Paard loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:34

Suusje92 schreef:
Ik heb vandaag dus gereden en hij liep weer diep, ik gaf m been, maar hij geeft geen kick bij been ik moet m eerst leren respect voor me been te hebben en dan lukt 't pas denk ik Ik heb m nu een harde(neit overdreven hard) schop gegeven toen luisterde hij pas, maar ik wil zo ontsichtbaar mogelijek hulpen geven Lachen

Paard is gewoon nog niet goed aan de hulpen. Werk daar eerst maar aan. Als hij niet goed aan de hulp is is het ook niet zo gek dat hij te diep gaat lopen. Je moet wel bij het begin beginnen. Voordat je onzichtbare hulpen kunt geven moet je hem eerst wel de hulpen goed aan leren. Daarna kun je ze steeds meer verfijnen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:25

Ik heb vandaag weer gereden en het ging al stukken beter l;ekker vele overgangen gereden en heb gegallopeerd allene nu zit hij met zijn achterbenen gekruist in de rechtergalop Tong uitsteken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:48

Dan galoppeert hij dus overkruist. Dat is meestal een balans probleem.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:07

Ja ik moet ook trainen met zijn balans is contragalop misschien niet een idee om zijn balans te verbeteren? Dat ik expres om de linkergalop ga galloperen op de rechterhand? Dat ik eerst links gallopeer en dan van hand verander? Ik ga even een lijstje maken met de tips die jullie hebben gegeven en dat ga ik toevoegen aan de training, ik train ong. een half uurtje 3 kwartier, omdat hij nog neit zo'n super conditie heeft Tong uitsteken

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:11

ik zou hem zowiezo eerst proberen helemaal aan je been te krijgen , ik reed namelijk ook een paard die dit heel erg deed en ik weet dus hoe lastig het is ..
maar inderdaad veel overgangen rijden en als die begint te 'hangen' en keer tegelijk je handen omhoog doen én ontzetten veel been en dan gelijk weer ontspannen, maar dezelfde druk met je been blijven geven ..
bij mij hielp dit ontzetten goed!
succes

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:15

Ik leer altijd als hij te diep gaat door hem heel even een klein tikje ( meer aanraken ) met de zweep op z'n schouder te geven.. klinkt gaar Huilen van het lachen maar het werkt echt Ja

succes!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:24

Ik ga niet met zweep rijden etc. bij de zweep ging hij racen dus dat wil ik gelieve niet, maar ik meot m ook nog wat kennen en hij zit me te testen Lachen

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:03

Je wilt voorwaarts, maar hij loopt dus dwars door je been heen? Dan moet ie de zweep maar leren. Net zolang totdat hij niet meer racet, en je de juiste reactie krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:55

Suusje92 schreef:
hulpmiddelen is wle een optie, maar bij hem ga ik geen sporen gebruiken, heb gister wel zweepje erbij gepakt, maar die houd ik voortaan achterwege deed er niks mee en hij schoot weg vanwege die zweep dus daarvan gaat hij alleen racen.

De zweep moet hij aan wennen. Gewoon steeds meenemen.
Als je de zweep wel een x gebruikt hem daarna gewoon weer rustig opvangen.

Een (jong) paard test je niet uit. Deze neemt de ruimte die hij krijgt. Als jij ruimte laat vallen zal hij die nemen. Nooit boos worden op het paard, want het zijn jouw fouten.
Oudere (manege) paarden kunnen wel trucjes, omdat deze door routine er in zijn geslopen. Paarden denken niet aan onder het werk uitkomen als zij het leuk vinden en blij zijn met hun leider.
Bij overvragen zullen ze idd meer hun best gaan doen om er onderuit te komen, omdat het simpelweg zwaar is en daardoor niet zo leuk.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:42

superwoman schreef:
Een (jong) paard test je niet uit. Deze neemt de ruimte die hij krijgt. Als jij ruimte laat vallen zal hij die nemen. Nooit boos worden op het paard, want het zijn jouw fouten.

Helemaal mee eens.
Verder zou ik ook niet contra galop gaan rijden om zijn balans te verbeteren ik denk dat jullie daar nog helemaal niet aan toe zijn en dat het rijden van contra galop ook niet echt bijdraagt aan het verbeteren van de balans. Eerst bij de basis beginnen goed voor je been en recht richten. En daar kun je wle een jaar mee bezig zijn geduld is hier het sleutelwoord.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:27

monsera schreef:
superwoman schreef:

Helemaal mee eens.
Verder zou ik ook niet contra galop gaan rijden om zijn balans te verbeteren ik denk dat jullie daar nog helemaal niet aan toe zijn en dat het rijden van contra galop ook niet echt bijdraagt aan het verbeteren van de balans. Eerst bij de basis beginnen goed voor je been en recht richten. En daar kun je wle een jaar mee bezig zijn geduld is hier het sleutelwoord.

