te weinig impuls + slecht aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moorke

Re: te weinig impuls + slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:55

Ik heb vandaag steeds boven zijn tempo gereden, en op het laatst ging het best wel goed. (beetje been, daarna tik ((ik kon ook wel een schop geven, maar dan bewegen mn benen weer..) Overgangen heb ik ook geprobeert, maar het werkt toch minder goed omdat hij na de overgang in een slome stap of sukkel draf door gaat. Toen hij uiteindelijk wist dat hij boven zijn tempo moest lopen lukten de overgangen al wat beter. Ik zal ook zeggen dat ik dit wil oefenen. En dat ze dan vooral op mn been let, dat ik die zo stil mogelijk houd.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:19

ik het juist geleerd dat ik tevrede moet zijn met als ze een goed basistempo aanneemt, dus niet over haar tempo jagen. zo kreeg ze er ook veel meer plezier in.
maargoed wij zien de situatie niet, er kan van alles zijn. misschien geef je wel tegenstrijdige hulpen..

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:20

Maar als het basis tempo te laag ligt?..

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:39

Door je paard goed aan je been te krijgen, als eerste die sporen af!
Leg die ver in een kast en pak ze voorlopig even niet, ik weet niet op welk niveau je rijdt en of je wedstrijden verplicht met spoor moet rijden?

Maar rijdt eerst eens gewoon lekker zonder & je begint met het paard alert te maken al meteen zodra je opstapt! Je mag best een klein zweepje gebruiken.
Je begint al gelijk met overgangen van stap naar halt je paard aan het been te maken, dat betekend dit heel vaak herhalen! probeer maar eens 20 keer stil te gaan staan over de hele hoefslag. Steeds maak je de overgang en je beloont haar als ze ook maar 'iets' beter reageert, reageert ze de eerste 2x niet op je beenhulp die uiteraard eerst zacht geeft en daarna iets duidelijker dan tik met je zweepje 'een keer achter je been'.
Blijf intussen lekker figuren rijden enz en laat je handen lekker op de plek, gewoon van die voorkant af blijven voor zolang dat komt vanzelf.

Dat zelfde doe je ook met de overgang van stap naar draf en draf-galop, ik doe dit altijd met mijn leerlingen met dit probleem en ongeacht het paard binnen een half uur is de vooruitgang al duidelijk zichtbaar!
het is een kwestie van constant blijven herhalen en consequent zijn, vooral niet straffen en alleen belonen als ze het goed doet.
Je kunt dit ook aan de longe oefenen met je stem, precies hetzelfde als met rijden , veel overgangen en constant herhalen, dat helpt je met rijden ook weer. Geloof me dit werkt bij ieder paard en er komt geen spoor bij te pas!

Resultaat: een alert en fijn paard wat vanzelf meer impuls krijgt Knipoog

Succes!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:01

Dat Centered Riding lijkt me wel leuk, zoals zo veel andere dingen. Maar mn ouders vinden dat toch niet goed dat ik dat ga doen.

Raimondlover: jij vind dus wel dat ik veel overgangen moet maken. Dat heb ik vandaag ook geprobeer (ik had geen les, dus er was niemand die zei of ik het goed/verkeerd deed) maar als ik dan een overgang naar de stap maak gaat hij heel langzaam in de stap, en bij de draf is dat ook zo. Hoe zou ik dat dan moeten doen?

Ik heb morgen manege les, dan zal ik ook vragen wat zei er van vind, en woensdag een proefles bij iemand (eerst voor 1 keer) ik ben ook benieuwd hoe zei het probleem op zal lossen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:44

Moorke schreef:
Ik heb vandaag steeds boven zijn tempo gereden, en op het laatst ging het best wel goed. (beetje been, daarna tik ((ik kon ook wel een schop geven, maar dan bewegen mn benen weer..) Overgangen heb ik ook geprobeert, maar het werkt toch minder goed omdat hij na de overgang in een slome stap of sukkel draf door gaat. Toen hij uiteindelijk wist dat hij boven zijn tempo moest lopen lukten de overgangen al wat beter. Ik zal ook zeggen dat ik dit wil oefenen. En dat ze dan vooral op mn been let, dat ik die zo stil mogelijk houd.

