draaien bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Re: draaien bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:19

Kun je hem niet in een hoek zetten? Dan kunnen ze eigenlijk bijna niet draaien..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:28

Hoi
Vind het lastig inschatten in hoeverre dit dier bang is dan wel verwend; wel denk ik dat je dmv desensibilisatie het dier aan een krukje kan laten wennen door gewoon constant op droge wijze het krukje er naast te zetten. geen aandacht besteden aan het gesteiger. Gewoon negeren, en kijken hoelang het duurt eer het rustiger wordt en het dier dan belonen met je stem. Knipoog
Dwingen daar geloof ik niet in; je kunt het in een hoek parkeren maar het dier zal niet in de toekomst moedwillig gaan mee werken als het dan elders wordt geparkeerd.

Hoe lang heb je dit dier? Wat weet je over zijn verleden?
Ben jij zelf duidelijk en consequent? Is het dier verder dominant?..

Pas als je kan inschatten of het gedrag angstigheid is of dominantie met verwend tintje, dan kun je imo de oplossing gaan zoeken. Ach gut

Sterkte! Pling

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:23

Ik heb hem ruim 2 jaar, ken zijn verleden (uit horen-zeggen), ken zijn vorige eigenaar en daar deed hij het ook al.
Het is een angstig type, maar aan de andere kant, hij weet ook dondersgoed hoe hij daar gebruik van kan maken. Maar hij weet ook dat ik dan goed boos kan worden (dus dat doet hij niet veel meer, alleen nog soms bij het rijden).

Het is een heel angstig paardje... en vooral 1 met gebruiks-aanwijzing.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:35

Het draaien is blijkbaar een gewoonte. Heb je wel bekeken of zijn zadel hem geen pijn doet? Het eerste wat ik een paard leer bij het zadelmak maken is het stilstaan bij het opstijgen. Ik zou dat eerst met iemand erbij doen. Bij stilstaan veel belonen en rust geven (dus niet gelijk wegstappen) zorg dat hij wat ontspant. Op die manier gaat opstappen ook rust betekenen. Diegene die helpt gaat steeds minder doen en staat er op het laatst alleen maar bij.
Ik pak ook de teugels met mijn linkerhand en kan deze gewoon gebruiken bij het opstijgen omdat mijn rechterhand me helpt met opstijgen door de rechtervoorkant van het zadel te pakken. Je kunt dus tijdens het opstijgen je paard nog besturen.

Het wennen aan een krukje is inderdaad goed mogelijk. Zorg ervoor dat je rust beloont en niet de spanning. Loop eerst langs het krukje, of zet een krukje in de buurt als je je paard eten geeft, dan kan het krukje steeds dichter bij komen te staan. Als het krukje normaler wordt, kun je je paard leren het krukje aan te raken met targettraining.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:40

Het krukje kan gewoon naast hem staan en hij snuffert ervan en alles, maar zodra ik erop ga staan, gaat meneer of stijgeren of draaien en trillen.

Kwa hulp, zodra iemand maar naast hem staat en beugel iets vasthoudt, draait hij niet. Zelfs met 1 vinger op de beugel werkte het al...

Zelf denk ik dat de beugel iets tegen zijn buik aantikt (dus de beugel waar ik niet opstijg) en dat hij daar al op reageert. Maar dit is een gedachte en kan ik nog niet bewijzen enzo...

Verder zijn de teugels vrij los, vast enzo geprobeert. En het maakt geen verschil...

Dus iemand nog idee-en of gedachten wat de trigger kan zijn ddat hij gaat draaien?

HET IS NIET LICHAMELIJK (en komt ook niet omdat ik gewicht heb (ok 65 kilo, dus valt mee, want toen ik meer woog (extreem meer), deed hij het ook al)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:48

Mijn paardje deed het vroeger ook.
Een streep op de grond zetten en paard er bij zetten.
Gaat hij lopen/draaien een duidelijke HO, helpt dat niet gelijk terug zetten en weer op nieuw beginnen.

Dit duurt een tijdje, maar hij heeft na een tijdje echt wel door dat hij daar moet blijven staan.

Echt elke keer consequent doen. Blijft hij staan belonen en niet te lang laten staan.

edit: soms proberen ze na een tijdje weer een keer 1 stapje te zetten, en dat worden er weer 2 enz.
Gelijk weer beginnen met terug op zijn plaats zetten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:56

vergis je niet in de kracht die 65 kg op een kant van de rug is hoor, ik dacht n.l. dat het op moment van opstijgen ook verdubbeld op een of andere manier

of hij reageert op de beugel aan de andere kant zou je kunnen testen door die nog opgestoken te laten en pas te laten zakken als je zit, ok zit ff rottig maar dan weet je het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:06

daniella74 schreef:
Ik denk dat het in het verleden mishandeld zijn weinig te maken heeft met dit probleem..

Hoe dat zo? Lijkt me júist een aanleiding voor zijn gedrag namelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:18

Kapi_Dust schreef:
Het krukje kan gewoon naast hem staan en hij snuffert ervan en alles, maar zodra ik erop ga staan, gaat meneer of stijgeren of draaien en trillen.

kwestie van heel veel geduld en consequentie, veel tijd en geen haast.

Citaat:
Zelf denk ik dat de beugel iets tegen zijn buik aantikt (dus de beugel waar ik niet opstijg) en dat hij daar al op reageert. Maar dit is een gedachte en kan ik nog niet bewijzen enzo...

mss een heel stom idee hoor, maar als je die beugel dan eens opgestoken laat zitten? Dan weet je meteen of het daaraan ligt (ik denk het niet, wsl komt het omdat er iemand aan de andere kant begrenzend werkt).

/add
ik zie dat ik de 2e ben met die tip

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:06

beugel opgestoken ga ik proberen...
Dank jullie wel...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:47

Liek_Volan schreef:
Hm, je bent inderdaad te lief voor je paard denk ik.
Het klinkt hard, maar soms moet je hem juist even op zijn donder geven, want dit is gewoon aanstellerij! Een paar keer een tik verkopen en het is klaar. Dan heeft hij het wel door dat het niet goed is wat ie doet. Probeer het ook vaak te oefenen. Ga desnoods een half uur lang alleen op en afstappen. Veel succes!

Mee eens Lachen

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:57

Mijn 4-jarige kan er ook wat van, die gaat alleen niet draaien, die gaat achteruit lopen. Eerste keer is het opstijgen eng ( paard wordt ingereden ), dan kan je het 'm nog vergeven, maar nu hij toch regelmatig bereden wordt, eis ik van hem dat meneer stil staat, zo niet, dan krijgt hij een klap. Hij weet dondersgoed wat ho betekend, aan de longe staat ie ook stil als ik dat zeg. Iedere stap die hij achteruit zeg krijgt hij een klap met de vlakke hand onder z'n buik, tegelijkertijd wordt het commando ho herhaald en als ie stilstaat, wordt ie beloond en zetten we hem weer terug op de plek waar we zijn begonnen. Werkt voor mij goed genoeg, meneer doet het bijna niet meer.