Hoe rugspieren trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Hoe rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:04

Sodeletuut schreef:
Dankjewel! Ik ga heel hard mijn best doen!

Je moet gewoon lekker genieten!
En realiseer je dat wij allemaal niet perfect zijn, en allemaal soms weer even een duwtje in de goede richting nodig hebben.
Niet jezelf gaan lopen pushen! Lekker je tijd nemen en lekker genieten van dat ontzettend leuke paardje van je!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:05

Ninx schreef:
Sodeletuut schreef:
Dankjewel! Ik ga heel hard mijn best doen!

Je moet gewoon lekker genieten!
En realiseer je dat wij allemaal niet perfect zijn, en allemaal soms weer even een duwtje in de goede richting nodig hebben.
Niet jezelf gaan lopen pushen! Lekker je tijd nemen en lekker genieten van dat ontzettend leuke paardje van je!

Dat is waar, maar ik ben gewoon zo bang om alles te verpesten voor de toekomst. Misty heeft nog zoveel jaren voor zich en ik wil er niet voor zorgen dat ze die zal moeten doorstaan met een slechte rug.
Mn (nogal lompe) zadelmaker zei ook al dat ik het helemaal verkeerd deed en dat over 2 jaar Misty's rug verpest zou zijn..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:08

Sodeletuut schreef:
En weet je wat het trouwens ook is?
Als je rondkijkt op bokt zie je zó veel mensen die zo perfect rijden, en die dan bij haw alleen commentaar krijgen van, tenen naar binnen enzo. Daar ben ik dus jaloers op, waarom lukt het mij niet zo goed als anderen?

Schijn bedriegt ook nog wel eens, vaak kiezen mensen alleen de leukste foto's uit Knipoog
En zeg nou zelf, het is toch veel leuker om samen met je paard aan de problemen te werken en samen vooruit te gaan dan een perfect paardje te hebben waar je zo op stapt en alles zomaar doet!
Dat vind ik nou het leukste aan paardrijden, gelukkig zijn met het paard dat je hebt/verzorgt en daar samen mee verder te komen, en het belangrijkste plezier hebben in het rijden en alles eromheen Lachen
En over een tijdje zie je vanzelf dat je vooruit gaat, en dat is ook een heerlijk gevoel Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:12

Met klassieke dressuur leer je JUIST ook naast het paard een goede gelijkmatige spieropbouw te creëren waardoor Misty meer balans krijgt, sterker wordt en jou beter kan dragen.
Wanneer ook jij met hulp van je instructrice zelf meer balans krijgt komt dat helemaal goed!
Misschien kun je, totdat je weer les krijgt, ietsje rustiger aan doen met rijden?
Als je samen met haar een plannetje maakt waarbij je iedere week zowel naast als op het paard traint, ben je er echt wel mooi op tijd bij hoor!
Goed van je dat je zo bezorgd bent om je paardje!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:12

angelaatjuh schreef:
Sodeletuut schreef:
En weet je wat het trouwens ook is?
Als je rondkijkt op bokt zie je zó veel mensen die zo perfect rijden, en die dan bij haw alleen commentaar krijgen van, tenen naar binnen enzo. Daar ben ik dus jaloers op, waarom lukt het mij niet zo goed als anderen?

Schijn bedriegt ook nog wel eens, vaak kiezen mensen alleen de leukste foto's uit Knipoog
En zeg nou zelf, het is toch veel leuker om samen met je paard aan de problemen te werken en samen vooruit te gaan dan een perfect paardje te hebben waar je zo op stapt en alles zomaar doet!
Dat vind ik nou het leukste aan paardrijden, gelukkig zijn met het paard dat je hebt/verzorgt en daar samen mee verder te komen, en het belangrijkste plezier hebben in het rijden en alles eromheen Lachen
En over een tijdje zie je vanzelf dat je vooruit gaat, en dat is ook een heerlijk gevoel Knipoog

Ik hoop het maar, dat het dan ook beter gaat straks, als ik hard mijn best ga doen!
Het is inderdaad wel zo, dat het leuker is als je zelf de dingen bereikt, maar het moet wel te doen zijn
voor iemand zoals ik, die niet alle kennis en ervaring bezit.
Gelukkig heb ik een goede instructrice en ik hoop dat ze me ook gaat helpen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:14

Ninx schreef:
Met klassieke dressuur leer je JUIST ook naast het paard een goede gelijkmatige spieropbouw te creëren waardoor Misty meer balans krijgt, sterker wordt en jou beter kan dragen.
Wanneer ook jij met hulp van je instructrice zelf meer balans krijgt komt dat helemaal goed!
Misschien kun je, totdat je weer les krijgt, ietsje rustiger aan doen met rijden?
Als je samen met haar een plannetje maakt waarbij je iedere week zowel naast als op het paard traint, ben je er echt wel mooi op tijd bij hoor!
Goed van je dat je zo bezorgd bent om je paardje!

