Verzorgpony meer leren; piaffe verwacht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: Verzorgpony meer leren; piaffe verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:34

hihi, ahh pittig toch, dat ze zich al helemaal de pfiaffe ziet rijden? nee Sielx3 zo gaat het helaas niet..
Ik rijd intussen 12 jaar en ik kan hem nog niet eens..
Ik zou niet te hoog grijpen, zorg eerst eens dat je een goeie houding op je paard kent, netjes de basis kent, en ga les nemen, dan praten we over een paar jaar wel verder over de pfiaffe....
Ik geloof dr niks van dat de eigenaresse van jou verwacht dat je Z dressuur oefeningen traint met haar pony als ze weet dat je nog maar zo kort rijdt..

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:35

Les nemen, les nemen en nog eens les nemen.
Je kan niet verwachten dat je in 4.5 jaar op Anky niveau kan rijden.
Goh kon dat maar zeg, danne wist ik het ook wel Clown
Je heb waarschijnlijk een hardstikke leuk verzorgpony, maar als de eigenaar van jou verzorgpony al zegt dat ze iemand anders wil hebben voor de wat hogere dressuur, betekend dat krom gezegd dat jij daar niet klaar voor bent.. (Sorry)
Dan kan jij nu wel alles gaan zitten lezen hoe je een paard de piaffe aanleert, maar probeer dat dan maar eens even in de praktijk te brengen? Gaat je niet lukken meisje Bloos .
Blijf gewoon lekker rijden op jou verzorgpony, op jou niveau, les nemen en zo kom je elke keer een niveau hoger.
Maar je kan niet van B niveau verwachten dat je ineens naar de Grand Prix zou kunnen.
Ik rij ook al 13 jaar, maar de piaffe? Dat kan ik toch echt niet Clown

Edit; Als de piaffe zo makkelijk geweest zou zijn, dan zou het niet in de hogere dressuur horen.
Dan zou iedere 'recreatie' ruiter het ook moeten kunnen, als jij het zou kunnen na 4.5 jaar rij ervaring.
Nee meisje, zo werkt het niet..
Laatst bijgewerkt door M_EL_ISSA op 16-11-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:36

dressuur is moeilijker dan jij denkt. Het is geen kwestie van knopjes op je paard bouwen en die dan leuk bedienen. Er zit een heel lang traject aan vast om je paard in een apyement te krijgen. Het begint allemaal bij de basis, een goed basis. Dan gaan er jaren lange trainingen overheen met veel gedult, vallen en opstaan, maar met vooral veel les! Mensen die de kunde hebben om jou en je pony te leren samen te werken, en wel op zo'n niveau dat je ook echt zo ver kunt komen.
Ik denk dat je het gewoon heel erg onderschat. Dingen als verzamelde draf is namelijk niet gewoon langzaam draven, net als de uitgestrekte draf niet gewoon gas geven is tot ie niet harder meer kan. Bij de verzamelde draf is het ritme en de takt gelijk aan de uitgestrekte draf, alleen zijn de passen dan extreem verkleind, en uiteraard bij het uitstrekken vergroot.
Dus heel eerlijk gezegd denk ik niet dat je dat al beheerst. Je zal heus wel kunnen schakelen, maat het verzamele en uitstrekken wordt pas gevraagd vanaf M dressuur. Tenminste vroegah Haha! En dat is niet voor niks. Het is iets wat je snel fout doet, en het vraagt een hoop kunde en gedult.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:40

Haha inderdaad,
maarja, toen ik 4 jaar reed dacht ik ook wel dat ik zelf behoorlijk kon rijden en wel een pony in zou kunnen rijden hoor
valt toch vies tegen als je 2 jaar later op een groen paard gezet wordt hoor of een verzorgpony krijgt die behoorlijk sterk is Knipoog

Nee meid, even wakker worden en les nemen. Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat de eigenaresse verwacht dat jij hem tot in hoog niveau rijd in je eentje zonder hulp Haha!
Je kunt een hoop dingetjes oppikken via een forum en informatie, maar om het echt te leren heb je toch echt een (goede) instructeur. Op een jonge pony kun je veel verkeerd aanleren.

