Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:18

arie53 schreef:
Ik heb al ettelijke keren uitgelegd hoe het skeletmechaniek werkt en met voorbeelden aangetoond. Als mensen het tegendeel beweren, wil ik graag eenzelfde onderbouwing alsmede voorbeelden zien deze bewering staaft.

Bolle ruggen en losgelaten bovenlijnen bestaan niet. In de beweging wordt de romp door de ledematen geheven en voorwaarts gestuwd. Voor een evenredige belasting op de ledematen dient dit bewegingsproces in balans te verlopen. Daartoe heeft het paard het skeletmechaniek van de natuur meegekregen dat hem in staat de achterhand te doen dalen om een gelijke belasting te bewerkstelligen. Derhalve is het van optimaal belang dat de romp daarbij absoluut stabiel is. De romp gaat in de beweging alleen maar verticaal op en neer. En juist dat proces maakt het mogelijk dat de ruiter daar met zithulpen op kan anticiperen.

Hierbij onderaan de link van een vrijbewegend paard. Ik zou graag een uitleg willen hoe het paard de bovenlijn loslaat en waar de bolle rug en de boog te zien zijn en hoe dit biomechanisch zou moeten werken.

http://212.114.39.29/app/_view/detail.h ... 013&id=100

Voor de goede orde: het bovenstaande proces is niet op alle rijpaarden van toepassing. We hebben tegen helaas te maken met paarden die dankzij de in vloed van het Engels Volbloed met een hoge achterhand en derhalve sterk op de voorhand lopen. Die paarden zijn praktisch niet in balans te rijden. Vandaar dat men in de polderdressuur steeds meer op stuwkracht focusst die bij de handige ruiters (Scholtens, Minderhoud etc.) weliswaar vaak een spectaculaire voorbeenbeweging maar niet de voorgeschreven gebalanceerde beweging oplevert. In de expliciet gedragen oefeningen (passage, piaffe, piroutte etc.) vallen ze ook altijd door de mand en moeten de aangeleerde truukjes voor dressuur doorgaan.

Op de onderstaande video een paard (nr. 1) met een hoge achterhand en niet dalende achterhand maar wel wat men noemt met een spectaculair maar weinig doelmatig voorbeen.

http://www.youtube.com/watch?v=POfDzDfW ... LGWbruJhiU

Het is mij weer eens duidelijk dat jij er niks van begrepen hebt Arie.
Nu kom je weer aanzetten met filmpjes van paarden die niet eens zadelmak zijn. Als je een ervaren ruiter zou zijn, zou je misschien begrijpen waar Simpelman het over heeft en zou je niet alles zo letterlijk nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:29