Dat is waar, Misty is ook scheef qua bespiering en dat maakt het allemaal ook wat moeilijker. Daar moeten we dus ook aan werken.
Maar het meeste wat we doen als we rijden is door de grote weilanden rondhobbelen of springen. Ik doe dressuurmatig niet zo veel, omdat ik dacht dat dat niet echt nodig was. Ik heb ook absoluut niet het idee dat Misty er moeite mee heeft mij te dragen, dat is ook het rare. Ze moet natuurlijk nog wel beter leren op dr eigen benen te lopen, maar qua gewicht is er geen probleem bij haar volgens mij.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:15

Vergelijk het gewoon eens met een mens. Stel, een bepaald persoon wil/moet in de thuiszorg allemaal zwaar werk doen. Terwijl zijn of haar rug eigenlijk een zwak punt is.
Die persoon kan doorgaan tot ie niks meer kan omdat de rug het niet meer aankan, of een oplossing bedenken waardoor het wel te doen is. Een dokter zou bijvoorbeeld aanraden om te laten controleren of er niks mis is met de rug in de zin van knopen, of iets dat helemaal vast zit. Een fysio zou bijvoorbeeld kunnen vertellen welke oefeningen kunnen helpen om bepaalde spieren sterker te maken, die de rug kunnen helpen, en daarna zou de fysio houdingen aanraden om te werk in te doen. Die persoon zou met al die tips en oefeningen waarschijnlijk steeds fijner kunnen werken.

Dat vertaald naar je paardje betekent dat je eerst kan zorgen dat iemand kundigs kijkt of alles in orde is om te gaan trainen (met een spierknoop (ik noem maar iets) heeft alleen trainen weinig zin), daarna kun je haar oefeningen laten doen die haar sterker maken voor het werk dat ze moet doen, en met hulp van de instructrice ga jij leren hoe je haar het werk kunt laten doen (rijden) op een zo gezond mogelijke manier voor haar lijf.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:16

[qoute]Ik hoop het maar, dat het dan ook beter gaat straks, als ik hard mijn best ga doen!
Het is inderdaad wel zo, dat het leuker is als je zelf de dingen bereikt, maar het moet wel te doen zijn voor iemand zoals ik, die niet alle kennis en ervaring bezit.
Gelukkig heb ik een goede instructrice en ik hoop dat ze me ook gaat helpen![/quote]

Nou met de goede begeleiding denk ik dat het wel lukt, en dan kun je daarna ook zelf oefenen Ja
Ik bedoel je bent er toch om te leren, ikzelf weet ook heel veel dingen niet van paarden, en fouten maken is menselijk Lachen
Maar je bent iig al op de goede weg, en dat is het belangrijkste Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:17

Dus je bedoelt eigenlijk dat ik eens een fysio naar haar rug zou moeten laten kijken? Ik zal eens rondkijken of er een fysio in het noorden zit. ik heb helaas ook geen geldboom dus honderden euro's uitgeven kunnen we ook niet.. Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:18

angelaatjuh schreef:
[qoute]Ik hoop het maar, dat het dan ook beter gaat straks, als ik hard mijn best ga doen!
Het is inderdaad wel zo, dat het leuker is als je zelf de dingen bereikt, maar het moet wel te doen zijn voor iemand zoals ik, die niet alle kennis en ervaring bezit.
Gelukkig heb ik een goede instructrice en ik hoop dat ze me ook gaat helpen!

