Wat als je paard ervandoor gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Wat als je paard ervandoor gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:10

Ik ben zelf ook niet zo;n fan van hulpteugels, ik wil het liever zonder oplossen, en als ik nou ten einde raad ben zou ik daar misschien aan gaan denken..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:13

Wat ik mis in deze tips is de ademhaling.
Als je paard er vandoor gaat, gaat automatisch je ademhaling omhoog zitten.
Probeer in zo'n geval goed via je neus in en via je mond uit te ademen (buikademhaling)
Door je ademhaling uit te blazen maak je je zwaar.

En verder... de one rein stop.
Dus niet aan 2 teugels trekken, maar aan een en zo proberen je paard uit balans te krijgen en op een volte te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:14

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:16

Ik weet het niet hoor, in de wei kan er niet veel gebeuren als ze er vandoor gaat, en buiten doet ze dat niet op zo;n manier.

Dus de oplossing voor buiten is kortere galopjes zodat ze niet harder en harder kunnen gaan.

en voor in de wei, ook korte galopjes, zodat ze goed gaat luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:18

bang zijn is een akelig iets idd en heeft een wisselwerking op je paard
mijn paard is supergevoelig op mijn gedrag en stemming
ik heb vroeger heel veel jonge paarden gereden, gecorrigeerd enz. en het waren altijd moeilijke en soms hele gevaarlijke paarden
en ik heb vele nare ongevallen met ze meegemaakt maar ook heel veel van ze geleerd en veel lef gekregen
echter nu ik wat ouder ben is dat lef zo goed als verdwenen; toen mijn paard gisteren aan de kletter ging had ik ook ff zoiets van ... Boos!
maar meteen daarna was ik zo kwaad /gefrustreerd dat ik hem meteen aangepakt heb
in een grote wei is idd wat moeilijker maar als die wei afsluitbaar is zodat ze de wei niet af kan zou ik toch echt mijn tip eens gaan gebruiken
verstand ff op o , niet bang zijn(is moeilijk maar laat je kwaadheid/frustratie) het even overnemen
let wel op dat de wei niet te glad is en draai anders ff kalkoenen in (als je tenminste ijzers hebt) zodat je paard niet onderuit kan glijden
zorg dat je de controle terug krijgt over je paard en zet hem terug op zijn plaats
het paard dient respect voor je te hebben!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:21

tamaramt schreef:
ik heb vroeger heel veel jonge paarden gereden, gecorrigeerd enz. en het waren altijd moeilijke en soms hele gevaarlijke paarden
en ik heb vele nare ongevallen met ze meegemaakt maar ook heel veel van ze geleerd en veel lef gekregen
echter nu ik wat ouder ben is dat lef zo goed als verdwenen; toen mijn paard gisteren aan de kletter ging had ik ook ff zoiets van ... Boos!
maar meteen daarna was ik zo kwaad /gefrustreerd dat ik hem meteen aangepakt heb
in een grote wei is idd wat moeilijker maar als die wei afsluitbaar is zodat ze de wei niet af kan zou ik toch echt mijn tip eens gaan gebruiken
verstand ff op o , niet bang zijn(is moeilijk maar laat je kwaadheid/frustratie) het even overnemen
let wel op dat de wei niet te glad is en draai anders ff kalkoenen in (als je tenminste ijzers hebt) zodat je paard niet onderuit kan glijden
zorg dat je de controle terug krijgt over je paard en zet hem terug op zijn plaats

Tja, mijn paard glijd dus wel snel uit in de wei.. Daarom galopeer ik meestal ook geen scherpe bochten enzo, want we zijn al een keer bijna zo gevallen en dat vind ik ook gevaarlijk.. Ik heb geen ijzers, dus kalkoenen kunnen ook niet..
Lastig dit..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:24

Het is me laatst nog gebeurd met mijn draakje Okki.
Was buiten in de duinen, we zaten in galop, en ineens, ging ze heel hard rennen. Wat ik heb gedaan, eerst kalmeren met mijn stem van ho maar ho maar, dat werkt erg goed bij haar, maar ze luisterde niet, dus toen heb ik haar een klein rondje laten maken waardoor ze wel moest stoppen..

