[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amandie

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:29

Afbeelding

Dit is ook een mooie foto dat Gilco aan de teugel loopt

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:30

angelax schreef:
dat weet ik. ik heb ook gezegd hij houdt zijn hoofd erg laag. met teugels korter worden de teugels meestal gewoon uit mijn handen getrokken.

Maar dat is dus neit aan de teugel Knipoog
en als de teugels uit je handen worden getrokken, kan je daar beter eerst aan werken dan dat je gaat werken om een paar daan de teugel te laten lopen!!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:30

ik werk daar toch ook niet aan ?

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:31

Hij mag je teugels niet uit je handen trekken dus spoor je hem aan, als hij dan niet luistert mag je hem best een tik geven.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:31

het gaat ook al veel beter Haha!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:33

wat verstaan jullie onder het "aan de teugel" laten lopen van een paard??

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:34

Ik versta daar onder dat je je handen mooi naar voren boven de manen houd en dat hij dan vanzelf aan de teugel loopt.

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:36

Dat het paard Netjes naar beneden loopt, en dan z'n rug gaat ontspannen en ook gaat gebruiken.
zoals de foto's hierboven dus Knipoog

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:46

Klopt het dat paarden het makkelijker vinden om in stap en galop te zakken, dan in de draf? Dat zie ik namelijk met de jonge fries die ik rijd. Die zakt (uit ontspanning uiteraard) mooi in stap en in galop redelijk, maar in draf vindt hij dat moeilijk. Hij maakt ook niet echt aanstalten om te zakken, weet iemand hoe je dat het beste kan 'oplossen?' (veel overgangen en voltes doen we al..)
Echt haast heeft het niet, het komt tenslotte vanzelf wel een keer Tong uitsteken, maar ik ben benieuwd wat er hier over gezegt wordt Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:25

Olympus_ schreef:
Klopt het dat paarden het makkelijker vinden om in stap en galop te zakken, dan in de draf? Dat zie ik namelijk met de jonge fries die ik rijd. Die zakt (uit ontspanning uiteraard) mooi in stap en in galop redelijk, maar in draf vindt hij dat moeilijk. Hij maakt ook niet echt aanstalten om te zakken, weet iemand hoe je dat het beste kan 'oplossen?' (veel overgangen en voltes doen we al..)
Echt haast heeft het niet, het komt tenslotte vanzelf wel een keer Tong uitsteken, maar ik ben benieuwd wat er hier over gezegt wordt Lachen

verschilt erg per paard.
1 van mij loopt juist het "makkelijkst" in draf aan de teugel. Dat zie ik iig bij m'n verzorgsters, zelf maakt het me niks uit. Zij hebben ook nog moeite met aan de teugel rijden en missen nog wat ervaring. Tips kan ik niet geven, omdat ik denk dat het aan jezelf licht. Vaak zijn er meerdere dingen waardoor het paard niet aan de teugel gaat. Zo ook bij mijn verzorgsters.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:24

De eigenaresse rijd er zelf ook op en heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Misschien rijden wij dan wel exact hetzelfde Tong uitsteken Dat het aan mij ligt ben ik bijna van overtuigt, maar ik zocht eigenlijk tips in het algemeen over hoe je het paard kan laten zakken in draf (als dat zijn moeilijke gang is). Halsstrekken doet hij ook niet of nauwelijks in draf.
Ik longeer gemiddeld 2x per week met pessoa, dat doet hij opzich goed, maar je ziet dat hij er moeite mee heeft. Zal het dan toch iets met evenwicht te maken hebben ofzo?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:52

ik denk gebit laten nakijken, eens goed het zadel bekijken en misschien bedenken of hij niet ergens pijn heeft of vast zit.
Dit deed mijn fjord namelijk ook in draf niet en stap en galop wel, nu ben ik erachter dat het gewoon een houding was die hij aannam en niet uit de achterhand kwam. Niet meer met zijn te krappe zadel rijden gaf al hoop verandering, dan kon hij iig buigen in het lijf. Toen los laten maken dat scheelde erg in de zijgangen maar echt nagevelijk ging hij pas lopen na een bezoekje aan een electrisch vijlende tandheelkundige. (daarvoor al meerdere tandartsen gehad)
succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:01

Olympus_ schreef:
De eigenaresse rijd er zelf ook op en heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Misschien rijden wij dan wel exact hetzelfde Tong uitsteken Dat het aan mij ligt ben ik bijna van overtuigt, maar ik zocht eigenlijk tips in het algemeen over hoe je het paard kan laten zakken in draf (als dat zijn moeilijke gang is). Halsstrekken doet hij ook niet of nauwelijks in draf.
Ik longeer gemiddeld 2x per week met pessoa, dat doet hij opzich goed, maar je ziet dat hij er moeite mee heeft. Zal het dan toch iets met evenwicht te maken hebben ofzo?

Aangezien je een paard alleen nageeflijk kan rijden als je "alles" goed doet, is daar zo geen tp voor. Met verschillende foto's zou het kunen dat "we" wat ontdekken waar het aan zou kunen liggen, maar irl is het beter
Hoe zit het met instructie, wat zegt die er van?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:50

Je hebt gelijk hoor Lachen Ik heb wel wat filmpjes voor je, maar die van matige kwaliteit hoor! De instructrice zegt dat het vanzelf komt als hij los door zijn lijf is. Maar ik heb het idee dat hij ontspannen en lekker los loopt, toch zakt hij niet. Mijn gevoel kan ook verkeerd zijn natuurlijk Knipoog

http://s8.photobucket.com/player.swf?file=http://vid8.photobucket.com/albums/a32/Goldypony/P1000593MOV.flv&fs=1&os=1&ap=1
http://s8.photobucket.com/player.swf?file=http://vid8.photobucket.com/albums/a32/Goldypony/P1000592MOV.flv&fs=1&os=1&ap=1
http://s8.photobucket.com/player.swf?file=http://vid8.photobucket.com/albums/a32/Goldypony/P1000594MOV.flv&fs=1&os=1&ap=1
Hmm, hier is ook niet veel op te zien..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:16

aller eerst jou houding. Je rijdt een beetje uit evenwicht. Probeer goed je benen onder je te houden dus oor, schouder, heup en hak op een rechte lijn. doordat je benen wat afsteken ben je uit evenwicht probeer maar eens de houding die je in je zadel hebt na te doen op de grond.