Wat een belabberde instructie, als JIJ moet gaan vertellen waar zij op moet letten.

Meid, neem een aantal proeflessen bij verschillende instructies in je buurt, misschien een oproepje plaatsen hier op bokt, vragen wie er een goede instructie bij je in de buurt weet.

Manegelessen... nee daar moet je je heil niet halen, privelessen heb je veel en veel en veel meer aan.

Ik lees ook ergens dat je overgangen niet effectief vind, want hij loopt heel sloom weg, dat is dus een teken dat ie echt ontieglijk slecht aan het been is.
Leer hem de overgangen actief te maken, zo niet dan gebruik je subtiel de zweep, en je herhaalt de overgang net zo lang tot dat hij de overgang wel meteen vanaf de eerste pas actief maakt.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:13

crossmonster schreef:
Moorke schreef:

Wat een belabberde instructie, als JIJ moet gaan vertellen waar zij op moet letten.

Meid, neem een aantal proeflessen bij verschillende instructies in je buurt, misschien een oproepje plaatsen hier op bokt, vragen wie er een goede instructie bij je in de buurt weet.

Manegelessen... nee daar moet je je heil niet halen, privelessen heb je veel en veel en veel meer aan.

Ik lees ook ergens dat je overgangen niet effectief vind, want hij loopt heel sloom weg, dat is dus een teken dat ie echt ontieglijk slecht aan het been is.
Leer hem de overgangen actief te maken, zo niet dan gebruik je subtiel de zweep, en je herhaalt de overgang net zo lang tot dat hij de overgang wel meteen vanaf de eerste pas actief maakt.

Ik MOET niet zeggen wat ik wil oefenen, normaal oefenen we vanalles en dat gaat dan ook wel heel erg goed behalve dat hij wat actiever mag maar dat oefenen we dan ook wel hoor alleen niet de hele les. Nu ga ik zeggen dat ik dat juist wel meer wil oefenen, en dat we het elke week moeten herhalen. Als je niet zegt wat je graag beter wilt hebben kom je ook nergens toch? Ze gaat echt niet niets staan doen omdat ik neit zeg wat ik wil oefenen.

En ik zoek mijn heil ook niet in manegelessen, ik weet al lang dat je daar niet veel leert. Daar ga ik alleen naar toe omdat het gezellig is, en ik dan binnen kan rijden als het heel erg slecht weer is anders kan ik een hele week lang niet echt rijden.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:08

Ik zou ook wel opletten met groepslessen in de manege, alleen al voor je tempo... Je moet dit dan aanpassen aan de les, en misschien alweer slomer gaan rijden dan je zelf wil?

Als ie vlot boven zijn tempo loopt, heb je misschien wel een actiever paard, en wie weet krijg je in de volgende proef die opmerking niet meer???

Want inderdaad, wat als zijn en jouw basistempo te laag ligt?

Ik zie dit vaak bij ons in de piste, mensen die hun paard zo laten lummelen, aan de teugel maar met een paard dat volledig op de voorhand loopt en niets actief werkt. Slapen

Ik zou echt beginnen met een actievere achterhand, een vlot tempo, en dan ga je op wedstrijd automatisch een actiever paard & proef krijgen.

Die overgangen zullen automatisch ook beter beginnen gaan, eenmaal het paard alert voor je been is en weet dat ie vooruit moet, ik kan daarop alleen maar zeggen: blijven oefenen.