Zoals Simpel man het beschrijft Nombrado zo voelt het wel tijdens het rijden voor mij. Wij rijden altijd op een weiland en de kwaliteit van het weiland laat vaak te wensen over. Het gebeurt wel eens dat er een pol of een gat zit in de wei en dan voel ik heel even de rug wegzakken als het ware die gelijk weer naar boven komt als ik halve ophouding maak (we praten dan over een fractie van een seconde af en toe). Of de rug werkelijk hol of bol is c.q. wordt kan ik niet beoordelen maar het voelt precies zoals Simpelman het beschrijft.
“Deze situatie is in eerste instantie niet stabiel, maar moet iedere paar seconden opnieuw opgebouwd worden” vind ik ook een geruststellende zin Simpelman. Want wij zitten nu op het punt dat de situatie de ene keer heel stabiel is (dat is zo gaaf rijden) en dan de dag erna weer iedere paar seconde opgebouwd moet worden. Dat laatste met name als er veel wind is, of te veel afleiding door nieuwe wei of anderszins. Eerlijk gezegd maakte ik me daar wat zorgen om deze week. Door deze zin weet ik dat ik gewoon rustig verder moet gaan met trainen want dat dit erbij hoort.
Wel heb ik een vraag Simpelman. Je schrijft: “Het paard moet hiervoor wel eerst geleerd hebben voorwaarts te gaan, hiermee moet men bij de africhting dus beginnen. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts”.
De eerste tijd toen ik van een Duits klassieke instructeur les kreeg moest ik vooral leren (naast een hoop andere zaken) om paard met een veel rustiger tempo te rijden, want wij reden veel te voorwaarts. Daardoor kon paard beweging niet verwerken en ging boren (neus als het ware in de grond). Juist door het tempo goed terug te leggen (paard was veel te loperig) hebben we geleerd haar op eigen benen te laten lopen en mijn instructrice had dat toen goed gezien. Nu na vier jaar kan ik haar zo voorwaarts rijden als ik wil want dat boren is volledig verleden tijd. Mijn instructrice vertelde toen dat veel paarden veels te voorwaarts worden gereden en dat dit ook weer niet goed is. Hoe zie jij die opvatting als het gaat in deze tijd dat paarden vaak veel te voorwaarts lopen (die gaan dus ook niet)?
Ansie tegen jou wil ik zeggen dat je voor mij de hoofdprijs hebt verdiend als het gaat om plezierig discussiëren binnen dit topic. Je weet dat we inhoudelijk anders denken maar dat maakt niet uit, dat maakt het leven en discussies juist interessant. Dus ik wil jou even specifiek bedanken voor je bijdragen waarmee ik dus niet zeg dat ik andere bijdragen niet waardeer. Ga ook weer terug in de mee leesmodule.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:34

Babootje schreef:
Voor de nieuwe onder ons...Nombrado vergelijkt altijd graag mensen met paarden. Mag wel duidelijk zijn dat dat geen hout snijdt

Alle zoogdieren zijn door de natuur uitgerust met een skelet dat simpelweg bestaat uit een romp, ledematen en een bekken. Deze skeletonderdelen hebben echter wel allemaal dezelfde functie. Ze stellen het dier (ook de mens) in staat om zich in balans te kunnen verplaatsen.

Weliswaar zijn deze zoogdieren verschillend van bouw (fenotypisch )maar de werking van het skeletmechniek (fysiek) is universeel en voor het betrokken dier afgestemd om een gebalanceerde beweging mogelijk te maken. Zo hebben de primaten een kogelgewricht in de voorste voorste ledematen die bij de mens niet een dragende maar wel weer een gebalanceerde beweging mogelijk maken. Zonder armen kun je het hardlopen derhalve wel schudden.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:35

Misschien dat iedereen, die zich zo verdiept in de biomechanica van het paard en er hier andere meningen over deelt ook eens de video van Dr. Gerd Heuschmann moet kopen/bekijken (Finger in die Wunde/Stimmen der Pferde, is ook in het Engels), die laat in 3D de bewegingen van de spieren en gewrichten zien, heel interessante video.
Los daarvan even gezien dat hij deze video heeft gemaakt in het kader van de anti-rollkür campagne (waar hij zelf helaas ook een keer op betrapt is)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:35

@pien_2010,
Voorwaarts is niet sneller maar ruimer.
Een paard moet leren op een aandrijvende hulp direct te reageren met het verruimen van de pas, niet het versnellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:42

bonoenpepper schreef:
Misschien dat iedereen, die zich zo verdiept in de biomechanica van het paard en er hier andere meningen over deelt ook eens de video van Dr. Gerd Heuschmann moet kopen/bekijken (Finger in die Wunde/Stimmen der Pferde, is ook in het Engels), die laat in 3D de bewegingen van de spieren en gewrichten zien, heel interessante video.
Los daarvan even gezien dat hij deze video heeft gemaakt in het kader van de anti-rollkür campagne (waar hij zelf helaas ook een keer op betrapt is)

Hi, hi, hi, als meelezer moest ik hier toch even bij grinniken. Ik heb het filmpje van een rollkür rijdende Heuschmann ook gezien. Heb het boek trouwens meerdere keren gelezen en dat is een interessant boek.

