Losrijden loperig paard; tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisaa92

Re: Losrijden loperig paard; tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:48

mijn paard is makkelijk loperig van zichzelf, heb hier ook met wedstrijd vaak last van en thuis vrijwel niet.. voor die van mij is het meestal het belangrijkste om de ontspanning te vinden maar ik hoop ook de gouden tip hier te vinden.. Lachen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:57

Ik weet niet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt met losrijden (als er tig anderen bijrijden is deze tip namelijk niet handig). Het komt er op neer dat je paard jou tempo niet aanneemt en dus eigenlijk niet op jou hulpen is. Nu lees ik hier allemaal reacties van ' neem m terug op je zit, langzaam lichtrijden' etc. Allemaal goede tips maar een erg loperig paard maak je er alleen maar kriebelig mee. Je wilt dus dat jou paard uiteindelijk jou tempo gaat lopen, dit kun je ook op een voorwaartse manier oplossen: laat je paard, in de draf, ver over haar eigen tempo lopen! Dus lekker op de volte flink doordraven. Ze zal dan willen galopperen maar dat mag niet. Niet te voorzichtig, echt een hele flinke pas aanhouden. Op een gegeven moment zal je merken dat ze iets los gaat laten, dat ze op jou been gaat lopen en zelf aangeeft dat ze toch iets liever langzamer gaat Clown . Hierop rij je nog iets door en daarna rijd je haar terug op je zit en houding. Dit helpt erg goed bij mijn eigen (loperige) paard. Want als je merkt dat alleen terugrijden (waarbij je je paard in feite niet voorwaarts rijd) niet werkt is het zonde om daarop door te gaan. Een voorwaarts probleem los je voorwaarts op.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:59

Rytir; hmm goede tip... eigenlijk nooit zo bij nagedacht, die ga ik zeker eens proberen!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:20

Hmm hier ga ik ook eens aan meelezen, mijn ruin is ook zo ontzettend loperig, vooral als ze te ver van stal af gaat, dan wil ze weer heel hard terug, hoeveel overgangen en voltes ik ook rij, elke keer als ik de volte uit kom begint hij gelijk weer, ze gooit haar hoofd helemaal omhoog (hij is zowiezo bijna niet aan de teugel te rijden) Zelf blijf ik gewoon rustig en adem rustig door en probeer het met rustig lichtrijden en op mijn zit rustig te krijgen, maar dat werkt niet.

@rytir, dat vind ik een goeie typ, dat ga ik ook eens proberen als de hoefzweer over is. (waarschijnlijk volgende week)

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:42

@Rytir; bedankt voor de tip! ga k een keer proberen Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:23

hey hey hier een merrie met t zelfde probleem, ze wordt helemaal gek op concours als ik bij t losrijden kom kan ik niet meer stappen en ze wil direct galopperen en dan ook niet nagefelijk maar hoofd omhoog en lopen.
nu heb ik me er eerst veel tegen verzet van je moet stappen en draven en nageven en los laten, dus proberen diep in te stellen, nou 2 passen en ze begon onder me sprongetjes te maken.
nu doe ik voortaan gewoon hup in galop, niet te veel vragen, wel contact houden voor, verlichte zit en galopperen een paar rondjes, ineens voel ik dat ze wat ontspant, neemt langzaam mn hand aan en geeft na, en dan ga ik draven en kan ik fatsoenlijk gaan losrijden.
even de druk eraf, heb t ook geprobeerd om van te voren te longeren maar had geen nut, ze doet dit als ze tussen de paarden komt dat wordt ze gewoon opgewonden van de drukte enzo denk ik.