En je moet het ook stapje voor stapje leren. Niet alleen je pony maar JIJ ook Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:12

Mooi streven om dat te willen, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Als jij je pony echt goed wilt scholen, is echt een hele goede instructeur nodig. Als het dan zover mocht komen dat je aan de moeilijke oefeningen toekomt, dan is dat een logisch gevolg van alle voorgaande trainingen. Je pony zal zich goed in stapjes moeten ontwikkelen, wil je een fatsoenlijke piaf kunnen rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:18

Hoe ver ben je dan in de dressuur, heb je al eens een wedstrijdje gereden? Als je het lekker stap voor stap aanpakt dan kun je ook niet teleurgesteld worden. En als de eigenaresse er een extra rijder bijwil, tja daar heb jij helaas niet zoveel over te zeggen. Probeer het dan een gezellige samenwerking te laten worden en dingen van die ander te leren (net zoals die ander dan wee dingen van jou zal leren natuurlijk). Kun je alleen maar mee winnen! Als je krampachtig je gaat lopen verzetten loop je alleen maar de kans de pony te verliezen.
Succes!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:21

vur schreef:
Mooi streven om dat te willen, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Als jij je pony echt goed wilt scholen, is echt een hele goede instructeur nodig. Als het dan zover mocht komen dat je aan de moeilijke oefeningen toekomt, dan is dat een logisch gevolg van alle voorgaande trainingen. Je pony zal zich goed in stapjes moeten ontwikkelen, wil je een fatsoenlijke piaf kunnen rijden.

dat is wat ik wou zeggen maar niet zo netjes uit mn toetsenbord kreeg Knipoog

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:29

fantasyland!
ze is in sprookjesland en daar kunnen we het beste over ophouden.
zoals andere ook al hebben gezegt is dat jij het niet kan! en je pony moet in goede conditie etc achterhand enzo zijn.
denk maar even goed na!
want volgens mij heb je dat nog niet gedaan, praat met de eigenaar! want dit werkt zo niet straks verpest je je verzorgpony

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:32

xxjillxx schreef:
fantasyland!
ze is in sprookjesland en daar kunnen we het beste over ophouden.
zoals andere ook al hebben gezegt is dat jij het niet kan! en je pony moet in goede conditie etc achterhand enzo zijn.
denk maar even goed na!
want volgens mij heb je dat nog niet gedaan, praat met de eigenaar! want dit werkt zo niet straks verpest je je verzorgpony

Nou jij bent ook aardig!
Heb je zelf nooit gedroomd van een carriere te paard, dressuuroefeningen mooi uit te voeren?
Weet jij veel, misschien rijdt dit meisje over een paar jaar wel (inter)nationaal omdat ze doorgezet heeft!
Beetje voorbarige conclusie dit, om haar meteen maar als penny af te doen!
en de tip les geven is al gegeven, dit is dan ook de enige optie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:10

Siel, dressuur is meer dan kunstjes rijden. Het is je paard (pony) verbeteren. En dat begint niet met de piaffe, dat begint met een paard goed aan de hulpen hebben. Probeer eens of je overgangen kunt rijden: drie passen stap, drie passen draf, drie passen stap, drie passen draf. Daarbij moet je paard steeds actief het achterbeen eronder blijven zetten, vloeiende overgangen maken, de aanleuning steeds mooi stil houden. En jij niet smokkelen met het aantal passen Knipoog Dat is al best moeilijk voor een onervaren pony hoor! Die piaffe, daar komt 99,9% van de ruiters nooit aan toe, dat hoeft ook helemaal niet.
Als je werkelijk geinteresseerd bent in goed dressuur leren rijden, dan mag je me altijd een PB sturen. Ik zit enigszins in jouw regio en geef lessen. Voor ruitertjes die echt gemotiveerd zijn wil ik nog wel tijd vrij maken. Tarief ed via PB.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:16

grappig dat iedereen ervan uit gaat dat ieder paard zomaar een piaffe kan leren.....heel veel paarden/pony zijn daar fysiek gezien helemaal niet sterk genoeg voor....en dan heb ik het nog niet over de ruiter...

