Genoeg Ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

Re: Genoeg Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:31

ik denk dat het niet veel te maken heeft met de leeftijd van dat meisje.. ik zelf ben dertien jaar, heb op mijn elfde twee paarden ingereden en heb hier gelukkig heel veel hulp bij gehad , maar ik heb het gedaan. nu lopen ze allebij erg netje in de dressuur. ik rijd nu 5 dressuur paarden waarbij het niveau varieert tussen de m en de zz-licht>> ik zeg niet dat ik dit kan he.. ik rijd de paarden omdat de eigenaresse er door omstandigheden geen tijd meer voor heeft!!!!)))). hier heb ik veel van geleerd, en dat doe ik nu nog steeds, iedere dag. ik kwam ook van de manege af en de eigenaresse/mijn instructrice zegt dat ik met twee zeker wel L kan starten, natuurlijk start ik B maar het kán zegt ze.
ik wil hiermee aangeven dat als ze dit echt wil, en de juiste hulp krijgt dat het natuurlijk kan. @ beansje, natuurlijk er komt echt heel veel bij kijken, en als het paard op de manege komt te staan heeft ze echt geluk als scholiere, maar wat denk je van vriendinnen, uitgaan, vriendjes*.. ze zal hier veel minder tijd voor hebben! is dat het haar wel waard? anders kan ze beter (eerst) een verzorg/bijrijd-paard nemen. ik wilde vroeger ook altijd een eigen paard, maar nu ik die paarden rijd weet ik dat ik er nu nog even geen tijd voor heb. natuurlijk is dit voor iedereen anders,!!!!!!!,, maar ik spreek uit ervaring van kennissen van mij. die hebben 2 maanden een van die paarden verzorgd en toen hadden ze er geen zin meer in, geen tijd: noemen ze dat..
ik denk dat ze goed moet nadenken of ze dit aan kan. en dan de goede hulp zoeken.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:00

Goeie begeleiding is belangrijk.
Maar heeft ze er nooit aangedacht om dit paard zadelmak te laten maken?
Zorgen dat de basis er goed op zit en dat ze daarna zelf met goeie begeleiding hiermee verder kan?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:10

Ik had toen ik mijn paard kreeg al redelijk wat ervaring met het verzorgen en rijden van de paarden van een nder. Ook met jonge dieren. Maar een eigen paard is toch net wat anders. Je hebt de verantwoordelijkheid over alles (wanneer wel of geen dierenarts, de juiste hoeveelheid en soort voer noem maar op) daar had ik toch wel onderschat Knipoog en je kunt snel iets fout doen!
Het zou vast wel kunnen, maar ik zou zeker goede begeleiding erbij zoeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:06

Ook ik zal dit plan zonder meer afraden, ik ga geheel met Suleilitha mee hierin Ja
Ook een net beleerde 4 jarige is voor dit meisje geen aanrader. Een eigen paard raad ik zeker niet af, maar het lijkt me beter om te kijken naar een 13- jarige, 14-jarig paard dat een goede basis heeft, en fijn is na te rijden.
Daar kan ze heel veel van leren.

Maar paarden inrijden is werk voor beroepsmensen, niet voor hobbyruiters imo. Ik heb heel wat paardenkilometers op m'n teller staan, maar ik pieker er niet over om een jong paard in te rijden
Er zijn sommigen met veel ervaring die wel jonge paarden beleren, er zijn er veel die het tóch aan de profs overlaten.... en misschien juist wel omdat er ervaring en kennis is. Je moet ook weten waar de grens ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:32

Na de ponytijd was mijn eerste paard ook van die leeftijd en in feite heeft dat trouwe dier mij het rijden bijgebracht. Het beessie is al jaren dood, maar ik profiteer er nog steeds van wat ik toen heb kunnen en mogen leren!
Paarden inrijden is inderdaad een vak apart. Ik heb er verscheidene mogen doen, maar ben daarmee ook begonnen onder zeer deskundige leiding en was kwa paardrijden toen zelf echt geen groentje meer, had al jaren eigen dieren gehad. En eerlijk is eerlijk, ook nu nog val ik af en toe terug op mensen die het voor hun werk doen want natuurlijk loop je altijd tegen vraagstukken aan. Geen twee paarden zijn immers hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:40

Waar Ja

Mocht ik eens een jonkie hebben, dan laat ik het doen, hoor Lachen
Vind het echt een vak apart, en je kunt zoveel fout doen bij ze, wat nooit meer goed wordt....
Ik neem dat risico niet
Jij doet het al jaren, da's wat anders.... en dan nog val je op anderen terug. En ook jij hebt je opleiding gehad van zeer ervaren mensen.... en zo'n groentje zou het zo even kunnen..... ? Dat wil er dan bij mij niet in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:48

