Ik wil naar links hij gaat naar rechts, paard luistert niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Ik wil naar links hij gaat naar rechts, paard luistert niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:37

en als je dan die slof nog heel welbewust als laatste redmiddel inzet, zodat je het éérst zelf moet oplossen, en pas als het echt fout dreigt te gaan, de slof inkomt, leer je er iets van. Maar daar heb ik zo mijn twijfels bij (ondanks je opmerking dat je echt wel met slof kunt rijden); als het zo snel al helemaal goed gaat, was die slof niet nodig geweest.

/add
allemaal dus gebaseerd op wat je zelf schrijft, dus je hoeft niet aan te komen met dat ik jou niet ken. Ik hoef er alleen maar je berichten in dit topic voor door te lezen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:50

Lielle schreef:
ik snap eigenlijk maar weinig van dat laatste bericht, waar heeft hij een hekel aan en wat is er op de poetsplaats anders?

Maar als hij aan de hand dus super gehoorzaam is, zou je ook met je stem eens kunnen waarschuwen weer dreigt uit te breken. Veel paarden weten maar al te goed van "uh", of "nee" betekent en ook onder de man weten ze dan feilloos wat je bedoelt.

hij luistert ook wel naar me stem, maar onder zadel heb ik ;t nog neit geprobeerd dus dat zal ik eerst een sproberen. en met dat berichtje dat jij mij niet kent wat je zelf had geplaatst was neit tegen jou Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:53

Okay ik ehb neit de -WAUW- ervaring maar ik weet er wle wat vanaf en dat ik het zo goed mogelijk probeer te doen, die slof gebruik ik ook maar tijdelijk en dat met les dat begint er ook al aan te komen er is volgende week plek dus dan zit ik in de les.

Maar zoals al eerder gewoon even een tijdelijke oplossing. Hij kan nu de bak neit meer uitbreken omdat er nu omheining omheen zit dus dat isd al een voordeel maar ik zal mijn stem ook gaan gebruiken, ookal mag je je stem volgens mij bij wedstrijden neit gebruiken? dus denk dat ik daarom ook me mond neit gebruikte.

sorry als er typzfouten in zitten Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:02

Suusje92 schreef:
Lielle schreef:
ik snap eigenlijk maar weinig van dat laatste bericht, waar heeft hij een hekel aan en wat is er op de poetsplaats anders?

Maar als hij aan de hand dus super gehoorzaam is, zou je ook met je stem eens kunnen waarschuwen weer dreigt uit te breken. Veel paarden weten maar al te goed van "uh", of "nee" betekent en ook onder de man weten ze dan feilloos wat je bedoelt.

hij luistert ook wel naar me stem, maar onder zadel heb ik ;t nog neit geprobeerd dus dat zal ik eerst een sproberen. en met dat berichtje dat jij mij niet kent wat je zelf had geplaatst was neit tegen jou Knipoog

dat weet ik, maar dat doet er niet toe, want ik denk er hetzelfde over als Daniella, maar ik verpak het wat aardiger.

Je mag idd je stem niet gebruiken op wedstrijden (mooie jury die dat hoort als ik ergens bij A ben Knipoog ) maar als een paard met mij aan de haal dreigt te gaan, krijgt hij toch wel eens een 'laat dat' om je horen, en zelfs in de ring. Dat is echt een onzin argument, je stem is juist een enorm waardevol hulpmiddel met rijden. Niet eindeloos kletsen, maar wel als een duidelijk belonend of bestraffende opmerking.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 16:08

nee eidneloos kletsen doe ik wle bij vriendinnen:P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:08

mijn paard doet hetzelfde (ja ik heb les) en ik houd mijn zweepe aan tegen de buiten schouder. mijn paard heb ik bijv. op een olte rechtsom en het laatste stukje voor de hoefslag trekt hij mij linksom. ik geef m extra buitenbeen, veel buitenteugel (linkerbeen dus) en leg mn zweepje op zn linkerschouder. zo kan hij bijna niet uitbreken en na een paar keer voel je wel wat hij gaat doen. succes! (maare haal die slofteugel eraf..... je kunt het geloof ik best zonder)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:21

Ik vraag mij af hoe braaf dit paard aan de hand is bij jouw. En dan niet alleen van wei naar box naar bak. Paard wil nl kennelijk niet bij jouw blijven en ziet jouw dus niet als veilig alternatief van de kudde. Dat los je op met goed grondwerk en niet met een hulpteugel of rijles. Beide blijven nl lapmiddelen en afhankelijk van het karakter van je paard en je ambities loop je vroeg of laat ernstig vast. Je rijden is nooit je basis, dat zijn de grondmanieren. Schort daar iets aan dan zie je dat in het rijden terug. Les nemen voor rijproblemen als de grondmanieren van je paard niet in orde zijn is net als het repareren van een muur waarvan de fundering stuk is of ontbreekt, vroeg of laat stort die muur toch in.

