Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Winkie schreef:Roos_s schreef:Nou ik ken zat jonge paarden die geen zin in werken hebben.. Als ze de mogelijkheid krijgen gaan ze de ruiter lekker voor de gek houden. Vooral bij onervaren ruiters met jonge paarden is dit toch echt 9 van de 10 keer het geval.
Waarom hebben ze dan geen zin om te werken? Dat heeft toch een oorzaak? Als een paard plezier heeft in z'n werk, snapt wat er gevraagd wordt en niet wordt overbelast wil een paard heus wel voor je werken.
Ineke2 schreef:Citaat:Ik denk er anders over..
In een les rijdt ze ontspannen, omdat het daar wel goed gaat (mede door de hulp van instructrice natuurlijk). Daardoor ontspant het paard, en laat ze zich rijden.
Thuis is TS heel onzeker, gaat zichzelf aanspannen, paard voelt dat en voila.. de bom barst weer.
Feitelijk gewoon een cirkeltje.. en dat cirkeltje moet doorbroken worden.
Aan de TS dus om anders te gaan reageren op dr paardje.
Ja en hoe doe je dat? Met hulp van buitenaf!
Het is zo makkelijk gezegd dat je anders moet reageren. Zelf heb je vak niet eens in de gaten dat je anders reageert namelijk.
Roos_s schreef:karakter??? Kan genoeg hengsten opnoemen die het karakter -> niet braaf/niet meewerkend/lastig/dominantie meegeven aan nakomelingen. Zo zijn nakomelingen van Jazz bijvoorbeeld vaak totaal niet geschikt voor recreanten. Kan nog een legio van andere hengsten opnoemen
Idd in sommige gevallen is er een andere oorzaak, maar zoals ik dat hier in dit geval lees is het de onervarenheid de oorzaak (trouwens geen aanval richting TS)
) weg, en nou heeft ie bang van mij..
Citaat:Maar als dat soms niet kan moet ze zelf héél bewust dingen doen..
Nadenken tijdens het rijden, en niet op de automatische piloot.
Nadenken.. wat voel ik, wat doet hij en hoe reageer ik daarop.. etc..
Dán ben je bewust aan t rijden.
) Joceline schreef:Klinkt heel logish, maar toch ben ik het eens met femmefatale1. Een jonge pony van een meisje die ik ken is aan het puberen en zit ook zo rond de 3,5/4 jaar. Hij wordt niet overbelast, er word niks moeilijks gevraagd en hij vind zn streken erg leuk want hij krijgt zo precies wat hij wil. Pubergedrag dus. Het meisje kent niks van consequent zijn en pakt hem dan ook niet aan. Hij bokt haar er steeds vaker af en dat wordt beloont met stoppen. Als ze les heeft heeft hij deze streken ook wel maar minder omdat ze gelijk goed wordt aangepakt door dr instructrice. Ook op de grond heeft hij amper respect en slaat naar iedereen die bij hem in de buurt komt.
Winkie schreef:Joceline schreef:Klinkt heel logish, maar toch ben ik het eens met femmefatale1. Een jonge pony van een meisje die ik ken is aan het puberen en zit ook zo rond de 3,5/4 jaar. Hij wordt niet overbelast, er word niks moeilijks gevraagd en hij vind zn streken erg leuk want hij krijgt zo precies wat hij wil. Pubergedrag dus. Het meisje kent niks van consequent zijn en pakt hem dan ook niet aan. Hij bokt haar er steeds vaker af en dat wordt beloont met stoppen. Als ze les heeft heeft hij deze streken ook wel maar minder omdat ze gelijk goed wordt aangepakt door dr instructrice. Ook op de grond heeft hij amper respect en slaat naar iedereen die bij hem in de buurt komt.
@ Joceline:
Wat jij niet moeilijk vindt kan een paard wel heel moeilijk vinden. Vooral een jong paard snapt veel niet. Het is allemaal nieuw voor hem dat een mens op zijn rug gaat zitten, dat hij z'n balans opnieuw moet zoeken, de hulpen die hij krijgt etc.
Dat de kennis van jouw niet consequent is komt er dus ook op neer dat het paard niet begrijpt wat er van em verlangt wordt en gaat daardoor streken uit halen. In de les zal de pony consequenter worden aangepakt waardoor hij begrijpt wat er van hem verlangt wordt. 1 x les per week tegen 3 x prutsen per week kan geen enkele instructrice weg poetsen.
Wat jij pubergedrag noemt lijkt mij dus dat de pony niet begrijpt wat er van hem verlangt wordt doordat hij telkens andere hulpen krijgt en daardoor geen plezier in het werk heeft.
Maar het is zo; Het meisje is erg verlegen en ze zijn van het niet-slaan of aanpakken. Het enige wat ze doet is dus rondjes lopen met hem in de bak en ze vraagt verder niets van hem. Hij is door andere mensen ingereden maar veel te jong voor een onervaren iemand die zelf bang is en 1x per week les heeft. Er wordt dus niets moeilijks van de pony gevraagd en de hulpen zijn duidelijk genoeg voor hem maar die geeft ze amper. Afentoe poogt ze tot een stukje slome draf, hij duikt achter de teugel en na een paar rondjes zie je hem een plannetje bedenken, spurt hij weg en ligt ze eraf. Elke keer weer hetzelfde..er mist dus consequentie inderdaad. Maar voor de pony is het niet te moeilijk..