Wat betreft nagevelijk, ik zie geen buiging en nauwelijks stelling in de bochten. Het paard valt op het binnenvoorbeen en kan zo nooit binnenachter goed onder het gewicht plaatsen, dus loslaten zal zo ook moeilijk gaan. Probeer dus meer van je binnenbeen naar je buitenhand te rijden.

Wat betreft het vele aandrijven, veel kan je al opvangen door je zit (groter lichtrijden en bij wat gas terug kleiner lichtrijden)

succes

ps er zijn nog wel wat dingetjes die opvallen maar dat is voor een ander dan kan die ook nog wat tips geven

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:05

Bedankt voor je antwoord Lachen Wat betreft de andere puntjes, mijn pb-box staat open Knipoog Deze filmpjes zijn van plusminus 4 weken geleden en ik rijd nu met meer stelling. Jullie krijgen het echter op een filmpje te zien wat je moet beoordelen, dan geef ik je groot gelijk. Mijn instructrice hamert ook op mijn houding inderdaad. Benen niet afsteken, niet constant 'kloppen' en recht, maar ontspannen boven je paard blijven zitten.

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:48

vooral om de rug soepeler te krijgen,
waardoor ze dus ook haar spieren in haar hals en dus gewoon haar hoofd wil laten zakken
kun je heel goed de schouderbinnenwaarts gaan trainnen.
dit is een zeer gymnastische oefening, die het paard helpt zich beter te ontwikkelen.
ik gebruik de oefening eigenlijk bijna voor elke training,
voordat ik begin loop ik een paar zijdes op de linker en een paar op de rechter hand.

succes ermee Knipoog

ps. later als het paardje het snapt kun je deze oefening natuurlijk ook in draf gaan doen,
pps. zorg wel dat het paard niet te schuin loopt dan heeft de oefening geen enkele zin en gebruikt het paard zijn spiren niet/nauwelijks!!!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:59

Dankjewel, vandaag heb ik inderdaad schoudervoor geoefend, en zomaar een paar pasjes wijken richting hoefslag. Hij snapte het goed en was op het laatst erg soepel!
Hij maakt aanstalten om te gaan zakken in draf, dus ik was super trots om m'n knollie Lachen

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:33

bij mijn paard werkt het goed om gewoon eerst een poosje te gaan rijden.( even loswerken) dan een paar rondjes te galoperen. Als ik dat heb gedaan en hij loopt nog niet goed aan de teugel. Begin ik meestal in stap. Laat ik hem goed aan de teugel lopen, en maak een overgang naar draf. Komt hij omhoog buitenhad erbij. Soms werkt dat niet, dan maak ik opnieuw een overgang naar de stap en begin opnieuw.

Maarja, alle paarden zijn anders Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:43

maar het aan de teugel rijden niet Knipoog het is namelijk allemaal erg gelijk er zit alleen wel verschil in de problemen die zich voor kunnen doen (valse knik, achter de teugel, tegen de hand, etc)

BeCool

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:09

aerdenhout schreef:
Een paard aan de teugel rijden kan je niet leren uit een boekje.Het is een gevoel wat je moet krijgen,en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft.Met andere woorden ,via een topic als dit, kan je niemand een goed advies geven want elk paard is, net als elke ruiter, weer anders!!

Helemaal mee eens, elk paard is anders.

BeCool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:11

En trouwens ALS je al een tip wilt : zorg eerst dat je goed zijn achterhand er onder hebt en veel ontspanning in je handen hebt je benen er aan en dan heeel zachtjes vragen met je buitenteugel. (kleine ophoudingen dus).

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:13

Haha, tja, zover was ik ook Lachen Als hij zijn achterhand er niet goed onder zet, kan hij immers niet (op de juiste manier) zakken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:11

neeee geen kneepjes.
eerder is in dit topic een hele discussie geweest daarover. Ik hou het bij buiging vragen en veel wendingen rijden en eventueel een pasje schouderbinnenwaarts oid. rechte stukken paard rechtstellen voor je been. wendingen van binnenbeen naar buitenhand rijden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:20

Ik ben juist wel van de kneepjes, dat werkt gewoon goed bij mijn merrie. Binnenhand stil, buitenteugel kneepjes. Reactie? Dan toegeven. Geen reactie? Dan extra benen erbij en weer kneepjes. Werkt perfect bij mij, zo laat ik haar zo laag zakken als ik wil en ook weer opgericht lopen. Natuurlijk moeten de kneepjes zo licht worden gegeven dat niemand ze kan zien en tijdens het hele proces natuurlijk de achterhand eronder en dus flink actief houden..Als ik geen kneepjes maak wordt ik gespannen en zijn mn handen en armen een soort plastic waaardoor mijn merrie druk wordt. Veel wendingen en buigen is ook erg goed maar als ik daarbij geen kneepjes vraag in de buitenteugel lijkt het nergens op. Ook op de volte met het binnenbeen naar buitendrukken, lichte stelling naar binnen en buitenteugel goed erbij en zo het paard in zijn/haar hele lichaam laten buiten i.p.v alleen het hoofd/de hals vind ik belangrijk. Zo de voltes kleiner en groter maken.