succes

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:08

Rytir schreef:
Ik weet niet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt met losrijden (als er tig anderen bijrijden is deze tip namelijk niet handig). Het komt er op neer dat je paard jou tempo niet aanneemt en dus eigenlijk niet op jou hulpen is. Nu lees ik hier allemaal reacties van ' neem m terug op je zit, langzaam lichtrijden' etc. Allemaal goede tips maar een erg loperig paard maak je er alleen maar kriebelig mee. Je wilt dus dat jou paard uiteindelijk jou tempo gaat lopen, dit kun je ook op een voorwaartse manier oplossen: laat je paard, in de draf, ver over haar eigen tempo lopen! Dus lekker op de volte flink doordraven. Ze zal dan willen galopperen maar dat mag niet. Niet te voorzichtig, echt een hele flinke pas aanhouden. Op een gegeven moment zal je merken dat ze iets los gaat laten, dat ze op jou been gaat lopen en zelf aangeeft dat ze toch iets liever langzamer gaat Clown . Hierop rij je nog iets door en daarna rijd je haar terug op je zit en houding. Dit helpt erg goed bij mijn eigen (loperige) paard. Want als je merkt dat alleen terugrijden (waarbij je je paard in feite niet voorwaarts rijd) niet werkt is het zonde om daarop door te gaan. Een voorwaarts probleem los je voorwaarts op.

Erg goede tip, gebruik het zelf ook regelmatig alleen gaat het niet altijd inderdaad ivm gebrek aan ruimte.
Maar als de ruimte er is, zeker doen, want het werkt absoluut.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:37

Silly1972 schreef:
Rytir schreef:

Erg goede tip, gebruik het zelf ook regelmatig alleen gaat het niet altijd inderdaad ivm gebrek aan ruimte.
Maar als de ruimte er is, zeker doen, want het werkt absoluut.

Inderdaad, dat bedoel ik eigenlijk ook. Je moet de spanning af kunnen laten vloeien. Op het moment dat ze dan terug komt neem jij het initiatief door haar aan het werk te zetten/houden

joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:47

Ik vind het een rare tip: een paard over z'n eigen tempo laten lopen. Je moet gewoon met impuls rijden, dus oefenen dat het paard z'n benen energiek afzet en goed naar voren brengt. Het beste kun je aan je instructeur vragen hoe je dit aan kunt pakken. Het hangt natuurlijk heel erg van je paard af, welk niveau je rijdt en wat de leeftijd van je paard is. Maar wees zuinig op je paard en heb geduld om te wachten tot je harde werken wordt beloond.
Op een wedstrijd is een paard altijd wat meer gespannen, ook bij het losrijden, door de afleiding die er is.
Laat hem rustig alles bekijken en laat hem wennen. Met veel paarden kun je niet zomaar op een wedstrijd aankomen, erop stappen en gaanrijden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:30

Zo raar is die tip niet.
Als je gelijk van een druk kijkerig paard eist dat hij op jouw voorwaarden moet lopen dan is de kans groot dat hij nog meer spanning opbouwt.
Door hem goed naar voren te rijden en in een hoog tempo te rijden, heb je hier minder last van.

joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:01

Dus eerst lekker laten kijken/wennen.
Een loperig paard vlucht voor het been, dus: niet gaan jagen.
Laatst bijgewerkt door joanna op 19-11-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:02

bij loperige paarden galoppeer ik los Lachen laat ze maar gaan Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:42

KiWiKo schreef:

Klopt, maar ook een loperig paard moet op de ruiter kunnen wachten. Zeker als je al wat hoger in de sport ermee zit.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:54

Ik zou proberen om eerst niet teveel an de voorkant te zitten tijdens het losdraven en dan vrij vlot aangalopperen en dan proberen in de galop voorwaarts-neerwaarts de ontspanning op te zoeken.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:11

Navidad schreef:
KiWiKo schreef:

Klopt, maar ook een loperig paard moet op de ruiter kunnen wachten. Zeker als je al wat hoger in de sport ermee zit.

Tuurlijk moet een loperig paard op zijn ruiter wachten maar wat heb je daar aan als hij daardoor alleen maar meer spanning opbouwt.