Verder blijf ik lekker meelezen, vind het nog steeds een leuke discussie. Heb nog een vraag nav onderstaande quote.
arie53 schreef:
Daartoe heeft het paard het skeletmechaniek van de natuur meegekregen dat hem in staat de achterhand te doen dalen om een gelijke belasting te bewerkstelligen.

Een paard hoeft in de natuur toch helemaal niet te zorgen voor een gelijke belasting? Een paard dat vrij in de natuur beweegt kan toch gewoon lekker op de voorhand lopen zonder dat, dat slecht voor hem is? Zoals ik uit de discussie begrijp willen wij een paard eerst in een gelijkmatige belasting (gewicht verdeeld over 4 benen) laten lopen en later willen we dat hij meer gewicht naar achteren gaat verplaatsen? Beetje krom omschreven misschien, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:48

Simpelman schreef:
@pien_2010,
Een paard moet leren op een aandrijvende hulp direct te reageren met het verruimen van de pas, niet het versnellen.

Dan zijn we het met elkaar eens. Loperig is anders dan gaan. Het eerste is fout het tweede daar gaat het om.
Voordat het paard kan verruimen is vaak bij minder dressuurmatig gefokte paarden wel wat meer voorbereidend werk voor nodig voordat ze zo sterk zijn en dat dus kunnen. De mijne kan het nu goed maar zijgangen zijn voor haar nog steeds vele male gemakkelijker dan verruimen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-11-13 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:53

bonoenpepper schreef:

Of het boek "dressuur onder vuur" van Gerd Heuschmann.
Ik was er zelf niet bij Bonoenpepper maar ik heb begrepen van mensen die er toen wel live bij waren dat de "rollkür" van Gerd Heuschmann een stuk genuanceerder lag dan in de media is gekomen. Ik meen dat hij juist liet zien hoe het niet moest en waarom en dat de media met dat filmpje er van door is gegaan door het uit de context te halen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:01

thembi schreef:
arie53 schreef:
Ik heb al ettelijke keren uitgelegd hoe het skeletmechaniek werkt en met voorbeelden aangetoond. Als mensen het tegendeel beweren, wil ik graag eenzelfde onderbouwing alsmede voorbeelden zien deze bewering staaft.

Bolle ruggen en losgelaten bovenlijnen bestaan niet. In de beweging wordt de romp door de ledematen geheven en voorwaarts gestuwd. Voor een evenredige belasting op de ledematen dient dit bewegingsproces in balans te verlopen. Daartoe heeft het paard het skeletmechaniek van de natuur meegekregen dat hem in staat de achterhand te doen dalen om een gelijke belasting te bewerkstelligen. Derhalve is het van optimaal belang dat de romp daarbij absoluut stabiel is. De romp gaat in de beweging alleen maar verticaal op en neer. En juist dat proces maakt het mogelijk dat de ruiter daar met zithulpen op kan anticiperen.

Hierbij onderaan de link van een vrijbewegend paard. Ik zou graag een uitleg willen hoe het paard de bovenlijn loslaat en waar de bolle rug en de boog te zien zijn en hoe dit biomechanisch zou moeten werken.

Voor de goede orde: het bovenstaande proces is niet op alle rijpaarden van toepassing. We hebben tegen helaas te maken met paarden die dankzij de in vloed van het Engels Volbloed met een hoge achterhand en derhalve sterk op de voorhand lopen. Die paarden zijn praktisch niet in balans te rijden. Vandaar dat men in de polderdressuur steeds meer op stuwkracht focusst die bij de handige ruiters (Scholtens, Minderhoud etc.) weliswaar vaak een spectaculaire voorbeenbeweging maar niet de voorgeschreven gebalanceerde beweging oplevert. In de expliciet gedragen oefeningen (passage, piaffe, piroutte etc.) vallen ze ook altijd door de mand en moeten de aangeleerde truukjes voor dressuur doorgaan.

