mariettek schreef:Twee uur per dag in een paddock is wel erg weinig. Dat betekent namelijk dat hij 22 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 staat. Ik heb zelf ook een jong dier, en hij gaat op dit moment 10 uur per dag de wei op. Vanwege de modder in de wei kan hij echter niet langer. In de winter gaat de wei op mijn stal zelfs volkomen dicht, dan zijn wij aangewezen op paddockbeurten. Toch is het minimum bij ons op stal een beurt van drie uur en dat probeer ik twee maal te halen. Lukt het niet, en wordt het maar één beurt, maar dan ga ik ook zeker nog wat met hem doen of hem proberen nog een uur in de bak te zetten.
Ik vermoed dat jouw paard zoveel energie heeft omdat hij die niet kwijt kan. Vermindering of verandering van voer kan helpen maar is absoluut niet de beste oplossing. Een jong paard moet (net als ieder ander paard) bewegingsruimte hebben en kunnen spelen met vriendjes.
Jammer genoeg kunnen op de meeste stallen de paarden amper naar buiten in de winter...
Amanda: je kunt jim idd minder voer gaan geven. Misschien kun je helemaal geen krachtvoer geven en alleen zoveel hooi als hij op kan? Met ankie heb ik juist niet het idee dat ze drukker wordt van veel voer, ik heb haar zelfs een tijd haver gegeven en ik merkte geen verschil. Maar mss omdat jim zoveel op stal staat dat hij daar wel wat drukker van wordt?
Verder zou ik me niet al te veel druk maken als jim er een keer bokkend vandoor gaat, hij is nog jong
Misschien kwam het ook gewoon omdat hij het een beetje saai begint te vinden? Misschien heeft hij wat meer afwisseling nodig. Je zou bijv. een keer een buitenrit kunnen maken ter afwisseling. Succes!