Juist door ze in het begin wat te laten gaan, kun je er later beter mee aan de slag..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:07

Ibalia schreef:
Tuurlijk moet een loperig paard op zijn ruiter wachten maar wat heb je daar aan als hij daardoor alleen maar meer spanning opbouwt.

Juist door ze in het begin wat te laten gaan, kun je er later beter mee aan de slag..

Ik ben van mening dat dat bij elk paard verschillend is, Ik ben zelf ook een type die alles voorwaarts oplost, begrijp me daar niet verkeerd in. Maar heb wel twee loperige paarden staan die zichzelf over de zeik helpen doormiddel als je die over hun tempo laat lopen zoals hier al eerder gezegd is. Dan is mijn mening zelf rustig blijven bezig houden en laten wachten in alle opzichten.

En als jij je paard laat wachten, correct recht hebt en daardoor juist meer ontspanning hebt. Ik bedoel ook niet dat je het paard van voren vast moet houden ofzo begrijp me daar niet verkeerd.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:16

Ik heb een ontzettend loperig paard, mss een verkeerde benaming .. ze heeft enorm veel looplust. Daarnaast is ze ook nog eens enorm gauw gespannen/stresserig ... gauw op haar teentjes getrapt .. enz. Ze heeft enorm veel power en activiteit in de achterhand ... die ze vooral in het koppie voor niet kan verwerken (en ze is overbouwd, nog extra moeilijkheidje).
Wat ik allemaal al niet geprobeert heb, het houd je bezig Tong uitsteken

Ik heb het idd ook een tijdje gedaan zoals hierboven gezegt werd, boven het tempo laten draven. En dan echt echt hard, tegen het galopperen aan (en de mijne kan heel heel hard draven) ... op een gegeven ogenblik kunnen ze het in hun lichaam niet meer houden, balans ed. .. willen ze galopperen, maar dat mag niet. Zeg dan ook altijd tegen haar van 'dan ga je maar langzamer draven als je het niet meer kunt verwerken'. Uiteindelijk gaan ze dat ook doen.
Ik probeer dan wel een klein beetje stelling en buiging te houden en contact aan de voorkant .. maar niet beslist naar beneden. Zodra ze langzamer gaan zakken ze meestal van voor ook wel.

Galopperen heeft bij de mijne geen zin, dan spant ze zich alleen maar en ik laat haar niet in de rondte crossen ... ook laat ik haar niet doorgalopperen totdat ze zelf in draf valt. Dat hebben sommige instructeurs al geprobeert ... die zeggen na een half uur van 'ja stop maar weer' ... dat had ik ze vooraf ook wel kunnen vertellen Bloos

Ik kan haar ook niet extreem aan het werk zetten met zijgangen, overgangen en figuren links-rechts rijden ... soms helpt het idd, maar niet als 1e fase tijdens het rijden. Ze kan daar enorm kriebelig van worden en niet ontspannen.

