Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:55

hehe Haha!

en als we het dan toch over pavo hebben:
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-vital.html

geef dan voor de vitamientjes pavo vital.
zit wel eiwit in, maar ja dat zit ook in hooi Tong uitsteken

trouwens....deze tijd van het jaar is mijn 17 jarige soms ook hotel de botel hoor.
ik probeer zijn werk zo veel mogelijk af te wisselen zodat het ook leuk blijft en hij niet uit verveling allerlei ondeugden gaat uithalen.

amanda ik denk dat je verder harsttikke goed bezig bent.
hij is jong, je hebt hem nog niet zo lang en hij moet dus ook aan jou wennen.
geduld en goede begeleiding en het komt wel goed

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:34

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:36

Ja, volledig gelijk.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:41

Twee uur per dag in een paddock is wel erg weinig. Dat betekent namelijk dat hij 22 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 staat. Ik heb zelf ook een jong dier, en hij gaat op dit moment 10 uur per dag de wei op. Vanwege de modder in de wei kan hij echter niet langer. In de winter gaat de wei op mijn stal zelfs volkomen dicht, dan zijn wij aangewezen op paddockbeurten. Toch is het minimum bij ons op stal een beurt van drie uur en dat probeer ik twee maal te halen. Lukt het niet, en wordt het maar één beurt, maar dan ga ik ook zeker nog wat met hem doen of hem proberen nog een uur in de bak te zetten.

Ik vermoed dat jouw paard zoveel energie heeft omdat hij die niet kwijt kan. Vermindering of verandering van voer kan helpen maar is absoluut niet de beste oplossing. Een jong paard moet (net als ieder ander paard) bewegingsruimte hebben en kunnen spelen met vriendjes.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:44

Wandelen, spelen (vrijheidsdressuur) en grondwerk kan ik je aanraden. Misschien twee a drie keer rijden, één keer longeren en verder gewoon lekker relaxed samen de wereld verkennen. Geef hem de tijd. Maar volgens mij ben je al een heel eind op weg. Je vraagt jezelf de goede dingen af. Dus goed bezig. OK dan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:36

Romkabouter schreef:
Lijkt me een prima schema, als hij wat conditie krijgt kun je hem zelfs wel meer rijden.

3,5 is een prima leeftijd om aan het werk te gaan.

Daar ben ik het mee eens.
De merrie wordt nu ze wat sterker wordt en meer gewend is ook wat drukker en sneller dan ze was. Op de wei loopt ze zich echt niet uit De merrie gaat gewoon meer aan het werk en voor het rijden aan de longe. De tijd van het jaar icm wat meer conditie krijgen he Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:49

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:51

Geen idee Haha!
Ik weet alleen dat het goedkoper is Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:54

mariettek schreef:
Twee uur per dag in een paddock is wel erg weinig. Dat betekent namelijk dat hij 22 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 staat. Ik heb zelf ook een jong dier, en hij gaat op dit moment 10 uur per dag de wei op. Vanwege de modder in de wei kan hij echter niet langer. In de winter gaat de wei op mijn stal zelfs volkomen dicht, dan zijn wij aangewezen op paddockbeurten. Toch is het minimum bij ons op stal een beurt van drie uur en dat probeer ik twee maal te halen. Lukt het niet, en wordt het maar één beurt, maar dan ga ik ook zeker nog wat met hem doen of hem proberen nog een uur in de bak te zetten.

Ik vermoed dat jouw paard zoveel energie heeft omdat hij die niet kwijt kan. Vermindering of verandering van voer kan helpen maar is absoluut niet de beste oplossing. Een jong paard moet (net als ieder ander paard) bewegingsruimte hebben en kunnen spelen met vriendjes.

Jammer genoeg kunnen op de meeste stallen de paarden amper naar buiten in de winter...

