Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Hierop rij je nog iets door en daarna rijd je haar terug op je zit en houding. Dit helpt erg goed bij mijn eigen (loperige) paard. Want als je merkt dat alleen terugrijden (waarbij je je paard in feite niet voorwaarts rijd) niet werkt is het zonde om daarop door te gaan. Een voorwaarts probleem los je voorwaarts op.
Rytir schreef:Ik weet niet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt met losrijden (als er tig anderen bijrijden is deze tip namelijk niet handig). Het komt er op neer dat je paard jou tempo niet aanneemt en dus eigenlijk niet op jou hulpen is. Nu lees ik hier allemaal reacties van ' neem m terug op je zit, langzaam lichtrijden' etc. Allemaal goede tips maar een erg loperig paard maak je er alleen maar kriebelig mee. Je wilt dus dat jou paard uiteindelijk jou tempo gaat lopen, dit kun je ook op een voorwaartse manier oplossen: laat je paard, in de draf, ver over haar eigen tempo lopen! Dus lekker op de volte flink doordraven. Ze zal dan willen galopperen maar dat mag niet. Niet te voorzichtig, echt een hele flinke pas aanhouden. Op een gegeven moment zal je merken dat ze iets los gaat laten, dat ze op jou been gaat lopen en zelf aangeeft dat ze toch iets liever langzamer gaat. Hierop rij je nog iets door en daarna rijd je haar terug op je zit en houding. Dit helpt erg goed bij mijn eigen (loperige) paard. Want als je merkt dat alleen terugrijden (waarbij je je paard in feite niet voorwaarts rijd) niet werkt is het zonde om daarop door te gaan. Een voorwaarts probleem los je voorwaarts op.

Silly1972 schreef:Rytir schreef:Ik weet niet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt met losrijden (als er tig anderen bijrijden is deze tip namelijk niet handig). Het komt er op neer dat je paard jou tempo niet aanneemt en dus eigenlijk niet op jou hulpen is. Nu lees ik hier allemaal reacties van ' neem m terug op je zit, langzaam lichtrijden' etc. Allemaal goede tips maar een erg loperig paard maak je er alleen maar kriebelig mee. Je wilt dus dat jou paard uiteindelijk jou tempo gaat lopen, dit kun je ook op een voorwaartse manier oplossen: laat je paard, in de draf, ver over haar eigen tempo lopen! Dus lekker op de volte flink doordraven. Ze zal dan willen galopperen maar dat mag niet. Niet te voorzichtig, echt een hele flinke pas aanhouden. Op een gegeven moment zal je merken dat ze iets los gaat laten, dat ze op jou been gaat lopen en zelf aangeeft dat ze toch iets liever langzamer gaat. Hierop rij je nog iets door en daarna rijd je haar terug op je zit en houding. Dit helpt erg goed bij mijn eigen (loperige) paard. Want als je merkt dat alleen terugrijden (waarbij je je paard in feite niet voorwaarts rijd) niet werkt is het zonde om daarop door te gaan. Een voorwaarts probleem los je voorwaarts op.
Erg goede tip, gebruik het zelf ook regelmatig alleen gaat het niet altijd inderdaad ivm gebrek aan ruimte.
Maar als de ruimte er is, zeker doen, want het werkt absoluut.

laat ze maar gaan
KiWiKo schreef:bij loperige paarden galoppeer ik loslaat ze maar gaan

Navidad schreef:KiWiKo schreef:bij loperige paarden galoppeer ik loslaat ze maar gaan
Klopt, maar ook een loperig paard moet op de ruiter kunnen wachten. Zeker als je al wat hoger in de sport ermee zit.
Ibalia schreef:Tuurlijk moet een loperig paard op zijn ruiter wachten maar wat heb je daar aan als hij daardoor alleen maar meer spanning opbouwt.
Juist door ze in het begin wat te laten gaan, kun je er later beter mee aan de slag..

). Ff time-out voor beide .. en dan vrolijk verder.
joanna schreef:Dus eerst lekker laten kijken/wennen.
Een loperig paard vlucht voor het been, dus: niet gaan jagen.
Rijerijerije schreef:joanna schreef:Dus eerst lekker laten kijken/wennen.
Een loperig paard vlucht voor het been, dus: niet gaan jagen.
In de meeste gevallen is een loperig paard wel snel, maar niet voorwaarts/ aan het been. Dit zijn namelijk twee verschillende dingen die vaak door elkaar gehaald worden. Dus is het een kwestie van 'snel willen' omzetten in de drang naar voren op de manier en tijd van de ruiter. Nu bepaalt de merrie wel hoe snel zij gaat omdat haar dat het meeste ligt. Wat je wilt bereiken is dat jij haar aangeeft wat jij wilt en dat zij dat opvolgt. En meteen en correct. De tip om haar (even) flink door te laten lopen is dus niet zo gek. Hiermee haal je namelijk initiatief weg bij de merrie, dit wil je als ruiter namelijk behouden en niet afgeven aan het paard. Zo zal ze leren dat ze op jou moet wachten en niet zelf hoeft na te denken![]()
Dit moet je natuurlijk niet door gaan voeren in de training, vooral omdat TS al aangeeft dat het daar geen probleem is.
!
juudje84 schreef:hey hey hier een merrie met t zelfde probleem, ze wordt helemaal gek op concours als ik bij t losrijden kom kan ik niet meer stappen en ze wil direct galopperen en dan ook niet nagefelijk maar hoofd omhoog en lopen.
nu heb ik me er eerst veel tegen verzet van je moet stappen en draven en nageven en los laten, dus proberen diep in te stellen, nou 2 passen en ze begon onder me sprongetjes te maken.
nu doe ik voortaan gewoon hup in galop, niet te veel vragen, wel contact houden voor, verlichte zit en galopperen een paar rondjes, ineens voel ik dat ze wat ontspant, neemt langzaam mn hand aan en geeft na, en dan ga ik draven en kan ik fatsoenlijk gaan losrijden.
even de druk eraf, heb t ook geprobeerd om van te voren te longeren maar had geen nut, ze doet dit als ze tussen de paarden komt dat wordt ze gewoon opgewonden van de drukte enzo denk ik.
succes
sandradeboer schreef:Ben wel nieuwsgierig naar andere topiclezers die hetzelfde probleem hebben. Hebben jullie afgelopen week nog iets met de tips in het topic kunnen doen?
Navidad schreef:Ibalia schreef:Tuurlijk moet een loperig paard op zijn ruiter wachten maar wat heb je daar aan als hij daardoor alleen maar meer spanning opbouwt.
Juist door ze in het begin wat te laten gaan, kun je er later beter mee aan de slag..
Ik ben van mening dat dat bij elk paard verschillend is, Ik ben zelf ook een type die alles voorwaarts oplost, begrijp me daar niet verkeerd in. Maar heb wel twee loperige paarden staan die zichzelf over de zeik helpen doormiddel als je die over hun tempo laat lopen zoals hier al eerder gezegd is. Dan is mijn mening zelf rustig blijven bezig houden en laten wachten in alle opzichten.
En als jij je paard laat wachten, correct recht hebt en daardoor juist meer ontspanning hebt. Ik bedoel ook niet dat je het paard van voren vast moet houden ofzo begrijp me daar niet verkeerd.