Momenteel ben ik juist met het tegenovergestelde bezig. Ze heeft een peesblessure gehad .. en heb van de situatie gebruik gemaakt om haar proberen om te scholen. Laag rond willen lopen ... wat ze nooit wilde accepteren. Met van de situatie gebruik maken bedoel ik eigenlijk heel slecht: toen had ik geen druk voor bijv. wedstrijden oid. Dat blijf je, ook al heb je geen wedstrijden staan, altijd in je achterhoofd houden ... en dat is funest bij die extreem voorwaartse licht gepikeerde/stresste paarden.
Ik begin nu direct al in stap met laag rond lopen, echt laag rond .. van mijn part loopt ze bijna te halsstrekken, als ze maar echt laag loopt. Als ik begin te draven dan mag ze echt heel sloom draven, en dan met de nadruk op 'mag' ... niet gedwongen onder het tempo oid. door aan de voorkant te hangen. Ze mag in het begin van mijn paard met de achterbenen over de grond slepen ... na een kwartier komt ze vanzelf wel en loopt ze qua impuls en activiteit in de achterhand goed. Ga ik ook direct been bijgeven om haar van achter actief te laten lopen ... dan krijg ik haar het hele uur niet meer ontspannen.
Ze begint sloom ... na kwartier wordt ze voorwaarts (het is immers enorm moeilijk voor zo'n looplustig paard) .. en dan is het de kunst om dat zonder spanning te veroorzaken op te vangen. Je bent sloom begonnen, als het goed is heb je dan ff lekker de tijd gehad om het in je eigen zit, benen en handen ook wat goed voor elkaar te krijgen en kun je het voorwaartse beter opvangen. Worden ze weer te druk, weer stappen en proberen dat laag ronde en los in het lijf weer te krijgen ... dan gebruik ik wel veel links-rechts werk en als het weer tikje ontspannender is, tempowisselingen in de stap. Tussendoor heb ik in de draf wel rustig links-rechts in de draf gedaan en zijgangen (schouderbinnen/buiten, travers, wijken, appuyementen ... maar zo zodat ze zich niet gaat spannen).

De ene keer wil het beter dan de andere. Soms dan krijg ik haar niet meer ontspannen nadat ik een stukje gedraaft heb .. en stap ik eigenlijk 3 kwartier v/h uurtje rijden. De galop is nog heeel erg under construction Bloos

Lukt het op de goede manier opvangen met zit, been, hand niet. Voor kort vasthouden, totdat tempo echt zo terug is gevallen dat ze bijna in stap valt (als je aan het draven bent) .. dat ze het lichaam los laat, alst ware laat vallen ... en dan direct loslaten ... op een volte is dat het makkelijkst. Wel heel licht been aanhouden, maar absoluut niet drijvend. Het kan een paar keren rijden duren voordat het kwartje valt (je kunt het in elke gang doen). Als je het maar consequent blijft doen, constant het hele uur (bijv.) dat je rijd .. op een gegeven ogenblik zijn ze met 1 pas 'vasthouden'terug .. en kan je het eigenlijk met je zit overnemen. Maar denk vooral om het het op tijd weer loslaten! Tempocontrole.

Durf het paard soms ook sloom te laten lopen, het hoeft niet altijd met bombarie en actie.

Ook proberen paard links-rechts los te houden .. ook in het kaakgewricht. Maar toch ook recht kunnen richten.
En worden ze echt ff te hoteldebotel ... zet het paard eens ergens stil in de bak, teugeltjes wat in een boogje .. en ga maar eens 5 min. wat onderuitgezakt zitten. Voor mijn part ga je wat zitten nadenk of niet ... maar iig niet aan je paard komen, ja .. onbewust wat licht kroelen voor het zadel (dat doe ik dan blijkbaar wel eens Tong uitsteken ). Ff time-out voor beide .. en dan vrolijk verder.

Iig been eraan en niet in de teugels hangen. Wat beide erg moeilijk is bij een paard welke te voorwaarts is Lachen

Bovenstaande dingen zijn verschillende manieren van aanpak. Ik gebruik ze elke keer of periode niet allemaal, tis maar net welke ik denk dat het beste gaat werken op dat moment.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 20-11-08 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:25

joanna schreef:

In de meeste gevallen is een loperig paard wel snel, maar niet voorwaarts/ aan het been. Dit zijn namelijk twee verschillende dingen die vaak door elkaar gehaald worden. Dus is het een kwestie van 'snel willen' omzetten in de drang naar voren op de manier en tijd van de ruiter. Nu bepaalt de merrie wel hoe snel zij gaat omdat haar dat het meeste ligt. Wat je wilt bereiken is dat jij haar aangeeft wat jij wilt en dat zij dat opvolgt. En meteen en correct. De tip om haar (even) flink door te laten lopen is dus niet zo gek. Hiermee haal je namelijk initiatief weg bij de merrie, dit wil je als ruiter namelijk behouden en niet afgeven aan het paard. Zo zal ze leren dat ze op jou moet wachten en niet zelf hoeft na te denken Haha!