Op de onderstaande video een paard (nr. 1) met een hoge achterhand en niet dalende achterhand maar wel wat men noemt met een spectaculair maar weinig doelmatig voorbeen.

Nu kom je weer aanzetten met filmpjes van paarden die niet eens zadelmak zijn. Als je een ervaren ruiter zou zijn, zou je misschien begrijpen waar Simpelman het over heeft en zou je niet alles zo letterlijk nemen.

Je denkt toch niet dat een paard onder het zadel een compleet ander skeletmechniek en een daarop afgestemde spierwerking kan demonstreren?

Overigens zou dat ook lijnrecht staan op het doel van de dressuur (FEI) om de natuurlijke balans en de daaruit voortvloeiende schoonheid te presenteren.

Paarden die wel over een functioneel dalende achterhand beschikken, kunnen verzamelen en alleen dan kunnen zij het gewicht in de beweging in evenwicht te brengen om de hogeschooloefeningen perfect te kunnen uitvoeren. Let ook op rechte spoor van deze paarden. Dat kan alleen als een paard zuiver in balans is en waarbij zijn natuurlijke bewegingsmechaniek een voorwaarde is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb niet bepaald de indruk dat Simpelman het beter dan Gustav Steinbrecht en Dr. Rau weet.

Für Steinbrecht bedeutet die Ausbildung eines Pferdes folgendes:

Citaat:
Citaat:
„Die richtige Dressur ist daher eine naturgemäße Gymnastik für das Pferd, durch die seine Kräfte gestählt, seine Glieder gelenkig gemacht werden. Durch sie werden die kräftigen Teile zugunsten der schwächeren zu größerer Tätigkeit angehalten, diese durch allmähliche Übung gestärkt, und verborgene Kräfte, die aus natürlichem Hang zur Bequemlichkeit vom Pferd zurückgehalten werden, hervorgerufen, wodurch endlich vollkommene Harmonie im Zusammenwirken der einzelnen Glieder mit ihren Kräften entstehen, die das Pferd befähigen, auf die leisesten Hilfen seines Reiters solche geregelten und schönen Bewegungen andauernd und zwanglos auszuführen, die es aus eigenem Antrieb nur in Augenblicken der Erregung flüchtig zeigt. Je vollkommener der Bau des Pferdes, und je edler seine Abstammung ist, um so mehr hat es diese gewünschte Harmonie in seiner Bewegung von Natur."

Steinbrecht en ook Baucher constateerden al dat de Volbloeds niet of heel matig tot dragen konden komen. Dat was honderd jaar geleden al zo en die fysieke beperking is bij de Volbloeds alleen maar toegenomen en daar ondervinden de huidige dressuurpaarden nu de gevolgen van.

Oberlandstallmeister Dr. hc. Gustav Rau schrijft in 1909 in “Die Deutsche Pferdezuchten” al:

Citaat:
‘Men verkrijgt geen rijpaardvaardigheden door toevoer van Engels Volbloed (raceskelet). Allereerst is een uniform type vereist. De bouwstenen bestaan uit een combinatie van lengte- breedte- en hoogte dimensies en de vormen van het skelet. Bij een uniform type, een uniform skelet, uniforme verhoudingen, gelijke voortstuwing- een samenspel van gelijke elementen benodigd voor de verlangde prestaties. Alleen als deze uniforme elementen aanwezig zijn, dan is de hele fokkerij gelijkmatig in de prestatie. Des te meer typen in de fokkerij, des te groter worden de nadelen.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 24-11-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:04

Simpelman schreef:
@pien_2010,

Waaruit bestaat die verruiming?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:09

Arie als de verruiming goed gaat dan voel ik hoe de achterbenen verder naar voren worden gezet waardoor de algehele passen ruimer worden. Zowel in stap als draf is dat goed voelbaar.
En nu ga ik echt weer in de mee leesmodule.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:14

[***] schreef:
bonoenpepper schreef:

Hi, hi, hi, als meelezer moest ik hier toch even bij grinniken. Ik heb het filmpje van een rollkür rijdende Heuschmann ook gezien. Heb het boek trouwens meerdere keren gelezen en dat is een interessant boek.