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:16

Lieve schat, ik rij al 10 jaar, waarvan 8 jaar op eigen paarden en sindsdien heb ik ook privé les en ik rij nu 2 jaar op mijn huidige paard en daar rij ik nu net mee op L1 niveau! Ga eerst eens de basis erin rijden voordat je gaat denken aan piafferen, kom op zeg! Neem les van een goede instructie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:17

TS, een pony van vijf jaar met een ruiter die weinig ervaring heeft, is niet toe aan de oefeningen die jij voor ogen hebt, ga eens maar eens proberen om door de B heen te komen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:19

Sielx3 schreef:
& nog vergeten : ik kan hier les nemen maar daar leren ze zulke dingen niet.

Nee... vind je dat raar?? Meisje ga eerst eens wedstrijden rijden voor je begint met dit soort fantasie dingen! Begin maar eens in de B van Beginners en kijk dan maar eens hoe ver je komt met de pony.

anne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:24

je moet gwn goede les nemen dan leer je het ook het beste dan kunnen ze ook zeggen als je iets fout doet ofzo

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:27

Ik zie net in een ander topic dat je pas 4 dagen terug voor het eerst op hem gereden hebt?
Waarom reageer je hier eigenlijk niet meer??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:29

Elma_ schreef:
Ik zie net in een ander topic dat je pas 4 dagen terug voor het eerst op hem gereden hebt?
Waarom reageer je hier eigenlijk niet meer??

Denk dat ze met Anky of Tineke aan de lijn hangt nu Knipoog
Sorry Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:33

Ik vind het ook wel weer wat hebben, hoor. Wie weet hebben ze op Horse Tycoon goede raad Knipoog

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:39

Ik denk dat ik het mijn verzorgpony het ook maar aan leer dan.
Als jij denkt dat jij jou verzorgpony waar je nog maar 4 keer opgereden heb, gelijk de piaffe kan leren.
Na 4.5 jaar rij ervaring.
Wat kan ik dan wel niet na 13 jaar rij ervaring? En een half jaar een leuke verzorgpony?
Wat kan iemand van 30 jaar rij ervaring met eigen paard?
Dan zal heel nederland hoge dressuur rijden.
Ja lijkt mij ook wel wat Ja
Zullen we dan maar gelijk met heel bokt mee doen aan de Olympische spelen? Pling

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:46

Iedereen heeft het over de ruiter dat die het niet kan, nou dat weten we dus al.
Ik lees maar weinig over het feit dat er met die pony nog maar weinig is gedaan.
Zit de basis er goed in?
Het dier is 5 jaar en zo te lezen nog erg onervaren.
Dan worden er over oefeningen gepraat waar paarden(en ruiters) jaren voor moeten trainen.
Ik zou die eigenaresse ook maar even wakker schudden want zulke dingen kosten tijd, en ik vind het behoorlijk oneerlijk tegenover die pony.
Laatst bijgewerkt door pastel op 16-11-08 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:48

Helaas reageert TS niet meer in dr eigen topic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:51

Fantasy fills reality, denk ik dan maar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:52

nou, gewoon vragen, wil je alstjeblieft piafferen, dan doet je paard het vanzelf, wanneer je paard het niet doet, ben je een slechte ruiter en ben je er nog niet aan toe.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:56

Equidea schreef:
nou, gewoon vragen, wil je alstjeblieft piafferen, dan doet je paard het vanzelf, wanneer je paard het niet doet, ben je een slechte ruiter en ben je er nog niet aan toe.

Haha nou heeft de TS toch nog eindelijk goed advies gekregen *LOL*