Nou met de goede begeleiding denk ik dat het wel lukt, en dan kun je daarna ook zelf oefenen Ja
Ik bedoel je bent er toch om te leren, ikzelf weet ook heel veel dingen niet van paarden, en fouten maken is menselijk Lachen
Maar je bent iig al op de goede weg, en dat is het belangrijkste Lachen[/quote]
Daar heb je gelijk in, ik doe ontzettend mijn best!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:20

Ik bedoel niet perse en fysio, maar iemand die echt kundig naar haar rug kan kijken en je tips kan geven voor oefeningen (en nog mooier, jou ook kan leren hoe je haar die oefeningen laat doen)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:24

Wat voor mensen kunnen dat nog meer dan?
Osteopaten? (sorry voor spelling Clown ) en dierenartsen misschien?

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:31

ik denk dat het heel belangrijk is dat je samen met je instructrice bekijkt hoe je moet rijden met misty. mischien kun je eens met haar overleggen wat zij er van vindt.
ik neem aan dat als jij iets helemaal fout doet dat je instructrice en die daarvoor het dan wel zouden hebben opgemerkt.als je toch een fysio of een osteophaat erbij wilt die niet zo duur is moet je me even pb'en.ik vindt dat je het goed doet met misty je bent echt zo lief voor haar!! Pling
edit: spelingsfout en kromme zin Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:32

Dankje inge Lachen Misschien moet ik zowiezo even een fysio laten kijken , voor de zekerheid Lachen
Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 22-10-08 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:36

Sodeletuut schreef:
Wat voor mensen kunnen dat nog meer dan?
Osteopaten? (sorry voor spelling Clown ) en dierenartsen misschien?

Je kunt om jezelf van je onzekerheid hierover te verlossen iig eens een DA raadplegen.... Dan heb je daar rust over.
Verder ga je op je gemak aan de slag met je instructrice.
Dressuurmatig rijden (zeg maar ochtendgymnastiek!) is heel belangrijk voor je paard, zeker een jong paard. Het paard gaat immers jou dragen en dat is en blijft een onnatuurlijk iets.
Het paard dressuurmatig trainen maakt dat je hem helpt jou beter te dragen en de inspanning mooi gelijk te verdelen.
Een paard dat altijd 'uitelkaar' loopt, dus de rug wegdrukt, kan inderdaad problemen krijgen. Maar dat geldt voor ieder paard.
Ik rijdt een Haf, een hele stevige.... en ik ben zelf best licht. Evengoed les ik ook met haar, ondanks dat ik een recreatieruiter ben.
Het is voor het behoudt van haar rug.....
Door de dressuurlessen leert het paard jou op een ontspannen manier te dragen zonder dat het schade oploopt. Altijd goed dus!
Nu ga je lekker aan de slag en van alles leren. En wanneer je lekker op weg bent, neem je 1x in de zoveel weer les om te kijken hoe het gaat en het een beetje bij te houden....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:39

Ik blijf zowiezo gewoon les houden hoor, dat vind ik fijner, want anders laat ik het toch verwateren, ik ken mezelf Clown

Maar ik snap het heel erg goed. Maar hoe zit dat dan met de paarden die NH zijn ingereden bijvoorbeeld? Die alleen maar op een touwhalstertje lopen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:45

Sodeletuut schreef:
Ik blijf zowiezo gewoon les houden hoor, dat vind ik fijner, want anders laat ik het toch verwateren, ik ken mezelf Clown

Maar ik snap het heel erg goed. Maar hoe zit dat dan met de paarden die NH zijn ingereden bijvoorbeeld? Die alleen maar op een touwhalstertje lopen?

Alles wordt gedaan vanuit de dressuur (en dan niet perse op z'n Anky's... og juist niet, whehehe!).
In de klassieke dressuur wordt er ook vaak met een bitloze optoming gereden....
Het belangrijkste blijft dat het paard de rug goed leert gebruiken, ontspannen kan lopen... en daardoor jouw gewicht op een 'niet schadelijke' manier kan dragen.
En op welke manier je dat bereikt, met welke methode, of onder welke naam doet er niet toe.... dat is allemaal hetzelfde.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:58

Quote:
"Maar ik snap het heel erg goed. Maar hoe zit dat dan met de paarden die NH zijn ingereden bijvoorbeeld? Die alleen maar op een touwhalstertje lopen?"
End quote

