ja ja weer een slof topic..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:23

Ik heb geen antwoord op jou vraag. Ik heb namelijk nog nooit met Slof of Thiedeman gereden.

Maar ik heb eigenlijk wel een andere vraag over de slof.

Op Bokt staan heel veel negatieve topics over de slof. Zelf heb ik er nog nooit mee gereden, dus kan ik niet uit ervaring spreken.
Maar ik zie sommige ruiters ook met slof rijden, en kan dan niet zeggen dat die zo onvriendelijk wordt gebruikt. De slof wordt bij de betreffende ruiters alleen gebruikt als een hulpmiddel, dat eventjes een paar tellen gebruikt wordt en daarna weer losgelaten wordt. En niet om de paarden in de krul te rijden, want dat doen ze zonder de slof ook wel. Ze worden er namelijk naar toe gereden en niet in getrokken.

Maar ik vraag me wel eens af of een slof te gebruiken is voor paarden die nog moeten leren dat de buitenteugel begrenzend kan werken. Ik bedoel daar mee het volgende: Stel je hebt een paard dat op de ene hand wel begrijpt dan buitenteugel het paard begrensd om over de schouder weg te lopen. Maar op de andere hand lijkt het paard het niet helemaal te (willen?) begrijpen. Kun je dan een slof gebruiken om het paard te helpen? Je gebruikt het dan dus alleen als ondersteuning om te leren dat hij niet door de buiten teugel heen mag lopen?

mariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:44

Ik heb zelf dus ook zo'n 'kop erop en gaan' -paard. Omdat ik nu weinig kan rijden is het, als ik ga rijden dus ook veel erger dan normaal. Als 'oplossing' heb ik nu eens met een gogue gereden. Normaal gebruik ik een martingaal maar zelfs daarmee kan ik hem nu niet houden. Het werd gewoon gevaarlijk, dus dan maar eens iets anders proberen. (Sorry mensen, ik rijd echt heel weinig en heb dan gelijk 4 ha grasland om op te rijden, nou dan willen de meeste paardjes wel..) Cool

De gouge bevalt mij heel goed. Omdat het ding zelfstandig werkt, en je dus niet met je handen aan de gang gaat (zoals bij de slof) vind ik dit voor mijzelf prettiger. (Het probleem van 'steeds meer de slof erbij pakken, omdat hij dan lekkerder loopt, heb ik dus ook..) Mijn paard reageert super op de gouge en verder wacht ik maar gewoon af tot ik weer in de bak terecht kan, zodat ik in een afgesloten ruimte kan rijden. Dan kan de gouge er snel weer af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:49

Voor paarden die de hals intrekken, zoals tuigers vaak doen, is een gogue een handigere oplossing dan een martingaal omdat de gogue het paard blijft uitnodigen om voorwaarts neerwaarts te gaan. Bij het intrekken van de hals is het voor het paard heel simpel om de werking van de martingaal te ontduiken, sommige paarden kennen dat truukje al.
Niet iedereen wil echter met een gogue rijden, maar in dit soort gevallen zie ik het bezwaar niet zo en lijkt het mij een goede keuze.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 19:09

Ik heb San vandaag met een thiedeman gereden..
Het is even wennen en hij kon nog behoorlijk zijn hals erop zetten.. Maar dan kwam hij inderdaad strak te staan. Ik heb veeeeel gestapt en een paar rondjes gedraafd.. In stap had ik geen problemen om hem naar beneden te rijden.. IN draf koste het wat meer moeite maar uiteindelijk lukte dat ook.. Rechtsom beter als linksom maar het begin is er.. En hij kan inderdaad helemaal met zijn neus naar de grond !!! Hij had wat moeite om op zijn eigen benen te lopen in het begin, kan je toch merken dat hij die slof in het begin gewend is.. Maar we hebben lekker gereden..
En inderdaad het komt nu toch nog meer op rijden aan hoor.. Hoe los je je slof ook vaak hebt hangen.. Als hij nu omhoog komt is het een kwestie van rust en weer rustig naar beneden.. ipv trek de slof maar aan
Bedankt voor de reactie's en als dit goed gaat dan kan ik altijd naar de martingaal over gaan..en ik hoop dat we over een paar maanden er niets meer omheen hoeven te hangen..

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:23

Ik heb ook geprobeerd om van de slof af te geraken.
En ik moet toegeven... het was niet gemakkelijk. Elke keer dat het minder ging , hup weer die slof eraan "Het is maar voor even...!!"
Zo geraak je natuurlijk ook niet vooruit, maar nu is hij er definitief af.
Enfin, ik zou ook een thiedeman gebruiken, maar dat heb je al gedaan, dus...!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:48

MirandaB schreef:
Ik heb San vandaag met een thiedeman gereden..
Het is even wennen en hij kon nog behoorlijk zijn hals erop zetten.. Maar dan kwam hij inderdaad strak te staan. Ik heb veeeeel gestapt en een paar rondjes gedraafd.. In stap had ik geen problemen om hem naar beneden te rijden.. IN draf koste het wat meer moeite maar uiteindelijk lukte dat ook.. Rechtsom beter als linksom maar het begin is er.. En hij kan inderdaad helemaal met zijn neus naar de grond !!! ..

Fijn dat het zo goed ging Miranda. Een thiedemann is in dit opzicht echt een goed hulpmiddel. Ik hoop dat het zo lekker blijft gaan.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:55

En wat vinden jullie ervan als men echt elke dag de slof eraan heeft en alleen met wedstrijden dat ding eraf haalt??
En dan zeggen dat dat de 'anky-methode' is????
(is niet mijn uitspraak trouwens, maar ik geef toe dat ik ook heel af en toe eens met slof rijd)

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 22:40

JECKYLL schreef:
En wat vinden jullie ervan als men echt elke dag de slof eraan heeft en alleen met wedstrijden dat ding eraf haalt??
En dan zeggen dat dat de 'anky-methode' is????
(is niet mijn uitspraak trouwens, maar ik geef toe dat ik ook heel af en toe eens met slof rijd)

Misschien iets om een nieuw topic te beginnen..?? Dit heeft niets met mijn topic te maken.. Mijn vraag ging om het feit om mijn slof gebruik af te bouwen..