Het schema van een 3 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijnanda

Re: Het schema van een 3 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:07

Arabesk schreef:
_Florien_ schreef:
Ik sluit me volledig bij die quotes van Arabesk aan.

toch nog iemand die het leest, begon de moed al te verliezen Knipoog

Misschien heeft ze alleen je quotes gelezen.. En niet het hele stuk ? Tong uitsteken

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:07

Ik rijd trouwens tot mijn pony moe begint te worden..
Soms duurt dat nog wel een tijdje Vork

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:10

Wijnanda schreef:
Arabesk schreef:

toch nog iemand die het leest, begon de moed al te verliezen Knipoog

Misschien heeft ze alleen je quotes gelezen.. En niet het hele stuk ? Tong uitsteken

Ik ken die tekst. Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:10

Als ik mijn paard rij tot hij moe begint te worden, ben ik op den duur een uur of 4 verder en dan nog is dat laag gerekend Verward Zal ook wel aan het beestje liggen.
Een paard geeft ook niet altijd heel duidelijk aan wanneer het genoeg is geweest. Je moet als eigenaar je gezond verstand gebruiken en kijken wat goed is en wanneer het te ver gaat.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:11

Arabesk schreef:
Niemand neemt kennelijk de moeite om het aangeboden artikel in de link te lezen.

Enkele quotes van die site

Citaat:
Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

Heb een paard gekocht, ken weinig van zijn verleden, maar zeer wrs op 3 jarige leeftijd ingereden en jong springwedstrijden gereden. Hij heeft continu last van een krakend achterbeen, zou dit kunnen door te vroeg inrijden?

@rody: tot je pony moe wordt ? je stapte toch meestal, dat kan dan toch echt (te) lang duren Verward

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:12

Mijn paardje is nu ook 3.
1 rij meestal 2x in de week 10 minuten en dan alleen veel stap en 2 rondjes draf iedere kant. Ben vooral bezig met haar halsbuigen en het beenwerk. Gelukkig pakt ze het meer dan prima op en loopt ze lekker relaxt en doet ze veel uit haar zelf. Soms doe ik haar nog 1x per week 5 tot 10 minuutjes aan iedere kant longeren.

Galop doe ik nog niet zodra de draf er goed in zit doe ik de volgende stap. Vind het prima zo en ze heeft echt totaal nog geen conditie...... Merk het heel goed als ze moe is dan is de weg naar stal altijd lang voor haar.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:12

Heb helaas geen rustige omgeving waar ik makkelijk kan gaan wandelen. Hij is nog erg schrikkerig van auto's en fietsen. Zodra dit eruit is word een longeer dag vervangen door wandelen. Helaas als je bij onze stal het pad al af komt sta je eigenlijk op een heel klein weggetje waar auto's nog niet langs elkaar kunnen en tis best druk en ze rijden er nog hard. Maar langs de paddock rijden geregeld auto's en fietsen van ons dus hij begint er langzaam een beetje aan te wennen. Het longeerwerk wat ik doe is absoluut niet zwaar 15/20 min vooral stappen met wat draf.
Heb inderdaad nog helemaal niet gereden. Ben bezig wat dvd's en boeken te kopen voor freestyle en wil dat nog meer uit gaan breiden ook krijg ik wat hulp van iemand met ervaring erbij. Wil eerst lekker het vertrouwen winnen en hem gewoon leuke dingen leren. Hij pakt alles heel snel op en is heel leergierig. Zie ook aan hem dat hij het gewoon allemaal heel erg leuk vind en er plezier in heeft. Het is absoluut niet geforceerd. Ik geniet zo al van m'n paard dat rijden komt nog wel. Heb hem ook nog maar 1 1/2 maand.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:13

Nee Tong uitsteken,

Ik bedoel dat ik haar in stap goed ontspannen probeer te rijden Knipoog
En dat draf met de ervaring wel komt Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:14

Dat heeft toch niks met moe zijn te maken Clown Haha!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:14

Rody01 schreef:
Nee Tong uitsteken,

Jaja, maar je reed tot je pony moe werd.
Een paard raakt heel ver in stap hoor.
Hoelang rij je dan gemiddeld?
en op je profiel staat dat ze al de drie gangen beheerst..
Laatst bijgewerkt door Hananas op 23-10-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:15

Rody01 schreef:
Nee Tong uitsteken,

Dat heb ik ook gedaan. Zodra ze ging ontspannen in de stap heb ik rustig mijn been aangelegd en ging ze in draf.... nu is ze ongeveer zover dat ze ontspannen kan lopen in de draf...... ach alles op zijn tijd.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:17

Ik heb eigenlijk geen gemiddelde, de ene keer 10 minutjes andere keer half uur, dan weer 3 kwartier, dan weer 20 minutjes. Erg verschillend Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:22

