Hoe leer ik mijn pony het bokken af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Hoe leer ik mijn pony het bokken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:19

xxmyrtheexx schreef:
hoi hoi..

nou de vraag staat dus al in de titel.
Mijn (grote) shetlander bokte eerst altijd als ik aansprong in de galop..
dan gaf ik hem een extra trap in zn buik en dan was het goed,
maar momenteel kan ik niet meer met hem galopperen.
Ze bokt aan een stuk door en ik word er echt gek van.
Ze heeft vorige week al haar staartriem gesloopt en mij er bijna afgegooid.
Ik wil haar dit graag afleren, maar wat is nou de juiste methode om haar dit af te leren??
Graag tips??

xxx

HEY, misschien geeft de pony een signaal waar je naar moet luisteren Afbeelding
Stop AUB met rijden.
Nu is de reden van het bokken vrij makkelijk te achterhalen, maar ook voor de toekomst -> zorg ervoor dat je luistert naar je paard. Een paard wat nog signalen af geeft, moet je blij mee zijn. Sommige zijn afgestompt en laten zich stuk rijden.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:05

zoals ik al eerder heb gezegt hier in dit topic na aanleiding van eerdere berichten, STOP ik met rijden op haar!
Ik weet dat ik nog veel moet leren en ik zal nooit dingen op mijn eigen houtje gaan proberen. Ik zoek liever professionele hulp zodat het niet verkeerd afloopt, doordat ik verkeerde dingen doe.
Ik heb ook een eigen paard en daar rijd ik het meeste op.
Ik zal eens gaan trainen met het longeren en eens gaan rondkijken met het mennen of iemand mij dat kan leren.
Mijn pony moet het ook allemaal nog leren, dus ik ga het niet in mijn eentje doen, want daar heb ik weinig verstand van, maar ik wil het graag leren.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:46

Ik zal inderdaad niet het probleem bij de pony zoeken. Een paard bokt (bijna) niet zonder redenen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 19:53

Hallo,

ik wil toch nog even een vraag stellen..
Ik ben dus gister met hem gaan wandelen voor het eerst.. (ik had de rest van de week weinig tijd wegens proefwerken op school), maar dat wandelen was echt een ramp. Het eerste stuk moest ik haar zowat meeslepen omdat ze niet bij Iwan ons pensionpaard weg wou, want die 2 zijn volgens mij helemaal verliefd. Ook trok ze me de hele tijd mee om gras te kunnen eten. Het 2e gedeelte liep ze wel goed mee gelukkig, maar toen ik op het weiland van de buurman kwam, waar ik overheen moet om weer op ons eigen weiland te komen, begon ze te bokken en te stijgeren en te doen, omdat ze los wou zodat ze zo snel mogelijk terug kon naar stal. Ik heb het touw gelijk bij het uiteinde gepakt en ben zo ver mogelijk van haar af gaan staan. Ik stond daar net op een schuine helling en het gras was erg nat, dus we hadden beide moeite om overeind te blijven staan en vooral mijn pony. Na een aantal keer leek ze weer rustig, dus wou ik verder lopen, maar gelijk begon ze weer. Ik moest oppassen dat ik geen trap van haar kreeg, want ze rende elke keer bokkend langs me heen. Toen ze dan eindelijk een tijdje rustig bleef staan heb ik voorzichtig het halstertouw achter haar oren langs gelegd en aan de andere kant door de ring heen gehaald, zodat ik haar naar beneden kon houden als ze weer wou gaan stijgeren. Dat leek me de beste oplossing. Toen liep ze eindelijk redelijk rustig mee terug.
Mijn vraag is dus, eigenlijk 2 vragen:
1) Hoe kan ik voorkomen dat ze gras gaat eten onderweg. Is het misschien een idee om haar zo'n graskorf om te doen?
2) Wat kan ik het beste doen als ze zo gaat bokken en stijgeren zodat ik haar weer rustig krijg?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:08