Ik zie het zelf met mijn pony : hoe beter het grondwerk gaat hoe fijner hij te rijden is en hoe meer vooruitgang erin zit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:39

tamary, dat is niet altijd zo. misschien in veel gevallen wel maar bij mij niet. het grondwerk ,longeren en aan de hand gaat lekker en netjes met mijn paard. hij is verder ook super braaf met rijden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:39

Ik zie dit eerder als een rijprobleem en ik denk dat het dan ook best onder het zadel op te lossen valt, al blijft grondwerk uiteraard zeer belangrijk!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:51

poes schreef:
Ik zie dit eerder als een rijprobleem en ik denk dat het dan ook best onder het zadel op te lossen valt, al blijft grondwerk uiteraard zeer belangrijk!

Ik ben van mening dat "grondwerk" een vanzelfsprekend iets is voor iemand die goed begeleid wordt of in het verleden goed begeleidt is, niet alleen rijkunstig maar ook in de omgang met paarden. Kijk maar eens als een ruiter waarvan het paard echt fijn voor elkaar is met rijden, op stal bezig met zijn paard is, daar zit al een grote mate van grondwerk in verweven. Paarden die echter hun begeleider alle hoeken van de stal laten zien op weg naar de stal/bak/wei hebben ook vrijwel nooit controle op het paard. Het een is onlosmakelijk verbonden met het ander.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:55

Suusje92 schreef:
zelf heb ik genoeg ervaring qua streken en paarden maar hier kom ik echt neit uit, heb hellemala kapot meppen met de zweep heeft geen nut een tikje reageert hij niet op vroeg reageren doe ik al minstens 20 m voor de bocht al. Het paard is goed doorgereden het meisje wat m heeft ingereden kon er van alles mee volgens de eigenaresse.

Als jij al 20 meter voordat je paard opzij (wil) gaan het al aanvoelt, zou je het in 20 meter toch ook kunnen corrigeren. Het lijkt mij namelijk nogal sterk dat jij al zover van te voren het aan voelt komen en er dan nog niks tegen kan doen.
Wat zegt de eigenaresse zelf over jou probleem? Rijd zij hem zelf ook en heeft zij het zelfde probleem? Geeft zij geen oplossing hoe je dat met haar paard op kan lossen?
Voor de rest zijn er toch al aardig wat tips gegeven, maar als je tegen iedereen zegt dat je het al doet en kan, kan je beter niet om hulp vragen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:02

daniella: uiteraard. Maar ik ken paarden die op de grond poeslief zijn en bij het rijden toch gaan uitproberen. Andere situaties, ander gedrag toch ook vaak. Al zal het 1 uiteraard het ander ook beïnvloeden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:12

Ik ken ze ook zat andersom, levensgevaarlijk op stal en een schaapmakke soepkip om te rijden. Klopt helemaal wat je zegt, het karakter van een paard en zijn verleden spelen ook mee maar meestal is dat niet zo zeer aan de orde met die zogenaamde probleempaarden. Ik blijf van mening dat hier gewoon een gehoorzaamheidsprobleem speelt.