Je kunt een driejarige heus wel even rijden, daar is nog nooit eentje dood van gegaan maar het is wel het beste om de tijdsduur kort te houden en het beperkt te houden tot drie keer een minuut of twintig per week.
Dorienn, een krakend achterbeen kan ook voorkomen bij een ouder dier wat nog niks heeft gedaan, de bijgeluiden zijn vaak luchtbellen in het gewrichtssmeer.
Rody, probeer er in elk geval een beetje regelmaat in te krijgen. Probeer er per dag, drie keer in de week hetzelfde aantal minuten van te maken en omgerekend dezelfde belasting.
Arabesk, waarom heb je spijt dat je je paard hebt ingereden voor het drie jaar oud was? Zolang het niet is versleten en geen tekenen van slijtage vertoont, is er toch niks mis?
Of begint je paard al te piepen en te kraken?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:25

suleilitha schreef:
Dorienn, een krakend achterbeen kan ook voorkomen bij een ouder dier wat nog niks heeft gedaan, de bijgeluiden zijn vaak luchtbellen in het gewrichtssmeer.

hij is nog maar 12, nu begint het al te beteren omdat hij coninu beweging heeft (weide 24/7) H
is er iets wat ik er aan kan doen? de DA zei me dat het geen kwaad kon, maar je weet nooit.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:25

brittje88 schreef:
Heb helaas geen rustige omgeving waar ik makkelijk kan gaan wandelen. Hij is nog erg schrikkerig van auto's en fietsen. Zodra dit eruit is word een longeer dag vervangen door wandelen. Helaas als je bij onze stal het pad al af komt sta je eigenlijk op een heel klein weggetje waar auto's nog niet langs elkaar kunnen en tis best druk en ze rijden er nog hard. Maar langs de paddock rijden geregeld auto's en fietsen van ons dus hij begint er langzaam een beetje aan te wennen. Het longeerwerk wat ik doe is absoluut niet zwaar 15/20 min vooral stappen met wat draf.
Heb inderdaad nog helemaal niet gereden. Ben bezig wat dvd's en boeken te kopen voor freestyle en wil dat nog meer uit gaan breiden ook krijg ik wat hulp van iemand met ervaring erbij. Wil eerst lekker het vertrouwen winnen en hem gewoon leuke dingen leren. Hij pakt alles heel snel op en is heel leergierig. Zie ook aan hem dat hij het gewoon allemaal heel erg leuk vind en er plezier in heeft. Het is absoluut niet geforceerd. Ik geniet zo al van m'n paard dat rijden komt nog wel. Heb hem ook nog maar 1 1/2 maand.

Tis erg jammer dat ie zo schrikkig is. Ik heb mijn paard gelukkig al van veulen af aan en ken hem door en door. Toen ie een 9 maanden was ben ik af en toe met hem gaan wandelen zodat ie aan het verkeer kon wennen. Hij is nu in principe redelijk verkeersmak. Alleen de enge geluidjes als het gesis van bijvoorbeeld een vrachtwagen enzo.. tja, daar heb ik geen controle op. Hij vind ook alles zo verschrikkelijk interessant! Alles is leuk! Met honden mee rennen, paardjes achter de bak, blaadjes die langs m'n cap ritselen, vogels.. Pff.. soms denk ik echt wel eens, waar haal je de energie toch vandaan! Als ie 2 rondjes gedraaft heeft is ie kapot, maar als ie iets zelf ook maar te interessant of eng vind, dan weet ie niet hoe gauw die weg moet rennen of springen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:37

Had ook heel graag gewilt dat de vorige eigenaar dat had gedaan toen hij jong was als ik hem nu zo zie. Daarom ben ik ook juist begonnen met de schriktraining. Zodat hij wat makkelijker word met dat soort dingen. Als 500kg gaat rennen dan gaat het gewoon rennen, dat hou je niet tegen. Daarom was na de eerste ontmoeting op het weggetje dat volopig de laatste. Probeerde hem een stukje in het gras te duwen maar hij bleef gewoon staan. Had hem stil gezet laten kijken naar de auto zodat het niet uit het niets kwam en hoopte dat het mee zou vallen. Maar deze auto kwam met 50 langs denderen op dat kleine weggetje, paard in paniek loopt een rondje om mij en tikt daarbij tegen de auto met zn hoef. Vrouw gillend naast der man dattie door moest rijden dat ik me paard niet kon houden en dat ze zo langzaam reden. Was nog maar 1 m van de uitrit vandaan, maar was gelijk genezen. Dat dus nooit meer. Zat er al aan te denken om met de trailer naar een rustig stuk te rijden. Hij is gelukkig wel trailermak enz. Maar hier gaan we dus hard aan werken en volopig laten we dat kleine weggetje even voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:34

Dorienn schreef:
suleilitha schreef:

hij is nog maar 12, nu begint het al te beteren omdat hij coninu beweging heeft (weide 24/7) H
is er iets wat ik er aan kan doen? de DA zei me dat het geen kwaad kon, maar je weet nooit.