Dit moet je natuurlijk niet door gaan voeren in de training, vooral omdat TS al aangeeft dat het daar geen probleem is.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:05

Rijerijerije schreef:
joanna schreef:

In de meeste gevallen is een loperig paard wel snel, maar niet voorwaarts/ aan het been. Dit zijn namelijk twee verschillende dingen die vaak door elkaar gehaald worden. Dus is het een kwestie van 'snel willen' omzetten in de drang naar voren op de manier en tijd van de ruiter. Nu bepaalt de merrie wel hoe snel zij gaat omdat haar dat het meeste ligt. Wat je wilt bereiken is dat jij haar aangeeft wat jij wilt en dat zij dat opvolgt. En meteen en correct. De tip om haar (even) flink door te laten lopen is dus niet zo gek. Hiermee haal je namelijk initiatief weg bij de merrie, dit wil je als ruiter namelijk behouden en niet afgeven aan het paard. Zo zal ze leren dat ze op jou moet wachten en niet zelf hoeft na te denken Haha!

Dit moet je natuurlijk niet door gaan voeren in de training, vooral omdat TS al aangeeft dat het daar geen probleem is.

Hier de TS. Ook thuis in de training kan ze het doen. Zeker na een dag dat ze op vreemd heeft gelopen, ik de spanning niet af heb kunnen laten vloeien. Een dag later begint ze dan ook thuis vaak iets gespannen en loperig.
Inmiddels heb ik de tip opgevolgd en het werkt. Tijdens het stappen, lange teugel en haar daarin (voorzichtig met de hand) laag houden. Bij het aandraven op de volte steeds een voorwaarts draftempo gehanteerd met gelijke druk op twee teugels, doordat ze lekker uit elkaar kon lopen, werd ze snel warm en ontspannen en kon ik na 5 minuten haar op lengte al wat laag en rond vragen. En zelfs been geven als ze iets terugkwam. Na deze drafreprise ben ik aan de lange teugel even gaan stappen en kon haar daarna fijn oppakken, zonder dat ze onder mij vandaan liep of tegen de hand kwam. Verder alle oefeningen goed kunnen doen en geen blokkades gehad.

Het is dus een waardevolle tip geweest om het voorwaarts op te lossen. Hierbij met name dank aan Rytir Lachen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:10

Fijn hè dat sommige dingen zo makkelijk opgelost kunnen worden Pling

Veel succes nog verder he! OK dan!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:11

Goed om te horen! En veel succes nog!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:14

juudje84 schreef:
hey hey hier een merrie met t zelfde probleem, ze wordt helemaal gek op concours als ik bij t losrijden kom kan ik niet meer stappen en ze wil direct galopperen en dan ook niet nagefelijk maar hoofd omhoog en lopen.
nu heb ik me er eerst veel tegen verzet van je moet stappen en draven en nageven en los laten, dus proberen diep in te stellen, nou 2 passen en ze begon onder me sprongetjes te maken.
nu doe ik voortaan gewoon hup in galop, niet te veel vragen, wel contact houden voor, verlichte zit en galopperen een paar rondjes, ineens voel ik dat ze wat ontspant, neemt langzaam mn hand aan en geeft na, en dan ga ik draven en kan ik fatsoenlijk gaan losrijden.
even de druk eraf, heb t ook geprobeerd om van te voren te longeren maar had geen nut, ze doet dit als ze tussen de paarden komt dat wordt ze gewoon opgewonden van de drukte enzo denk ik.

succes

Hier hetzelfde verhaal. Longeren helpt niet hij vind het gewoon super spannend.
Dus ik ga ook gelijk draven of galopperen maar wel met been naar voren. Ik probeer wel tempowisselingen te rijden. Anders wordt het een soort veredeld losgooien onder de man.

