.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:33

Met mijn paardje heb ik ook hetzelfde. Hij was net M-startgerechtigd, maar loopt nu soms behoorlijk sterren te kijken (ik heb hem nu 3 maanden). Toen ik hem net twee weken had was hij zelfs ineens niet meer goed voor het been. Aangalloperen wilde hij ineens niet meer, alleen maar harder draven. Door gewoon heel veel oefenen met overgangen, waarbij ik vooral goed op mijn eigen houding en hulpen let is hij nu in ieder geval alweer heel goed aan het been geworden. Ik hoef mijn benen maar aan te leggen en hij galoppeert aan.
Ook begint hij steeds meer te ontspannen, gewoon door veel voorwaarts rijden en heel veel voltes met soms meer en soms minder stelling en tussendoor goed recht stellen.
Ik ben benieuwd of het helpt om naar jezelf te kijken. Ik ben zelf ook van plan om binnenkort eens videoopnames te maken van mijn eigen rijden.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:16

Ik denk als ik je berichtje zo lees, dat je zelf te grote hulpen afgeeft.
Ik zou blij zijn als ik een paard zou hebben wat goed reageert op kleine hulpjes. Als ik op een paard rijd dat zo heftig reageert op je hulpen dan zou ik denken dat hij juist goed bereden is en dat ik iets niet goed doe.
Let er bijvoorbeeld op dat je met overgangen niet te veel je bovenbeen aanknijpt of te hard je been in zijn buik drukt. Met overgangen hoef je als het goed is alleen je middenrif aan te spannen, met je teugels passief weerstand bieden en je goed lang te maken. Voor wat dat uitzwaaien betreft; let erop dat je rechtop in het zadel zit. Doet hij 't omdat hij erg stijf is aan een kant of omdat jij misschien wel stijf bent aan een kant en dus scheef zit op een bepaald moment en het paard uitzwaait.
Ga eerst te rade bij jezelf zou ik zo zeggen of laat iemand anders er eens op rijden.

Ik heb nu ook een bijrijdpaardje wat vroeger M gelopen heeft, maar die is niet op dat niveau 'bijgehouden', dus ik merk er nu maar weinig van. Door mij is hij niet op dat niveau gehouden want ik rijd simpelweg dat niveau nog niet en zo ook de eigenaresse niet. Ik merk er niet zo veel van dat hij in het verleden M gelopen heeft, want hij is niet heel erg licht, soepel of wendbaar, wat ik van een paard wat wel op M-niveau zou moeten lopen wel verwacht. Maar dat kan o.a. ook komen doordat hij redelijk kort, compact & koudbloedig is. Omdat hij dus niet op M-niveau is bijgehouden is hij natuurlijk gezakt in niveau. Nu zal hij zo ongeveer B lopen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij vroeger altijd vrij grof en met veel druk bereden is tot en met het M-niveau. Feit is gewoon dat hij nu geen M meer loopt.

Hieronder zie je wat foto's waarop je hem kunt zien:
Zie: [ITP] Caballero (ook onder het zadel)

Veel succes in elk geval!
Ik hoop dat je erachter komt waar het probleem ligt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:06

Ja, ben het met de rest eens.
Ik heb twee jaar lang een paard gereden wat ZZ-licht had gelopen. Ik kon helemaal NIETS met dat paard. Maar dat lag aan mezelf. Ze was wat heet, maar verder niets aan de hand. Als de eigenaresse eens kwam en erop zat, zag het er namelijk wel mooi uit. Als ik erop zat, gingen we vooral erg hard *LOL*

Terwijl ik met mijn eigen paard toch wel het gevoel had dat ik wel wat kon. Ik ben toen met haar ook in de les van de rijvereniging gaan rijden en het ging langzaam aan wat beter. Maar ik durf eerlijk te zeggen, dat zelfs na twee jaar ik nog geen fatsoenlijke B-proef met haar had kunnen rijden (heb dat dan ook niet geprobeerd Haha! ).

Goed dat je les neemt (of gaat nemen, als ik het goed begrijp). Succes

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:39

sharir schreef:
sinds kort verzorg ik een arabier-welsh: en heeft L gelopen ... ou ik merk er geen zak van.... loopt niet netjes aan de teugel ... als je je been er goed bij wilt houden gaat ze draven... als je ophoudingen wilt maken staat ze ineens stil.. kan niet normaal recht lopen alleen aan lange teugel... wijkt uit naar rechts ... houd je je linker been erbij dan gaat ze draven steeds het zelfde verhaaltje... ze is 8 dus zal niet veel meer aannemen van me...

Dat klinkt nou typisch aan een heerlijk paardje dat perfect aan de hulpen is, en lekker snel reageert.
En tuurlijk loopt ze niet aan de teugel als jij je handen niet goed (stil) houdt.

Ik denk dat het weer typisch een geval is dat de fout bij jou ligt, sorry dat ik het zeg. Ga goed les nemen meid, dan kan je een eind komen met zo'n leuk paardje.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:32

Ik ben vandaag met Sharir wezen buiten rijden, moet ik moet zeggen dat ze absolluut geen grove hulpen geven. Eigenlijk vond ik het best goed gaan hoor vond ze wel braaf hoor.
Alleen beetje ja-knikker maar kei leuk beesie

Alleen Bunny is sneller Tong uitsteken *LOL*

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 00:25

wuahahah jaahhh .... nou ik moet zeggen dat ze ook echt super braaf was hoor.... en heb er zelf ook op gelet.. en het ging gewoon lekker.... en dat ja knikken gaat er vanzelf wel uit .. hoop ik ..

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 09:25

Bunny deed het gewoon voor hoe ze moest doen. Schijnheilig Schijnheilig *LOL*

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 11:38

hahahaah jahh bunny liep zeker netjes... maar junta ziet in het park vanalles .. en bunny had er niet zoveel oog voor hahah

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 14:39

Ik denk dat het paard je nogal aan het uitproberen is...
en vraag is aan de eigenaar wat er aan de hand is.
enne jij bent toch de baas?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 17:48

sharir schreef:
hahahaah jahh bunny liep zeker netjes... maar junta ziet in het park vanalles .. en bunny had er niet zoveel oog voor hahah

Nee joh was een grapje Bunny stukkelde lekker aan een lang teugelje Dromen haha Nee maar hij liep lekker hoor erg netje's!

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 19:38

nou is toch lekker op zijn tijd... vandaag ook lekker met lange teugel gereden....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:47

Percy"]
[quote="stef schreef:
waarom ligt de fout altijd bij het paard?

Bedoel je dit nu m.b.t. dit topic want dan begrijp ik niets van deze opmerking. Iedereen suggereert namelijk dat het aan haar hulpen ligt en zelf zegt ze ook dat ze de fout bij zichzelf zoekt Verward
[/quote]

Enkel naar aanleiding van het 1e bericht

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 13:49

Ja zoals het berichtje overkwam , gaf je de schuld aan het paard, en dat doen de meeste ruiters omdat dat ook lekker makkelijk is.
Behalve les nemen, wil ik je ook nog een boek aanraden: Mary Wanless - Rijden met gevoel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 13:53

Vergeet ook niet dat een paard dat verder in de africhting is dan de ruiter, de ruiter heus niet altijd een handje zal helpen.
Ik heb mijn paard ooit een gezien met een wat mindere ruiter op zijn rug, Lois deed alsof hij al wel 6 maanden onder het zadel was Haha!

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 19:40

zzoo hoe bedoel je ik blijf door emmeren over één onderwerp...ik weet nou heus wel naar 100000000000 x dat het aan mij ligt