Martingaal of Slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riri94

Re: Martingaal of Slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:04

Wat zegt je instructeur hier over dan?

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:30

Lijkt me inderdaad dat je ook kan laten nakijken wat er mis is met het paard, anders verslechter je de situatie alleen maar en dan word het er ook niet beter op.

Is er dan niks aan de hand met het paard dan moet je lessen nemen, want het kan altijd aan je houding leggen.

De gezondheid van je paard moet gewoon voorgaan, dan mooie houdingen Knipoog.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:39

Als je nog niet vaak met slof gereden hebt, gebruik hem dan alleen als je onder begeleiding rijdt van je instructeur. Vaak heb je zelf niet door dat je de slof steeds ietsje strakker neemt, met alle gevolgen van dien...................bovendien lijkt het wel leuk, als je pony met slof z'n hoofd stil houdt, maar als hij toch weer gaat schudden als de slof af is, dan zou ik hem toch maar eens na laten kijken, zoals hier al vaker is aangeraden.
Maar boven alles; als je gebruik wilt maken van een hulpmiddel, doe dat altijd in overleg met een instructeur. Hij/zij kent, als het goed is, jouw pony en jou en kan misschien een inschatting maken van wat wijs is...................als je nog lang plezier wilt hebben van je pony, begin je niet zelf te 'klooien'...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:43

Met het hoofd schudden wijst op protest, de kans is groot dat het dier protesteert tegen de hand van de ruiter.
TS, probeer eens met een heel lang teugeltje enkel op je zit te rijden, en kijk even wat er dan gebeurt.

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:59

ja ik rijd iedere les een tijd of 10 minuten zonder beugels en laat ik haar reageren op me zit dit doet ze redelijk goed ze luisterd heel goed naar me stem met het trugnemen en met het voorwaards rijden gaat het helemaal super want als ze een overgang moet maken bijv. naar de draf zeg ik 1 keer draf en geef ik zo'n klikje met me tong en ze schiet de mooie draf al weer in en galop begint ook veel beter te worden ze moet het alleen nog een beetje begrijpen ze heeft d'r hele leven al aan teugel gelopen(met rijden) en toen voor ons verblijf 4 jaar lang niet en nu probeer ik het zagjes weer opte pakken en dat loopt supper goed en ze houd er echt super van alleen springen moet ik nog oppassen voor de veiligheid want ze gaat er te snel overheen bijv. een meter te vroeg of te laat springen is normaal volgens haar:P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:08

semmiiee schreef:
ja ik rijd iedere les een tijd of 10 minuten zonder beugels en laat ik haar reageren op me zit dit doet ze redelijk goed ze luisterd heel goed naar me stem met het trugnemen en met het voorwaards rijden gaat het helemaal super want als ze een overgang moet maken bijv. naar de draf zeg ik 1 keer draf en geef ik zo'n klikje met me tong en ze schiet de mooie draf al weer in en galop begint ook veel beter te worden ze moet het alleen nog een beetje begrijpen ze heeft d'r hele leven al aan teugel gelopen(met rijden) en toen voor ons verblijf 4 jaar lang niet en nu probeer ik het zagjes weer opte pakken en dat loopt supper goed en ze houd er echt super van alleen springen moet ik nog oppassen voor de veiligheid want ze gaat er te snel overheen bijv. een meter te vroeg of te laat springen is normaal volgens haar:P

En wat wil je nou met die slofteugel dan? Je wil haar vastknopen tussen dr benen zodat ze dr hoofd stil houd?

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:09

geen van beide! Neem goed les!

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:12

Jeanine84 schreef:
semmiiee schreef:

En wat wil je nou met die slofteugel dan? Je wil haar vastknopen tussen dr benen zodat ze dr hoofd stil houd?

tuurlijk niet ik gebruik hem op een GOEIE marnier Nors opkijken Ik wet niet wat ji jdenkt hoor Koe Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:13

Semmie, mag ik weten hoe oud je bent?

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:25

suleilitha schreef:
Semmie, mag ik weten hoe oud je bent?

ja 12 jaar Koe

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:26

_helga_ schreef:
ik zou slof doen, ik rijd altijd met slof als het goed gaat doe je de slof iets langer als het slecht gaat iets korter

Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Mijn god...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:27

Semmie, dit is geen persoonlijke aanval, maar je bent pas twaalf en op die leeftijd nog volop in ontwikkeling om een goede zit te krijgen en een meegaande hand t.o.v. de mond van het paard.
Eerlijk is eerlijk, ik vind het geen goed idee om een 12-jarige met een slof te laten rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:27

suleilitha schreef:
Met het hoofd schudden wijst op protest, de kans is groot dat het dier protesteert tegen de hand van de ruiter.
TS, probeer eens met een heel lang teugeltje enkel op je zit te rijden, en kijk even wat er dan gebeurt.

