Stom stadspaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BertinaBvd

Re: Stom stadspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:54

weet er alles van

Norm had ook erg veel moeite in het bos en op de heide
nu na ongeveer 9 maanden gaat het al ene stuk beter
Het enige wat hij nog eng blijft vinden zijn de loslopende koeien op de heide Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:04

Weet je zeker dat het rantsoen niet veel energie rijker is als voorheen?
Ik heb ook zo'n paard gehad,heb haar altijd hard uitgelachen als het weer zover was:dat hielp!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:08

HannahFrouk schreef:
Nou zolang jij het een "rotbeest" vindt zal het in elk geval niets worden. Want zolang jij hem niet een beetje leiding en zekerheid kunt bieden, gaat ie alleen maar harder springen.

Dus ik denk dat je even heel goed naar jezelf moet kijken.

Tjeus..... als jij niet begrijpt dat sommige zaken grappig bedoelt zijn...... Ik zie maar weinig paarden volkomen op hun gemak door het centrum van dordrecht lopen.... met die leiding zal het dus wel goed zitten!

Gewoon toch maar wat vaker met anderen mee.. Een bospaard zal ook niet zomaar door de stad gaan lopen tenslotte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:14

hahah ik ken het wel! Haha!

Mijn pony heeft 3 jaar lang in rustig deel van engeland gestaan... en toen kwam hij bij mij: midden in een zeer drukbezocht (wandel)gebied van natuurmonumenten en direct aan een woonwijk.
Dus hij schrok van elke wandelaar, fietser, skeeleraar, hond etc Clown Na een jaar was kon eindelijk rustig naast een ligfiets lopen Nagelbijten / Gniffelen
Hij was absoluut niets gewend. Hij is nu zo gewend aan de drukte om hem heen, dat het mij ook niets zo verbazen als hij ook niet bosmak was Nagelbijten / Gniffelen

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:21

Haha! Hihi, sorry hoor, maar moet toch een beetje gniffelen om jouw verhaal...Ik zie het helemaal voor me....
Ik denk dat je het gewoon moet blijven proberen. Het wordt vanzelf gewoon.
Je kunt misschien ook NAF magic voeren. Het helpt mijn paard in ieder geval goed. Hij krijgt daardoor niet meer van die stresspieken en is veel minder schrikkerig.
Heel veel succes!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:21

jodi schreef:
Weet je zeker dat het rantsoen niet veel energie rijker is als voorheen?
Ik heb ook zo'n paard gehad,heb haar altijd hard uitgelachen als het weer zover was:dat hielp!

Hij krijgt hetzelfde eten als voorheen en heeft de hele dag gras tot zijn beschikking. Hij wordt niet meer of minder gevoerd dan voorheen.

Bedankt voor alle berichtjes. Ben gelukkig niet alleen in dit zie ik wel Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:29

Arm paard, geen boskabouters met een knalpijp en motor, geen fietser die je om de oren vliegen maar vogeltjes die fluiten, wandelaars die in plaats van gejaagd lopen rustig lopen, rioolputten die veranderd zijn in boomstammen.

Op zich is er voor je paard veel veranderd natuurlijk. Andere stal, andere paarden en mensen om hem heen en baasje moet zich ook nog de weg leren kennen in het nieuwe gebied (denk ik). Mijn paard kijkt ook altijd op als hij voetgangers ziet, steeds blijf je een bepaalde spanning voelen tot hij echt van dichtbij kan zien dat het gewone mensen zijn. En hij is al 8 jaar niet anders gewend dat hij hier na 10 minuten stappen in het bos is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:47

amondi schreef:
HannahFrouk schreef:
Nou zolang jij het een "rotbeest" vindt zal het in elk geval niets worden. Want zolang jij hem niet een beetje leiding en zekerheid kunt bieden, gaat ie alleen maar harder springen.

Dus ik denk dat je even heel goed naar jezelf moet kijken.

Tjeus..... als jij niet begrijpt dat sommige zaken grappig bedoelt zijn...... Ik zie maar weinig paarden volkomen op hun gemak door het centrum van dordrecht lopen.... met die leiding zal het dus wel goed zitten!

Gewoon toch maar wat vaker met anderen mee.. Een bospaard zal ook niet zomaar door de stad gaan lopen tenslotte!

