Jong paard bitloos inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Jong paard bitloos inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:03

Ik wil mijn paardje ook bitloos gaan beleren, in de toekomst wil ik hem wel bitwijs maken, maar pas als hij helemaal klaar is met wisselen..
we werken nu 1 x in de twee weken een half uurtje aan de lange lijnen, met een side pull.. ik moet zeggen, dat bevalt me heel goed.. er zit nu een stuur en een rem op..
Ik krijg wel les in de lange lijnen, want dat had ik nog nooit gedaan.. voor mijn instructeur is het bitloze wel weer nieuw, maar hij zegt weinig verschil te merken.. en de verschillen die hij merkt vind hij positief..

succes met je knollie

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:04

Waarom doe je niet gewoon een teugel extra aan de neusriem van een normaal hoofdstel.
Dat bevalt mij al jaren prima. Ik heb wel een teugeltje met een knoop erin aan het bit hangen maar de eerste tijd pak ik die er niet bij. Na verloop van een paar weken pak ik die er steeds iets meer bij tot de teugel aan de neusriem niks meer doet.

Maar mijn doel is ook gewoon zo vriendelijk mogelijk met een bit rond te sturen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:34

Hey TS, als een bitje goed past en op de juiste plek wordt gebruikt in de mond en je hebt een zahcte hand, ga dan voor een dik watertrensje, enkel dan wel dubbelgebroken.
Bitloos met inrijden zou niet mijn ding zijn, maar goed..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:42

Juul, ik vind dressuur zelf belangrijk om mijn paard te gymnastiseren en hem te leren zijn lijf goed te gebruiken, maar wedstrijden, nee, daar heb ikzelf geen behoefte aan (en daarnaast heb ik er geen tijd voor en ik rij bovendien bitloos, dus ik mag niet eens meedoen Haha! ). Knipoog
Bitloos dressuren kan prima, al hoewel ik een fijne instructrice heb die me daarbij begeleidt.

Grondwerk, heel verhaal. Vind het wel lastig uit te leggen, maar ik zal je later even een PBtje sturen met wat tips, ok? Hopelijk heb je daar wat aan.... De lichaamstaal kan ik je niet zo 1,2,3 uitleggen en daar werk ik zelf wel veel mee. En ik krijg les in centered riding, zegt dat je iets? Het is erg handig met bitloos rijden, omdat je dan toch wat meer op je zit teruggeworpen wordt.

Werken met de lange lijnen vind ik ook niet gemakkelijk, hoor Bloos Knipoog , ook al lijkt het op wat je doet in het zadel. Al hoewel je echt wat handigheid moet krijgen in die lange teugels en je andere positie. Ik krijg er les in, hoor, dat scheelt, maar ben er ook nog lang geen expert in. Knipoog
Zodra mijn instructrice mijn paard met touwhalster aan de lange lijnen heeft, gaat mijn paard prachtig lopen (treedt mooi onder, hoofd/halshouding correct, verzameling), echt heel gaaf om te zien dat mijn wollige, heerlijk gekke no-nonsense oerpaard toch best aardig kan lopen. Haha!

Het handigst is toch als je iemand zoekt die je hierbij kan begeleiden. Dan leer je zelf ook heel veel samen met je paard. Is daar geen mogelijkheid voor?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:46

Waarom zou je het niet doen..En als je hem/haar gewoon verkoopt, er duidelijk bij zeggen dat ze beter bitloos te rijden is..! Het is en veel diervriendelijker en het paardje is het gewend dus waarom zouden die mensen het dan niet doen,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:49

Overigens lijkt het me niet zo heel zinvol om slachthoofden van willekeurige paarden te onderzoeken als je de achtergrond van het paard niet weet. Knipoog

Zou best zoiets willen onderzoeken, maar dan vind ik wel dat je wat meer over het geslachte dier zou moeten weten. Maar ik ga maandag heerlijk even op vakantie, dus...... Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:06

De slager in kwestie kan je wel vertellen van wat voor paard het afkomstig is. ik stel voor om een paar hoofden te vragen van oudere paarden en eentje van een enter of twenter, dan kun je het best goed vergelijken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:07

Het lijkt me niet dat het willekeurig bekijken van slachthoofden voldoet aan de eisen van wetenschappelijk onderzoek. Zinloos dus imo. Als je het echt wil weten zou ik de universiteit van wageningen en die van utrecht eens bellen of er niet een onderzoek naar loopt of reeds is gedaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:12

juul23 schreef:
En ik ga toch ook laten wennen aan een bit en dan het halster eronder met de teugels eraan..maar dan wel in een later stadium..
Mn paardje is ook aan het wisselen en heeft moeite met eten (ga hem slobber voeren) dus een bit zal niet fijn zijn op dit moment..