Hier sta ik volledig achter......
Niet vastbinden die hap, very bad idea.

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:28

Ninx schreef:
_helga_ schreef:
ik zou slof doen, ik rijd altijd met slof als het goed gaat doe je de slof iets langer als het slecht gaat iets korter

Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Mijn god...

wat is ermee?

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:30

suleilitha schreef:
Semmie, dit is geen persoonlijke aanval, maar je bent pas twaalf en op die leeftijd nog volop in ontwikkeling om een goede zit te krijgen en een meegaande hand t.o.v. de mond van het paard.
Eerlijk is eerlijk, ik vind het geen goed idee om een 12-jarige met een slof te laten rijden.

ik heb d'r al een jaar en heb al zoveel paarden gereden met slof dus ik zou het echt wel kunnen en ik weet hoe strak ik moet en vooral in het begin laat ik het echt wel losjes hoor!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:30

mijn pony had ineens een irritante gewoonte om helemaal rond te gaan lopen met haar hals en te gaan schudden met haar hoofd.
Ben bitloos gaan rijden en heb geen last meer van het probleem Lachen

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:33

My_Lord schreef:
mijn pony had ineens een irritante gewoonte om helemaal rond te gaan lopen met haar hals en te gaan schudden met haar hoofd.
Ben bitloos gaan rijden en heb geen last meer van het probleem Lachen

geprobeerd maar dat zal ik maar eens achterwegen laten want ik heb liever niet nog zo'n bok tegen de bakrand en dan achter de bakrand terecht komen:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:34

semmiiee schreef:
suleilitha schreef:

ik heb d'r al een jaar en heb al zoveel paarden gereden met slof dus ik zou het echt wel kunnen en ik weet hoe strak ik moet en vooral in het begin laat ik het echt wel losjes hoor!

Tjee, ik denk dat adviezen niet echt aan je besteed zijn he?
Er zijn mensen aan het woord die 2, 3, 4 keer jouw leeftijd hebben en dus ook die hoeveelheid aan ervaring.
Problemen leren oplossen zonder dwangmiddelen op deze leeftijd leidt er alleen maar toe dat jij straks een betere ruiter bent.
Begin er gewoon niet aan en leer het op te lossen met je instructeur.

Laat evt ook het zadel nakijken of je pony zelf, wanneer het paard zoveel met het hoofd zwaait kan er ook iets vastzitten in de rug.... anyway, eerst onderzoeken wat het is... en dan pas verder denken!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:37

Ik heb een goed idee voor je:
leren paardrijden Knipoog

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:43

_helga_ schreef:

arm paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:43

semmiiee schreef:
suleilitha schreef:

Semmie, kijk vooral uit. Je zegt nu al dat je weet hoe strak je moet, en daar ga je al. Want het moet niet strak...
Een slof begint waar de kennis van de ruiter ophoudt, zeggen ze wel eens en je bereikt er alleen maar mee dat je arme beessie nog meer met de kop kan gaan schudden. Het is een goede zaak om met een losse teugel op een liefst dubbelgebroken bit, met alleen maar contact, je paard te leren op de zit te leren gehoorzamen. Je zult eerst echt ontspanning moeten creeeren en dat bereik je niet met een slof, daar begrens je je pony alleen maar mee.
Pas als er ontspanning is komt er nageeflijkheid en geloof me maar, je bent echt nog wel een paar jaar bezig voordat je goed genoeg kunt rijden om met een slof om te kunnen gaan.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:47

semmiiee schreef:

Mag ik weten waar je die paarden hebt gereden ? en hoeveel ? en hoevaak ?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:50

*kuch* Penny *kuch*

Jammer dat je zo snel grijpt naar een slof in plaats van naar je zelf te kijken en het probleem rijtechnisch op te lossen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:54

Jelleee schreef:
*kuch* Penny *kuch*

Jammer dat je zo snel grijpt naar een slof in plaats van naar je zelf te kijken en het probleem rijtechnisch op te lossen.

ik kuch mee Clown

TS, probeer dit eerst rijtechnisch op te lossen!!
misschien een andere instructeur?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:05

semmiiee schreef:
suleilitha schreef:

oh,jee....