ancksunamun schreef:Ik heb met mijn paard ook extreme problemen gehad met het op de voorhand vallen. Ik heb hem gekocht toen hij net 7 was en hij was flink verwaarloosd, erg mager, totaal geen spieren en superscheef. Maakte zich ontzettend lang, buikspieren gebruikte hij nooit, rug superstrak en al het gewicht op de voorhand. Nu, ruim 3 jaar verder (!) begint het eindelijk goed te gaan!
Is ook niet zo gek, hij heeft niet binnen n paar weken genoeg spieren om z'n achterhand er goed onder te zetten, dat kost tijd en moet je absoluut niet overhaasten, want dan werkt het avarechts. Vraag dus niet teveel van hem en als hij eindelijk goed loopt, hou het dan op korte stukjes en beloon hem heel erg zodat hij er plezier in blijft houden en zet hem niet elke dag hard aan het werk. We zijn in eerste instantie bezig geweest met hem rechtrichten, zolang hij niet recht is blijft hij scheef lopen en kan hij z'n rug ook niet loslaten. Dat heeft heel lang geduurd want ging het ene goed, dan bedacht hij weer wat anders waarmee hij het achterhand eronder zetten kon ontwijken. De dierenarts er een paar keer naar laten kijken of het niets iets medisch was, maar hij had gewoon nog te weinig bespiering om echt hard te werken en z'n bekken staat iets scheef. Nu loopt hij eindelijk recht en laat hij zijn rug los en loopt hij netjes voorwaarts neerwaarts. als hij een paar rondjes netjes heeft gelope meteen hals laten strekken, en dan loopt hij bijna met zn neus door het zand. Kan hem dan meteen weer oppakken en hij blijft ontspannen. Dat zou je anderhalf jaar geleden echt niet zeggen, het leek echt hopeloos. Maar gewoon geduldig blijven, he komt er vanzelf!
Verder veel voltes, voltes verkleinen en openen, goed rechtrichten, tempowisselingen en overgangen, daar maak je z'n achterhand sterk mee. Veel succes!
rechtrichten is inderdaad heel belangrijk, daar zijn we nu mee bezig in de lessen. Ik heb daar ook veel moeite mee omdat ik zelf ook scheef ben. En ik ga ook regelmatig naar een fysio om weer rechtgezet te worden
Dat bevorderd het rechtrichten van mijn paard dus ook niet echt, dat maakt het allemaal nog wat moeilijker.
Het ligt er grotendeels aan mijn eigen scheefheid dat Misty ook scheef loopt. Dus daar ga ik hard aan werken (voorzover het lukt) en dan gaan we verder kijken naar de rug etc. Maar inderdaad eerst rechtrichten.