Voeten glippen uit de stijgbeugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ollike

Re: Voeten glippen uit de stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 08:00

dat van die bh zal ik onthouden! Knipoog dit woord gebruiken we tenminmste allebei haha. Knipoog Ik heb wel maar één maal per week les en die duurt maar een uur. Vindek wel wat kort ?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:41

Welkom op bokt!
Op de meeste manege's zijn de lessen een uur!
Idd wel leuk die verschillende woorden.
En ja voor je beugels, hebben de voorgangers je al goede tips gegeven! Succes ermee meis!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:54

Ik rij nu sinds april en rij gemiddeld 2 a 3 keer per week. Vanaf morgen heb ik mijn eigen paard. Gister had ik nog priveles en wat krijg ik als kritiek:
Hakken omlaag
Benen langmaken
Beugels voren aan je voet
Tenen naar je paard draaien

Zo zie je maar dat dat niet iets is wat je zomaar ff leert in een paar lessen. Ik rij geloof ik zelfs beter zonder beugels haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:42

Hoi Olivia,

Gaan je voeten alleen bij het draven uit de beugels, of in galop, of ook in stap?

Probeer iig je benen zo lang mogelijk te maken, niet door je hakken uit te drukken want dan schuiven je benen wat naar voor. Door in gedachten met je twee benen om je paard te groeien, als boomwortels naar de grond. En dan trek je je tenen op (je zult merken dat het hetzelfde effect heeft als hakken uitdrukken, maar dan zonder je been te verschuiven).

Als je bij het lichtrijden in draf ook problemen hebt, moet je je inbeelden dat je twee hoeken hebt. De ene hoek is de hoek tussen je knie en je heup, de andere hoek is die tussen de achterkant van je bovenbeen en je hiel. In het stamoment probeer je allebei de hoeken te vergroten. Dat zorgt dat je je knie niet stiekem aan het zadel knijpt, maar die los langs het zadel laat liggen, en dat zorgt dat je op dat moment je kuit verlengt en dus genoeg druk op je beugel geeft. In het begin voelt dat een beetje alsof je je stijgbeugel wegtrapt naar achteren.

Let ook op of de beugel echt onder de bal van je voet zit. Heel veel ruiters hebben die beugel te ver onder het midden van de voet en dan is het veel moeilijker om druk op je beugel te houden.

Als je eigen balans te paard verbetert zal het ook makkelijker zijn om je beugels aan te houden, want dan zwabber je minder met je benen.

Ollike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:42

Thnx voor de tips! Knipoog Al klinkt het vrij ingewikkeld? Dat van die hoek enzo
Ik zie nog wel hoe ik het aanpak ! Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:40

Ollike schreef:
Thnx voor de tips! Knipoog Al klinkt het vrij ingewikkeld? Dat van die hoek enzo
Ik zie nog wel hoe ik het aanpak ! Lachen

de uitleg van urielle is heel goed gegeven maar te vroeg voor jou Knipoog
geniet voorlopig maar van je lessen,het komt echt wel goed. Haha!

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:01

Meer druk houdenop je beugels (benen langer maken en niet optrekken), of je beugels gewoon voor het gemak nog even wat korter doen, zodat je eerst nog even aan de rest kunt wennen.

Walliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:04

hee!
Ik had dat probleem eerst ook.
Toen heb ik bij een ruitsportzaak ijzern blokjes met kleine pinnetjes eraan, gekocht, die moet je op je stijgbeugelblok maken en dan glippen je voeten er niet meer zo snel uit, bij mijn hielp het!
Groetjes

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:11

manueeltje82 schreef:
Ik rij nu sinds april en rij gemiddeld 2 a 3 keer per week. Vanaf morgen heb ik mijn eigen paard. Gister had ik nog priveles en wat krijg ik als kritiek:
Hakken omlaag
Benen langmaken
Beugels voren aan je voet
Tenen naar je paard draaien

Zo zie je maar dat dat niet iets is wat je zomaar ff leert in een paar lessen. Ik rij geloof ik zelfs beter zonder beugels haha

Wel snel zeg, dat eigen paard! Maar dat gaat wel lukken als je zo vaak in de week al rijdt. Veel plezier ermee!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:58

Het paard was een manegepaard. Hij is 15 jaar oud en zijn opleidingsniveau M dressuur en L springen. Van hem kan ik dus nog veel leren en het rijden gaat eigenlijk best wel goed. Hij loopt in elk geval voorwaarts en vaak neerwaarts. Ik heb hem gekocht omdat ik van hem kan leren en hij niet van mij hoeft te leren. We gaan er in elk geval beide voor...

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:32

Je beugels niet te lang houden, en heb je van die rubbers in je stijgbeugels zitten? Dan heb je net wat meer grip als dat er niks in zit..

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:45

Antislip blokjes doen ook wonderen !!!
vooral met dit natte en vieze weer

Ollike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 12:50

Hoi iedereen! al weer even geleden he ! Knipoog
Was omdat ik de afgelopen weken niet ben kunnen gaan rijden. lerares ziek + ik ook, en daarna ging ik op weekend.

Bon, over de afgelopen les: die was privé jeej Haha!!
Ze heeft me een goede houding aangeleerd voor lichtrijden en doorzitten, en mijn voeten slipten er niet uit!! + ze zei dat ik snel leer ! hihi, wil niet stoefen maar da s gwn leuk om te horen !
Natuurlijk ben ik nog een beginner, enof, maar dat geeft aanmoediging

groetjes! xx