Verder blijf ik lekker meelezen, vind het nog steeds een leuke discussie. Heb nog een vraag nav onderstaande quote.
arie53 schreef:
Daartoe heeft het paard het skeletmechaniek van de natuur meegekregen dat hem in staat de achterhand te doen dalen om een gelijke belasting te bewerkstelligen.

Een paard hoeft in de natuur toch helemaal niet te zorgen voor een gelijke belasting? Een paard dat vrij in de natuur beweegt kan toch gewoon lekker op de voorhand lopen zonder dat, dat slecht voor hem is? Zoals ik uit de discussie begrijp willen wij een paard eerst in een gelijkmatige belasting (gewicht verdeeld over 4 benen) laten lopen en later willen we dat hij meer gewicht naar achteren gaat verplaatsen? Beetje krom omschreven misschien, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.

De evolutie is voor alle diersoorten gelijk waarbij het primaire doel (survival of the fittest) is om met het minst mogelijke gebruik aan kracht en energie de grootste mogelijke efficiency te bereiken. De efficiency is voor alle dieren balans in de beweging omdat er anders een ongelijke belasting en derhalve en derhalve een onevenredige belasting en dus een ongelijke belasting ontstaat. Op de voorhand lopen, levert dus een onevenredige belasting en derhalve dus een grotere slijtage op.

Daarom zijn de diersoorten in de natuur ook zo uniform van bouw waardoor ze allemaal tot dezelfde prestaties in staat zijn. Alle cheetahs lopen 110 km/uur, alle leeuwen 65 km/uur, alle olifanten 45/uur etc.

Alleen in de domesticatie krijgen we enorme variaties omdat wij niet de selectiemethodes als de natuur hanteren en dat breekt ons vaak op.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:19

Hè jullie zijn me voor, wilde net dit schrijven:
Ja [***], erg als je ergens fel tegen gekant ben en er dan zelf op betrapt wordt. :o Los van dat is naast zijn boek vooral zijn video heel verhelderend, gezien het 3D beeld van spieren en gewrichten in een bewegend paard toch echt best duidelijk is, hoewel men hier bijv. geen SB laat zien.
Voor mij is KD een manier van trainen, die tot doel heeft een paard op een juiste manier in zijn mindere goede kanten te verbeteren en zijn goede kanten te vorderen met respect toe naar de capaciteiten en de bouw van het paard, waar natuurlijk mega verschil in zit. Zeker zoals Arie met de twee filmpjes van paarden met verschillende bouw liet zien en dat zijn dan ook nog modern gefokte dressuurpaarden. Het ene paard heeft meer stuwkracht en het andere meer draagkracht van nature, alleen al door zijn bouw (vaak gebruiksdoel waarvoor het gefokt is), dat om te beginnen kun je al niet met elkaar vergelijken en ook daar moet je de manier van trainen op aanpassen. Die perfecte plaatjes van hoe het echt moet zijn geloof ik wel, die zal waarschijnlijk niemand hier zo kunnen rijden, ik zou wel willen..... De weg er naartoe gaat voor iedere ruiter en paard met vallen en opstaan (niet letterlijk dan) en ik zie gewoon bij AR enkele valkuilen, maar ik ben nog steeds van mening dat je je paard er minder mee schaadt, dan met veel wat ik veel op wedstrijdterrein zie en fijn dat een jurylid hier het daar ook wel mee eens is. Hoop dat het zich nog een andere richting weer gaat ontwikkelen, gezien er steeds meer kritiek komt (waardoor de vroegere Duitse "topruiters" niet voor niets destijds deze vereniging hebben opgericht: http://www.xenophon-klassisch.org.) Als anders beoordeeld wordt, zal de wedstrijdsport ook veranderen met meer respect naar het paard toe, anders niet. Dat is voor mij KD.
Laatst bijgewerkt door bonoenpepper op 24-11-13 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:21