)Citaat:Daar heb je gelijk in!Maar het is zo; Het meisje is erg verlegen en ze zijn van het niet-slaan of aanpakken. Het enige wat ze doet is dus rondjes lopen met hem in de bak en ze vraagt verder niets van hem. Hij is door andere mensen ingereden maar veel te jong voor een onervaren iemand die zelf bang is en 1x per week les heeft. Er wordt dus niets moeilijks van de pony gevraagd en de hulpen zijn duidelijk genoeg voor hem maar die geeft ze amper. Afentoe poogt ze tot een stukje slome draf, hij duikt achter de teugel en na een paar rondjes zie je hem een plannetje bedenken, spurt hij weg en ligt ze eraf. Elke keer weer hetzelfde..er mist dus consequentie inderdaad. Maar voor de pony is het niet te moeilijk..
Winkie schreef:Citaat:Daar heb je gelijk in!Maar het is zo; Het meisje is erg verlegen en ze zijn van het niet-slaan of aanpakken. Het enige wat ze doet is dus rondjes lopen met hem in de bak en ze vraagt verder niets van hem. Hij is door andere mensen ingereden maar veel te jong voor een onervaren iemand die zelf bang is en 1x per week les heeft. Er wordt dus niets moeilijks van de pony gevraagd en de hulpen zijn duidelijk genoeg voor hem maar die geeft ze amper. Afentoe poogt ze tot een stukje slome draf, hij duikt achter de teugel en na een paar rondjes zie je hem een plannetje bedenken, spurt hij weg en ligt ze eraf. Elke keer weer hetzelfde..er mist dus consequentie inderdaad. Maar voor de pony is het niet te moeilijk..
Het niet geven van duidelijke hulpen is net zo verwarrend als het geven van constant verschillende hulpen. Als je een puber in een klas zet zonder hem instructies/begeleiding te geven gaat ie toch ook niet uit zichzelf zijn boek open slaan en zelf bedenken welke opgaven handig zijn om te leren.
Joceline schreef:Dat klopt hij doet dan ook niet uit zichzelf zijn best.. maar ik kan nog steeds het bokken en wegrennen niet verklaren want het meisje vraagt niks moeilijk aan hem en geeft geen verwarrende hulpen.
Ineke2 schreef:Joceline schreef:Dat klopt hij doet dan ook niet uit zichzelf zijn best.. maar ik kan nog steeds het bokken en wegrennen niet verklaren want het meisje vraagt niks moeilijk aan hem en geeft geen verwarrende hulpen.
Ze geeft geen verwarrende hulpen, maar ze geeft het paard wel de tijd om zijn eigen plan te trekken! Een paard moet bezig gehouden worden, anders vinden ze het saai en is het tijd voor een lolletje.
Mijn pony doet precies zo als je hem niet bezig houd. Een keertje zo rijden kan best, maar probeer het geen week achter elkaar. Geheid dat je gaat vliegen.
Winkie schreef:Bedoel je nu het paard van de TS of de pony van je kennis?
Bij de pony van jou kennis denk ik dat het niet geven van (consequente ) hulpen in dit geval het wegrennen en het bokken veroorzaakt.
( ik ken verder de pony niet, weet niet hoe het zadel ligt en wat de houding is van de ruiter etc)
Je zegt zelf dat ze amper hulpen geeft en nooit een tikje geeft met de zweep en niet consequent is. Dat is toch verwarrend voor het paard? Hij snapt toch niet wat de bedoeling is? En als ie stout is krijgt hij geen straf. Dus hij heeft misschien voor zichzelf al bedacht dat het niet uitmaakt of ie wel of niet luisterd? Je zegt zelf dat er niks van hem wordt gevraagd. Een paard is leergierig misschien helpt het om juist wel wat meer van hem te vragen? Dat ie merkt dat als hij op een bepaalde manier loopt dat zijn rug veel prettiger aanvoelt en dat het dus loont om te luisteren?
Misschien niet het beste voorbeeld. Maar die puber die geen idee heeft wat hij moet leren, wat het nut er van is en welke opgaven hij moet doen gaat toch ook doen waar hij zin in heeft. Op het bord tekenen, z'n vriendjes smsen of loopt gewoon uit het lokaal weg
Aan de ene kant ben ik het met je eens en aan de andere kant ook weer niet. Ik denk dat het beestje inderdaad leergierig is maar zich verveeld en veel energie heeft waardoor het enorm aan de ren gaat.
Nou das mooi. Volgens mij komen we op hetzelfde uit
Roos_s schreef:Nou ik ken zat jonge paarden die geen zin in werken hebben.. Als ze de mogelijkheid krijgen gaan ze de ruiter lekker voor de gek houden. Vooral bij onervaren ruiters met jonge paarden is dit toch echt 9 van de 10 keer het geval.
Als je het op die manier benadert zal je er nooit samen uitkomen.
). Neem les in grondwerken en zorg dat je de leiding weer terug krijgt. Dan krijg je het vertrouwen van je paard ook spoedig genoeg terug. Heel veel succes!