Bij mij ook niet. Ik heb door de tijd heen geleerd een paard in te schatten. Bij de ene ben je eerst weken bezig met echt goed handmak maken, en leg je er eerst voorzichtig een shabrak op, stap voor stap opbouwen, tot je er eindelijk een keer voorzichtig op gaat. Sensibele gevoelige dieren doen het bij mij het best als ik ze eerst aan de longe geheel beleer, zeg maar. De enige stap die je dan nog moet doen na een week of zes is voet in de beugel, opstappen en je rijdt zo zonder een enkel probleem weg.
Maar, en nu komt het, ook tussen de paarden zitten horken, hufters, smeerlappen en dat kan zelfs zo zijn als ze niet zijn verpest door mensen. Met die categorie heb ik een andere aanpak. Zadel erop, hoofdstel, stijfbeugelriem om de nek, longe aan een halster wat over het hoofdstel heen zit (en niet eronder!!!!!) en iemand die de longe vasthoud en hup, niet miepen maar erop. Ze moeten dan maar zien dat ze me eraf krijgen. Knap paard die dat voorelkaar krijgt. Ik ben dan wel oud haha, maar heb nog altijd lijm aan de kont.
Ook deze categorie paarden is doorgaans binnen een week braaf tot zeer braaf.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:58

x_liesje_x schreef:
suleilitha schreef:

hoe lang je rijd zegt niks over hoe kundig je bent, zeker niet als je het over meerdere jaren hebt

Met acht jaar manegepaarden rijden redt je het niet, zelfs niet als daar draakjes tussen zitten, geloof me maar.

ik heb nu 10 jaar manege ervaring, en 4 maanden op een privé paard gereden, maar van die laatste 4 heb
ik niks opgestoken omdat het vooral buitenritjes waren. heb onlangs een paard ingereden
dit is prima verlopen en het paard kent de basis en een paar extra dingen al, gaat super hoor! heb er wel
wat hulp bij gehad, maar dat lijkt me ook meer dan logisch dat ze dat zal nemen.
moet wel zeggen dat ik op de manege ook pony's ingereden heb.

is het geen optie om een paard te kopen dat al wel stap,draf,galop + sturen kent en voor de rest nog niks?
deze zijn al wel zo ver dat je ze normaal kunt rijden, maar nog niet echt prijzig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:27

Zou ik niet doen, daar kun je nog zoveel mee verkeerd doen....

Een ervaren paard wat alles al kent, daar kan de ruiter een hoop van leren.
Wat ik nou niet snap: waarom moet iedereen nu paarden in kunnen rijden tegenwoordig? Dat is toch niet nodig? Er zijn genoeg profs die het heel goed vóór je kunnen doen....

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:30

Yamcha schreef:
Zou ik niet doen, daar kun je nog zoveel mee verkeerd doen....

Een ervaren paard wat alles al kent, daar kan de ruiter een hoop van leren.
Wat ik nou niet snap: waarom moet iedereen nu paarden in kunnen rijden tegenwoordig? Dat is toch niet nodig? Er zijn genoeg profs die het heel goed vóór je kunnen doen....

Ben ik het mee eens. Je leert zoveel van een ervaren paard.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:31

knuffeldier schreef:
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ze kan veel beter een beleerd paard kopen. waarom wil ze eigenlijk zelf een paard beleren?, bij gebrek aan ervaring is het toch veel praktischer om een beleerd paard te kopen?

Mee eens! eerst maar eens rustig beginnen..

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:39

Met goeie begeleiding zou het kunnen, maar waarom niet gewoon door een prof in laten rijden?

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:41

mijn vriendin reed 2 jaar bij de manege waar ik nu nog rijd. toen heeft ze met haar achternicht een pony gekocht, een best wel jonge maar al wel ingereden.
heeft ze nu 1 jaar op gereden en nu wordt ie verkocht omdat ie zogenaamt niks kon en te weinig ervaring had, teveel bokte, niet luisterde naar eigenaar enz.
mijn vriendin had dus beter op de manege kunnen blijven rijden zodat ze ervaring op kon doen, want nu krijgt ze geen begeleiding meer op die pony en is ie helemaal verpest, want de pony doet het altijd verkeerd en zij doet alles goed(volgens haar dan).
gewoon een onervaren ruiter die denkt dat ze kan rijden.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:30

Bedankt voor alle reactie's!

Ze is er nog steeds niet uit, en denkt er eerst goed over na wat ze nu juist zal doen.
Misschien dat ze een juist beleerd paardje gaat kopen, maar er is nog niets zeker.
Waar ze zou gaan staan staat er ook een meisje dat in haar klas zit, en die heeft een
paard gekocht van de eigenaresse van de stalling die ze samen met die eigenaresse
zelf beleerd heeft. En volgens haar gaat dit super!! Dus goede begeleiding krijgt ze
zeker als ze het al zou doen.. En die vrouw zou het paard ook voor haar kunnen
beleren, terwijl zij helpt waar nodig en er toch actief mee bezig is. Zou dat jullie
dan beter lijken? Vork

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:10

Zoals je het nu beschrijft klinkt alsof de eigenaresse het paard gaat beleren en je vriendin min of meer toekijkt en bijspringt.. Dat is wat de mensen hier min of meer ook aanraden (temniste als ik het goed interpreteer, corrigeer me maar als dat fout is hoor Lachen ).

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:22

Persoonlijk zou ik het afraden.
Ik denk dat je op die leeftijd nog niet voldoende kennis, ervaring hebt om met een driejarige te werken.
Aan de andere kant moet ik ook wel zeggen: jong geleerd...
Neem nu eentje van 4 jaar, die al zadelmak en goed opgeleerd is. Geen probleem, mits zeer goede begeleiding.
Goed nadenken en zelf zien wat het gezond verstand zegt Knipoog

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:49

@ Troi: Dat is inderdaad wat ik bedoel, het is wel nog niet zeker of ze het ook gaat doen,
aangezien de eigenaresse ook tijd moet hebben enz Knipoog