Amanda: je kunt jim idd minder voer gaan geven. Misschien kun je helemaal geen krachtvoer geven en alleen zoveel hooi als hij op kan? Met ankie heb ik juist niet het idee dat ze drukker wordt van veel voer, ik heb haar zelfs een tijd haver gegeven en ik merkte geen verschil. Maar mss omdat jim zoveel op stal staat dat hij daar wel wat drukker van wordt?
Verder zou ik me niet al te veel druk maken als jim er een keer bokkend vandoor gaat, hij is nog jong Knipoog
Misschien kwam het ook gewoon omdat hij het een beetje saai begint te vinden? Misschien heeft hij wat meer afwisseling nodig. Je zou bijv. een keer een buitenrit kunnen maken ter afwisseling. Succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:56

ik heb vorig jaar ook een soortgelijk probleem gehad. Mijn merrie werd ook wat opstandiger en drukker (toen 3,5 bijna 4 jaar). Ze kon overdag 8 tot 10 uur naar buiten maar als het de hele dag echt slecht weer was stonden ze op stal (als het even droog was wel weer naar buiten). Nu zijn de weides gewoon goed dus kunnen ze een uur of 12 per dag naar buiten.
Ik heb toen 2 keer in de week goed gereden en 2 tot 3 keer in de week gelongeerd of vrijheidsdressuur gedaan. Het paard vond dit erg leuk en je krijgt er een goede band mee. Op deze manier belast je het paard nog niet te veel maar is hij wel lekker bezig.
Nu met mijn 4,5 jarige doe ik nog niet veel 3 keer in de week rijden en 1 tot 2 keer longeren is voldoende om haar rustig en kalm te houden.

Ik voer geen brokken maar eiwit en suikerarme muesli. Daarbij geef ik pre alpine aspero dit kunnen paarden bij het voer krijgen. Je kan hiervan niet gauw teveel voeren ik geef per handje muesli dat die van mij krijgt 2 voerscheppen aspero erbij. Het is een soort gehakseld alpenhooi er zitten wel veel mineralen etc. in maar bijna niks aan eiwitten.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:20

Ik heb zelf ook een jong paard en wat bij mij goed werkt is, dat als ie druk is; we gaan spelen. Wel beenbeschermers om en dan(dit vind ie leuk Haha! ) doe ik een grote plastic tas aan de longeerzweep en lekker laten wapperen. Vind ie geweldig en als ie moe is stopt hij uit zichzelf, dan gaan we nog even uitstappen en de volgende dag is hij zijn gekheid kwijt en dan kan ik gewoon rijden. Suc6 ermee Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:57

Bedankt voor de tips allemaal!
Hier kan ik veel mee.
Er zijn nog een hoop dingen waar ik niet direct mee aan de slag kan (buitenrit bijvoorbeeld, hij is nog niet verkeersmak), maar wat we al wel langzaam oppakken.
Vrijheidsdressuur wil ik ook zeker gaan doen. Ben al begonnen met basis en clickertraining. Nadeel is dat hij erg inhalig van de snoepjes wordt, dus daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken Clown

Spelen doen we heel veel. Daar beginnen we altijd mee in de paddock.

Hij staat overigens op minder voer nu. 3/4 kilo per dag. En veel hooi. We hebben paardenkuil en daar zit van alles in. De dierenarts is er erg enthousiast over, dus dat zit wel goed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:00

Heeft je dierenarts een monster van het kuil onderzocht? Anders kun je met geen mogelijkheid zeggen of het compleet voer is. Het meeste hooi en kuil is namelijk niet goed in balans qua vitamines en mineralen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:04

Ja
Hij was nieuwsgierig en met een onderzoek naar verschillende soorten hooi en kuil bezig. En heeft een jaar of 2/3 terug een analyse gedaan. Ze hooien zelf en hij heeft ook het grasland bekeken. Er staan ontzettend veel kruiden en dergelijke tussen het gras, waardoor het heel gevarieerd is en eigenlijk alles wat ze nodig hebben er in zit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:11

2/3 jaar geleden is best lang aangezien het per snede verschilt wat erin zit.
Vooral mineralen veranderen nogal snel maar dat kun je met een liksteen in de stal nog wel makkelijk oplossen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:14

Die hangt er inderdaad ook Ja
In zijn nieuwe stal straks niet, maar die wordt wel besteld.