ze heeft zo te lezen geen respect voor je, iedere keer als ze aanstalten maakt om te grazen "roep" je haar terug. rukje aan halster en gewoon doorlopen. dat bokken en stijgeren doet ze ook om te imponeren. ik denk dat je het juiste wel hebt gedaan en dat verder negeren en doorlopen het beste werkt. het is wel een dondersteen hoor die Shet van jou!. Ze moet gewoon weer netjes opgevoed worden, dus terug naar de basis en veel met haar doen. trainen trainen trainen. Niet laten grazen onderweg, alleen als jij toestemming geeft. ik zeg altijd toemaar en geef dan volledig touw. Neem genoegen met weinig en breidt de afstand steeds iets verder uit. Zodat ze ook rustig kan wennen dat ze bij haar maatje weggaat maar altijd weer terug komt. Ga terug op het juiste moment, als ze dus rustig is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:15

Zo te lezen moet je zelf nog heel veel over paarden leren!
Kijk eens of je iemand kan vinden die je een beetje kan helpen.
Er komen nu zo veel dingen voorbij, dat ik denk.....als jij het al niet snapt, snapt je paardje het zeker niet.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:18

aerdenhout1 schreef:
Zo te lezen moet je zelf nog heel veel over paarden leren!
Kijk eens of je iemand kan vinden die je een beetje kan helpen.
Er komen nu zo veel dingen voorbij, dat ik denk.....als jij het al niet snapt, snapt je paardje het zeker niet.

hier sluit ik mij helemaal bij aan! probeer hulp te krijgen en lees boeken over omgang met paarden.
advies inwinnen via bokt is ook goed natuurlijk, maar het wordt wel een heel erg lang verhaal om tips op maat te geven in deze situatie Clown

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:43

ik weet dat ik nog heel veel moet leren en ik zal eens gaan neuzen in de boeken die ik al heb. Ik ben zowiezo nog aan het rondkijken of ik hier ergens het mennen kan leren en dan kan diegene me misschien ook wel helpen met haar gedrag. Mijn shet is idd een behoorlijke dondersteen, maar wat ik een beetje raar vind is dat het eigenlijk sinds een maand veel erger is geworden. Eigenlijk nadat ze 2 keer hengstig is geweest. Tijdens de henstigheid viel er helemaal niet op te rijden of wat dan ook. Eerst bokte ze af en toe wel eens, maar verder was ze heel lief.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:09

Ik heb misschien nog wel een leuk ideetje om met je shet te doen; lange lijnen. Het enige wat je nodig hebt zijn 2 longeerlijnen+longeersingel. Leuk als beginsel van mennen en lijkt ook nog een beetje op rijden, alleen zit je er dan niet op..

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:23

daar heb ik ook over nagedacht, maar ik heb gelezen dat het nog niet zo makkelijk is, maar er is verder weinig informatie te geven. Ik kan het proberen, maar geen idee of het werkt. Wie niet waagt, wie niet wint he..

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:35

Ik heb ook lange lijnen gedaan, met mijn vorige verzorgpony, een wat bang aangelegd a-welshje. Na 1 keer deed ze het perfect, en vond ze het helemaal geweldig!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 20:38

hmm dan ga ik het ook maar eens proberen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:01

ik heb er nog eens goed over nagedacht, maar lange lijnen lijkt me niet echt verstandig, want aangezien ze nogal veel bokt (mijn vader heeft vandaag nog een trap van haar gehad) lijkt me dat niet zo erg veilig, omdat je er toch achter moet lopen. Ik denk dat ik eerst moet gaan beginnen bij het beginnen. Gewoon gaan longeren, zodat ze me weer helemaal gaat vertrouwen en dan hopelijk ook minder bokkerig word.

