Hoe pony leren dat ze moet stoppen als de ruiter valt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Symphonic

Re: Hoe pony leren dat ze moet stoppen als de ruiter valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:02

Vallen kun je leren, maar een paard natuurlijk vluchtgedrag afleren lijkt me een hele lastige opgave.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:04

MyrtheNH schreef:
Vallen kun je leren, maar een paard natuurlijk vluchtgedrag afleren lijkt me een hele lastige opgave.

Helemaal waar.....
Mijn grote klerekast schrok zich onlangs helemaal de touwtyfus van een dode koe die ergens klaarlag om te worden opgehaald, ik vind er in zo'n geval niks vreemds aan dat zo'n paard je dan uit het zadel probeert te krijgen alvorens hij de kortste weg naar huis kiest. Er gebeuren nu eenmaal altijd dingen die je niet van te voren kunt zien aankomen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:06

Citaat:
Op een of andere manier weet ik vaak de teugel vast te houden als ik val, waardoor ze een ophouding krijgen en gelijk stil staan en je zo weer op kunt stappen (hoe blij ben je als daarmee als je in het bos eraf valt!).

ook een leuke voor discussie vasthouden of niet..Mijn vader heeft vroeger geleerd vasthouden..hielt dus vast paard werd gek, ging trekken en heeft met zijn voorbenen mijn vaders knie gemollesteerd. Dus vasthouden vind ik ook ergggg link, behalve als je buiten bent.

Ik denk dat het ook aan de situatie ligt, mijn paard stopt meestal maar als hij niet verwacht dat ik eraf val schrikt ie. en rent hij een paar passen waarna hij weer stopt. Het zit er een beetje in of niet..

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:16

Hihi er gewoon niet afvallen.
Als ze idd schrikt, is het moeilijk om dit aan te leren. Normaal gesproken, als het paard respect voor je heeft zal het bij je blijven. Dus daar zou ik aan werken als ik jou was.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:21

Ik denk ook aan preventie, leren zitten, veel oefenen, begeleiding krijgen etc.. Mijn eerste merrie schrok ook wel eens zodat ik er af lazerde maar bleef bij me of kwam terug rennen (enorm sterkte band) maar als ze echt over de zeik zijn en blind wegrennen heb je wel een heel lange teugel nodig..

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:47

Ik denk niet dat je je pony dit kunt leren.
Het is een vluchtdier dus het gaat er toch meestal vandoor..
Succes!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:35

zorgen dat je niet valt Duivel

Ik dnek niet dat idt aan te leren is een val is namelijk altijd onveracht en neit gepland, iedere situatie is weer anders

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:53

[/quote]

Het is ook voornamelijk een reflex, vooral doorrollen is erg belangrijk als je spierpijn wilt voorkomen. Lachen[/quote]

Dat is dus gisteren mooi mislukt, sjonge wat heb ik een spierpijn Clown
Heb geen flauw idee of ie wegrende ofzo, toen ik tot de ontdekking kwam dat ik op de grond lag was ie al gevangen Haha!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:39

Ik heb ooit is een leuke verzorgpony gehad
Waar ik z'n eum 100 keer af ben gevallen?! haha
( was hem soort van aan het inrijden/beleren ) en was zo schrikachtig als het maar zijn kan
In het begin sjeezde die echt weg als ik viel..maar k ben er echt op gaan letten dat als ik wist van Nu ga ik vallen,teugels vast houden..al loopt die nog 4 meter door,blijf vast houden..( vinden ze namelijk niet leuk en eng ) Pas hierbij wel op dat je altijd naast het paard bent als je vast houdt ivm schop/trap gevaar!! laat dan altijd los als je denkt die gaat over me heen lopen!
Maar na een keer of 10..is die daarna ALTIJD netjes stil blijve staan zodra ik de grond maar raakte!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 16:45

Even voor de duidelijkheid, ik val er eigenlijk nooit af dus ik wil het haar niet leren voor mezelf, maar omdat ik bang ben dat het een keer goed mis gaat tijdens de ponykampen. Ze is helemaal niet schrikachtig dus als er iemand afvalt komt dat 9 van de 10 keer niet door een schrik reactie maar doordat ze af en toe nog wel eens noodsprongen wil maken tijdens het springen, als je dan op haar hals komt doet ze haar hoofd zo ver mogelijk naar beneden en begint ze te bokken. Als je er dan afvalt rent ze dus ook weg. Ook wil ze op buitenrit wel eens iets over enthousiast worden en daardoor een klein bokje geven, of als er een paard te dicht achter haar zit doet ze dat ook..