Moetwillig willen stappen of zelfs draven werkt averechts.

Nadeel is wel dat op wedstrijd de mede combinaties het niet zo gezellig vinden en dat hij snel "leeg" is.
Ik hoop door regelmatig op pad te gaan hier meer vat op te kunnen krijgen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:29

Hallo, breng het topic even omhoog.
Het vlot laten draven helpt echt. Je moet dit ook consequent volhouden. Te vroeg hiermee stoppen is het effect weg. Pas op het moment dat een paard langzamer wil gaan, blijf je vlot rijden. Ben er ook achter dat mijn paard het loperige heeft in binnenmaneges waar geen andere paarden in het zicht zijn. De oorzaak van het probleem is hierbij dus vast gesteld. Veel rijden en vertrouwen geven dus.

Ben wel nieuwsgierig naar andere topiclezers die hetzelfde probleem hebben. Hebben jullie afgelopen week nog iets met de tips in het topic kunnen doen?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:53

sandradeboer schreef:
Ben wel nieuwsgierig naar andere topiclezers die hetzelfde probleem hebben. Hebben jullie afgelopen week nog iets met de tips in het topic kunnen doen?

Normaliteit ben ik ook altijd de persoon die het voorwaarts oplost, in alle opzichten. Bij dat paard wat ik rij, die rij ik automatisch altijd al fijn laag en diep, en die treed achter ook super onder en heeft ook echt correct ruggebruik. Ik werk altijd los in de stap, Daarna draaf ik aan, direct en correct van achter naar voren en correct over de rug heen. Maar ik moet haar altijd, doormiddel van mijn zit, terug rijden. Ondanks dat, blijft ze wel actief en met een correcte takt draven en toont ze veel losgelatenheid, en loopt ze ook correct met super veel kracht en swung.

Als ik dat niet doe op deze manier, loopt ze onder me uit, bouwt ze veel spanning op, en ziet ze aan allekanten spoken om doormiddel van het onder me uit lopen, onder het werk uit te komen. Dus die neemt echt een loopje met je, en gaat dan met elke pas die ze zet harder harder en harder. Bij deze heeft het dus echt geen nut, om haar over haar tempo te laten lopen, en dus volledig uit elkaar te laten lopen. Doormiddel dat ze spoken ziet, kan ze gevaarlijke capriolen uit gaan halen, helemaal omdat ze een elastiekje is wat dat betrefd.

Maar dit neemt niet weg, dat dit bij jou goed en fijn heeft geholpen. Vind het zelfs super.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:03

Navidad schreef:
Ibalia schreef:

Ik ben van mening dat dat bij elk paard verschillend is, Ik ben zelf ook een type die alles voorwaarts oplost, begrijp me daar niet verkeerd in. Maar heb wel twee loperige paarden staan die zichzelf over de zeik helpen doormiddel als je die over hun tempo laat lopen zoals hier al eerder gezegd is. Dan is mijn mening zelf rustig blijven bezig houden en laten wachten in alle opzichten.

En als jij je paard laat wachten, correct recht hebt en daardoor juist meer ontspanning hebt. Ik bedoel ook niet dat je het paard van voren vast moet houden ofzo begrijp me daar niet verkeerd.

Ik denk ook wel dat je bij elk paard uit moet proberen wat het beste werkt. Mijn merrie helpt het ook beter wanneer ik haar over haar tempo laat lopen, dan bepaal ik toch nog het tempo en wanneer ze wat meer bij mij is rijd ik ineens op een rustig tempo zonder dat zij het direct doorheeft Tong uitsteken
Wanneer ik haar laat wachten wordt het helemaal een bommetje, ze wordt dan enorm gefrustreerd vraag je achterwaarts komt ze omhoog, halthouden is dan zelfs al een probleem, los ik het voorwaarts op gaat het prima.