12 jaar en wat weet je van zijn voorgeschiedenis?
Het kan zijn dat het dier naar de knoppen is gereden, het kan zijn dat er een luchtbel zit in het gewrichtssmeer, het kan zijn dat er een snipper kraakbeen in de weg zit en die gaan meestal wel weg door bewegen.
Verder kan alleen een rontgenfoto een bindende uitslag geven.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:42

ik vind je schema wel netjes hoor, maar ben niet zo'n fan van een jong paard longeren

ik heb zelf ook een 3jarige en haar schema nu ziet er ong zo uit:

-1x in de 6 weken les in academische rijkunst
-1 dag een buitenrit door de kwekerijen of naar het bos
-1 dag werk aan de hand
-1/2 dagen basis beginselen bijbrengen onder het zadel
3 of 4 dagen in de week hoeft ze niks te doen, dan doe ik af en toe "enge dingen"training, poetsen of helemaal niks.

mijn paard heeft wel het geluk dat ze dag en nacht lekker buiten in de wei/paddock kan staan dus ze krijgt genoeg beweging.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

ben mijn paard (3j & 7 mnd) nu ook aan het inrijden, ik hanteer een beetje het volgende schema:

2 dagen per week longeren
1 a 2 dagen per week rijden (stap, draf, veel overgangen en afwenden)

de rest van de week heeft ze rust, gaan we wel een stukje wandelen (vooral veel gras opzoeken) en lekker tutten.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:05

Nou heb gister weer een hele discussie gehad op stal. Ze vroegen aan me wat ik ging doen met me paardje dus ik zei helemaal niks hij heb lekker een rust dagje. Zegtie alweer?! kzeg ja een 3 jarig paard werkt 3 keer in de week max. Hij helemaal van zn stuk want een paard hoord gewoon elke dag tewerken als is het longeren al is het rijden. Nou vat ik het niet zo serieus op de jongen is pas met paarden een jaar bezig maar heeft wel gelijk een paard van 3 gekocht. Uitgelegt dat al zn groeischrijven nog open staan dat hij nu ook alweer 2cm gegroeid, dat elke dag longeren gewoon nog véél te zwaar is en dat je dat misschien met een paard van 7 kan doen maar zelfs die verdiend één of 2 dage rust. Nou toen was hij helemaal van stuk dat ik het niet van hem aan wou nemen, het paard zou het zelf wel aangeven en met zijn paard deed hij ook rustig elke dag 3 kwartier tot een uur longeren en dan nu ook volop rijden. Nou toen kwam een vriendin van hem er ook nog bij die reed wel al veel langer en die zei ook waar haal je die gekkigheid vandaan dat is helemaal niet waar. Zij had ook der paard op 3 jarige leeftijd gekocht vroeger. Nouja ik heb toch me voet bij stuk gehouden. 't paard gaat heus niet aangeven wanneer het genoeg is. Heb ze ook gezegt dat je het nu nog niet hoeft te merken maar als ze straks al vroeg arthrose hebben ze wel eens terug mogen komen. Word toch wel een beetje moe van dit soort mensen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:30

o dat heb ik ook op stal. Ze vinden het erg raar dat ik niet elke dag wat doe met mijn paard. Ik zie poetsen en wandellen ook al als bezig zijn. Ze hebben nog zoveel te leren.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:43

Ik persoonlijk vind jouw schema helemaal goed Lachen
Ik vind altijd dat je het zo rustig aan mogelijk moet doen met jonge paarden, ik kan me er (persoonlijk) aan ergeren als mensen die paarden hebben van 3,5 als weet ik veel wat al allemaal doen en aan het trainen zijn voor wedstrijden en weet ik veel

Dus mij lijkt het prima Haha!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:54

wij rijden om de 2 dagen ongeveer, en longeren tussendoor Knipoog ongeveer 2/3 dagen niks (gewoon ff opjagen of losgooien ofzo Knipoog)

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:01

Onze 3 jarige gaat lekker 1 keer per week 20 minuten onder het zadel btje stap en draf en heeeel soms een half rondje gelop puur om de hulpen en de routine van op en af stappen etc te leren.

1x in de week/2 weken loopt hij in het 2 span voor de wagen en verder mag hij lekker elke dag genieten in de wei!

En tot na de winter zal hij ook zeker niet meer gaan lopen, hij zit volop in de groei en is overbouwd.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:20

De 3,5 jarige die ik rijd doe ik 2 tot 3 keer per week. Vooral stappen, draven en beide kanten rondje galop. Af en toe wat balkjes lopen en inmiddels een klein kruisje geprobeerd. Verder staat ze elke dag de hele dag in het land. Dit gaat prima en paard kan het prima verwerken.