Ook vandaag bleek het wel weer dat het een dondersteen was, de andere paarden hadden we binnen gehaald, maar zij moet altijd langer buiten blijven, omdat ze niet graag op stal staat, want dan gaat ze zich vervelen, maar ze wil ook niet zonder haar vriendje buiten staan. Nou ja vriendje, eigenlijk wil ze niks van hem hebben, ze bijt hem de hele tijd en als zij bij de hooibak wil jaagt ze hem gewoon weg. Maar je krijgt ze ook echt niet alleen de stal in of alleen de weide in. Maar wat deed ze nou. Ze drukt zich zo onder het stroomdraad door, krijgt een schok en bokt een keer. Nu weet ze dat ze er onder door kan.. oliebol! Nou ja dat word kijken hoe we dat weer oplossen.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:36

Sowieso ben je te groot. Enne die extra trap in zijn buik die je gaf als hij niet in galop wilde, tja.... mij is geleerd dat je niet moet gaan trappen maar het proberen om een andere manier op te lossen. Zorgen dat je pony alterter wordt op jouw hulpen zonder dat je trapt!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:53

het is ook geen extreem harde trap ofzo dat moet je niet denken.. maar ik druk mijn benen even extra goed aan. Zo bedoelde ik het eigenlijk. Ik weet ook wel dat het trappen niet goed is;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:06

Hoi,
Ik wil ff reageren op dat zogenaamd te groot zijn om op een shetje te rijden. Misschien ziet het er niet charmant uit, maar heb je wel eens IJslanders gezien met hun berijders? Dat er nu zoveel grote paarden gefokt worden is meer een modeverschijnsel en heeft niks te maken met of de rug van je paardje het wel houdt. (kijk maar ff in de geschiedenis van het paardrijden en je ziet dat gebruiks- en rijpaarden vroeger, in onze ogen, megaklein waren!!!) Shetlanders zijn namelijk gruwelijk sterk! Verder kan ik me heel goed indenken dat je met dit gedrag liever het beestje zelf rijdt dan dat je er een klein (vaak onervaren) kind op zet en er ongelukken gebeuren. Maar goed, dat is niet je probleem, begrijp ik. Wat ik je graag zou willen adviseren is om vanaf de grond te beginnen (loswerken). Zelf ben ik een groot voorstander van de methode van Emiel Voest. De dominantie of beter gezegd de leiderschapsrollen worden daarin helder neergezet zodat je een prima basis schept voor verdere samenwerking. Misschien heb je er wat aan? Ik wens je hoe dan ook veel succes met je paardje!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:17

hmm ik zou eens wat informatie opzoeken over zijn methode, ik denk ook wel dat mijn shetje mij houd hoor, want ik ben slechts 48 kg, (ik weet het,, te licht) maar ik denk dat ik gewoon in de weg zit ofzo.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:57

Wat een gezeur over dat ze moet stoppen met rijden zeg....
Zo'n shetlander kan haar echt wel houden hoor, een paar keertjes erop rijden kan echt geen kwaad.

Ik denk dat je probleem niet bij het "in de weg zitten" ligt, maar bij het respect. Het lijkt (vooral uit je wandelverhaal) dat je shet geen respect voor jou heeft. Probeer je shet consequent te straffen wanneer dit nodig is. Wanneer je shet jou mee naar beneden trekt, geef je een rukje aan zijn halstertouw zodat zijn hoofd naar boven komt. Herhaal dit telkens weer, laat het gewoon niet meer toe! Behalve wanneer jij het goed vind.
En wat het bokken en stijgeren betreft; kijk vooral goed uit!
Het klinkt niet leuk, maar wanneer een paard mij schopt krijgt hij een schop terug, het lijkt erop dat jou shet erg dominant is en gewoon geen respect voor jou heeft. Dit betekent natuurlijk niet dat je de shet bij elk dreigementje helemaal tot gort moet schoppen, blijf vooral eerlijk!

Kijk er eens met een ervaren iemand naar zou ik zeggen, niemand kan hier vertellen wat je het beste kan doen, omdat ze simpelweg niet weten hoe jou shet is vanaf internet.
Laat ook eens zijn rug nakijken, misschien zit hem gewoon iets dwars.