Dat snap ik. Maaaar de marylot (crosslink) is ook een fijn (multibruikbaar) bitloos hoofdstel waarbij je dus heeeel makkelijk ook een bit kan gebruiken hetgeen voor je paardje wel fijner is dan nog eens een halster onder het hoofdstel te hebben. En dat maakt het overstappen wel fijn

Afbeelding
zo ziet dat er dan uit.

Citaat:
Marylot Crosslink

Biothane halsterhoofdstel dat zowel mét als zonder bit gebruikt kan worden. Door het Cross-gedeelte te verwijderen kan het hoofdstel als sidepull gebruikt worden en, door de bithangers en de extra keelriem, wordt dit model een halsterhoofdstel. De neus- en frontriem worden standaard geleverd met een overlay, kleur naar keuze. U kunt er natuurlijk voor kiezen om geen overlay te nemen. Neusriem is standaard met neopreen onderlegd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:25

Zo heb ik het ook gedaan Qimm, alleen dan naar bitloos toe.
Hele fijne neusriem met dat neopreen vind ik.
Ik ben helemaal happy met dat hoofdstel.
(ik moet alleen even leren teugels kopen, biothane en anti-klitspray gaat niét samen. Clown )

Een halster schuift voor het fijne imo teveel, dit hoofdstel kost even wat, maar ik ben er heel blij mee!
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-10-08 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:28

Ik zie niet zo wat het extra toevoegd tov mijn manier. En zo'n hoofdstel heb ik niet in de kast en een " normaal " hoofdstel wel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:34

Anne_GTI schreef:
Ik zie niet zo wat het extra toevoegd tov mijn manier. En zo'n hoofdstel heb ik niet in de kast en een " normaal " hoofdstel wel.

Een neusriem van een normaal hoofdstel is daar niet voor gemaakt.
Dit is gewoon veel sterker en het hoofdstel is er voor gemaakt.

Ik wilde geen half bakken werk met halsters, teugels aan neusriemen en weet ik wat, het moest gewoon duidelijk zijn vond ik.
Ik heb er gewoon een aangeschaft zonder ook maar geprobeert te hebben hoe ze op bitloos reageerde.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:44

Tja, als je dingen alleen maar mag gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn Rolleyes

Beetje creatief zijn kan ook geen kwaad. Mijn neusriem mag er dan misschien niet voor gemaakt zijn maar hij doet het na 10 jaar en een aantal paarden nog steeds prima.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:50

Anne_GTI, heb ik dat gezegt? Ik geloof het niet.
Ieder zijn manier hoor.
Je vraagt om de toegevoegde waarde, dit vind ik de toegevoegde waarde.
Ik vind dat als een (jong) paard aan de kletter gaat het niet fijn dat ik aan een neusriem moet zitten die daar niet voor geschikt is.
Aan het bit wil je met een jong paard ook niet komen dus dan heb ik liever iets stevigs wat er wél 100% zeker tegen kan.
Het feest is helemaal compleet als die neusriem op een gegeven moment zegt doe het zelf maar.

Verder ben ik creatief zat, maar met sommige dingen vertrouw ik dat niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:54

suleilitha schreef:
Nog belangstellenden in da house om even wat slachthoofden te helpen verzamelen zodat we de kaken kunnen onderzoeken?

Neem dan ook de GP paarden , daar blijkt het ook veelal voor te komen,
Er is namelijk al een onderzoek gedaan door wetenschappers en dus bewezen dat het zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:32

Eerst zien, dan geloven!

Heb je bronnen van dat onderzoek?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:39

Ik dacht in denenmarken en duitsland dat er onderzoek naar gedaan is, ik zal daar eens even over gaan mailen, om te kijken of die onderzoeken ook ergens op het inet te vinden zijn.

Maar kun ej voor jezelf niet een beetje bedenken dat het wel eens waar kan zijn , zeker als je mensen puur op het bit zie rijden zoals b.v op maneges of mensen die hun paarden in de krul trekken?? Sta daar even bij stil zou ik zeggen, het kan niet goed zijn om met met volle kracht aan het bit /kaak te trekken, de kracht moet ergens blijven toch??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:48

Mensen zeggen altijd dat ze met zachte handen rijden hier op bokt. Hopelijk is dat ook echt zo, want in het echt zie ik maar heel weinig mensen met echt zachte handen rijden. De mensen die ik ken die bitloos rijden, rijden in elk geval een stuk bewuster en daardoor vanzelf met zachtere handen. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring in het echte leven. Zag vanmiddag nog iemand zagend rondrijden om vervolgens trots te roepen 'kijk eens, hij loopt aan de teugel'. Misselijk
Ik zeg er vaak wat van om een opbouwende manier, maar het lijkt wel of dat soort ruiters water ziet branden. Ze snappen niet waar ik het over heb als ik over de achterhand en de rug begin i.p.v. die eeuwige voorkant van het paard. Scheve mond
Want ik zie zo'n paard nou niet echt zijn lijf goed gebruiken met strak getrokken zagende teugels.......
En zo leren ze nou rijden blijkbaar, zo triest. Verdrietig

