dominantie probleem? help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

Re: dominantie probleem? help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:06

mick75 schreef:
Ik zou zowiezo eerst gaan wandelen met een paard dat ik nog niet zo goed ken, al is het maar om vertrouwen buiten op te bouwen (is iets anders dan vertrouwen op het veilige en vertrouwde erf/ weiland) en te kijken hoe het paard reageert op dingen. Meestal heb je dan amper problemen als je later op de rug naar buiten gaat en weet je al waar eventuele probleempunten liggen.

dit hebben we ook eerst gedaan in het begin en dat ging allemaal goed!
dit is echt gedrag van de laatste week.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:48

Mooi zo dat je heb door gezet en niet bent afgestapt is voor je zelf ook al weer een hele over winning lekker zo door blijven gaan Lachen

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 15:33

netam12 schreef:
Mooi zo dat je heb door gezet en niet bent afgestapt is voor je zelf ook al weer een hele over winning lekker zo door blijven gaan Lachen

ja zeker weten!
ben dan ook echt trots Tong uitsteken

hier trouwens mn verslagje van de grondwerk les:

die vrouw kwam dus bij mij, touwhalster omgedaan met leadrope en haar even kennis laten maken met de paardjes, toen zijn we gaan lopen naar de bak, onderweg kwamen we een kudde paarden tegen die keihard aan kwamen galopperen dus amber fokte zich helemaal op,staart in de lucht kop in de lucht en snurken maar Sigaar
aangekomen bij de bak heeft jennie een stuk van de bak afgezet met lint, ongeveer 15x15, amber bleef rustig wachten, nou toen alles losgemaakt, halster af en weggelegd, leadrope mee en we gingen in het midden staan, amber begreep meteen wat ze moest doen en begon braaf haar rondjes te draven(jennie deed alles eerst voor en ik keek mee,stond naast haar)
ze zei dat je een juist tempo moest zien te vinden, niet te rustig zodat ze in slaap valt maar ook niet te snel zodat ze wat paniekerig wordt.
het viel jennie meteen al op dat ze niet heel erg dominant was, want dan bleef ze niet zo netjes aan de buitenkant maar had ze ons wel aangevallen of was naar binnen gekomen, dus dat was wel positief!
op een gegeven moment draaide ze zich om en jennie vloog naar de hoefslag om haar weer om te laten draaien, en toen werd ze een beetje pissig en begon ze dus heel hard te rennen en galopperen en gaf ze nog een bok, ze was het er duidelijk niet mee eens Haha!
daarna werd ze weer rustig en begon ze weer in een normaal tempo te draven.
zo dus linksom en rechtsom gedaan, op een gegeven moment draafde ze heerlijk ontspannen met haar neusje over de grond, begon een beetje te proesten en liet haar onderlip lekker ontspannen erbij hangen en kreeg ze meteen een hele andere uitdrukking Knipoog
als ze begon te kauwen en te likken,wat ze dus op een gegeven moment deed bleven we stilstaan en de bedoeling was dan dat ze naar ons toe moet komen.
amber draafde nog een paar rondjes en ging toen in een hoek stilstaan, staleigenaar was met het hooi bezig dus was ze afgeleid Tong uitsteken
weer haar aandacht proberen erbij te halen en toen ging ze weer even draven en stond ze weer stil,het duurde wel even maar op een gegeven moment kwam ze dus idd naar ons toe!
flink beloond en ze was al beetje bezweet.
toen was het mijn beurt met bovenstaande, nou dat ging allemaal goed, en toen kwam ze dus ook al sneller naar ons toe!
dus weer beloond en toen verder gegaan met nog wat oefeningen, wijken voor druk(voorkant en achterkant) achterwaarts voorwaarts en neerwaarts!
dat ging ook supergoed!
ze pakte het allemaal heel snel op!
we vonden het allebei ook erg leuk om te doen!
op de terugweg naar huis was ze al meteen een stuk rustiger!

loessie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:56

Vind het verstandig dat je eerst aan grondwerk gaat beginnen. Rijden kan daarna altijd nog en heb je nog een betere band ook.
Succes en vraag desnoods hulp inderdaad. Maakt de ritten alleen maar leuker Lachen

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:01

Ook al eens gedacht aan het zadel? Alles wat je vertelt wijst erop dat dat niet goed zit, niet zo maar het paard de schuld geven. Zij probeert je iets duidelijk te maken.. dan ga je haar niet slaan met een zweep lijkt mij

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 16:03

loessie1986 schreef:
Vind het verstandig dat je eerst aan grondwerk gaat beginnen. Rijden kan daarna altijd nog en heb je nog een betere band ook.
Succes en vraag desnoods hulp inderdaad. Maakt de ritten alleen maar leuker Lachen

ja daarom dat vind ik ook heel belangrijk Knipoog
ik kan jenny(instructrice) altyd bellen of mailen als ik ergens tegenaan loop dus dat is erg fijn Knipoog
ik wilde sowieso de eerste keer met grondwerk er wel goede instructie bij hebben, ik wil niet 'zomaar' wat doen zodat ik het dan erger maak, omdat ik nog niet eerder aan grondwerk heb gedaan..

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:19

Def schreef:
Dat de instructrice hem mepte met de zweep, sorry dat vind ik echt bizar , zoiets doe je niet, dus zou ook heeeel erg snel een ander zoeken als ik jou was, een goeie instructie helpt je op een eerlijke manier een oplossing te vinden, dit is een paard breken, is niet meer van deze tijd

Sorry, niet mee eens. Wat had die instructrice moeten doen? Wachten tot de TS volledig geplet was? Een duw tegen het paard zou zo te horen niet effectief geweest zijn hoor.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:27

Ik ben het inderdaad ook niet met de reactie van Def eens, een paard hoort je niet met opzet te pletten en naar je te schoppen. Van een duw zou de pony echt niet onder de indruk zijn geweest, hem op zijn plaats zetten mag gerust, zolang het eerlijk blijft!

TS, ik vind het super dat je bent begonnen met het grondwerk, ik vind dat je het heel netjes aanpakt. Ga zo door!

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:51

veel aan de basis werken.... longeren, en rijden zonder op het hoofd te letten of ze 'mooi loopt'. Als ze maar impuls heeft!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:57

gewoon heel simpel zijn:

splet de pony je: knietje geven (van een duw terug zal een haf weinig merken)
trappen? terug trappen! (wel normaal)

zo doen ze dat in de roedel ook, laat maar zien dat JIJ de baas bent. dan is het zo over want dan hebben ze snel door dat pletten en trappen niet leuk is, ook voor hunzelf

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:36

ik heb vandaag,na 2 maanden,weer met haar buiten gereden en het ging al een stuk beter!
ze ging op sommige stukken nog wel stilstaan maar ik heb volgehouden en ze ging er toen toch gewoon langs!
ook in de omgang gaat het een stuk beter!
soms wil ze nog weleens dreigen als ik alleen uh-uh zeg als ze iets niet mag maar ik hou voor de zekerheid de zweep erbij en meer hoef ik niet te doen,als zij de zweep ziet liggen dreigt ze ook niet mij te trappen!
en verder is ze hartstikke lief in de omgang,haar voorpluk mag ik ook gewoon aankomen,als ik maar rustig doe,ik denk dat ze ook gewoon een beetje onzeker is en daardoor zo reageert....