en zal ik zo veel mogelijk antwoorden/reageren op jullie berichten.Wat ik allereerst wil zeggen is dat ik (zoals je in mijn beginpost kon lezen) sowieso al veel overgangen rijd en dat voorwaarts dan ook niet het probleem is. Maar zoals Lise81 reageerde hij reageert niet als ik opzij wil (hij loopt dus gewoon door zonder ook maar iets van mijn binnenbeen aan te trekken).
Verder ben ik niet iemand die als het na 2 keer niet goed gaat met rijden direct naar hulpmiddelen grijpt, ik heb het eerst een jaar geprobeerd zonder sporen maar met alleen een zweepje en omdat het nog steeds niet goed gaat heb ik dit topic geopend om tips te krijgen. 1 hiervan was een klein spoortje, dit leek mij een goede tip, die ik met de eigenaar van dit paard heb overlegd. De eigenaar vond dit het proberen waard maar had zelf geen mini-spoortjes meer liggen en is nog speciaal hiervoor naar de winkel gegaan.
Vervolgens heb ik de sporen voor het eerst gebruikt in mijn les(jaja ik heb les) eerst was dit ongeveer een kwartier privéles en vervolgens de normale groepsles gereden.
Ik zie ook in dat sporen niet DE oplossing zijn. Ik zal ook niet onnodig gaan gebruiken bij buitenritten bijvoorbeeld laat ik ze af. Maar ik de bak gebruik ik ze wel, maar ook dit wordt zodra het mogelijk is weer afgebouwd.