Nou ja, dan hebben we denk ik een heel verschillend gevoel voor humor ja.
(dus laat ik daar dan maar blij mee zijn) Haha!
Zoals ik al zei, veel succes verder he, gaat vast lukken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:46

[VvdD] -> [RT-P]

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:17

Misschien helpt het om hem te belonen als het goed gaat of probeer is een keer met een ander paard erbij tegaan die het wel gewend is en dat hij dan beseft dat het helemaal niet zo eng allemaal is!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:16

Niwla schreef:
Hahaha dit is zoo herkenbaar! Huilen van het lachen
Wij hebben zelf ook een fjord, en die loopt stug door als er een vrachtwagen langs komt, maar hij schrikt van een knalgele paardebloem.
Ik wens je heel veel succes met je rotknol Clown

Zou het soms een typisch fjordenprobleempje zijn? Haha! Hier meldt zich nog iemand.
De ruin die ik rijd kan ook helemaal staan beven en zweten door een stomme struik, struisvogels, paarden, vogeltjes, een bloempje met een verdachte kleur of allerlei andere fauna en flora Haha!

Nuja, ik heb het liever zo dan dat hij vervelend zou doen tussen het verkeer Lachen

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:22

Je zou bijna denken dat jou fjord familie is van mijn haflinger.
Toen ik in Rotterdam woonde reden we langs de tram daar reageerde hij gewoon niet op, in galop langs de autoweg vond hij prima.
De eerste periode in Drenthe was hij met buitenrijden verschrikkelijk, schrok van een blaadje wat uit de boom viel, een boomstronk is inderdaad heel eng en wat denk je van een fiets in het bos Bloos! dat is pas schrikken.
Gelukkig is het nu een stuk minder geworden maar soms heeft hij echt nog wel van die rare dingen waar hij van schrikt.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:17

Oefenen, oefenen en oefenen Knipoog!

Je paard is hele andere dingen gewend als die hij nu opeens ziet. Is natuurlijk voor dat beestje ook heel anders. Alles wat hij normaal vond en aan is gewend is nu veranderd.

Gewoon rustig praten en belonen, als hij eens een keer niet van een boompje schrikt! Naarmate hij de dingen vaker heeft gezien zijn ze ook niet meer eng.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 18:19

Tussen haakjes, enig idee hoeveel bomen er staan in een bos? Clown (die hij godzijdank wel overslaat)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:26

* steekt vinger op!

Ik heb er ook zo eentje, waar we eerst stonden reden we langs elke vrachtwagen, tractor, trekker, paaltje, vlaggetje, slingers etc. Als ik nu alleen ga buitenrijden is die ene omgevallen boom toch wel erg eng (en die blijft ook eng, zelfs na een half jaar), of zo'n boom waar de wortels boven de grond groeien, ohoh! Maar het allerengste is nog als er op het zand (ik sta dus bij de drunense duinen) 'ineens' een plantje groeit. Daar moet je echt met een grote boog omheen *zucht*.

Gewone bomen vind ze gelukkig niet zo eng Haha!

Wat ik eraan doe? Negeren en boos toespreken werkt eigenlijk nog het beste. En vooral zorgen dat ze niet, maar dan ook niet, omdraait Haha!.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 18:30

Nee omdraaien doet hij gelukkig (niet altijd) maar wel pogingen om dwars door bomen te gaan om vooral uit de buurt te blijven van dat ene enge ding.
En inderdaad boos toespreken werkt, maar niet altijd Haha!

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:10

Lekker door blijven neurien, dan ben je zelf ook meer ontspannen en dat geef je dan weer door.
Heb zelf ook een paard wat voor de meest achtelijke takjes in het bos 4 meter de lucht in springt, maar voor een vrachtwagen met lege aanhanger (je kent het wel klapper de klapper) helemaal geen voet verkeerd zet.
Doordat ik zelf ook ben gaan zingen en praten terwijl ik reed, was ik zelf ontspannen, en hij ook veel meer.
Succes ermee

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:18

IndianLady schreef:
Ik ben 6 maanden geleden verhuisd vanuit de Randstad naar de Veluwe. Mijn fjord is verkeesmak, 100% bomproof, maar heeft uiteraard dagen waarop het net even niet zo lekker gaat. Ik rijd recreatief, dus altijd buiten. In Dordrecht betekent dat straatje in, straatje uit, dijkje op, dijkje af. Bomen kende hij wel, maar bos niet. In Ede betekent buiten rijden in volle rengalop over de Ginkelse Hei of door het bos.

Ik sta op een hele mooie gezellige pensionstalling tegenover het bos en de hei op 10 min stappen. Maar hier komt het.

Mijn allerliefste fjord is niet bosmak of heidemak. Het rotbeest schrikt gewoon van de allergewoonste dingen, omgevallen bomen, boomstammen, paaltjes, lucht, niets, kabouters, elfjes, kobolden en weet ik veel wat voor fantasiedingen er nog meer rondlopen hier.
Ben je net lekker aan her draven of galoperen en dan neemt meneer weer een karpersprong opzij vanwege dat 'enge' ding daar.