Maar goed, hij krijgt naast het hooi ook nog ¾ brok. Dus ik geloof niet dat hij aan mineralen iets te kort kan komen. Het probleem zit ‘m echt in de frisheid en het pubergedrag.
Het is best lastig omdat we elkaar gewoon nog niet heel goed kennen. Volgend jaar zal het heel anders zijn denk ik.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:23

Voor geïnteresseerden: Pavo Summerfit en Pavo Aurakoeken zijn exact hetzelfde, alleen de prijs verschilt (aanmerkelijk...).
Summerfit-verpakking bevat 30 koeken (à ca 10 euro) en in een pak Aurakoeken zitten er 90 (à ca 25 euro).

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:14

Hoelang staat je paard nu gemiddeld per dag op stal? Als ik het goed heb begrepen zijn dat ontzettend veel uren van de dag. Nu kan ik me voorstellen dat je het niet overal voor het zeggen hebt en af en toe wat moet schipperen. Het is goed om het voer aan te passen aan de omstandigheden. Maar het één kan het ander niet helemaal opvangen..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:09

Maar amanda longeert van te voren, dus dan gooit hij er de meeste energie wel uit lijkt mij...

Heeft hij inmiddels al weer lopen bokken Amanda of is hij braaf geweest deze week?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:32

Wat bedoel je daarmee? Dat even longeren voor het rijden genoeg moet zijn voor een jong paard om al zijn energie kwijt te raken? Onder het rijden zelf is dat namelijk niet d bedoeling en op stal heeft íe daar ook geen kans voor.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:28

Om al zijn energie op dat moment kwijt te kunnen raken, idd Clown Ik heb zelf ook een 3jarige haflinger, en als ze zo jong zijn hebben ze nou eenmaal niet zo'n superconditie dat ze een half uur kunnen galloperen Haha! Daarnaast, haflingers iha zijn niet zulke onwijze vuurvreters (iig die van mij niet), dus ik denk dat je dat teveel aan energie makkelijk kwijt raakt door even kort longeren.
Op vrijwel alle stallen, iig bij mij in de buurt, heb je gewoon niet de mogelijkheid om je paard permanent in de wei te laten dus dan moet je het zo oplossen Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:36

voor het inhalig zijn met snoepjes is het handig om je paard eerst met snoepjes te leren targetten. dwz hij raakt je hand/hoofd/pion etc. aan wanneer je dat vraagt en pas dan geef je de beloning. Je begint met je hand bij zijn neus en in je andere hand achter je rug een klein brokje. Laat je hand tegen zijn neus opbotsen (wel zachtjes) en zeg braaf geef hem dan een brokje. De volgende keer zeg je vlak voor dat je je hand tegen zijn neus aandoet target (of tik of desnoods pindakaas wat je zelf makkelijk vind) en geef dan een braaf en beloning. Hierna hou je je hand vlak onder zijn neus en zeg target, als het goed is gaat hij nu zelf nadenken wat hij kan doen om dat snoepje te krijgen vanzelf stoot hij dan met zijn hoofd tegen je hand zeg dan braaf en geef hem vanuit je andere hand een snoepje.
Op deze manier leer je het paard te wachten op zijn beloning en worden ze minder happerig dat heeft bij die van mij heel veel geholpen. Ik laat haar nu ook als ze druk is 20 seconden lang mijn voet op de grond aanraken en geef haar dan een beloning, het werkt echt heel goed en die van mij wordt er rustig van. Juist omdat dit een simpele oefening is weet het paard wat er van hem verwacht wordt en kan je hem in een drukke omgeving wat kalmeren. (ook erg handig met trailerladen, wedstrijden etc.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:47

Hij is over het algemeen vrij braaf.
Bokt en rent nu alleen nog als hij het erg moeilijk vindt.
Het voer minderen heeft voor de energie in ieder geval geholpen.

Ineke: dat heb ik al geprobeerd. Daar werd hij juist inhalig van. Ben ook al met een clicker aan de gang gegaan. Maar dat werkt ook nog niet geweldig.
Hij is zoiezo heel erg gefocussed op uit je hand eten. Hapt wanneer hij een hand in de buurt ziet. Ik denk dat dat een oude gewoonte is, want bij mij krijgt hij niets uit de hand. Dus ik ben er erg voorzichtig mee.
Er bestaat een wacht-oefening voor eten. Dat wil ik ook nog gaan proberen.