Ik heb vorige week de eerste keer kunnen oefenen op overgang stap-galop, en alles ging vlekkeloos, terwijl hij 2 maanden terug nog niet eens van stap naar draf ging zonder verzet en lummelen. Dit was voor mij zo'n overwinning! Duivel

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:20

Hé Moorke, bekend probleem he?
Heb je topic even gelezen en wil ook nog even aangeven dat wij (ik rij in de les na Moorke) geen gewone manegeles krijgen. Wij krijgen clubles in kleine groepen en we krijgen goed gericht les. Ieder op zijn of haar eigen niveau en duidelijk! In de korte tijd dat ik nu les heb, zijn we met sprongen vooruit gegaan!
Maar even ontopic: gister ben ik weer even met Marije aan het oefenen geweest. Erg consequent met weinig beenhulp en snelle reactie verwachten. Zo niet dan een duidelijke tik met de zweep net achter de singel. Marije was na een kwartiertje al een mooi stuk actiever. Wel minder nageefelijk, maar dat komt wel weer. Nu eerst maar die impuls behouden en ALTIJD consequent zijn. Zowel te dressuren, buiten rijden, longeren, vrij bewegen, ....
Moet jou ook wel lukkern Moorke, succes en tot vanavond!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:11

Bedankt Mirjam en tot vanavond ja!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:05

Let erop dat je zelf niet teveel spant. Meestal als men been geeft span je automatisch zelf, vooral in je billen. Dat is dus niet de bedoeling.
Daarnaast heel consequent zijn en vooral het paard voor blijven. Als je voelt dat hij al een beetje terug komt in tempo, been geven en dan been los.. niet constant duwen. En uitbundig belonen!

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:51

Gaat het inmiddels al beter?
Het gaat er zoals veel ook al maw zeggen, je moet consequent zijn!
Dus niet de ene keer bij een lichte beenhulp weg willen stappen, en de volgende keer met 2 keer drukken hetzelfde willen.
En er vooral op letten dat je niet constant zit te drijven. Waars heb je jezelf dat aangeleerd omdat ze zo slech voor het been is.
Dus bijv in stap gewoon je been er af. Paard kan best zelf lopen.. Wel ondersteunen, maar geen been erbij voor het tempo.
En niet klemmen idd!

Heel veel succes!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:22

Heej,

Ik had dat met paarden inrijden want die snappen het ook nog niet echt.. ik ben het geleerd met prive les en zij zei tegen mij.. been geven reageert hij niet dan iets harder nog niet dan een tik met je zweep en dan gelijk weer terug nemen en weer opnieuw.. ik heb nu een paard dat heel gevoelig is op been:)

bij mij werkt het echt:)

gr kelly

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:22

Hé Kelly, dat werkt inderdaad goed. Afgelopen dinsdag in de les liep Marije super! 3 passen voorwaarts, 3 passen terug, 3 passen voorwaarts, etc... En dit natuurlijk op minieme hulpen. Ging eigenlijk best wel goed. Bloos
Behalve na een galopje. Dan heeft mevrouw zoiets van, ja we kunnen nu eerst wel even stappen of zo, maar aan tempowisselingen doe ik nu dus even niet Clown . Dan dus weer even extra aanpakken (zweephulp) en dan gaan we weer verder. Marije echt met zo'n blik van "he bah, lukt het je alweer" Haha! . Maar goed, mooi zo consequent door blijven rijden dan heb ik het gevoel dat er nog hoop is op een mooie impuls ook in een proefje!

black21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:38

Mirjam79 schreef:
Hé Kelly, dat werkt inderdaad goed. Afgelopen dinsdag in de les liep Marije super! 3 passen voorwaarts, 3 passen terug, 3 passen voorwaarts, etc... En dit natuurlijk op minieme hulpen. Ging eigenlijk best wel goed. Bloos
Behalve na een galopje. Dan heeft mevrouw zoiets van, ja we kunnen nu eerst wel even stappen of zo, maar aan tempowisselingen doe ik nu dus even niet Clown . Dan dus weer even extra aanpakken (zweephulp) en dan gaan we weer verder. Marije echt met zo'n blik van "he bah, lukt het je alweer" Haha! . Maar goed, mooi zo consequent door blijven rijden dan heb ik het gevoel dat er nog hoop is op een mooie impuls ook in een proefje!

leuk is dat he als je merkt dat het echt de goede kant op gaat