Laag/rond over de rug, wat zijn nu de échte goede oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Re: Laag/rond over de rug, wat zijn nu de échte goede oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:31

marianna schreef:
Bijvoorbeeld een volte rijden. Maar wat ik mijn loperige paard leer is dat ze terug moet komen op de zit. Dus gewoon lang maken en wachten tot ze terug komt. Loopt ze echt te treiteren dan wil ik nog wel eens de hand er bij pakken ter correctie. Maar de zit is de basis. En in het begin zal ze echt niet direct terug komen, gewoon wachten en als ze maar iets terug komt dan belonen. Het kwartje moet gewoon even vallen.

Het betekent dus niet dat je dan ook direct je been moet afsteken. Deze blijft eraan en ondersteund het geheel. Ook in de overgang terug moet het paard los door het lijf blijfen en dat bereik je alleen met voldoende been / beendruk.

Heb inmiddels bij een andere instructrice een eerste les gehad en ja, ik mocht alles vergeten wat mijn paard niet goed doet.
We gaan de komende periode aan mijn zit werken. Door een verkeerd zittend zadel en de loperigheid van mijn merrie ben ik verkeerd gaan zitten het afgelopen half jaar. Oefen nu om mijn been aan het paard houden op de juiste plek. En je raad het al, de loperigheid is na een paar dagen al weg. Het is nu zelfs zo dat ze bij het halthouden soms niet voorwaarts wil gaan op het been, dus het slaat door de andere kant op. Kortom, genoeg te trainen om het helemaal perfect te krijgen. Het goede begin is er! En ben blij met de nieuwe instructie!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:36

Alabaster schreef:
Heee wat goed. Fijn dat je je een nieuwe weg in bent gegaan, het kan zoveel deuren openen OK dan!

Idd, ben er ook echt gelukkig mee, maar de spierpijn dat is wat minder...
Ja, ik moet nu echt zelf aan het werk en dat voel ik wel Haha! !

Maar goed, heb er alles voor over om het goed voor elkaar te krijgen. Ben ook blij dat ik niet te lang gewacht heb om bij haar te gaan trainen. Ik was in het M echt vast gelopen op de oude wijze. (en dat terwijl ik afgelopen half jaar bij 3 verschillende Prix St.G. ruiters getraind heb...)
Laatst bijgewerkt door sandradeboer op 06-11-08 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:38

Alabaster schreef:
Heee wat goed. Fijn dat je je een nieuwe weg in bent gegaan, het kan zoveel deuren openen OK dan!

En eehhh, van harte gefeliciteerd met je verjaardag Go jij! Go jij! !!

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:06

met losrijden begin je altijd met laag en rond,
waarom? omdat je je paard de spieren moet rekken en strekken
en warmdraaien!
veel mensen trekken hun paard gelijk in de houding met het hoofd,
en vergeten het achtereind van het paard!
vanuit laag en rond pak je langzaam je paard op in de oprichting,
zodat alle spieren lekker warm zijn, en goed gerekt en gestrekt!
zo is hoe ik dat altijd doe tenminste,
en ik mijn paarden zijn erg licht in de hand,
en goed voor het been, en heb nooit problemen!