Idd, niet bang zijn, op dat moment moet je even geen emotie hebben zeg maar, want dat slaat over op je paard..

Verder vind ik het idee: korte galopjes erg goed.. ga ik zelf ook even proberen Lachen

Succes met je GP paard Tong uitsteken

Edit: las net je reactie, is er geen bak ind e buurt waar je gebruik van kan maken?
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 12-10-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:25

Nee, ik ben zeker niet tegen hulpteugels ze kunnen echt heel goed werk doen maar dit is gewoon echt op te lossen zonder.. Knipoog
Probeer gewoon het koppie koel te houden en wordt maar eens enorm kwaad op dat knolleke van je, laat hem maar werken, wil ze niet stoppen dan gaan (tamaramt heeft daar gelijk in) en laat dr maar gaan net zolang tot ze niet meer wil, ik heb tegen die van mij voor alles uitgescholden wat God verboden heeft maar het heeft gewerkt want opeens had hij weer door dat er wat op zn rug zat dat ok gevoel had. Bloos Bloos Ik heb hm keihard laten werken en daarna idd goed laten uitstappen en zeer goed beloond. Sindsdien heeft hij op een enkele keer na geen gekke fratsen meer uitgehaald qua racen. Nu ben ik nog steeds aan het oefenen met galop...Haha! Om even terug te komen op de reactie van Cassole... Paardrijden is gewoon een gevaarlijke sport en het heeft altijd meer risico's dan bijv. badmington. Je werkt samen met een dier en af en toe kan dat botsen en dan moet je elkaar gewoon even duidelijk maken wie de leiding heeft en wie er moet luisteren. En trouwens, een ongeluk zit in een klein hoekje en daar kan geen hulpteugel zekerheid over bieden.. Boos! (dit was trouwens geen bangmakerij hoor , Sodeletuut) Ik weet zeker dat dit kan lukken. Je moet gewoon doorzetten en laten zien wie hier de leiding heeft. (Jij, dus he...) Haha! Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:26

MyHorseGirl schreef:
Het is me laatst nog gebeurd met mijn draakje Okki.
Was buiten in de duinen, we zaten in galop, en ineens, ging ze heel hard rennen. Wat ik heb gedaan, eerst kalmeren met mijn stem van ho maar ho maar, dat werkt erg goed bij haar, maar ze luisterde niet, dus toen heb ik haar een klein rondje laten maken waardoor ze wel moest stoppen..

Idd, niet bang zijn, op dat moment moet je even geen emotie hebben zeg maar, want dat slaat over op je paard..

Verder vind ik het idee: korte galopjes erg goed.. ga ik zelf ook even proberen Lachen

Succes met je GP paard Tong uitsteken

Ja idd korte galopjes is wel slim Haha! Ga ik ook zeker doen!

we gaan winnen he, met onze gp paarden ROFL

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:27

Sodeletuut schreef:
tamaramt schreef:

Tja, mijn paard glijd dus wel snel uit in de wei.. Daarom galopeer ik meestal ook geen scherpe bochten enzo, want we zijn al een keer bijna zo gevallen en dat vind ik ook gevaarlijk.. Ik heb geen ijzers, dus kalkoenen kunnen ook niet..
Lastig dit..

is het momenteel glad in die wei??
als dat niet zo is gewoon toch eens proberen
en anders ff niet meer in die wei rijden totdat de wei droog is en dan opnieuw proberen
omtrekken met 1 teugel is ook als tip gegeven(heb ik dus gisteren ook gedaan)
is niet paardvriendelijk misschien maar kan wel grote problemen voorkomen en ten slotte; als het paard ervanddor gaat/op hol enz. is dat ook niet echt mensvriendelijk
Clown