Ik ken meerdere paarden die op touwhalster worden gereden of zijn ingereden. En sommigen daarvan lopen ook gewoon niet helemaal lekker in de zin van dressuurmatig gezond. Sommigen wel. Net als paarden die op bit worden gereden. Daarbij is de natuurlijke houding en de bouw van sommige paarden nu eenmaal beter geschikt voor het berijden dan die van andere paarden. Voor hetzelfde resultaat zullen de ruiters met paarden met een betere bouw en natuurlijk houding gewoon minder hard hoeven te werken / minder te hoeven corrigeren dan ruiters met een wat minder geschikt paard.
Als je iets van Nevrorov opzoekt, zul je zien dat zij paarden helemaal geen hoofdstel in doen, terwijll hun paarden erg correct lopen. Het fijne van de training weet ik echter niet. Heb alleen wat filmpjes en een demo gezien.

Belangrijk is dat jij wel met bit rijdt, en daar gewoon het beste van gaat maken.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:59

Sodeletuut schreef:
Dankje inge Lachen Misschien moet ik zowiezo even een fysio laten kijken , voor de zekerheid Lachen

Of toch iemand die masseert volgens de happy athlete methode. De opmerking van unamie over spierproblemen is echt geen onzin. Je zegt zelf dat je haar verkeerd gereden hebt in het begin. Als ik op een verkeerde manier iets draag de hele dag ontwikkel ik ook een spierprobleem. Ik heb zelf betere resultaten met paarden met een masseuse incombinatie met iemand die je paard recht kan zetten op de wervels(osteopathie) dan een fysio. Succes ermee in ieder geval.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:16

Sodeletuut schreef:
nataly_ schreef:
ik heb niet alles gelezen.
want ik moet eigelijk snel gaan, maar de titel sprak me aan.
en daarop wil ik reageren.
Misschien is vrijspringen een optie, daardoor gebruiken ze de rugspieren. enzo kan je ze trainen. Lachen

Ja helpt dat? Dat heb ik nog nooit gedaan Bloos

jaa, zou je altijd kunnen proberen.
Door het springen gebruikt hij zijn rugspieren, ipv zn nek spier.
Succes ermee. Gaat vast wel goed komen!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:30

Ik heb met mijn paard ook extreme problemen gehad met het op de voorhand vallen. Ik heb hem gekocht toen hij net 7 was en hij was flink verwaarloosd, erg mager, totaal geen spieren en superscheef. Maakte zich ontzettend lang, buikspieren gebruikte hij nooit, rug superstrak en al het gewicht op de voorhand. Nu, ruim 3 jaar verder (!) begint het eindelijk goed te gaan!
Is ook niet zo gek, hij heeft niet binnen n paar weken genoeg spieren om z'n achterhand er goed onder te zetten, dat kost tijd en moet je absoluut niet overhaasten, want dan werkt het avarechts. Vraag dus niet teveel van hem en als hij eindelijk goed loopt, hou het dan op korte stukjes en beloon hem heel erg zodat hij er plezier in blijft houden en zet hem niet elke dag hard aan het werk. We zijn in eerste instantie bezig geweest met hem rechtrichten, zolang hij niet recht is blijft hij scheef lopen en kan hij z'n rug ook niet loslaten. Dat heeft heel lang geduurd want ging het ene goed, dan bedacht hij weer wat anders waarmee hij het achterhand eronder zetten kon ontwijken. De dierenarts er een paar keer naar laten kijken of het niets iets medisch was, maar hij had gewoon nog te weinig bespiering om echt hard te werken en z'n bekken staat iets scheef. Nu loopt hij eindelijk recht en laat hij zijn rug los en loopt hij netjes voorwaarts neerwaarts. als hij een paar rondjes netjes heeft gelope meteen hals laten strekken, en dan loopt hij bijna met zn neus door het zand. Kan hem dan meteen weer oppakken en hij blijft ontspannen. Dat zou je anderhalf jaar geleden echt niet zeggen, het leek echt hopeloos. Maar gewoon geduldig blijven, he komt er vanzelf!
Verder veel voltes, voltes verkleinen en openen, goed rechtrichten, tempowisselingen en overgangen, daar maak je z'n achterhand sterk mee. Veel succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:35

Kukkie schreef:
Quote:
"Maar ik snap het heel erg goed. Maar hoe zit dat dan met de paarden die NH zijn ingereden bijvoorbeeld? Die alleen maar op een touwhalstertje lopen?"
End quote

