Wat te doen met een 2 jaar en 11 maand oud paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:59

free schreef:
hey, ik bedoel dus; ik wil nog niet op haar rijden omdat ze mij ook altijd hebben vertelt dat dat pas vanaf 3 jaar mag en ik vindt dus ook wel dat ze er niet klaar voor is. Dank u

je bent tegenstrijdig, rijden wil je niet want dat zou belastend zijn. MAar longeren doe je wel al, en dat is ook belastend. wat maakt dat dan uit? de overige tips over grondwerk en wandelen vond ik overigens wel goed.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:08

free schreef:
hey, ik bedoel dus; ik wil nog niet op haar rijden omdat ze mij ook altijd hebben vertelt dat dat pas vanaf 3 jaar mag en ik vindt dus ook wel dat ze er niet klaar voor is.

Euhm, dat ene maandje maakt dan ook niet zo veel uit hoor Verward Maar als jouw paardje in jouw ogen er nog niet aan toe is om te worden ingereden gooi 'm dan nog een paar maanden op de wei. Er zijn genoeg dingen die je nog kan doen met je paardje voor je er op gaat zitten. Alle dingen die hierboven zijn genoemd bijvoorbeeld, zeil, tonnetjes, veel wandelen, grondwerk doen, etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 00:18

flettie schreef:
[
Euhm, dat ene maandje maakt dan ook niet zo veel uit hoor
[/quote]

1 maandje wordt 2, wordt 3, wordt 4, etc

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 11:54

stef"]
[quote="flettie schreef:
[
[/quote]

Spreek je uit ervaring Stef? Haha!

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:27

Ik heb hetzelfde "probleem", die dame van mij is wel heel volwassen voor haar leeftijd! Inmiddels heb ik er 3 keer opgezeten!!! Voor de rest doen ik wat longeerwerk, veel overgangen en niet meer dan een min. of 10, ook over de lengte van de bak, dat je ook wat rechte stukken hebt.
Aande hand naar buiten gaan, de bak slepen, dubbele longe, wat rek en strek oefeningen, gehoorzaamheid trainen, gekke dingen laten zien, zoals bij de politie training, opjagen enz...dit kan je ook doen met een wat jonge paard, ook al lijkt ie voor het rijden niet klaar te zijn. Mijn jaarling vermaak ik ook op die manier, behalve het sleepwerk en dub. longe. Wandelen doe ik vooral in het winkelcentrum, hoe meer herrie en gekkigheid, hoe beter! Worden ze cool van! Knipoog
Hoe meer voorbereidend werk je nu al doet, hoe sneller je er straks na de weideperiode er op kan!
Die van mij gaat straks met de zomer, een paar maandjes met vakantie!

Een ander paardje heb ik ook al het voorbereidend werk gedaan, inmiddels is ie bijna 4, in december jl. zijn ze er pas opgegaan, ook omdat hij erg jong in zn koppie is. Er is echt niets mis mee, om nu al het een en ander te doen!

Succes

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 01:27

stef"]
[quote="flettie schreef:
[
[/quote]

Sorry Stef, deze discussie ga ik niet aan Daar zijn er al genoeg van geweest hier op bokt en in de laatsten is mijn mening hier over ook te lezen. Die is dus al lang bekend hier

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:46

Je kunt haar gewoon al in de wei of in de stal aan shabrak, zadel hoofdstel enz. leren. Op de vorige stal was een veulen van 3 (!) maanden die ik al een shabrak (of bodywarmer) met een zwaai (!) op kon leggen zonder dat hij ook maar een beetje schrok. Longeren zou ik persoonlijk niet te veel doen want ik vind dat je de benen dan te veel belast en bij jonge paarden zijn die beenderen nog niet zo uitgehard (klinkt dat biologisch Verward) en dan doe je meer schade dan goed. Dit is MIJN mening.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:24

Cassidy schreef:
Wat je kunt doen is een soort parcours met haar lopen. Over een zeiltje heen, langs wapperende handdoeken en vlaggen. Leg eens een deken op haar rug, doe eens een dekensingel om. Loop eens wat balkjes met haar aan de hand, of blaas een ballon op en laat hem onder de neus van je paard leeglopen. Start een auto als ze er naast staat, begin haar te laten wennen aan ratels en toeters en allerlei speelgoed wat herrie maakt. Zo krijg je een lekker bombproof paardje.

....en dat is wel handig als de oorlog straks uitbreekt Tong uitsteken Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:29

Franca schreef:

....en dat is wel handig als de oorlog straks uitbreekt Tong uitsteken Knipoog

Niet als er daarna OOK nog eens een raket boven op je kop volgt! Scheve mond