(Wil er ook even aan toevoegen dat ik natuurlijk ook fijne ruiters ken die met bit prima rijden, hoor Knipoog )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:44

Twiggy, dat valt mij ook op ja.
Hier iig niet, ik rijd gewoon lekker los en dan komt het vanzelf wel.
ik vind dat koppie in de krul niet zo belangrijk als ik lekker ga rijden komt dat eigenlijk altijd wel vanzelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:17

Twiggy2008 schreef:
Mensen zeggen altijd dat ze met zachte handen rijden hier op bokt. Hopelijk is dat ook echt zo, want in het echt zie ik maar heel weinig mensen met echt zachte handen rijden. De mensen die ik ken die bitloos rijden, rijden in elk geval een stuk bewuster en daardoor vanzelf met zachtere handen. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring in het echte leven. Zag vanmiddag nog iemand zagend rondrijden om vervolgens trots te roepen 'kijk eens, hij loopt aan de teugel'. Misselijk
Ik zeg er vaak wat van om een opbouwende manier, maar het lijkt wel of dat soort ruiters water ziet branden. Ze snappen niet waar ik het over heb als ik over de achterhand en de rug begin i.p.v. die eeuwige voorkant van het paard. Scheve mond
Want ik zie zo'n paard nou niet echt zijn lijf goed gebruiken met strak getrokken zagende teugels.......
En zo leren ze nou rijden blijkbaar, zo triest. Verdrietig

(Wil er ook even aan toevoegen dat ik natuurlijk ook fijne ruiters ken die met bit prima rijden, hoor Knipoog )

In het echt en ook op bokt( wat ook behoorlijk echt is) zie ik foto`s van mensen die behoorlijk hard er aan trekken hoor en dan het commetaar van O dat ziet er goed uit Knipoog

Wat je zegt over mensen met bitloos is denk ik ook heel erg waar , als je bitloos rijd , is dat een bewuste keus en de meeste mensen die ik ken die bitloos rijden zijn mensen die er over nagedacht hebben.
Over het bit gebruik word te weinig nagedacht, heel veel mensen zien echt het bit als rem en stuur en dat lees ik op een forum als bokt ook best vaak.
En dit dit topic zijn er ook weer die de kop in het zand steken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:21

Nou, ben blij dat ik toch niet de enige ben die dit opvalt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:31

Met bit rijden kan ook een bewuste keus zijn, er wordt weer net gedaan of iemand die met een bit rijdt, niet nadenkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:35

suleilitha, ik snap niet dat je je meteen zo aangevallen voelt. We hebben het over een 'bepaald' soort ruiter en als je jezelf daaronder schaart...... Daar kan ik dan ook niets aan doen, hoor Knipoog . Ik moet ook zo vaak lezen dat mensen die bitloos rijden, maar wat rond hobbelen en dat gaat in mijn geval ook niet op, want ik ben wel degelijk bewust bezig met goed rijden en zorg dragen voor goed lijfgebruik bij mijn paard. Ik doe mijn uiterste best en nee, ik ben nou eenmaal geen dressuurruiter van nature Clown . Dat geef ik meteen eerlijk toe.

Het is allemaal niet zwart/wit natuurlijk, maar als je me niet gelooft, kom dan eens een dagje meelopen met me, dan laat ik je zien wat ik dagelijks om me heen zie. Goed? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:42

Ik krijg er gewoon een beetje een sik van af en toe, dat er zo negatief wordt gedaan over mensen die met bit rijden...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:46

suleilitha schreef:
Met bit rijden kan ook een bewuste keus zijn, er wordt weer net gedaan of iemand die met een bit rijdt, niet nadenkt.

Zeker kan dat een bewuste keus zijn, ik rij ook na 7 jaar bitloos gereden te hebben weer heeel erg bewust met bit op een van mijn paarden.
Met bit rijden is geen bewuste keus het is een keus die voor je gemaakt word op een manege en de pony club , op grote pension stallen enz gebeuren.
Maar als je met bit (geld ook voor sporen en zweep)rij doe het dan bewust en dat word vaak niet gedaan, wat ik al eerder zei een bit word vaak als een stuur en rem gebruikt en het echte doel van het bit word vergeten, een bit is om je paard even zacht te maken te laten kauwen, zijn kaken ontspannen , maar heel vaak word er zo aan gehangen dat het dier zich niet kan ontspannen omdat hij zo geconcentreed moet zijn wat er in zijn mond gebeurd dat hij zijn lichaam niet kan ontspannen , je zou eens heel bewust naar foto`s/filmpjes moeten kijken.

Waarom heb jij bewust gekozen voor bit gebruik en hoe rij jij bewust met het bit,