Ik ga 24 november naar een clinic rechtrichten, dus daar kan ik al heel wat informatie vandaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:32

Suusje, overkruist galopperen is een teken van te weinig kracht in de achterhand. Zodra een paard dit doet moet je hem meteen terugnemen,
Om de galop bij een Fries goed voor elkaar te krijgen werkt eigenlijk maar één ding: lange stukken rechtuit galopperen.
Hoe oud is deze Fries trouwens?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:41

hij is 5, maar ik ben er gisteren achter gekomen dat hij neit overkruist zit maarz ijn kont naar binnen brengt dus scheef loopt Knipoog Maar rechte stukken galloperen gaat moeilijk we hebben wel een 25x50 bak maar daar ben ik zo aan de overkant :p

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:52

Veel overgangen stap/galop maken helpen om zijn achterhand sterker te krijgen. Stukjes schoudervoor galopperen is ook een goede oefening om hem rechter te houden in de galop. Als je paard echt te diep loopt dan gebruikt hij zijn achterhand niet goed, een bekend Friezenprobleem.
Veel schakelen doet echt wonderen. Kijk wel uit dat hij niet opgekropt gaat lopen en neem de tijd. Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:57

paarden die graag diep lopen hebben vaak spier en/of wervel problemen in het gebied vlak achter hun oren
Ook steeds overkruist galoperen is een teken dat er iets mis is met de spieren en/of wervels
Laat je paard eens nakijken door iemand die dit probleem op kan lossen
bv een osteopaath/manueel therapeut (wervels) in combinatie met een goede sportmasseur die de spieren aanpakt
Trainen heeft weinig zin als niet eerst de oorzaak opgelost word
Daarna is rechtrichten een prima manier om je paard 100 procent los te krijgen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 23:02

Hij heeft niks met zijn spieren daar ben ik al zeker van hoor Lachen het enigste problem emt zijn spieren is is dat hij die neit heeft Knipoog

Schouder-voor kan ik proberen maar meneer die wil neit op de hoefslag die wil graag op de binnenhoefslag of naar binnenvallen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:07

Goed met je binnenbeen naar je buitenteugel drijven.
Dit soort problemen zijn niet zomaar opgelost, je moet hem al de hemel inprijzen als hij twee of drie passen loopt zoals jij wilt. Niet eindeloos door galopperen maar tevreden zijn met een paar goede passen. Dit kan je dan steeds verder uitbouwen. Trek er gerust een maand of 4 voor uit. Consequent zijn en heel veel belonen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:24

zo'n slap jong ding moet helemaal nog niet in een bak joh!!! Buiten met hem aan het werk is de beste remedie. Ga eerst maar vier weken stappen, met als afwisseling af en toe een galoppade op een lang recht pad.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 10:19

suleilitha schreef:
zo'n slap jong ding moet helemaal nog niet in een bak joh!!! Buiten met hem aan het werk is de beste remedie. Ga eerst maar vier weken stappen, met als afwisseling af en toe een galoppade op een lang recht pad.

sorry hoor maar waar heb jij last van? Als ik met dat "slap jong ding" zoals jij het noemt in eht bos ga dan lig ik ervan af Knipoog Ik rijd m gewoon leker los in de binnenbak en bouw het rustig op ik doe neit al te moielijke oefeningen een kleein beetje wijken en als hij netjes een paar passen heeft gewijkt of 1pas doe ik hem een lange teugel als beloning.

Met die 4 weken stappen? Ga ik echt niet doen, wat voor nut heeft dat nou? dan kan ik m net zo goed in ene stapmolen zetten voor een half uur, dan moet ik 4 weken op me kont gaan zitten kijken hope dat beest stapt? En die galop op een recht pad gaat niet tja of ik moet door eht weiland heen maar dan maka ik het weiland kapot Knipoog

Jesse is geen slap jong ding hij is een mooie gebouwde leergierige Fries!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:32

Suusje92 schreef:
Hij heeft niks met zijn spieren daar ben ik al zeker van hoor Lachen het enigste problem emt zijn spieren is is dat hij die neit heeft Knipoog

Hoe weet je dat zo zeker?
Heb je daarvoor zelf de kennis in huis om dat te kunnen constateren ??
Als bepaalde spieren achterblijven in ontwikkeling duid dat op een spierprobleem!!
Friezen hebben meestal problemen in de rug en achterhand spieren en komen er daardoor moeilijk onder van achteren

Suusje92 schreef:
Schouder-voor kan ik proberen maar meneer die wil neit op de hoefslag die wil graag op de binnenhoefslag of naar binnenvallen.