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:28

Kelnardo schreef:
Nee, ik ben zeker niet tegen hulpteugels ze kunnen echt heel goed werk doen maar dit is gewoon echt op te lossen zonder.. Knipoog
Probeer gewoon het koppie koel te houden en wordt maar eens enorm kwaad op dat knolleke van je, laat hem maar werken, wil ze niet stoppen dan gaan (tamaramt heeft daar gelijk in) en laat dr maar gaan net zolang tot ze niet meer wil, ik heb tegen die van mij voor alles uitgescholden wat God verboden heeft maar het heeft gewerkt want opeens had hij weer door dat er wat op zn rug zat dat ok gevoel had. Bloos Bloos Ik heb hm keihard laten werken en daarna idd goed laten uitstappen en zeer goed beloond. Sindsdien heeft hij op een enkele keer na geen gekke fratsen meer uitgehaald qua racen. Nu ben ik nog steeds aan het oefenen met galop...Haha! Om even terug te komen op de reactie van Cassole... Paardrijden is gewoon een gevaarlijke sport en het heeft altijd meer risico's dan bijv. badmington. Je werkt samen met een dier en af en toe kan dat botsen en dan moet je elkaar gewoon even duidelijk maken wie de leiding heeft en wie er moet luisteren. En trouwens, een ongeluk zit in een klein hoekje en daar kan geen hulpteugel zekerheid over bieden.. Boos! (dit was trouwens geen bangmakerij hoor , Sodeletuut) Ik weet zeker dat dit kan lukken. Je moet gewoon doorzetten en laten zien wie hier de leiding heeft. (Jij, dus he...) Haha! Knipoog

Goed advies! Als ze het nog een keer doet laat ik dr gewoon keihard doorgaloperen totdat ze zeiknat in het zweet staat, dan weet ze het wel! Dat is heel slim van jullie hoor. Ik heb dat toen met de longeerlijn gedaan maar dan kon in dr niet hard laten gaan omdat ze zou vallen..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:30

Ik blijf even meelezen als je het niet erg vind Tong uitsteken

Oo onze paarden zijn zo GP getalenteerd.. Tong uitsteken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:30

tamaramt schreef:
Sodeletuut schreef:

Lastig dit..

is het momenteel glad in die wei??
als dat niet zo is gewoon toch eens proberen
en anders ff niet meer in die wei rijden totdat de wei droog is en dan opnieuw proberen
omtrekken met 1 teugel is ook als tip gegeven(heb ik dus gisteren ook gedaan)
is niet paardvriendelijk misschien maar kan wel grote problemen voorkomen en ten slotte; als het paard ervanddor gaat/op hol enz. is dat ook niet echt mensvriendelijk
Clown

Nouja, glad.. Nee maar ze valt zowiezo snel als we bochten in de wei maken, ook als ze zelf aan het rennen is dan is ze gewoon iets te snel in een bocht en struikelt ze soms. Maar ik heb geen keus om ergens anders te rijden (in de zomer dan) want ik heb 's zomers geen bak Clown

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:30

MyHorseGirl schreef:

MAG NIET Duivel

ochja, maar GP paarden kunnen ook probleempjes hebben he..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:31

dat is heel goed van je
op deze manier krijg je de controle en het respect terug
vergeet wel niet om je paard daarna te belonen als hij weer braaf reageerd op je zit en stem
en rijd net zolang door totdat je het gevoel hebt dat je gewonnen hebt (in mijn geval duurde het in totaal bijna 2 uur)
en als je tevreden bent ; met lange teugel even nagaloperen en dan draven met lang teugel beide kanten; langzaam, over in stap en goed belonen met o.a. je stem
goed en lang uitstappen en zorgen dat je de volgende dag weer rijdt om te checken of het geholpen heeft en om je paard te laen zien dat je niet meer bang bent en dat jij de leider bent

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:32

Sodeletuut schreef:
MyHorseGirl schreef:

MAG NIET Duivel

ochja, maar GP paarden kunnen ook probleempjes hebben he..

Ja.. dat heb ik wel gemerkt Clown

Wat heb jij toch weer.. HEB JE HET WEER OP MIJ GEMUNT? Boos!