Succes

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:12

mijn pony heeft voor geen enkel mens of dier respect.. ze bokt naar iedereen. Ik heb gister even wat informatie over emiel voest uitgeprint, maar dat moet ik nog even rustig lezen. Ik zal het er ook nog even met mijn rij instructrise over hebben.. kijken wat zei zegt. Als ze gras eet, trek ik haar elke keer wel weer mee, maar dat is om de 2 meter en daar word ik beje gek van. Tijdens het rijden gaat dat redelijk goed, maar tijdens het wandelen niet.
maargoed ik zal dat van emiel even doorlezen en kijken wat ik daarmee kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:37

xxmyrtheexx schreef:
mijn pony heeft voor geen enkel mens of dier respect.. ze bokt naar iedereen. Ik heb gister even wat informatie over emiel voest uitgeprint, maar dat moet ik nog even rustig lezen. Ik zal het er ook nog even met mijn rij instructrise over hebben.. kijken wat zei zegt.Als ze gras eet, trek ik haar elke keer wel weer mee, maar dat is om de 2 meter en daar word ik beje gek van. Tijdens het rijden gaat dat redelijk goed, maar tijdens het wandelen niet.
maargoed ik zal dat van emiel even doorlezen en kijken wat ik daarmee kan.

Gewoon consequent een korte ruk geven op het juiste moment, dus op het moment dat ze wil "bukken" om een hap gras te nemen. Daarna ben je te laat en op kracht ga je het nooit winnen, dus elke hulp moet kort en duidelijk zijn.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:55

Ja ik weet het, en dat probeer ik ook altijd wel, maar ze sleept me soms gewoon mee of blijft gewoon stil staan en laat zich niet meer in beweging brengen totdat ze naar het gras toe loopt. Niet dat ik het toe laat, dan doe ik net alsof ze naar het gras toe mag en dan loopt ze weer en trek ik haar gauw mee.

melanieolga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:50

Ik zal haar gewoon een hoofdstel om doen dan een halstertouw door de bit ringen halen vast klikken warneer ze dan gaan eten gewoon een ruk aan je halstertouw geven voelt ze beter als bij een halster. En Je kan nog prima rijden op je shetlander hoor, zolang je niet te zwaar bent!

X

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:18

xxmyrtheexx schreef:
Ja ik weet het, en dat probeer ik ook altijd wel, maar ze sleept me soms gewoon mee of blijft gewoon stil staan en laat zich niet meer in beweging brengen totdat ze naar het gras toe loopt. Niet dat ik het toe laat, dan doe ik net alsof ze naar het gras toe mag en dan loopt ze weer en trek ik haar gauw mee.

Dan doe je het toch niet goed genoeg (verkeerde timing en/óf verkeerde hulp (te lang, te zacht))

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:18

http://www.mensenpaard.nl/rijden_in_evenwicht.pdf
Ik hoop dat ie werkt,
soms doet hij het soms niet... :s
Hier haar je super veel informatie van daan, vanaf het begin, dus werken aan de hand, dit houd oo in dat ie dus respect voor je heeft, dan werken op de cirkel, grondwerk en dan het rijden zelf.
Hier hebt ik echt super veel aan gehad!! (Bij mij was buitengaan ook een soort van helletje Schijnheilig )
Veel succes in ieder geval Lachen

Roos

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:52

xxmyrtheexx schreef:

Dan ben je nog niet duidelijk genoeg. Desnoods zet je haar elke keer weer op haar plek, en dan maar met de wat ruwere hand.
Wees vooral consequent, anders lukt het nooit. Dat ze stil blijft staan is flink verzet, ze moet gewoon met jou meelopen. Probeer haar niet mee te trekken, maar loop vanuit haar schouder zo met haar mee, "neem" haar als het ware mee. Als ze niet luistert zou ik haar toch eens goed op haar plek zetten, een harde HEEE helpt soms ook al (maar ga niet staan schreeuwen natuurlijk Knipoog ), het lijkt erop dat ze totaal geen respect voor jou heeft en ze toch duidelijke "hulpen" nodig heeft..

Vergeet trouwens niet haar te belonen wanneer ze het goed doet!!