Het hoort bij een paard (en eigenlijk ieder levend wezen) om te gaan uitproberen, dit gedrag speelt vooral op als het paard ergens weinig trek in heeft. Voor het ene paard hoeft gedoe (poetsen bijv.) niet en een ander paard heeft geen zin om te werken. Dat zijn juist de momenten dat een paard eens gaat testen hoe ver hij kan gaan en wat het effect is. ALs het effect van raar hangen aan het touw/slaan/bijten/draaien is dat de poetsbeurt is afgelopen omdat de ruiter bang wordt is het 1-0 voor het paard en wordt het standaardgedrag. Krijgt hij een ongelooflijke schop onder zijn hol naar voren als hij het touw strak zet om te gaan hangen is de lol er gauw af. Voor het rijden geldt hetzelfde te bedenken, wordt er afgestapt of worden er een paar sporen in zijn ribben geparkeerd als hij gaat bokken....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:16

Mijn lesgeefster zei altijd: ze hebben gelijk dat ze proberen!
En dat is helemaal waar. Ik verwacht van elk paard dat hij actief meedenkt en initiatief neemt, en soms zitten daar dingen tussen die ik nodig heb en soms niet. Aan mij om dus heel duidelijk te stellen wat gewenst is en wat niet als ik een vraag stel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:04

Doe wat met de tips van Poes, wordt consequenter, werk wat aan je houding, en neem zo spoedig mogelyk les. Ga niet zelf lopen aanklooien, want ik denk dat het voornamelijk voortkomt aan een gebrek van jouw consequentie en ervaring. Leer hem correct begrenzen, op de juiste manier te waarschuwen, en vooral corrigeer hem! Wanneer je dit goed doet kan het al na 1x afgelopen zijn. Laat niet zo over je heen lopen, en geef hem niet zn zin door af te stappen, daar los je niks mee op.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:38

ZXaterdag ga ik weer emt m aan de gang en dan heb ik eigenlijk zoiets van als hij 't weer doet wordt ik gewoon pislink en zorg ik ergewoon voor dat hij naar mij luistert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:10

dat is dus al een helemaal verkeerd uitgangspunt. Je wordt niet pislink, je bent gewoon vanaf het begin duidelijk en consequent. Hij kan er niets aan doen, hij maakt gewoon gebruik van de ruimte die jij hem biedt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:05

Jij moet gewoon grenzen stellen en als hij ertegenaan loopt is het leuke dat hij zichzelf corrigeert. Wie goed grenzen stelt hoeft zelden zelf te corrigeren....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:07

en dat is pas een echte waarheid, mooi geformuleerd.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 19:08

met [pislink bedoel ik in mijn geval neit dat ik m half verrot mep ik ga duidelijker worden emt mijn stem en ga de hulpen gewoon echt overdreven geven, zodat hij beter reageert aan mijn been ik laat jullie morgen wel horen hoe het zaterdag ging.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:14

als het weer niet goed gaat kun je denk ik beter even alleen maar longeren ofzo....totdat er plaats is in de les.
Het probleem met dit soort fouten is,dat hoe vaker het fout gaat ,hoe moeilijker het word dit er weer uit te krijgen.
Je bent straks 6 maanden bezig dit weer recht te breien....sterkte verder!

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:46

Suus, echt.

Een zweep, scherpe sporen én een slof? Doe normaal! Als je paard de andere kant op gaat dan jij wil, heb je je been er gewoon niet genoeg aan. Je foetert alle mensen die hier op reageren wel behoorlijk uit.

Niemand mag zeggen "neem les" omdat jij een tijdelijke oplossing wil, die is er niet. De enige tijdelijke oplossing is niet meer op dit paard rijden tot je les kan nemen. En gooi als de wiederweerga die slof, sporen en zweep weg! Ben je gek ofzo, je paard zo mishandelen.

Als je zo'n topic plaatst, vraag je om hulp en kritiek, en moet je er ook tegen kunnen als iemand zegt dat het niet aan het paard, maar aan jou ligt. Want dit ligt echt niet aan het paard. Meisje, stap van dit paard af, en stap er pas weer op als je les kan nemen. Laat hem tot die tijd maar rijden door iemand die hem wel aankan. Want zo trek je z'n mond kapot, sla je z'n kont kapot en schop je z'n buik kapot en luisteren gaat die toch niet doen zonder hulp. En accepteer kritiek die je krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:50

helemaal mee eens!!!
Nu ts nog.....

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 09:08

Nou longeren kan al neit want dat beest heeft geen respect voor de zweep je kan er op los meppen wat je wilt hij blijft staan als vandaga de omheining om de bak heen staat dan gooi ik m wel los en doe ik bijv. een paar balkjes en een beetje virjspringen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:23

dat zegt dus dat je dat "erop los meppen "al geprobeert hebt....ik word hier niet echt blij van...en krijg het vermoeden dat jij geen paard waard bent(nu zal je wel boos worden)