Je bent wel een goed topic gestart, erg interessant om te lezen Ja
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 12-10-08 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:32

He graag gedaan, ik weet uit eigen ervaring hoe verschrikkelijk vervelend het is en ik was zelf ook doodsbang in het begin maar ik werd gewoon zo kwaad dat ik haast ontplofte toen had meneer opeens een stuk meer respect voor baasje!!! Bloos

Jongens wel lief voor elkaar blijven we proberen elkaar te helpen toch.....
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-10-08 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik aub de Edit-knop.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:34

Jongens wel lief voor elkaar blijven we proberen elkaar te helpen toch.....

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:34

Tis maar een grapje hoor Knipoog

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:44

hmm... Ik heb een soortgelijk probleem, maar ik rijd alleen buiten, over geasfalteerde wegen. Maar de pony waar ik op rijd wil heel graag rennen. Op de volte lukt dus niet... iemand enig idee? Op mijn zit reageert ze ook niet echt veel...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:50

x_soofjuhxXx schreef:
hmm... Ik heb een soortgelijk probleem, maar ik rijd alleen buiten, over geasfalteerde wegen. Maar de pony waar ik op rijd wil heel graag rennen. Op de volte lukt dus niet... iemand enig idee? Op mijn zit reageert ze ook niet echt veel...

eerst oefenen in een bak of afgesloten weide
terugnemen op zit, stem of anders met noodgreep en veel oefenen en trainen
en pas de bak/weide uit en de weg op als je paard helemaal betrouwbaar is en niet meer wegrent of iets dergelijks
het is onverantwoord op met zo n pony op de weg te gaan
je brengt zo jezelf, je pony en anderen in gevaar

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:05

Ik heb met de eigenaar afgesproken dat ik de eerstvolgende tijd niet alleen ga rijden, omdat dat de enige keren zijn dat ze wil gaan rennen. In de bak of weiland is geen optie. Door een oude blessure kan ze niet in de bak, en de wei is niet groot genoeg om er ook nog eens in te gaan rijden.
Ik vraag het alleen maar als voorzorg, dat ik wat dingen achter de hand heb voor de volgende keer dat ik alleen rijd.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:18

Voor de one rein stop heb ik deze link:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

En hierom ditzelfde probleem durf ik dus de poging tot naar buite gaan niet te doen.
Mijn paardje vinde alles intressant maar ook opeens eng.
En rennen is natuurlijk t aller leukste...
Ik heb in de bak geleerd omtrekken! op de volte en rustiger laten galoperen en dan terug nemen..
En of die volte nou mega groot is of een volte van 10 meter..
Maakt niet uit als hij maar niet rechtdoor kon.
afleiden van waar hij mee bezig was..

Ik moed nog de moed verzamelen om ooit een keer naar buite te gaan.
dus ik lees gezellig dit topic mee voor de tips!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:40

Ik lees als manege-ruiter dit topic mee omdat er op de stal waar ik rijd, een aantal paarden staan die van racen houden. Ik merk wel dat die paarden allemaal een andere gebruiksaanwijzing nodig hebben om uit die modus te blijven. De ene raced het liefst kort achter de kont van een ander ( dus tijdig wenden) , de ander kan je met niet te subtiele teugelhulpen voldoende laag en bij je houden.

Je schrijft dat je paard dit alleen doet als je met zijn weidemaatje rijdt. Heb je dit probleem al voorgelegd aan de berijder van dat paard? Zorg ervoor dat zij op de hoogte is van dit probleem en zodat zij haar paard terugneemt zodra jij aanvoelt komen dat ze wil gaan racen. Een arbeidsgalop is oke, maar racen willen jullie niet. (Toch?)

Overigens worden paarden met deze neiging (hoofd omhoog, rug hol en de turbo erop) bij mijn manege met martingaal gereden. Het blijft een manege, het moeten voor jan-en-alleman bestuurbare paarden blijven. Ik denk wel dat het effect heeft. Al zou je het alleen tijdelijk voor buitenritten en weiderijden gebruiken. Het kan je weer wat meer zelfvertrouwen geven.