Simpelman schreef:
@pien_2010,

Je bent me voor :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:22

thembi schreef:
Babootje schreef:
Voor de nieuwe onder ons...Nombrado vergelijkt altijd graag mensen met paarden. Mag wel duidelijk zijn dat dat geen hout snijdt

Haha inderdaad, maar als we toch die vergelijking gaan maken, ik probeer sinds een tijdje met aangespannen buikspieren te lopen, juist om rugpijn te voorkomen en het werkt fantastisch :D.

het zou je beter helpen om je bekken iets te kantelen met lopen.
dan kan je buikspier weer de functie overnemen (en je rugspier) waarvoor het bedoeld is

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:32

Dank je Pien! Ik begrijp je reactie op het voorwaarts. Als het op die manier benoemd wordt lijkt het net alsof de nadruk ligt op 'gas erop'. En dat is inderdaad funest als het gaat om passen afmaken en gewichtsverdeling.
Dat met voorwaarts het verruimen van de pas bedoeld wordt heeft niet iedereen zo tussen de oren.
Jouw instructrice heeft jou dus gevraagd om het tempo terug te nemen MET behoud van voorwaarts (ruime passen op aangeven van jouw hulp zonder harder te gaan).

Wat betreft het biomechanicaverhaal; Voor mij is het aanspannen van de buikspier vooral gewenst op het moment dat het binnenachterbeen naar voren komt. In buiging komt dan de heup aan de binnenkant iets naar voor en de buikspier (en wellicht ook andere spieren) trekt dan als het ware het binnenachterbeen meer naar voor onder de massa, waardoor de draagkracht vergroot wordt.
Correct me if I'm wrong.

Veel uitleg weer over de constante aanleuning.
De pure noodzaak van constante aanleuning, voor de verzameling, is me alleen nog steeds niet duidelijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:34

Krijg je dan, door de term "voorwaarts" te gebruiken, niet het gevolg dat veel mensen dit verkeerd interpreteren? Heb al heel wat paarden zien "uit elkaar vallen" door bijv. methode Adb. Zou het dan niet duidelijker zijn, als geleerd wordt dat het paard ruim moet bewegen? Oeps, ik zie net dat Ansie iets gelijkaardigs gepost heeft.

De mijne gaat bijvoorbeeld niet snel, maar ze slentert niet, en voor- en achterbenen bewegen netjes in verhouding, en mijn lesgever is hier erg tevreden over. Als ze (te) snel gaat, zoals ze vroeger deed, dukelde ze ofwel erg op de voorhand, ofwel was het neus in de lucht, rug weggedrukt, tegen de hand in en was de rem bij momenten helemaal verdwenen.

@Arie, onder "bovenlijn loslaten" versta ik "rugspieren ontspannen". Is dat volgens jouw biomechanica dan ook niet mogelijk?

En wat de natuur betreft: een paard is van nature niet gemaakt om een ruiter te dragen, dus moet dit door middel van ontwikkeling van de juiste spieren aanleren. Dus een paard ohz is idd tegen zijn natuur, als er een tijger op zijn rug springt, zal ie zich ook geen zorgen maken hoe ie netjes in balans kan blijven lopen, hij zal op alle mogelijke manieren proberen dat beest af te schudden.

Simpelman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:41

Voorwaarts wordt door veel mensen verkeerd geïnterpreteerd.
Er staat niemand iets in de weg om zich in de in de rijkunst gebruikte termen te verdiepen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:43

arie53 schreef:
arie53 schreef:

Je denkt toch niet dat een paard onder het zadel een compleet ander skeletmechniek en een daarop afgestemd spierwerking kan demonstreren?

Overigens zou dat ook lijnrecht staan op het doel van de dressuur (FEI) om de natuurlijke balans en de daaruit voortvloeiende schoonheid te presenteren.