Ik ken meerdere paarden die op touwhalster worden gereden of zijn ingereden. En sommigen daarvan lopen ook gewoon niet helemaal lekker in de zin van dressuurmatig gezond. Sommigen wel. Net als paarden die op bit worden gereden. Daarbij is de natuurlijke houding en de bouw van sommige paarden nu eenmaal beter geschikt voor het berijden dan die van andere paarden. Voor hetzelfde resultaat zullen de ruiters met paarden met een betere bouw en natuurlijk houding gewoon minder hard hoeven te werken / minder te hoeven corrigeren dan ruiters met een wat minder geschikt paard.
Als je iets van Nevrorov opzoekt, zul je zien dat zij paarden helemaal geen hoofdstel in doen, terwijll hun paarden erg correct lopen. Het fijne van de training weet ik echter niet. Heb alleen wat filmpjes en een demo gezien.

Belangrijk is dat jij wel met bit rijdt, en daar gewoon het beste van gaat maken.

Ik rijd niet met bit Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:35

nataly_ schreef:
Sodeletuut schreef:

Ja helpt dat? Dat heb ik nog nooit gedaan Bloos

jaa, zou je altijd kunnen proberen.
Door het springen gebruikt hij zijn rugspieren, ipv zn nek spier.
Succes ermee. Gaat vast wel goed komen!

Oke dan zal ik dat in de winter gaan doen, want dan beschik ik pas over een bak met goed springmateriaal..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 12:38

ancksunamun schreef:
Ik heb met mijn paard ook extreme problemen gehad met het op de voorhand vallen. Ik heb hem gekocht toen hij net 7 was en hij was flink verwaarloosd, erg mager, totaal geen spieren en superscheef. Maakte zich ontzettend lang, buikspieren gebruikte hij nooit, rug superstrak en al het gewicht op de voorhand. Nu, ruim 3 jaar verder (!) begint het eindelijk goed te gaan!
Is ook niet zo gek, hij heeft niet binnen n paar weken genoeg spieren om z'n achterhand er goed onder te zetten, dat kost tijd en moet je absoluut niet overhaasten, want dan werkt het avarechts. Vraag dus niet teveel van hem en als hij eindelijk goed loopt, hou het dan op korte stukjes en beloon hem heel erg zodat hij er plezier in blijft houden en zet hem niet elke dag hard aan het werk. We zijn in eerste instantie bezig geweest met hem rechtrichten, zolang hij niet recht is blijft hij scheef lopen en kan hij z'n rug ook niet loslaten. Dat heeft heel lang geduurd want ging het ene goed, dan bedacht hij weer wat anders waarmee hij het achterhand eronder zetten kon ontwijken. De dierenarts er een paar keer naar laten kijken of het niets iets medisch was, maar hij had gewoon nog te weinig bespiering om echt hard te werken en z'n bekken staat iets scheef. Nu loopt hij eindelijk recht en laat hij zijn rug los en loopt hij netjes voorwaarts neerwaarts. als hij een paar rondjes netjes heeft gelope meteen hals laten strekken, en dan loopt hij bijna met zn neus door het zand. Kan hem dan meteen weer oppakken en hij blijft ontspannen. Dat zou je anderhalf jaar geleden echt niet zeggen, het leek echt hopeloos. Maar gewoon geduldig blijven, he komt er vanzelf!
Verder veel voltes, voltes verkleinen en openen, goed rechtrichten, tempowisselingen en overgangen, daar maak je z'n achterhand sterk mee. Veel succes!

rechtrichten is inderdaad heel belangrijk, daar zijn we nu mee bezig in de lessen. Ik heb daar ook veel moeite mee omdat ik zelf ook scheef ben. En ik ga ook regelmatig naar een fysio om weer rechtgezet te worden Clown Dat bevorderd het rechtrichten van mijn paard dus ook niet echt, dat maakt het allemaal nog wat moeilijker.
Het ligt er grotendeels aan mijn eigen scheefheid dat Misty ook scheef loopt. Dus daar ga ik hard aan werken (voorzover het lukt) en dan gaan we verder kijken naar de rug etc. Maar inderdaad eerst rechtrichten.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:39

Sodeletuut schreef:
Oke dan zal ik dat in de winter gaan doen, want dan beschik ik pas over een bak met goed springmateriaal..

Okeee succes Haha!