Paarden die naar binnen willen vallen of over de buitenschouder weg willen lopen hebben een spierprobleem Ja

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 10:54

unamie schreef:
Suusje92 schreef:

Als bepaalde spieren achterblijven in ontwikkeling duid dat op een spierprobleem!!
Friezen hebben meestal problemen in de rug en achterhand spieren en komen er daardoor moeilijk onder van achteren

Suusje92 schreef:

Paarden die naar binnen willen vallen of over de buitenschouder weg willen lopen hebben een spierprobleem Ja

spierbloom dit spierprobleem dat.. ik kom nu dan wel eigenwijs of verwend over maar ben 't niet! Hij gaat alleen niet over de hoefslag op de linkerhand en rechts wel maar dan brengt hij zijn kont naar binnen, rechts vind hij ook heel moeilijk omdat hij dat het bit bete pakt dus vast komt te staan.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:12

unamie schreef:
Suusje92 schreef:

Suusje92 schreef:

Ik vind het nou ook wel héel overdreven te stellen, dat als een paard een oefening niet wil doen dat ie dan altijd direct een spierprobleem heeft??
Dan zou praktisch elk paard dat hebben, volgens mij heb je nu al bij 3 dingen gezegd dat het telkens een spierprobleem is, en ik snap als je zegt van hoe kan zij dat nou zo zeker weten dat dat niet het geval is? Maar aan de andere kant, jij kent het paard niet dus dat geldt ook voor jou.
Zoals ze aangaf, gaat het hier nog om een jonger paard en die hebben gewoon nog tijd nodig om dingen te leren inderdaad dus voor de problemen gewoon even kijken naar de tips hier dat je al aan de slag kan gaan en vanaf je les hebt, zal je lesgever wel aangeven wat je moet doen Lachen.

Wat je trouwens zegt van dat stappen is zinloos, zit je zwaar verkeerd meisje.
Stappen is enorm goed voor je paard en het is nog steeds wel de basis he..
Mijn paard zijn stap is wat minder en eigenlijk zou ik dus heel veel moeten stappen, vind het zelf echt enorm saai maarja.
Ben vorige week wel een buitenrit in stap gaan maken van 2 u en terwijl natuurlijk ook wel wat oefeningen doen voor haar los te krijgen zoals wijken en appuyeren.

Het verschil met in de stapmolen zetten? Dat is er écht wel.
Het is niet omdat je stapt met je paard dat je niets moet doen he Clown , bedoeling is dan dat je ze wel door de hals rijdt en goed laat ontspannen.
Nu heb ik nog nooit een paard id stapmolen door de hals zien stappen uit zn eigen Knipoog

Veel succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:55

Suusje, ik heb nergens last van hoor, alleen ik heb in mijn leven al heel wat jonge Friezen beleerd en ik denk dat die van jou er zeer bij gebaat is dat je eerst buiten lange rechte stukken met hem rijdt om hem sterk te maken. En hoezo lig je er dan zo naast, rij je zo slecht? Verder is het onzin dat je zegt dat Friezen problemen hebben in de rug en in de achterhand. Menig Fries paard blinkt uit in achterhandgebruik, maar je moet het motortje aan de achterkant eerst wel activeren en dat doe je door van achteren naar voren te rijden. En die vier weken stappen zeg ik niet voor de kat zijn viool, bovendien kun je dat prima onder het zadel doen maar volgens mij heb je zelf geen geduld en dat kan een paard de rug kosten, of de kop.
Ik doe toch alles andersom dan de meesten in mijn omgeving Haha! en heb er bij Friezen het meest baat bij gehad door er eerst langdurig staparbeid mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:59

Weliswaar niet met een fries maar wel met een jonge pony die hetzelfde deed, ik heb er een wat zachter bitje ingedaan.
Dat is natuurlijk niet de eindoplossing, dat komt toch met veel van achter naar voor rijden, zacht zijn met je hand, veel overgangen!
Bij mij hielp het bitje veranderen ook omdat de pony een vrij scherp bit inhad en door de verandering makkelijker contact durfde te houden (omdat het bit niet scherp meer was)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:48

Meer dan 60 procent van het lichaam bestaat uit spieren
en meer dat 85 procent van de paarden heeft een spierprobleem!
Helaas worden die problemen niet gezien of niet serieus genomen
met als gevolg dat paarden tot dingen gedwongen worden die ze lichamelijk eigenlijk helemaal niet aan kunnen
Door de braafheid zullen de meeste paarden met pijn (letterlijk) en moeite proberen zo veel mogelijk te gehoorzamen.
Dat is niet erg eerlijk to het paard
Ik vind het niet erg als mensen dit niet willen geloven en eigenwijs zijn, alleen is het wel triest dat paarden hiervan de dupe worden...