Vandaag weer, heerlijk al 1 1/2 uur aan het stuiteren door het bos, dan weer de hei. Komen we langs een militaire oefening en wat doet meneer, die hinnnikt Gestoord . Hij hinnikt constant als hij maar ergens beschaving ziet, of het nu fietsers, wandelaars of soldaten zijn.

Ik rijd ook altijd liever alleen (deed ik in Dordt ook) en door mn wisselende rooster is het lastig afspraken maken met stalgenoten.

Van mn bomproof fjordje is af en toe echt niks overgebleven hier in Ede, het is net alsof dat gedeelte van hem is blijven hangen in Dordt. Wandel ik met hem dan is er vaak niks aan de hand en hoe (soms krampachtig) ontspannen ik ook ben tijdens het rijden, het blijft een ADHD-er. En geloof me dat is heel wat voor mijn fjord.

Wat moet ik hier nou mee? Verdrietig

Ik heb het andersom gehad met mijn draver. In het dorp ziet hij allerlei spoken. Het is eigenlijk bijna helemaal vanzelf weggegaan nadat ik hem 2x per week aan het touw van weide naar weide bracht.
Ik denk dat het wel goed komt hoor, geef je paardje wat tijd! Neem hem wat vaker mee voor een wandelingetje samen in het bos, wie weet helpt het wel.
p.s. Mooie stad hé Dordrecht, ben er geboren Knipoog
Succes!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 20:26

Euh nee ik haatte Dordt Haha!
Ik wandel eigenlijk meer met hem ipv rijden. Daarom baal ik er zo van dat hij nog steeds zo reageert want met wandelen doet hij echt helemaal niks behalve genieten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:53

Ik kan je een hand geven. Met mijn paard kon ik ook over een roosterbrug als er een trein onderdoor ging maar nu wij op het platteland / bos staan is alles eng. Maar langzaamaan wordt ook hier eea vertrouwd. De tijd nemen tijdens het naar buiten gaan. Succes.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:41

het lijkt mij ook heel vervelend,
Maar het is gewoon te begrijpen, als je paard dat allemaal niet gewend is, dat heel nieuw voor hem is!! En gewoon rustig praten en naartoe lopen helpt echt!!
En ook zoals andere al zeggen, met andere stalgenootjes rijden,, zodat hij kan zien dt andere paardjes het helemaal niet eng vinden!

gr Alice Pling

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:44

ooohhhh wat klinkt dat bekent

kon met mijn anda dwars door een drukke stad of industrie terrein rijden
ook druk strand was geen probleem , nog de duinen
maar omg wat vind hij die open polder eng Haha!
komt er een boer aan fietsen met gele klompen
op 3 km afstand
als de dood is die dan
de L*L Boos! Bloos Haha!
neh geef hem maar een drukke stad Vork
is die als een lammetje Cool

met een ander paard mee is nog nooit echt een strak plan geweest
op enkelingen na

ut is een kwestie van geduld
en gewoon doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:08

Eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd. In de stad zijn zoveel prikkels dat ze individueel niet zoveel meer voorstellen. In het bos, een polder etc vallen kleine verstoringen (zoals een gele bloem) veel meer op en hebben ze een grotere impact op hetgeen wat een paard kan waarnemen.

Mijn merrie is helemaal niet super nuchter maar een aantal stallen worden bij ons gebruikt als opslag voor oa skiboxen. Daar staan dus heel vaak kartonnen dozen, stukken plastic enz. Daar geeft ze dan helemaal niets om. Van de week waren ze bezig met het dak van de verranda en hadden ze een paar planken tegen het hek aan gezet. Dat is aan het pad van de wei naar stal voor een lengte van 30 meter met coniferen met een groen heras hekwerk. Ze raakte daar dus helemaal van over ze zeik, vol in de remmen en weer net zo hard achteruit. Na een flink gevecht er toch voorbij gekregen. Nog geen 20 meter verder (waar normaal dus allemaal rommel staat) hing een gigantisch oranje dekzeil te wapperen. Daar werd nog niet eens om geknipperd.

Ja, de wegen van een paard zijn ondoorgrondelijk, zijn soms net mannen Bloos

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:13

kun je geen schrik training doen met vogels, boomstammen, takken en gras pollen Haha! ???

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:15

stug doortuffen Haha!
de eerste maand dat ik bij het bos stond heb ik met enige regelmaat een halve of hele bosrit achterstevoren afgelegd, al dan niet inclusief greppel. een flinke corrigerende pets resulteert bij die van mij in exponentiele toename van idioot gedrag; maar, we zijn nu 5 jaar verder en hij springt tegenwoordig nog maar eens in de 2/3 maanden in de greppel Clown