Paarden die wel over een functioneel dalende achterhand beschikken, kunnen verzamelen en alleen dan kunnen zij het gewicht in de beweging in evenwicht te brengen om de hogeschooloefeningen perfect te kunnen uitvoeren. Let ook op rechte spoor van deze paarden. Dat kan alleen als een paard zuiver in balans is en waarbij zijn natuurlijke bewegingsmechaniek een voorwaarde is.

Ik heb niet bepaald de indruk dat Simpelman het beter dan Gustav Steinbrecht en Dr. Rau weet.

Für Steinbrecht bedeutet die Ausbildung eines Pferdes folgendes:

Citaat:

Steinbrecht en ook Baucher constateerden al dat de Volbloeds niet of heel matig tot dragen konden komen. Dat was honderd jaar geleden al zo en die fysieke beperking is bij de Volbloeds alleen maar toegenomen en daar ondervinden de huidige dressuurpaarden nu de gevolgen van.

Oberlandstallmeister Dr. hc. Gustav Rau schrijft in 1909 in “Die Deutsche Pferdezuchten” al:

Citaat:
‘Men verkrijgt geen rijpaardvaardigheden door toevoer van Engels Volbloed (raceskelet). Allereerst is een uniform type vereist. De bouwstenen bestaan uit een combinatie van lengte- breedte- en hoogte dimensies en de vormen van het skelet. Bij een uniform type, een uniform skelet, uniforme verhoudingen, gelijke voortstuwing- een samenspel van gelijke elementen benodigd voor de verlangde prestaties. Alleen als deze uniforme elementen aanwezig zijn, dan is de hele fokkerij gelijkmatig in de prestatie. Des te meer typen in de fokkerij, des te groter worden de nadelen.
[/quote]
Wie heeft het nu over volbloeden? :? die haal jij weer aan uit het niets
Steeds maar weer die dezelfde terugkomende nutteloze reacties en altijd maar antwoorden met een wedervraag.
Ook ik kan jou totaal niet serieus nemen en ben je voor mij totaal ongeloofwaardig

Simpelman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:45

Negeer de post van Arie53, zij horen bij in het Pennie forum thuis.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:46

nombrado schreef:
dan kan je buikspier weer de functie overnemen (en je rugspier) waarvoor het bedoeld is

Inderdaad het bekken kantelen waardoor je automatisch de buikspieren aanspant, zodat het losser wordt in mijn rug

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:47

Simpelman schreef:

Ja ga ik vanaf nu af aan doen :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:03

Ik denk dat ik de posts van Arie53 wel begrijp. Of althans, wat hij duidelijk probeert te maken. Hoe meer de paarden van nature op de voorhand lopen, door de bouw (vaak bewust zo gefokt met stuwend achterbeen), hoe meer je als ruiter moet gaan sleutelen om die dragende capaciteit tot stand te laten komen. Dit resulteert dan voornamelijk in het aan de voorkant begrenzen om het paard 'in elkaar te schroeven'. Maar voor mij is verzameling het gewicht op achter brengen, waardoor gewrichthoeken verkleind worden. En daar gaat jarenlange training aan vooraf (buigzamer maken van de gewrichten en krachtiger maken van de spieren dmv oefeningen/zijgangen!), dat bewerk of 'manipuleer' je niet alleen maar door de achterhand tegen aan de voorkant aan te rijden.
Maar goed, denk ook niet dat de quickfix de bedoeling is van de klassieke dressuur.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:04

Simpelman schreef:

Dat zeggen altijd mensen die hun fantasiebeweringen niet kunnen onderbouwen. En dat laatste is nu net karakteristiek voor een oeverloze pennyteut.

Sinds wanneer vallen overigens de uitspraken van Steinbrecht onder pennyteut?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:17

thembi schreef:
nombrado schreef:

Inderdaad het bekken kantelen waardoor je automatisch de buikspieren aanspant, zodat het losser wordt in mijn rug

Het is fysiek onmogelijk je bekken te kantelen zonder de lendenspieren aan te spannen. Hoe zou je zonder spierwerking dit willen doen?